• Anonym (Covid)

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Anonym (Trött)
    Anonym (förvirrat läge) skrev 2022-01-13 01:35:54 följande:
    Inte konstigt alls. Det är ju inte särskilt stor risk att de allra flesta friska personer får Covid eller allvarliga symptom av någon av dessa virus. Med vaccinet vet man ju inte alls vad som händer i kroppen. Hur det lagras osv. Det är ju kvar betydligt längre i kroppen och är aldrig tidigare godkänt eller känt. Alla som tagit vaccinet är ju försökspersoner och med i ett okänt experiment.

    Bara för att man vill avstå vaccin betyder det inte att man inte är rädd kanske t o m livrädd för att drabbas av Covid och alla långtidssymptom som vissa drabbas av..
    Jo det är faktiskt märkligt, för  någonstans har du valt att lita på covid men inte på vaccinet.
    Allt du påstår om vaccinet kan ju även appliceras på covid. Alla är försökspersoner gällande covidviruset också. Exakt samma.  
    Vad är det som gör att du misstror vaccinet, men bagatelliserar själva covidviruset?
    Du gör alltså bedömningen att du med största sannolikhet skulle få hemska biverkningar av vaccinet nu eller i framtiden, men knappt alls bli sjuk av covidinfektionen som inte heller skulle lämna några negativa långtidseffekter?

    Vilka fakta lutar du dig emot när du gör den här bedömningen?
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 00:48:44 följande:

    Att välja bort vaccinet är att vara anti vaccin. Rekommendationen från fhm och regeringen är att ALLA som kan ska vaccinera sig, inte avvakta.

    Nyfiken fråga, varför har du vaccinerat dig?


    Nej, det är det nödvändigtvis inte.

    Jag har vaccinerat mig för att jag tror på vaccinet (vacciner), för att inte behöva oroa mig för att få allvarligt sjukdom, för att skydda mina patienter och mina nära anhöriga och för att kunna hälsa på min syster och annan familj utan att behöva hamna i inresekarantän (de bor i Norge). Men jag var skeptisk och vänta ett tag (tog upp april, kunde fått i januari)
  • Anonym (...)
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 00:48:44 följande:

    Att välja bort vaccinet är att vara anti vaccin. Rekommendationen från fhm och regeringen är att ALLA som kan ska vaccinera sig, inte avvakta.

    Nyfiken fråga, varför har du vaccinerat dig?


    Så när man väljer bort något så är man alltså anti mot det man väljer bort? Intressant teori.

    Så förutsatt att du är straight, bara för att du väljer bort någon som är homosexuell som partner så är du alltså antigay?

    Eller bara för att du inte vill vara tillsammans med en kort människa så är du antikort?

    Du vill inte jobba med gamla människor? Antigammla människor?

    Listan går att göra väldigt lång med din teori.

    Jag håller med epicf, bara för att man väljer bort något så är man inte anti..

    Alla ni som fascistiskt propaganderar för vaccinet slår ju knut på era egna tankar om och om igen...

    Skulle man vara anti vaccin så skulle man förespråka att INGEN ska ta vaccinet. Jag och som jag förstår det även epicf står för att det ska vara ett FRITT val så länge som vaccinenen är osäkra.

    Skulle de garantera skydd (exempelvis 80%), räcka med 1 spruta, inte 77472st, fungera lika bra som etablerade vaccin och även stå för eventuella biverkningar så skulle nog många fler vaccinera sig.

    Största oroväckande är att företagen som tagit fram dessa vaccin har skrivit bort sitt ansvar i kontrakten med alla regeringar angående biverkningar. Så, de som gjort sina vaccin är inte säkra på sina egna produkter, varför ska alla andra vara det?
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 09:26:17 följande:
    Nej, det är det nödvändigtvis inte.

    Jag har vaccinerat mig för att jag tror på vaccinet (vacciner), för att inte behöva oroa mig för att få allvarligt sjukdom, för att skydda mina patienter och mina nära anhöriga och för att kunna hälsa på min syster och annan familj utan att behöva hamna i inresekarantän (de bor i Norge). Men jag var skeptisk och vänta ett tag (tog upp april, kunde fått i januari)
    Bra där! 
    Men om du anser att vaccinet skyddar dina patienter, hur kan du då tycka det är ok att övrig vårdpersonal är ovaccinerad?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (...) skrev 2022-01-13 09:42:47 följande:
    Så när man väljer bort något så är man alltså anti mot det man väljer bort? Intressant teori.

