• Anonym (V.Abrahamsson)

    Hur mycket svartsjuka är normalt?

    Jag har precis inlett en relation med en äldre man som är så fin på många sätt, men han är otroligt kontrollerande. Jag får inte ha vänner av motsatt kön, eller vara aktiv på sociala medier. Han vill även läsa mina konversationer jag har inom mitt arbete, och måste veta vart jag är 24/7. Ibland tänker jag att i slutändan kanske han är en av de ?psykopater? som man hör och läser i tidningen om som mördar sin partner. Men trots allt detta så älskar jag honom. Jag börjar ana att jag har stora problem. Är detta normalt att acceptera och vart kan man vända sig?

  • Svar på tråden Hur mycket svartsjuka är normalt?
  • Fossil
    Hercai skrev 2022-01-05 14:47:04 följande:
    Jag skulle aldrig skaffa en partner som är bi från första början så det hade aldrig blivit några problem.

    Alltså, att ha sex med sin vän är liksom det sista steget. Det behöver inte gå så långt innan det blir en opassande vänskapsrelation. Behöver inte ens vara något fysiskt. Jag har redan skrivit hur jag menar.

    Man väljer själv om man vill ha en vänskapsrelation med motsatt kön, men det är inte konstigt (vilket är det mina kommentarer handlar om, inte huruvida det är okej att ha vänner av motsatt kön överhuvudtaget) att en partner inte känner sig okej med det. Varför skulle man lita på sin partners vän som man knappt känner?
    Vet du vad, det räcker att du litar på din partner.

    Jag tycker allvarligt talat synd om dig som har så svårt att lita på folk. Hoppas du är singel.
  • Hotelliggaren

    Antar att Hercai är man och lite av den gamla stammen som anser att män är slavar under sin drift, och att kvinnor därför behöver skyddas mot dem. Enklast genom att inget privat umgänge tillåts.

  • Fossil
    Hotelliggaren skrev 2022-01-05 16:10:46 följande:

    Antar att Hercai är man och lite av den gamla stammen som anser att män är slavar under sin drift, och att kvinnor därför behöver skyddas mot dem. Enklast genom att inget privat umgänge tillåts.


    Eller så är han en liten snortupp som inte hittat sitt självförtroende än och ser alla män som rivaler.
    Vi får isåfall hoppas att han växer till sig, annars lär han bli väldigt ensam.
  • Anonym (K)
    Fossil skrev 2022-01-05 15:52:37 följande:

    Vet du vad, det räcker att du litar på din partner.

    Jag tycker allvarligt talat synd om dig som har så svårt att lita på folk. Hoppas du är singel.


    Precis, har partnern ingen egen hjärna utan det är helt upp till vännerna om det sker otrohet?
  • Hercai
    Fossil skrev 2022-01-05 16:31:17 följande:

    Eller så är han en liten snortupp som inte hittat sitt självförtroende än och ser alla män som rivaler.

    Vi får isåfall hoppas att han växer till sig, annars lär han bli väldigt ensam.


    Oj, varför antar ni att jag är man? Jag har skrivit att det borde gälla båda och inte enbart ett kön. Jag är kvinna, gift dessutom.
  • Fossil
    Hercai skrev 2022-01-05 16:38:55 följande:
    Oj, varför antar ni att jag är man? Jag har skrivit att det borde gälla båda och inte enbart ett kön. Jag är kvinna, gift dessutom.
    För att det är uppenbart och jag har inte ändrat mig för att du påstår motsatsen.
  • Hercai
    Fossil skrev 2022-01-05 16:42:39 följande:

    För att det är uppenbart och jag har inte ändrat mig för att du påstår motsatsen.


    Vad som är uppenbart är att du av någon anledning tog illa upp av min kommentar om att det är okej att en partner inte vill att man har vänner av motsatt kön, och försöker avfärda mina åsikter med att jag säkert är incel.

    Om du tror att jag är den enda kvinnan som inte är okej med att min man skulle ha kvinnliga vänner och gå ut och fika med dem, dela sommarstuga (säkert säng också) som någon här ovan skrev och vara ensamma tillsammans utan någon annan så har du väldigt fel. Alla är inte okej med det. Fullständigt normalt att reagera om man bryr sig om sin partner.
  • Fossil
    Hercai skrev 2022-01-05 17:10:33 följande:
    Vad som är uppenbart är att du av någon anledning tog illa upp av min kommentar om att det är okej att en partner inte vill att man har vänner av motsatt kön, och försöker avfärda mina åsikter med att jag säkert är incel.

    Om du tror att jag är den enda kvinnan som inte är okej med att min man skulle ha kvinnliga vänner och gå ut och fika med dem, dela sommarstuga (säkert säng också) som någon här ovan skrev och vara ensamma tillsammans utan någon annan så har du väldigt fel. Alla är inte okej med det. Fullständigt normalt att reagera om man bryr sig om sin partner.
    Jag har inte skrivit att du är incel. Kommentera hos den som skrivit det istället.
    Jag tar inte ansvar för andras kommentarer.

    Du är sjukligt svartsjuk, oavsett vilket kön du har.
  • Hercai
    Fossil skrev 2022-01-05 17:20:31 följande:

    Jag har inte skrivit att du är incel. Kommentera hos den som skrivit det istället.

    Jag tar inte ansvar för andras kommentarer.

    Du är sjukligt svartsjuk, oavsett vilket kön du har.


    En man utan självförtroende som ser andra män som rivaler och kommer förbli ensam med dessa åsikter. Det låter som en incel för mig men jaja.

    Det som står i ts är sjuklig svartsjuka, att inte vara okej med att ens partner är ute och roar sig med människor av motsatt kön är normalt.
  • Fossil
    Hercai skrev 2022-01-05 17:31:47 följande:
    En man utan självförtroende som ser andra män som rivaler och kommer förbli ensam med dessa åsikter. Det låter som en incel för mig men jaja.

    Det som står i ts är sjuklig svartsjuka, att inte vara okej med att ens partner är ute och roar sig med människor av motsatt kön är normalt.
    Nej, det är inte normalt bara för att du tycker det.
  • Hotelliggaren
    Hercai skrev 2022-01-05 17:31:47 följande:
    En man utan självförtroende som ser andra män som rivaler och kommer förbli ensam med dessa åsikter. Det låter som en incel för mig men jaja.

    Det som står i ts är sjuklig svartsjuka, att inte vara okej med att ens partner är ute och roar sig med människor av motsatt kön är normalt.
    Så om din mans arbetsplats har AW och där jobbar folk av båda könen, ska han då inte delta? Eller bara vara väldigt avvisande mot kvinnligt umgänge, kanske ha ett eget "mansbord"?
  • Hotelliggaren

    Men summa summarum Hercai, du verkar verkligen inte lita på folk, inte ens dina vänner. Du såger att du litar på din partner, men då borde det inte vara problam om andra lägger an. Jag litar på min. Det finns säkert de i min närhet som kunde tänka sig att flirta med henne, men de gör naturligtvis inte det av respekt till oss. Och skulle de göra det såg jag inget problem i det. Jag vet ju att hon bara vill ha mig.

    När jag tänker efter lite tror jag att Hercai själv kan känna sig ofrivilligt attraherad till andra män och att det är känslor hon har svårt att leva med. Då är det enklast att bara ta bort problemet. Själv har jag för länge sen accepterat att man ibland får lite mer känslor än normalt och kan tycka att nån i ens närhet är väldigt attraktiv. Det gäller såklart oxo min partner. Men odlar men det inte så dör det snart ut. Den riktiga kärleken är för stark för det.

  • jeanette02

    Nej det är inte normalt. Det är osunt beteende som troligtvis bara kommer eskalera. Lämna innan du är för fast i denna relation.

  • Fossil
    Hotelliggaren skrev 2022-01-05 18:23:24 följande:
    Så om din mans arbetsplats har AW och där jobbar folk av båda könen, ska han då inte delta? Eller bara vara väldigt avvisande mot kvinnligt umgänge, kanske ha ett eget "mansbord"?
    HerrKaj borde titta på detta avsnitt av "Kärlek och Fördom". Där blir den blivande bruden så svartsjuk då hon hör kvinnliga röster på sin fästmans svensexa så hon åker dit och ställer till en scen.

    Bröllopet blev inställt.

    www.svtplay.se/video/22783010/karlek-och-fordom/karlek-och-fordom-sasong-1-uppbrottet

    Rätt intressant serie för övrigt, har streckkollat alla avsnitt i går och idag.
  • Hercai
    Hotelliggaren skrev 2022-01-05 18:29:37 följande:

    Men summa summarum Hercai, du verkar verkligen inte lita på folk, inte ens dina vänner. Du såger att du litar på din partner, men då borde det inte vara problam om andra lägger an. Jag litar på min. Det finns säkert de i min närhet som kunde tänka sig att flirta med henne, men de gör naturligtvis inte det av respekt till oss. Och skulle de göra det såg jag inget problem i det. Jag vet ju att hon bara vill ha mig.

