• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125060 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125060

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Wed 19 Jan 2022 11:08
    #41

    Förstår, ja man kan ju hoppas på att jag hör något redan idag men är inställd på måndag. Känner spontant att om det inte skulle bli något alls så bör dom höra av sig tidigare. 


    Spännande! Hoppas det håller i sig för dig! Klarar du dig ifrån att testa var och varannan dag? Eller testar du lite då och då för att se om det blir starkare? 

  • Wed 19 Jan 2022 11:19
    #42

    Haha, jag känner ju mig själv och skulle inte kunna hålla mig från att fortsätta testa för att jag vill se strecket bli starkare Flört
    Så jag testar på! Det är mitt sätt att hantera osäkerheten.


    I övrigt försöker jag distrahera mig med annat, jag blir helt nipprig om jag bara tänker på graviditet Skrattande

    Hur går det för dig?

  • Wed 19 Jan 2022 11:29
    #43

    Hej alla och intressant att läsa om era resor!
    Har just gjort utredning och har väldigt lågt Amh, så det lutar mot ÄD.
    De sa att jag kunde göra provstimulering, då de såg några äggblåsor. Det låter märkligt då jag sett många bli nekade med betydligt högre Amh än mig. Är det för att man betalar själv de är "generösare"?
    I valet och kvalet då jag vill veta mer om chanserna först för att det ska lyckas, men samtidigt är det den enda chans man har kvar. Dyrt däremot då man måste betala samma kostnad som för IVF och inte säkert att man får återbetalt del av pengarna om det misslyckas utan man kan få dem innestående för annan behandling (vilket i princip låser en till att göra ÄD hos dem).

  • Wed 19 Jan 2022 11:51
    #44
    Linn0304 skrev 2022-01-18 22:15:34 följande:

    Åh Grattis Bilbo! Håller tummarna för att det går för dig denna gång. :) 

    Vi går via landstinget i Huddinge. Eftersom våra tidigare IVF blivit avbrutna så har vi alla våra tre försök kvar.
    Idag var det äggplock på vår donator och sambon var och lämnade sitt - så nu är det sex långa dagar innan vi får veta hur det gått.. Vågar försiktigt känna mig hoppfull (i vårt fall har vi inte kommit förbi stadiet med ens ett befruktat ägg) så det finns många första milstolpar att ta sig igenom.

     Vart går ni? 


    Krya på dig Tekannans! 


    Hej Linn och välkommen till tråden. Då håller vi alla tummarna för att ni får många och fina embryon nu. 
    Jag gör också mitt allra första försök med donerade ägg och känner mig också mer hoppfull än tidigare. Men som både du och Bilbo skriver är det ju så många milstolpar. Ibland undrar jag hur någon nånsin kan få ett barn med tanke på hur mycket det är som ska klaffa
  • Wed 19 Jan 2022 14:59
    #45

    Jag har tidigare aldrig använt familjeliv, hur svarar man på ett meddelande så att man ser vilket man refererar till? 


    Bilbo: Just nu är jag i fasen då jag kissar på stickor för att hitta min ägglossning (bråkar en del med cyklarna efter covid och vaccin). Jag är aldrig så kissnödig som dom timmarna man måste hålla sig innan man ska kissa på den där lilla stickan, haha. 


    har en förhoppning på att den kanske gå att göra insättning redan denna månad då jag ligger ett par dagar efter äggdonatorn. 


    Har ni koll på hur ?snabbt? man tinar ett ägg? 


    Tekannans: Ja men eller hur? Stundtals blir jag förvånad över hur det ens blir barn på naturlig väg. Spännande att det är först gången för dig med! Hur långt i processen är du? 

  • Wed 19 Jan 2022 16:13
    #46
    Teamaker skrev 2022-01-19 11:29:12 följande:

    Hej alla och intressant att läsa om era resor!
    Har just gjort utredning och har väldigt lågt Amh, så det lutar mot ÄD.
    De sa att jag kunde göra provstimulering, då de såg några äggblåsor. Det låter märkligt då jag sett många bli nekade med betydligt högre Amh än mig. Är det för att man betalar själv de är "generösare"?
    I valet och kvalet då jag vill veta mer om chanserna först för att det ska lyckas, men samtidigt är det den enda chans man har kvar. Dyrt däremot då man måste betala samma kostnad som för IVF och inte säkert att man får återbetalt del av pengarna om det misslyckas utan man kan få dem innestående för annan behandling (vilket i princip låser en till att göra ÄD hos dem).


    Hej Teamaker Jag har funderar på ditt inlägg under dagen idag. Jag förstår ditt resonemang, vilka svåra val. Jag hade nog resonerat som så att jag skulle prova alla möjligheter med egna ägg först innan jag gick vidare med äggdonation. Innan jag tog beslutet med äggdonation så hoppades jag in i det sista att det skulle fungera med mina egna ägg. 
    Kan du boka in ett möte med kliniken och höra dig för om vad chanserna med denna ivf är? Det måste de ju kunna redogöra för och kunna motivera kostnaden för dig. 
  • Wed 19 Jan 2022 21:47
    #47

    Bilbo79: Härliga nyheter, grattis!

