• Tue 4 Jan 2022 13:28
    125768 visningar
    297 svar
    -2
    297
    125768

    Äggdonation 2022

    Jag och min man har efter flera år av egna försök och 6x IVF bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. Redan nu I januari planeras insättningen. Jag är både otåligt exalterad och nervös. Finns det någon medsyster här I forumet som vill dela tankar, tårar och glädje med mig så får du gärna hoppa in här.

    Sagan

  • Svar på tråden Äggdonation 2022
  • Sun 27 Mar 2022 22:10

    Så mycket som hänt sedan jag var in senast i januari. Kul med många nya, och fina ord om efterlängtade barn!

    ( Pausade här för att göra ett sista IVF försök när jag ändå bara står i kön och väntar på en donator. Lyckades bli gravid för första gången under två år av försök men plusset försvann sedan snabbt. Så nu kämpar jag med sorgen över det som inte fick bli. Samtidigt som det känns mer hoppfullt inför äggdonation också. Jag vill att det ska gå vägen snart, och inte minst: få göra klart försöken och veta om det gick eller inte. Sluta kämpa för det kräver så mycket av en att kämpa och kämpa.)

    Grattis Linn0304, Kkarolina, Sofia2022 och TaleOfBrokenEggs! Hoppas ni får må bra under era graviditeter!

    Så oerhört tungt Tekannans, efter hjärtslag och allt. Varje dag som gravid är ju så verklig. Hur mår du nu? När kan du fysiskt försöka igen och när orkar ni? Skönt ändå att ha så många i frysen även om jag förstår att det ju var just detta barn ni ville få välkomna nu.

    Jag hoppas jag får en donator snart. Missade en för några veckor sedan, för om en inte svarar tillräckligt snabbt i telefon går frågan vidare. Så nu kollar jag telefonen noga! ( Då ruvade jag också så jag hade inte kunnat svara ja då.) Men jag hoppas de snart ringer igen.

  • Wed 30 Mar 2022 21:30

    Jag behövde inte vänta så länge:
    Min klinik ringde mig idag och erbjöd mig en donator. Så nu är bollen äntligen i rullning. Jag har ingen direkt koll på något om behandling och tidsplan. Men just nu spelar det ingen roll. Det kommer lösa sig tids nog. Och jag kan samtidigt som jag sörjer också känna hopp inför att jag nu får större chans att lyckas! 
    Får nog ägna någon kväll åt att läsa gamla äggdonationstrådar igen. Behöver fylla huvudet med lyckliga slut efter äggdonation snarare än att följa IVF försök som lyckas när mina inte gjorde det. 

    Hoppas, hoppas detta kan göra att jag en dag får välkomna ett nytt liv till världen!

  • Sun 3 Apr 2022 12:09
    Kronärtskocka skrev 2022-03-30 21:30:44 följande:

    Jag behövde inte vänta så länge:
    Min klinik ringde mig idag och erbjöd mig en donator. Så nu är bollen äntligen i rullning. Jag har ingen direkt koll på något om behandling och tidsplan. Men just nu spelar det ingen roll. Det kommer lösa sig tids nog. Och jag kan samtidigt som jag sörjer också känna hopp inför att jag nu får större chans att lyckas! 
    Får nog ägna någon kväll åt att läsa gamla äggdonationstrådar igen. Behöver fylla huvudet med lyckliga slut efter äggdonation snarare än att följa IVF försök som lyckas när mina inte gjorde det. 

    Hoppas, hoppas detta kan göra att jag en dag får välkomna ett nytt liv till världen!


    Jag är inte helt framme vid lyckligt slut än men en bra bit på väg. Jag gjorde ett försök i juli förra året som tyvärr misslyckades. Sen gjorde jag försök 2 i september och blev gravid. Jag har precis gått in i 8:e månaden. Har gjort vanligt IVF försök tidigare som inte lyckades. Men nu tror jag och hoppas att detta kommer gå väven. Även om jag tvivlar lite ibland, blir väl så när man har varit med om en del innan (bland annat blivit spontant gravid en gång och fick se hjärtat slå men på nästa koll hade det slutat). 

    Håller alla tummar och tår för dig och tror att det kommer gå bra. 

  • Sun 3 Apr 2022 18:43
    +1

    Jag har följt tråden ett tag men hoppar in först nu. Jag har läst era historier och ser nu att många kommit långt och har plussat vilket är  jätte roligt och jag.är ledsen för er som det gått mindre bra för.
    Själv är jag gravid i vecka 22 genom äggdonation som vi gjorde på Livio i Falun. Vi hade innan försökt få barn i fem år varav de sista åren med IVF. Tillslut sa läkarna att mina ägg troligen var fär dåliga och vi ställde oss i kö. Efter ett år ringde de och hade en donator. Vi fick fyra befruktade ägg varav ett sattes in och tre hamna i frysen. Detta är första gången som jag varit gravid överhuvudtaget och jag fyller snart 39. Det är omtumlande, overkligt och väldigt oroligt, men också super spännande och kul. Vi hoppas nu bara allt går vägen. Lycka till alla ni andra!

