• Mon 3 Jan 2022 17:47
    7000 visningar
    11 svar
    11
    7000

    Naturism

    Nu sorterar ju inte Naturism under "Fritid & Hobby", eftersom det är en livsstil och inte en fritidssysselsättning, men det var tyvärr bara vad som fanns att välja mellan...


    Hursomhelst... Har vi några fler naturister med oss här?

    Själv är jag både naturist/nudist och publicerad nakenmodell (foto- och krokimodell). Med "publicerad" menas i detta sammanhang utställd på konstgalleri-utställning och publicerad i press.


    Även om majoriteten av mänskligheten fortfarande, konstigt nog, ställer sig frågande till detta levnadssätt så ökar antal utövare - både äldre och yngre (även barnfamiljer) ansluter i god takt - och fler och fler inser alla fördelar med att vara naken både i hemmet och utanför.

    Så, som sagt, är vi fler naturister här på denna sida? 



    #NakedYoga


    Christofer Döss Naturist
  • Svar på tråden Naturism
  • Mon 3 Jan 2022 18:13
    #1

    Vad är naturism?


    "Här finns en förklaring till vad som menas med naturism, vad en naturist är och vad som skiljer honom eller henne från en som bara badar naken då och då.


    Här finns även en beskrivning av fördelarna med att vara naturist.


    Detta är naturismens definition och rättesnöre:


    Naturismen är en livsstil i harmoni med naturen. Den utmärks av praktiserandet av gemensam nakenhet och har till ändamål att uppmuntra självkänsla, respekt för andra och för omgivningen.


    En naturist behöver inte vara naken. Det är inte nakenheten som avgör om man är naturist. Det viktiga är inställningen till livet, till andra människor och till naturen. Det är inte viktigt med kläder - det är något man tar på sig när det är kyligt eller när andra människor besväras av ens nakenhet. En naturist respekterar andra människor som de är - en människa är en människa oavsett kön, hudfärg, religion, yrke, månadslön, innehav av dyr bil, sexuell läggning etc. etc..."


    Mer finns att läsa på t ex www.scandinavianaturist.org (där jag hittade denna text)



    Christofer Döss Naturist
  • Konstn­ärsmod­ell
    Thu 10 Nov 2022 00:56
    #2

    Hej,
    Jag är naturist och trivs med att vara naken när tillfälle ges, jag tycker det är bra att det påpekades att naturism är nakenhet med ansvar, man anpassar sig helt enkelt och tvingar inte på någon sin nakenhet.
    Det är skillnad om man t.ex. är först på en liten strand, om då andra kommer trots att dom ser att jag är naken så har dom accepterat det, i annat fall så hade dom kunnat gå därifrån.
    Brukar bada vid en liten sjö där jag bor och har inte haft några problem, nån enstaka vänder om, men dom flesta bryr sig inte utan brukar slå sig ned bredvid mig och bada, och ingen verkar ta illa upp av att jag är naken.

  • Sat 25 Nov 2023 20:22
    #3

    Kul, en till här! Nakenbadare är nog vad det flesta svenskar förknippar naturismen med. 


    Ute i Europa och övriga världen är det dock inte så. Där gör man så mycket annat än att bara ligga och lapa sol på stranden. Sk "nude walking" eller "nude hiking" är nog vanligast där, dvs mer eller mindre långa nakenpromenader, näst följt av idrottsliga aktiviteter naken och trädgårdsmästaraktiviteter naken, hemma i sin trädgård.


    Dessa "världsliga" aktiviteterna är något jag vill se mer av här i Sverige med - och något som jag själv älskar att göra. 


    Naturismen är dessutom både själsligt och kroppsligt "helande" (det finns det många medicinska bevis på, bara att googla) om man mår dåligt. Mår man redan bra så mår man ännu bättre av att ägna sig åt naturism-aktiviteter.


    Christofer Döss Naturist
  • Wed 20 Dec 2023 16:40
    #4

    Har vi några fler naturister med oss här?


    För den som är intresserad kan jag nämna att det sedan senaste riksdagsvalet 2022 finns ett naturistparti, som heter just Naturistpartiet. Det går att hitta på både på FB och IG.


