• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125055 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125055

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Mon 7 Feb 2022 08:35
    Linn0304 skrev 2022-02-06 21:35:41 följande:

    Hej igen! 


    Jag har testdag först på onsdag men kunde inte hålla mig, testade igår och jag är Gravid!! 


    Har tagit test på test på test för att se så att det verkligen stämmer. Aldrig under dessa år har det fungerat tidigare. Hoppas hoppas att det håller i sig nu ????.


    Hur mår ni? Har ni börjat få några symtom?  


    Wow wow wow, stort GRATTIS!!! Här håller vi på med stimulering inför återföring Skäms
  • Mon 7 Feb 2022 11:08

    Hej alla! Vilken cykeldag hade Ni återföring efter stimulering och vilken dag om Ni använde det började Ni med trombylen?

  • Mon 7 Feb 2022 21:16
    Linn0304 skrev 2022-02-06 21:35:41 följande:

    Hej igen! 


    Jag har testdag först på onsdag men kunde inte hålla mig, testade igår och jag är Gravid!! 


    Har tagit test på test på test för att se så att det verkligen stämmer. Aldrig under dessa år har det fungerat tidigare. Hoppas hoppas att det håller i sig nu ????.


    Hur mår ni? Har ni börjat få några symtom?  


    Jaa vad roligt Linn! Vilken underbar nyhet Det var samma för mig, så många försök och aldrig positivt och sedan positivt på första äggdonations försöket. Så roligt att äntligen få komma ett steg vidare. Jaa hoppas verkligen det håller i sig!!!
    Känner du av något redan eller är det för tidigt än? 

    Jag känner ett illamående varje dag men det är aldrig så att det känns allt för jobbigt eller att jag kräks. Jag behöver även äta mer än innan, i natt var jag uppe kl fyra och åt frukt och fil. Sådan gör jag aldrig annars.
  • Mon 7 Feb 2022 21:44

    Hej alla, 

    Jag har fått två barn via ÄD. Samma donator på Huddinge och via landstinget. Dessa barn är nu 9 och 7 år så det är ett tag sedan. Men ibland kikar jag in här på familjeliv för att läsa. Vår resa att få ban var kämpig och det är ett ämne som nog alltid kommer ligga mig nära. 

    Vilken pepp det är i tråden och många positiva besked så här tidigt på året.

    Jag är en av dem som kämpade med IVF i många år utan ett enda plus. Så många tårar som fälldes under denna tid och det kändes som jag skulle gå sönder. Sedan blev det plus på första ÄD. Sådan lycka och sedan var jag bara nervös mer eller mindre i 41 veckor.....

    Så här i efterhand kan jag konstatera att jag är väldigt glad att vi har öppen donator. Men jag kan verkligen inte säga att jag inte skulle valt något annat alternativ om den vägen av någon anledning hade varit stängd. 
    Vi var väldigt öppna om ÄD till nära vänner och familj. Men i efterhand kan jag känna att vi var väl öppna eftersom det primärt inte är vår historia utan barnens. Vi har pratat med dem tidigt om hur det kom till och nu är det en naturlig del. Vårt äldsta barn är så glad för att vi fick ett guldägg och att jag bar på det så att hen blev precis som hen är och att jag är mamman. 

    Före vi gjorde ÄD så funderade jag på hur det skulle kännas om någon påpekade att vi var lika. Det släppte snabbt. Man kan vara lika personer man inte alls är släkt med och man har ju ingen skyldighet att förklara för olika personer.

    Stor kram till er alla!! 

     

  • Wed 9 Feb 2022 17:48
    Sakura77 skrev 2022-02-07 21:44:36 följande:

    Hej alla, 

    Jag har fått två barn via ÄD. Samma donator på Huddinge och via landstinget. Dessa barn är nu 9 och 7 år så det är ett tag sedan. Men ibland kikar jag in här på familjeliv för att läsa. Vår resa att få ban var kämpig och det är ett ämne som nog alltid kommer ligga mig nära. 

    Vilken pepp det är i tråden och många positiva besked så här tidigt på året.

    Jag är en av dem som kämpade med IVF i många år utan ett enda plus. Så många tårar som fälldes under denna tid och det kändes som jag skulle gå sönder. Sedan blev det plus på första ÄD. Sådan lycka och sedan var jag bara nervös mer eller mindre i 41 veckor.....