    Så förutsatt att du är straight, bara för att du väljer bort någon som är homosexuell som partner så är du alltså antigay?

    Eller bara för att du inte vill vara tillsammans med en kort människa så är du antikort?

    Du vill inte jobba med gamla människor? Antigammla människor?

    Listan går att göra väldigt lång med din teori.

    Jag håller med epicf, bara för att man väljer bort något så är man inte anti..

    Alla ni som fascistiskt propaganderar för vaccinet slår ju knut på era egna tankar om och om igen...

    Skulle man vara anti vaccin så skulle man förespråka att INGEN ska ta vaccinet. Jag och som jag förstår det även epicf står för att det ska vara ett FRITT val så länge som vaccinenen är osäkra.

    Skulle de garantera skydd (exempelvis 80%), räcka med 1 spruta, inte 77472st, fungera lika bra som etablerade vaccin och även stå för eventuella biverkningar så skulle nog många fler vaccinera sig.

    Största oroväckande är att företagen som tagit fram dessa vaccin har skrivit bort sitt ansvar i kontrakten med alla regeringar angående biverkningar. Så, de som gjort sina vaccin är inte säkra på sina egna produkter, varför ska alla andra vara det?
    Dina två sista stycken skriker verkligen antivaxx och konspirationsteorier.
    Fascistiskt propaganderar... 

    Jag pratar rekommendationer från fhm och regeringen nu, huruvida jag är gay eller har en kort partner drabbar ingen annan. Så dina exempel blir bara löjliga.

    Ditt val att inte vaccinera sig påverkar däremot en massa människor negativt, eftersom ni ovaccinerade står för större smittspridning, fler sjukhusinläggningar samt att ni är faktaresistenta vilket är djupt obehagligt.
    Det är ju pga er vi har dessa eviga restriktioner.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 12:20:14 följande:

    Dina två sista stycken skriker verkligen antivaxx och konspirationsteorier.

    Fascistiskt propaganderar... 

    Jag pratar rekommendationer från fhm och regeringen nu, huruvida jag är gay eller har en kort partner drabbar ingen annan. Så dina exempel blir bara löjliga.

    Ditt val att inte vaccinera sig påverkar däremot en massa människor negativt, eftersom ni ovaccinerade står för större smittspridning, fler sjukhusinläggningar samt att ni är faktaresistenta vilket är djupt obehagligt.

    Det är ju pga er vi har dessa eviga restriktioner.


    Nu är det så att även de vaccinerade bidrar till den höga smittspridningen. Många ovaccinerade lever efter rekommendationer och stannar hemma vid syntomer. Vilket tyvärr inte alla vaccinerade gör.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 12:38:58 följande:
    Nu är det så att även de vaccinerade bidrar till den höga smittspridningen. Många ovaccinerade lever efter rekommendationer och stannar hemma vid syntomer. Vilket tyvärr inte alla vaccinerade gör.
    Vilken lam icke-förklaring.
    Det är de ovaccinerade som belastar samhället mest gällande smittspridning och dess konsekvenser.
    Hade alla varit vaccinerade hade det inte behövts massa restriktioner.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 14:01:55 följande:

    Vilken lam icke-förklaring.

    Det är de ovaccinerade som belastar samhället mest gällande smittspridning och dess konsekvenser.

    Hade alla varit vaccinerade hade det inte behövts massa restriktioner.


    Självklart hade det behövts restriktioner just pga vaccinerade också bidrar till smittspridning. Iallefall om man vill få bukt med smittspridningen.
  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2022-01-13 14:06:46 följande:
    Självklart hade det behövts restriktioner just pga vaccinerade också bidrar till smittspridning. Iallefall om man vill få bukt med smittspridningen.
    Lyssna på dagens presskonferens.
    Budskapet är tydligt, vaccinera dig!!! Gäller alla som kan.

    Det finns restriktioner för vaccinerade, dessa är ännu viktigare för ovaccinerade.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2022-01-13 12:10:17 följande:

    Bra där! 

    Men om du anser att vaccinet skyddar dina patienter, hur kan du då tycka det är ok att övrig vårdpersonal är ovaccinerad?


    För majoriteten av våra patienter redan är vaccinerade och för att vi i personal oavsett använder munskydd, visir, handskar och förkläden när vi är nära patienterna och inte kan hålla avstånd, under ex blodprovstagning och andra prosedyrer samt alltid har munskydd och visir vid patientsamtal, alltid munskydd i allmänna utrymmen och där vi i personalen sitter gemensamt. Så patienterna är skyddad oavsett om personalen är vaccinerad eller inte.
Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom