• Anonym (Covid­)
    Mon 3 Jan 2022 17:11
    18131 visningar
    191 svar
    191
    18131

    Nu börjar covid om igen… utan symtom

    Ny omgång med utbrott på jobbet..

    denna gången är de flesta vaccinerade och har funnits positiva när vi gjort screening på all personal och alla patienter, fast de flesta helt utan symtom.

    Jag kan inte bestämma mig om det är positivt eller negativt.

    För den enskilde individen är det naturligtvis bra att slippa symtom, men då är det väl lättare hänt att man bara ska en snabbis till affären, en snabbis till ditten och datten?

    De som har symtom orkar inte gå ut men samtidigt riskerar de att behöva vård.

    Vad tycker ni andra?

    Vilka fördelar och nackdelar med vaccineringen som uppenbart minskar symtomen men kanske håller spridningen uppe i samma antal?!

  • Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom
  • Sat 15 Jan 2022 04:38

    TÄNK om alla sjukdomar var sådana att de inte gav några symptom! Man skulle måsta testa sig hela tiden mot allting för att veta om man var sjuk! IOFS ganska bra när det gäller cancer...........men MÅNGA tester blir det.

  • Sat 15 Jan 2022 05:23
    mari123 skrev 2022-01-15 04:38:20 följande:

    TÄNK om alla sjukdomar var sådana att de inte gav några symptom! Man skulle måsta testa sig hela tiden mot allting för att veta om man var sjuk! IOFS ganska bra när det gäller cancer...........men MÅNGA tester blir det.


    Eftersom alla sjukdomar inte har en hög smittpsridning eller smittar överhuvudtaget finns ingen anledning att testa för allt, oavsett om det inte gav några syntomer.

    Cancer, ja det är väl isåfall undantaget.
  • Sat 15 Jan 2022 06:44
    EpicF skrev 2022-01-15 05:23:38 följande:
    Eftersom alla sjukdomar inte har en hög smittpsridning eller smittar överhuvudtaget finns ingen anledning att testa för allt, oavsett om det inte gav några syntomer.

    Cancer, ja det är väl isåfall undantaget.
    Och hur rädd ska man vara för en sjukdom som inte ger symptom.......bortsett från cancer!
  • Sat 15 Jan 2022 09:43
    mari123 skrev 2022-01-15 06:44:36 följande:

    Och hur rädd ska man vara för en sjukdom som inte ger symptom.......bortsett från cancer!


    Varför ska man vara rädd?
  • Anonym (gg)
    Sat 15 Jan 2022 10:45

    Lite offtopic kanske, men jag hoppas verkligen att detta med att stanna hemma när man är sjuk blir något som håller i sig ett tag in i framtiden. Många gånger som folk kommit sjuka till mitt jobb i vården och alla patienter och personal också blir sjuka. Har folk som kommit med feber till jobbet förr.

  • Sat 15 Jan 2022 10:54
    EpicF skrev 2022-01-15 00:33:27 följande:
    Med andra ord ingen säker källa och inget bevis. Som jag trodde då.
    Om du tycker att en av världens främsta epidemiologer, som är tyska regeringens främsta rådgivare (förutom Robert-Koch-Institut), inte är en säker källa, så får det stå för dig. 

    Visserligen, jag har det inte skriftligt och på svenska (eller engelska), men så mycket kan man faktiskt lita på sina meddebattörer - nu menar jag de som är här med sitt riktiga nick och har varit det ett tag. Jag litar på att folk inte brukar hitta på hej-vilt, förutom som sagt såna som jag inte alls vet vilka de är. 

    Här, skicka titeln genom google translate:

    www.rnd.de/gesundheit/christian-drosten-ungeimpften-anteil-kritisch-corona-pandemie-koennte-fuer-gemipfte-2022-vorbei-sein-PBD7EYODC5FCDB4LPUHVHYJJRQ.html

    Okay, det var att det kommer att vara över för dem VACCINERADE.  Men det är ju ens eget val då, om man vill vara bland dessa. 

