• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125058 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125058

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Mon 17 Jan 2022 09:26
    #31
    Bilbo79 skrev 2022-01-17 07:30:42 följande:
    Jag känner helt igen mig :) Dessutom har jag troligen Corona så sitter i karantän (sambon bekräftad Covid, jag inväntar provsvar). Ännu svårare att få tiden att gå när en inte ens får lämna lägenheten?

    Nu är jag ju en sådan som testar tidigt - det är väl mitt kontrollbehov antar jag. Även om jag flera gånger fått se strecket bli svagare känns det på något sätt bra att veta att embryot fäst de gångerna och sedan släppt. Men där är vi alla olika, och jag förstår verkligen de som väntar med att testa tills resultatet är mer säkert.
    Linn0304 skrev 2022-01-16 23:09:43 följande:

    Hej, jag hoppar gärna in i denna tråd. Jag och min sambo har försökt i två år utan resultat. Två avbrutna IVF behandlingar då jag svarade för dåligt på stimuleringen. Nu har vi äntligen fått en matchning på äggdonation! Donatorn lämnar ägg redan på tisdag! Spänd och förväntansfull på samma gång. Håller tummarna för äggen utvecklas som dom ska. ????


    Välkommen Linn, så spännande! Vilken klinik går du på?
    Nej men vad tråkigt med coronan. Vad drygt att åka på det just nu! Hoppas att du inte känner dig sjuk och att det är negativt för din del. Du har nog att bekymra dig över. Så typiskt med positiva corona tester hit och dit, ge oss positivs gravidtester istället
    Jag kommer inte testa innan utsatt dag, det är för tung när det är negativt så jag orkar bara ta det en gång. Hittills har jag fått sjukskriva mig varje gång jag tagit ett test för att det är negativt för tårarna bara sprutar. Den första halvtimman går bra så börjar jag jobba men sen börjar det rinna och så kan jag inte sluta. Men dagen efter brukar jag har samlat mig så att jag kan arbeta igen.
    Har du testat än? eller när kan du tidigast testa?
  • Tue 18 Jan 2022 07:16
    #32

    Förstår dig helt Tekannans - man måste ju hitta de strategier som funkar för en i denna bergochdalbana.

    Nu är det ju fortfarande väldigt tidigt för oss båda, men jag testade faktiskt positivt redan igår på ruvardag 5 med CB digital med veckoindikator. (Efter att ha analyserat streck tills jag blivit tokig och fått upp hoppet många gånger är jag nu storkonsument av Clearblue digitala.)

    Så ja, jag är gravid! Men efter fem tidiga missfall varav fyra kemiska graviditeter där jag plussat tidigt bara för att se strecket bli svagare tar jag inte ut något i förskott. Men håller verkligen tummarna för det är nu det händer - för oss alla i denna tråd!

  • Tue 18 Jan 2022 10:01
    #33

    Men åå vad spännande! Det är ju otroligt spännande, vi håller alla tummarna att det ska gå vägen! Tänk att det går att testa redan nu.

    Men det låter dyrt med digitala test, jag försöker hålla nere kostnaden också. Men med tanke på vad äggdonationen kostar så kanske det inte är så mycket ändå om man jämför. 

  • Tue 18 Jan 2022 16:18
    #34

    Det är superspännande ???? 

    Första milstolpen (om man spolar förbi väntan på matchning, ägg som ska klara upptining och befruktning och slemhinna som ska vara tillräckligt tjock osv) var insättningen av ett embryo i onsdags. 


    Andra milstolpen var plus på graviditetstest.

    Tredje milstolpen blir fortsatt plus på testdagen (med starkare streck/fler veckor på veckoindikatorn - dvs att hcg fortsatt stiga).

    Fjärde milstolpen blir det tidiga ultraljudet.

    Femte milstolpen blir 12 veckorskontrollen/KUB. Dit har vi aldrig tagit oss tidigare?.

    osv

    Åh vad jag vill att detta ska gå hela vägen till ett barn!

    Idag testade jag förresten positivt för covid. Det är en lindrig variant och jag är inte orolig. Jag får nästan för mig att det kan vara bra så att kroppen inte stöter bort embryot.

  • Tue 18 Jan 2022 17:16
    #35

    Alla dessa frågetecken uppstår när jag försöker lägga till emojis Glad

  • Tue 18 Jan 2022 22:15
    #36

    Åh Grattis Bilbo! Håller tummarna för att det går för dig denna gång. :) 

    Vi går via landstinget i Huddinge. Eftersom våra tidigare IVF blivit avbrutna så har vi alla våra tre försök kvar.
    Idag var det äggplock på vår donator och sambon var och lämnade sitt - så nu är det sex långa dagar innan vi får veta hur det gått.. Vågar försiktigt känna mig hoppfull (i vårt fall har vi inte kommit förbi stadiet med ens ett befruktat ägg) så det finns många första milstolpar att ta sig igenom.

     Vart går ni? 


    Krya på dig Tekannans! 

  • Tue 18 Jan 2022 22:39
    #37

    Så spännande Linn! Hur gick äggplocket? Jag antar att ni får veta hur många ägg som befruktats imorgon, jag håller tummarna!

    Vi går på Gynhälsan i Uppsala, och våra ägg kommer från en donator någonstans i Europa.

  • Tue 18 Jan 2022 22:56
    #38

    Tack! :)

    Jag har tolkat det som att vi får återkoppling tidigast på måndag.. men är osäker. Hade gärna fått reda på hur många ägg vi har fått tilldelade. Och sedan en ett samtal med hur många som klarade sig. 
    Hur har det sett ut för er? Har dom hört av sig och berättat hur många ägg det blev innan dag 6? 

    Bilbo - när har du testdag? 

  • Tue 18 Jan 2022 23:04
    #39

    När jag har gjort IVF med egna ägg har jag fått veta antal samma dag som äggplock, och dagen efter har jag fått besked om hur många som befruktats normalt. När vi gjorde äggdonation fick vi veta dagen efter att äggen befruktades hur många som hade normal befruktning. Men vi går privat och det är möjligt att den typen av service är bättre då. Snart vet ni, och då är det dags för nästa milstolpe Glad

  • Tue 18 Jan 2022 23:05
    #40

    Min testdag är den 26/1.

Svar på tråden Äggdonation 2022