    Så här i efterhand kan jag konstatera att jag är väldigt glad att vi har öppen donator. Men jag kan verkligen inte säga att jag inte skulle valt något annat alternativ om den vägen av någon anledning hade varit stängd. 
    Vi var väldigt öppna om ÄD till nära vänner och familj. Men i efterhand kan jag känna att vi var väl öppna eftersom det primärt inte är vår historia utan barnens. Vi har pratat med dem tidigt om hur det kom till och nu är det en naturlig del. Vårt äldsta barn är så glad för att vi fick ett guldägg och att jag bar på det så att hen blev precis som hen är och att jag är mamman. 

    Före vi gjorde ÄD så funderade jag på hur det skulle kännas om någon påpekade att vi var lika. Det släppte snabbt. Man kan vara lika personer man inte alls är släkt med och man har ju ingen skyldighet att förklara för olika personer.

    Stor kram till er alla!! 

     


    Hej Sukura

    Vad fint du skriver jag blir nästan tårögd Och vad fint att du nu har två barn via äggdonation, det ger hopp för oss som kämpar på och hoppas. Ja jag hoppas att peppen fortsätter och vi får många bra besked under året. 
  • Fri 11 Feb 2022 12:13
    En fråga. Var i dag på ultraljud för att kolla slemhinnan inför återföring. Tyvärr mättes den endast till ca 6 mm så nu blir det ett nytt ul nästa vecka på tisdag. Vad tror Ni, hinner den växa till sig något tills dess? Har Ni några husmorstips för att bygga snabbare. Alla tips mottages tacksamt Skäms
  • Fri 11 Feb 2022 12:53
    sofia2021 skrev 2022-02-11 12:13:27 följande:
    En fråga. Var i dag på ultraljud för att kolla slemhinnan inför återföring. Tyvärr mättes den endast till ca 6 mm så nu blir det ett nytt ul nästa vecka på tisdag. Vad tror Ni, hinner den växa till sig något tills dess? Har Ni några husmorstips för att bygga snabbare. Alla tips mottages tacksamt Skäms
    Hoppas att den växer till sig! Min slemhinna brukar också vara tunn. Använder du plåster (Estradot)? Annars är mitt tips att lägga till plåster. Om du redan har både plåster och Progynon kanske du kan öka dosen i samråd med kliniken?

    Ett annat tips är E-vitamin i hög dos, men det hinner inte göra skillnad till på tisdag.

    Lycka till, jag håller tummarna!
  • Fri 11 Feb 2022 12:55
    Bilbo79 skrev 2022-02-11 12:53:10 följande:
    Hoppas att den växer till sig! Min slemhinna brukar också vara tunn. Använder du plåster (Estradot)? Annars är mitt tips att lägga till plåster. Om du redan har både plåster och Progynon kanske du kan öka dosen i samråd med kliniken?

    Ett annat tips är E-vitamin i hög dos, men det hinner inte göra skillnad till på tisdag.

    Lycka till, jag håller tummarna!
    Tack snälla. Jag tänkte lägga till plåster from idag och hoppas att det gör ngn skillnad. Tänkte även ta en extra progynon till natten. Vad gör E-vitaminen för skillnad? Är det för sent och påbörja med den nu?
  • Fri 11 Feb 2022 12:57

    Sakura77, tack för att du delar med dig! Så fint att läsa dina tankar för mig som är mitt i processen.

  • Fri 11 Feb 2022 13:03

    Sofia: googla på e-vitamin och IVF så hittar du mycket. jag tog tillskott förut som en av alla saker jag gjorde för att förbättra mina chanser, men gör det inte längre. Evidensen är inte jättestark men det skulle kunna göra skillnad. Dock inte på bara några dagar.

    Nedan info finns tex på denna länk: https://legacyivf.com/vitamin-e-and-fertility-treatments-what-to-know-to-improve-your-chances-of-conceiving/

    In a study published in an issue of Fertility and Sterility, it was found that vitamin E supplements may aid in the increase of thickness of the endometrium. Endometrium, which refers to a woman?s uterine lining, can be thin for a number of reasons, such as low estrogen levels. When the uterine lining is less than 8 mm thick, it can reduce the likelihood of successful implantation. Results from the study showed that 52 percent of women who were given 600 mg a day of vitamin E had improved endometrial thickness.

Svar på tråden Äggdonation 2022