    Christofer Döss Naturist
  • Wed 20 Dec 2023 16:44
    #5

    Skoj, förresten! Det såg jag nu att nästa 6K besökare har sett och läst denna tråd! <3<3<3


    Christofer Döss Naturist
  • Wed 20 Dec 2023 17:29
    #6

    Om man enbart går på begreppet "naturist" att  man gillar att bada naken så är svaret ett stort klart JA!  Jag Älskar att bada naken.  Hjärta

    Men - jag äger å andra sidan min egna strand vid Östersjön så jag älskar att sola och bada naken på min egna strand. Har definitivt inget önskemål att visa upp mig naken på offentliga stränder även jag iof sig har gjort det många gånger på naturiststränder. Men jag går liksom inte naken ute i skogen på "offentlig" mark.

  • Fri 19 Jan 18:30
    #7
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2023-12-20 17:29:31 följande:

    Om man enbart går på begreppet "naturist" att  man gillar att bada naken så är svaret ett stort klart JA!  Jag Älskar att bada naken.  Hjärta

    Men - jag äger å andra sidan min egna strand vid Östersjön så jag älskar att sola och bada naken på min egna strand. Har definitivt inget önskemål att visa upp mig naken på offentliga stränder även jag iof sig har gjort det många gånger på naturiststränder. Men jag går liksom inte naken ute i skogen på "offentlig" mark.


    Precis som man i engelsktalande länder ibland felaktigt sammankopplar de båda begreppen naturism och nudism, så är nakenbad något man i Sverige oftast är det man förknippar med "som det enda" man gör som naturist (kortare eller längre nakenpromenader, nakna idrottsaktiviteter, naken hemma i sin trädgård, mm är andra saken man också kan göra, förutom att man också har en stark koppling till naturen och en känsla för att vara rädd om den, se tidigare inlägg).


    Så, visst, bad är en del av naturismen ja, så... Skoj att vi är fler naken-människor (eller "Naked people!" som de säger i Discoverys Naked and Afraid-TV-serie) här på Familjeliv! 


    Tips... Du kanske skulle börja med lite fler aktiviteter utan kläder...?Som jag brukar förklara för klädda personer, är att det enda som nyblivna naturister ångrar med att vara naturist, är att de inte började tidigare - mycket tidigare!


    Det finns inget skönare än att t ex varm sommardag ströva fritt i skogen utan kläder, helst då också barfota, och vara sk "grounded" med naturen!



    Christofer Döss Naturist
  • Fri 19 Jan 18:39
    #8

    Nu är det förresten lite mer än två år sedan jag startade denna tråd, mån 3 januari 2022, och den har hittills fått 6483 visningar. GladGladGlad


    Christofer Döss Naturist
  • Fri 19 Jan 18:51
    #9

    Måste man ha det som livsstil? vad kallas det om det faktiskt är en hobby? (Starkt kopplat till det sexuella med att vara naken, fast avsett att verka som avsexualiserad nakenhet)

  • Sun 21 Jan 15:00
    #10
    Jagäterkeso skrev 2024-01-19 18:51:21 följande:

    Måste man ha det som livsstil? vad kallas det om det faktiskt är en hobby? (Starkt kopplat till det sexuella med att vara naken, fast avsett att verka som avsexualiserad nakenhet)


    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Starkt kopplat till det sexuella med att vara naken, fast avsett att verka som avsexualiserad nakenhet"...?


    Naturism är en icke-sexuell livsstil och inte någon hobby. Vill du vara naken bara ibland och hemmavid (eller på nakenstranden) kan du t ex kalla det nudism och dig själv nudist.


    Christofer Döss Naturist
  • Sun 21 Jan 15:21
    #11
    ChristoferDöss skrev 2024-01-21 15:00:02 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Starkt kopplat till det sexuella med att vara naken, fast avsett att verka som avsexualiserad nakenhet"...?


    Naturism är en icke-sexuell livsstil och inte någon hobby. Vill du vara naken bara ibland och hemmavid (eller på nakenstranden) kan du t ex kalla det nudism och dig själv nudist.


    Om man gillar att låtsas att det är osexuellt att man är naken, men samtidigt vet att personen som ser ens nakenhet ser det sexuellt. 
Svar på tråden Naturism