    Så roligt med så mycket aktivitet i tråden. Spännande att få följa er andra. Jag har tackat nej till att försöka i Sverige. Visade sig att Livio ställt mig i deras kö efter att jag mejlat en fråga. Nu hade jag kommit fram. Dock är de dyrare än Danmark och det känns så ovisst att inte veta om det bara blir en återföring eller fler, så jag tackade nej. Men kul ändå att det rullar på. 


    Teamaker skrev 2022-01-19 11:29:12 följande:

    Hej alla och intressant att läsa om era resor!
    Har just gjort utredning och har väldigt lågt Amh, så det lutar mot ÄD.
    De sa att jag kunde göra provstimulering, då de såg några äggblåsor. Det låter märkligt då jag sett många bli nekade med betydligt högre Amh än mig. Är det för att man betalar själv de är "generösare"?
    I valet och kvalet då jag vill veta mer om chanserna först för att det ska lyckas, men samtidigt är det den enda chans man har kvar. Dyrt däremot då man måste betala samma kostnad som för IVF och inte säkert att man får återbetalt del av pengarna om det misslyckas utan man kan få dem innestående för annan behandling (vilket i princip låser en till att göra ÄD hos dem).


    Välkommen! Jag har också lågt AMH men läkaren som utredde mig tyckte inte det var helt kört för det. Jag hade 0,5 i värde och var då 37 nästan 38. Men något billigare 3-pack ger ingen klinik mig då riskerna för dem är för höga ekonomiskt. 


    Det är säkert så att de privata till viss del kan låta en pröva mer, eftersom de inte satsar offentliga meden på försöken utan du som patient står för kostnaden. Å andra sidan har jag förtroende för den läkare jag har nu och upplever inte att hen bara försöker pressa mig på pengar. Tänker att de ju också är måna om nöjda kunder och bra statistik, Gjorde först några inseminationer och när jag skulle göra IVF tyckte nästa klinik att jag kunde försöka, utifrån att mitt FSH ändå var bra. De erbjöd mig då en provstimulering. Tror det hade kostat mig kring 9000kr om försöket fått avblåsas. Nu gick det hela vägen till äggplock.


    I er sits hade jag nog bett om mer information om hur de bedömer chanserna utifrån era värden, ålder osv.  Måste ni bekosta ÄD själva eller finns chans att få den offentligt finansierad? ( Dvs är ni barnlösa och under 40? Även om det är lång kö i det landsting finns det vägar att kringgå det. ) Jag roar mig ibland med att titta på statistik från olika kliniker, då är det ju tydligt att chanserna ofta är ganska små trots allt. Iaf om du är äldre. Å andra sidan är ju statistiken lurig, du vet ju som patient inte vilka de patienterna är. En klinik som inte låter någon med dåliga värden försöka kommer ju ha bättre statistik osv.


    Så till syvende och sist är det nog magkänsla/er ekonomi och ork som bestämmer. Det är inte lätta beslut och kan behöva få ta tid. Jag har behövt göra några IVF för att verkligen veta att jag uttömt mina chanser. Men någon annan kan gå till ÄD direkt. Det är ju också väldigt slitigt med IVF tycker jag, och ÄD har mycket större chanser, 


    Bor ni där det bara finns en klinik eller kan ni höra med någon mer klinik om vad de erbjudit er?

    Hoppas du/ni kommer fram till vad som känns rätt för dig/er!

  • Thu 20 Jan 2022 07:52
    #48

    Teamaker: Man kan ju aldrig råda någon annan, men amh är bara en av flera faktorer och inte i sig helt avgörande för chansen att bli gravid då det inte säger något om äggens kvalitet. 

    Har en bekant som pga mycket lågt amh och hennes ålder blev rekommenderad att gå direkt på ÄD, men hon valde ändå att testa en IVF som ensamstående. Kliniken ville avbryta behandlingen pga enbart två äggblåsor, men hon fick dem att istället göra en insemination för att i alla fall ha en liten att bli gravid och inte slösa bort ev ägg. Hon är nu gravid med tvåäggstvillingar. Trots lågt amh måste hon ha en fantastisk  äggkvalitet!

    Jag veeet att detta är anekdotiskt och inte säger något om dina chanser - det är heller knappast det ?normala?, men jag tänker att det ändå kunde vara värt att se hur du reagerar på IVF-behandling.


    Å andra sidan, om det inte känns så viktigt att det är dina egna ägg så är ju äggdonation ett bra alternativ med markant bättre chans till graviditet generellt.

    Jag kan alltså inte råda. Det viktiga är att du/ni kommer fram till vad som känns rätt.

  • Thu 20 Jan 2022 10:19
    #49

    Hej! Ny här i tråden. Vi går också på Gynhälsan i Uppsala och inväntar nu mens för en andra återföring efter ett MA. Tänk att man kan längta så mycket efter tantröd Skäms

  • Thu 20 Jan 2022 10:52
    #50
    sofia2021 skrev 2022-01-20 10:19:08 följande:

    Hej! Ny här i tråden. Vi går också på Gynhälsan i Uppsala och inväntar nu mens för en andra återföring efter ett MA. Tänk att man kan längta så mycket efter tantröd Skäms


    Så spännande! Glad


    Jag beklagar ditt MA. Har varit där själv och det var tufft. Håller alla tummar för att det ska gå denna gång!

    Vad är erfarenhet av Gynhälsan? Hur många ägg köpte ni och hur många embryon fick ni?

Svar på tråden Äggdonation 2022