    När jag tänker efter lite tror jag att Hercai själv kan känna sig ofrivilligt attraherad till andra män och att det är känslor hon har svårt att leva med. Då är det enklast att bara ta bort problemet. Själv har jag för länge sen accepterat att man ibland får lite mer känslor än normalt och kan tycka att nån i ens närhet är väldigt attraktiv. Det gäller såklart oxo min partner. Men odlar men det inte så dör det snart ut. Den riktiga kärleken är för stark för det.


    Du projicerar alltså dina känslor på mig för att i nästa mening skriva att du själv kan få känslor och känna attraktion till andra människor när du är i ett förhållande. Bara det är att gå över en gräns, det måste liksom inte vara något fysiskt inblandat innan det blir fel.

    Det är en stor skillnad mellan att tycka att någon är snygg/attraktiv som man träffar då och då och att vara vän med personen, dela sommarstuga eller vad ni nu gör och umgås ensamma när man har en partner.

    Men summa summarum, en man som hävdar att han "bara" är en vän kan man oftast inte lita på. Det hade blivit mer än så om han fått chansen.
  • Fossil
    Hercai skrev 2022-01-05 18:59:40 följande:
    Du projicerar alltså dina känslor på mig för att i nästa mening skriva att du själv kan få känslor och känna attraktion till andra människor när du är i ett förhållande. Bara det är att gå över en gräns, det måste liksom inte vara något fysiskt inblandat innan det blir fel.

    Det är en stor skillnad mellan att tycka att någon är snygg/attraktiv som man träffar då och då och att vara vän med personen, dela sommarstuga eller vad ni nu gör och umgås ensamma när man har en partner.

    Men summa summarum, en man som hävdar att han "bara" är en vän kan man oftast inte lita på. Det hade blivit mer än så om han fått chansen.
    Jag beklagar att något har gjort dig så oresonligt svartsjuk, det kan inte vara lätt.
  • Hotelliggaren
    Hercai skrev 2022-01-05 18:59:40 följande:
    Du projicerar alltså dina känslor på mig för att i nästa mening skriva att du själv kan få känslor och känna attraktion till andra människor när du är i ett förhållande. Bara det är att gå över en gräns, det måste liksom inte vara något fysiskt inblandat innan det blir fel.

    Det är en stor skillnad mellan att tycka att någon är snygg/attraktiv som man träffar då och då och att vara vän med personen, dela sommarstuga eller vad ni nu gör och umgås ensamma när man har en partner.

    Men summa summarum, en man som hävdar att han "bara" är en vän kan man oftast inte lita på. Det hade blivit mer än så om han fått chansen.
    Jag bara berättar vad livet lärt mig. Och om man är trygg i sin person och kärlek är det inget hot. Naturligtvis kan man stänga in sig helt för att eliminera varje tillfälle som känns obekvämt, men då blir det ju inget liv över. men du o din man, har ni inga parvänner? Om ni då har parmiddag, känner du likadant då? Enl dig så är ju mannen även då beredd att kasta sig över dig om bara tillfälle ges....
  • Shakira88
    Hercai skrev 2022-01-05 17:10:33 följande:

    Vad som är uppenbart är att du av någon anledning tog illa upp av min kommentar om att det är okej att en partner inte vill att man har vänner av motsatt kön, och försöker avfärda mina åsikter med att jag säkert är incel.

    Om du tror att jag är den enda kvinnan som inte är okej med att min man skulle ha kvinnliga vänner och gå ut och fika med dem, dela sommarstuga (säkert säng också) som någon här ovan skrev och vara ensamma tillsammans utan någon annan så har du väldigt fel. Alla är inte okej med det. Fullständigt normalt att reagera om man bryr sig om sin partner.


    Det är nog du menade som bor i sommarstuga med vän. Och nej, vi har aldrig delat säng. Så sluta med dina antaganden
  • Anonym (A)
    jeanette02 skrev 2022-01-05 18:56:10 följande:
    Nej det är inte normalt. Det är osunt beteende som troligtvis bara kommer eskalera. Lämna innan du är för fast i denna relation.
    Håller med
Svar på tråden Hur mycket svartsjuka är normalt?