  • Mon 4 Apr 2022 08:15
    Jamnky skrev 2022-04-03 18:43:03 följande:

    Jag har följt tråden ett tag men hoppar in först nu. Jag har läst era historier och ser nu att många kommit långt och har plussat vilket är  jätte roligt och jag.är ledsen för er som det gått mindre bra för.
    Själv är jag gravid i vecka 22 genom äggdonation som vi gjorde på Livio i Falun. Vi hade innan försökt få barn i fem år varav de sista åren med IVF. Tillslut sa läkarna att mina ägg troligen var fär dåliga och vi ställde oss i kö. Efter ett år ringde de och hade en donator. Vi fick fyra befruktade ägg varav ett sattes in och tre hamna i frysen. Detta är första gången som jag varit gravid överhuvudtaget och jag fyller snart 39. Det är omtumlande, overkligt och väldigt oroligt, men också super spännande och kul. Vi hoppas nu bara allt går vägen. Lycka till alla ni andra!


    Grattis Kyss
  • Mon 4 Apr 2022 19:27

    Eva7272: Tack för hopp och roligt att höra om att du nu är höggravid och räknar ned. Förstår att det måste vara overkligt trots allt. Tänk: nu är det inte länge tills du får möta den lilla! Grattis!

    Jamnky: Grattis! Härligt att ha klarat halva graviditeten och ha gjort RUL. Så roligt att höra fler framgångshistorier. 


    Ni som blivit gravida med donerade ägg, har ni gjort någon fosterdiagnostik då? När jag höll på med IVF funderade jag mycket över det. Men då var ju mina ägg gamla och av sämre kvalite. Med donerade ägg är de ju mycket yngre och bättre troligtvis. 

  • Wed 6 Apr 2022 23:31

    Vi gjorde KUB men det var inte helt enkelt. Vi vet inte åldern på vår donator så barnmorskan var först väldigt velig kring hur hon skulle räkna men tillslut satte hon högsta möjliga ålder dvs 35. Vi fick då 1:20000 risk för alla tre kromosonavikelser. 

  • Sat 9 Apr 2022 12:43

    Jamnky: Tack för svar.
    Härligt att läsa att flera blivit gravida på första försöket med ÄD. Känns hoppfullt inför framtiden. 

    Kliniken har uppdaterat mig om processen och jag kommer få veta hur många ägg som tas ut och som sedan blir blastocyster. Så gott att vara igång igen. Insättning först i slutet av maj, inte så lång tid kvar. :).

    Hur går det för er andra?

  • Tue 12 Apr 2022 20:59

    Hej alla kämpar. Jag har läst tråden och känner mig verkligen berörd. vilken resa vi alla gjort och när jag läst era inlägg känner jag mig inte så ensam längre. 
    Efter 5 år av 9 ivf behandlingar på 4 kliniker i 2 olika länder har vi nu gett upp mina ägg och går vidare med äggdonation. Vi står nu i kö på Carl von Linné kliniken. 
    Hade varit roligt att få följas åt med er här och kunna bolla tankar och funderingar, 
    Håller alla tummar för er som fått ert plus, er som ruvar och er som väntar på behandling eller hämtar er ifrån ett bakslag. Ha en fin kväll

  • Wed 13 Apr 2022 10:56
    MissLjung skrev 2022-04-12 20:59:27 följande:

    Hej alla kämpar. Jag har läst tråden och känner mig verkligen berörd. vilken resa vi alla gjort och när jag läst era inlägg känner jag mig inte så ensam längre. 
    Efter 5 år av 9 ivf behandlingar på 4 kliniker i 2 olika länder har vi nu gett upp mina ägg och går vidare med äggdonation. Vi står nu i kö på Carl von Linné kliniken. 
    Hade varit roligt att få följas åt med er här och kunna bolla tankar och funderingar, 
    Håller alla tummar för er som fått ert plus, er som ruvar och er som väntar på behandling eller hämtar er ifrån ett bakslag. Ha en fin kväll


    Hej och välkommen

    Så du har kämpat själv. Tänk vad vi är beredda att göra för att nå våra drömmar?

    Hur lång tid tror de att ni behöver vänta? Hoppas det känns bra att ha tagit nästa steg.
Svar på tråden Äggdonation 2022