• Steffqw

    När kan du be om hjälp?

    Finns det möjlighet att efter försökt få barn 2 gånger kolla upp sig?

    Inte be om undersökning utan bara efteråga en check på sina äggstockar och ägglossning.

    Kan man göra det via gym, MVC?

    Någon som vet. Hört att en del måste vänta 1 år. Men här handlar det om att jag bara vill göra en snabb check.

  • Svar på tråden När kan du be om hjälp?
  • Pretty in pink

    Om vi börjar enkelt. Har du någorlunda regelbunden mens?

  • Anonym (Julia)

    Privat kan man absolut söka hjälp. Men man får ingen hjälp från vården förrän man försökt i minst ett år då de flesta lyckas bli gravida innan dess. Sen är det klart att om man har extremt oregelbunden mens kan man kanske få ett besök för det.

  • Pretty in pink

    Det finns dock saker man kan göra själv. Ta ägglossningstest och tempa om man är mer eller mindre regelbunden, på så sätt vet man säkrare att Ägget faktiskt släpper och kan ha sex vid rätt tidpunkt. Finns även populära tillskott för de som önskar det (personligen håller jag mig till en multivitamin). För mannen finns det tester man kan göra hemma på sperman. Man kan även testa att ligga kvar en stund efter osv osv. Jag förstår otåligheten och längtan men jag förstår även den pressade vården som måste sätta sina gränser.

  • Jag är bara jag

    Du kan gå privat och kolla upp dig hur mycket du vill, men via regionen har du inte rätt till nåt än på ett bra tag. Dessutom är det ju rent krasst så att om det nu med tiden skulle visa sig att du har svårt att bli gravid är det inget som skulle visa sig nu vare sig med ett VUL eller ett enda hormonprov. Det krävs mer än så + spermaprov eftersom det är lika vanligt att felet vid ofrivillig barnlöshet lika ofta beror på mannen.

Svar på tråden När kan du be om hjälp?