• Thu 6 Jan 2022 15:51
    3876 visningar
    14 svar
    14
    3876

    Juridikkunnig??

    Kortfattat: sambo i 20 år, två barn (ej gifta). Han driver företag och jag tagit hand om ALLT för att detta ska fungera. Jag önskar nu att han skriver kontrakt på att fortsätta pensionsspara åt mig så länge företaget är aktivt plus att jag ärver 1/4 om han går bort innan mig (han är betydligt äldre) och de tre barnen 1/4. Skulle vilja skriva kontrakt på detta som inte får brytas även om vi skulle gå isär. Går detta??

  • Svar på tråden Juridikkunnig??
  • SaraL7­7
    Thu 6 Jan 2022 16:00
    #1

    Anlita en jurist.

  • Thu 6 Jan 2022 16:02
    #2
    Junibarn skrev 2022-01-06 15:51:48 följande:
    Juridikkunnig??

    Kortfattat: sambo i 20 år, två barn (ej gifta). Han driver företag och jag tagit hand om ALLT för att detta ska fungera. Jag önskar nu att han skriver kontrakt på att fortsätta pensionsspara åt mig så länge företaget är aktivt plus att jag ärver 1/4 om han går bort innan mig (han är betydligt äldre) och de tre barnen 1/4. Skulle vilja skriva kontrakt på detta som inte får brytas även om vi skulle gå isär. Går detta??


    Vill han? Om inte, så spelar det ingen roll om det är möjligt eller inte. 


    Varför har ni inte gift er? 


    Tycker ni ska kontakta en jurist, om ni båda vill ha ett avtal. 

  • Thu 6 Jan 2022 16:03
    #3

    Arv skriver man testamente för. Att han ska pensionsspara åt dig låter konstigt, särskilt om ni går isär.

  • Thu 6 Jan 2022 20:33
    #4

    Om du ska ärva din sambo behöver han skriva ett testamente annars kommer allt fördelas lika mellan era tre barn direkt när han går bort. Laglotten är 50 % av hans totala egendom och den är förbehållen barnen, så dessa är alltid berättigade drygt 17% var av egendomen (om de väljer att jämka testamentet annars utfaller det enligt testamentets vilja). De andra 50 % kan han testamentera hur han vill. Eftersom att er/din önskan är att barnen och du delar på 25% var är det möjligt att han skriver ett testamente där det framgår att ni får 1/4 av egendomen var MEN det krävs såklart att din sambo vill skriva ett testamente.

    Eftersom att din sambo själv väljer hur hans kvarlåtenskap ska fördelas vid hans död står det honom fritt att ändra eller återkalla testamentet vid ett senare tillfälle, det behöver du inte samtycka till. Du kan alltså inte försäkra dig om att testamentet är gällande för evigt. Dessutom säger reglerna gällande tolkning av testamenten att förordnande till efterlevande make eller sambo är utan verkan om förhållandet upphört vid testatorns död, så för säkerhetsskull bör det då stå i testamentet att förordnandet till dig ska gälla även om ni gått isär.

    Gällande pensionssparande är det inget du kan tvinga honom till att göra. Det råder avtalsfrihet så ni kan komma överrens om att han ska sätta in en summa pengar till dig, men skulle han upphöra med detta är det tveksamt om en domstol skulle ålägga honom att fortsätta eftersom de saknas lagligt stöd för det, i synnerhet om ni inte längre är ett par.

  • Thu 6 Jan 2022 21:40
    #5

    Nej, det går inte.
    Han kan skriva testamente nu på att du får tex 25%, men han kan sen ändra det.
    Ni kan skriva kontrakt om att han pensionssparar till dig i 40år framöver eller dyl., men han kan lätt få det kontraktet förklarat som ogiltigt eftersom det inte är rimligt. 

  • Fri 7 Jan 2022 12:02
    #6

    Är du "hemmafru" till en man du inte är gift med?

  • Lavini­aLetit­ia
    Fri 7 Jan 2022 13:14
    #7

    Nej, det går inte. Kontrakt avseende arv kallas "testamente", och ett sådant kan ju din sambo skriva så att det blir det utfall du nämner. Den andel du vill ha går ju inte ut över barnens laglotter (d.v.s. den minsta andel de är garanterade, och som inte kan testamenteras bort till någon annan). MEN man har rätt att ändra sitt testamente när man vill. 

    Angående pensionssparande, så är det samma där. Enligt svensk lag är inte ens en äkta make skyldig att pensionsspara åt sin fru, och en sambo är det naturligtvis inte. Sedan kan han förstås göra det ändå, men att skriva med verkan för framtiden att han måste göra det - nej, det skulle inte ens vara möjligt om ni vore gifta. 

    I vissa länder kan en kvinna få underhåll efter en skilsmässa, och i princip även i Sverige men det tillämpas alltmer sällan. Som sambo har du inte rätt till något alls om ni går i sär. Möjligen att du skulle kunna få något enligt arbetsrättslagstifningen, för att du arbetat i firman. Typ lön några år tillbaka i tiden. Men även då tror jag tyvärr att det behövs ett anställningskontrakt. Har du gått med på att arbeta gratis, så har du ju det. 

    Jag skulle aldrig ha gått med på sådanav villkor du beskriver, utan äktenskap (och då UTAN äktenskapsförord, så att maken inte kan undanta hela firman och dess värde från bodelningen). 

  • Lavini­aLetit­ia
    Fri 7 Jan 2022 13:20
    #8
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-07 13:14:52 följande:

    Nej, det går inte. Kontrakt avseende arv kallas "testamente", och ett sådant kan ju din sambo skriva så att det blir det utfall du nämner. Den andel du vill ha går ju inte ut över barnens laglotter (d.v.s. den minsta andel de är garanterade, och som inte kan testamenteras bort till någon annan). MEN man har rätt att ändra sitt testamente när man vill. 

    Angående pensionssparande, så är det samma där. Enligt svensk lag är inte ens en äkta make skyldig att pensionsspara åt sin fru, och en sambo är det naturligtvis inte. Sedan kan han förstås göra det ändå, men att skriva med verkan för framtiden att han måste göra det - nej, det skulle inte ens vara möjligt om ni vore gifta. 

    I vissa länder kan en kvinna få underhåll efter en skilsmässa, och i princip även i Sverige men det tillämpas alltmer sällan. Som sambo har du inte rätt till något alls om ni går i sär. Möjligen att du skulle kunna få något enligt arbetsrättslagstifningen, för att du arbetat i firman. Typ lön några år tillbaka i tiden. Men även då tror jag tyvärr att det behövs ett anställningskontrakt. Har du gått med på att arbeta gratis, så har du ju det. 

    Jag skulle aldrig ha gått med på sådanav villkor du beskriver, utan äktenskap (och då UTAN äktenskapsförord, så att maken inte kan undanta hela firman och dess värde från bodelningen). 


    Och nu läste jag igen - det verkar som att du inte tagit hand om något I företaget, utan "bara" barn, hem o hushåll? I så fall kan du glömma detta jag skrev om retroaktiv lön, såklart. 
  • Fri 7 Jan 2022 13:47
    #9

    Aj, vad jobbigt, att först ha lagt ner jobbet och sen inse att du faktiskt inte skyddat dig själv.

    Som andra påverkade, så är testamenten inte bindande avtal, utan kan uppdateras.

    Pension kan ni naturligtvis diskuteras, men precis lika viktigt är kanske livförsäkring....

  • Fri 7 Jan 2022 15:26
    #10

    Har man barn ska man vara gift, det finns inget enklare sätt att åstadkomma det du vill juridiskt. Hoppa ner till rådhuset 20 minuter bara så är det gjort.

    Testamente kan han ändra när som helst utan att berätta det för dig.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Lavini­aLetit­ia
    Fri 7 Jan 2022 16:11
    #11
    Themis skrev 2022-01-07 15:26:24 följande:

    Har man barn ska man vara gift, det finns inget enklare sätt att åstadkomma det du vill juridiskt. Hoppa ner till rådhuset 20 minuter bara så är det gjort.

    Testamente kan han ändra när som helst utan att berätta det för dig.


    Fast jag misstänker att förhållandet redan är på upphällningen, eftersom hon plötsligt börjar fundera på det här nu. Efter 20 år. 
  • Fri 7 Jan 2022 16:16
    #12
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-07 16:11:13 följande:
    Fast jag misstänker att förhållandet redan är på upphällningen, eftersom hon plötsligt börjar fundera på det här nu. Efter 20 år. 
    Så kan det vara. Då minskar chansen att få till något vettigt, antagligen. 
  • GGN
    Sat 8 Jan 2022 17:01
    #13

    Han kan väl skriva över halva företaget på dig? Och testamentera den andra halvan så mycket det går till dig.

  • Lavini­aLetit­ia
    Sat 8 Jan 2022 18:06
    #14
    GGN skrev 2022-01-08 17:01:05 följande:

    Han kan väl skriva över halva företaget på dig? Och testamentera den andra halvan så mycket det går till dig.


    Men det kommer han inte att göra, misstänker jag... Man ska aldrig gå med på sådana villkor från början, som TS har gjort. Det första man ska göra är att gifta sig, för då får man först och främst alltid ut sin giftorätt, d.v.s. hälften av allt i boet. Förutsatt att det inte finns äktenskapsförord, men då vägrar man att skriva på det, helt enkelt. Testamenten går att ändra, men inte detta med bodelningen vid skilsmässa. Då FÅR frun hälften av allt, inklusive firmans värde (om det är ett eget företag, och inte ett AB som ägs av aktieägarna). 

    Dessutom får barnen ut hela arvet på en gång om man inte är gift, och sambon har ingen arvsrätt alls. Är man gift, så får barnen vänta tills båda föräldrarna är döda. Detta kan också vara av vikt... 
Svar på tråden Juridikkunnig??