    Det står faktiskt överallt i tyska medierna att han har sagt det. 

    www.focus.de/gesundheit/coronavirus/omikron-welle-rollt-unaufhaltsam-drostens-duestere-prognose-fuer-ungeimpfte-menschen-fuer-die-wird-es-jetzt-richtig-gefaehrlich_id_33278743.html

    www.hna.de/welt/deutschland-tn-corona-pandemie-ende-drosten-virologe-impfung-impfstoff-omikron-91210847.html
  • Sat 15 Jan 2022 10:56
    AndreaBD skrev 2022-01-15 10:54:31 följande:
    Om du tycker att en av världens främsta epidemiologer, som är tyska regeringens främsta rådgivare (förutom Robert-Koch-Institut), inte är en säker källa, så får det stå för dig. 

    Visserligen, jag har det inte skriftligt och på svenska (eller engelska), men så mycket kan man faktiskt lita på sina meddebattörer - nu menar jag de som är här med sitt riktiga nick och har varit det ett tag. Jag litar på att folk inte brukar hitta på hej-vilt, förutom som sagt såna som jag inte alls vet vilka de är. 

    Här, skicka titeln genom google translate:

    www.rnd.de/gesundheit/christian-drosten-ungeimpften-anteil-kritisch-corona-pandemie-koennte-fuer-gemipfte-2022-vorbei-sein-PBD7EYODC5FCDB4LPUHVHYJJRQ.html

    Okay, det var att det kommer att vara över för dem VACCINERADE.  Men det är ju ens eget val då, om man vill vara bland dessa. 

    Det står faktiskt överallt i tyska medierna att han har sagt det. 

    www.focus.de/gesundheit/coronavirus/omikron-welle-rollt-unaufhaltsam-drostens-duestere-prognose-fuer-ungeimpfte-menschen-fuer-die-wird-es-jetzt-richtig-gefaehrlich_id_33278743.html

    www.hna.de/welt/deutschland-tn-corona-pandemie-ende-drosten-virologe-impfung-impfstoff-omikron-91210847.html
    OBS man måste egentligen också tänka på att det kan se olika ut i olika länder. Men eftersom vi har ungefär lika hög antal vaccinerade och annars bara fördelar jämfört med Tyskland (mer glest befolkat, läget dvs. inte mitt i Europa) så kan man nog utgå ifrån att det inte blir senare för oss. 
  • Sat 15 Jan 2022 10:59
    Anonym (gg) skrev 2022-01-15 10:45:00 följande:

    Lite offtopic kanske, men jag hoppas verkligen att detta med att stanna hemma när man är sjuk blir något som håller i sig ett tag in i framtiden. Många gånger som folk kommit sjuka till mitt jobb i vården och alla patienter och personal också blir sjuka. Har folk som kommit med feber till jobbet förr.


    Det finns ett sätt att förhindra detta - att ta bort den där jäkla karensdagen! Det är ju därför det händer! Att politikerna inte fattar detta!
  • Anonym (Trött­)
    Sat 15 Jan 2022 11:20
    AndreaBD skrev 2022-01-15 10:59:55 följande:
    Det finns ett sätt att förhindra detta - att ta bort den där jäkla karensdagen! Det är ju därför det händer! Att politikerna inte fattar detta!
    Det skulle nog hjälpa... men jag har kompisar som har så mycket sjukfrånvaro att de knappt vågar vara hemma mer... egna symtom och vabb avlöser varandra, hela tiden. Det blir en enorm stress och trötthet, och en evig jakt på testkit och väntan på svar...
    Det är helt galet
  • Anonym (gg)
    Sat 15 Jan 2022 11:49
    AndreaBD skrev 2022-01-15 10:59:55 följande:
    Det finns ett sätt att förhindra detta - att ta bort den där jäkla karensdagen! Det är ju därför det händer! Att politikerna inte fattar detta!
    De förstår nog, men tror på något sätt det blir billigare för dem.
  • Thu 20 Jan 2022 08:56

    Sålänge vaccinering hindrar allvarlig sjukdom fortfarande och det gör det ju, så att smittan slår rekord spelar mindre roll egentligen eftersom folk numera inte blir lika sjuka som förr utan vi kommer mer och mer kunna leva normalt snart med covid vid vår sida som många andra virus.
    Men hoppas verkligen de tar bort denna karantän helsiket för helt friska personer i ett hushåll som de talar om nu iaf. 

Svar på tråden Nu börjar covid om igen… utan symtom