• Anonym (Kaffedraken)

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (Kaffedraken)

    Heter ni vita riddaren i efternamn

    Lås in han spela upp bröderna Lejonhjärta dagarna i ända och vit makt osv

    Ge honom privatlektioner i 50-tals svenska och flytta till Mjölbyn och stäng av internet. Så att han får det rätta sociolektet(hur skitnödig är du?)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Dametucosita) skrev 2022-01-07 12:04:08 följande:

    Heter ni vita riddaren i efternamn

    Lås in han spela upp bröderna Lejonhjärta dagarna i ända och vit makt osv

    Ge honom privatlektioner i 50-tals svenska och flytta till Mjölbyn och stäng av internet. Så att han får det rätta sociolektet(hur skitnödig är du?)


    Du fattade uppenbarligen ingenting av vad jag skrev och ditt resonemang är ett exempel på fenomenet jag beskriver.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 12:08:34 följande:

    Du fattade uppenbarligen ingenting av vad jag skrev och ditt resonemang är ett exempel på fenomenet jag beskriver.


    Du e en rasist
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som gömmer sig bakom fina ord. Tycker du ska flytta till Tensta eller Bergsjön ett tag och få lite verklighetsförankring

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ööö) skrev 2022-01-07 12:07:24 följande:

    Det du beskriver är nog mer kronolekt än sociolekt. 

    Det finns en del intressant forskning på område om du är intresserad: 

    spraktidningen.se/2018/11/ung-svenska-klingar-stolt/ 

    www.dn.se/kultur/sprakkronika-det-finns-ett-syfte-med-slang/ 

    spraktidningen.se/2010/04/kronolekt/ 

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/talrytmen-paverkar-gruppsprakets-status 


    Nja, det är snarare en sociolekt som vissa ungdomar, långt ifrån alla, utanför den sociala gruppen imiterar och den är verkligen inte begränsad till en viss åldersgrupp. Jag har läst sociolingvistik och skrivit en uppsats om just ortensvenska så jag vet redan en del om ämnet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Dametucosita) skrev 2022-01-07 12:12:03 följande:

    Du e en rasist


    Ok förklara varför jag är rasist. Exakt vad i det jag skriver anser du är rasistiskt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 12:23:28 följande:

    Ok förklara varför jag är rasist. Exakt vad i det jag skriver anser du är rasistiskt?


    Du förfasar dig över att svenska ungdomar pratar som invandrare gör
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gammal är din son och hans kompisar? Mina barn är förmodligen yngre (9 år), men de enda barn och ungdomar jag har hört som pratar ortensvenska, är de som antingen har växt upp i orten (och ofta, men inte alltid, har invandrade föräldrar), eller härmar ortensvenska på skämt och gör sig lustiga över hur man pratar i orten. Sällan för att verka coola, eftersom det är just nedvärderande att prata så, samt starkt förknippat med kriminalitet eller låg social status. Särskilt grov ortensvenska. Även en mindre klang av förort kan vara stigmatiserande i vissa sammanhang, så även invandrarungdomar som inte växer upp i såna områden, anstränger sig ofta för att inte prata så, de vill inte förknippas med orten. Det handlar inte så mycket om huruvida man är stolt över sitt ursprung eller inte, även om jag håller med om att det inte borde vara en stor grej. Vi lär våra (helsvenska) barn om både svensk kultur / svenska traditioner och annat. Men barn och vuxna med rötter i andra länder kan vara stolta över sitt ursprung utan att vilja förknippas med orten, eller mindre skötsamma landsmän. Det hör jag ganska ofta bekanta med invandrarbakgrund uttrycka, hur trötta de är på invandrare som inte sköter sig. Många har både en svensk flagga och hemlandets flagga hemma för övrigt, vilket jag tycker är väldigt fint. De ser sig ofta som en del av flera kulturer och skulle ALDRIG tycka att det var konstigt om en svensk var stolt över sitt ursprung.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-07 12:21:44 följande:
    Nja, det är snarare en sociolekt som vissa ungdomar, långt ifrån alla, utanför den sociala gruppen imiterar och den är verkligen inte begränsad till en viss åldersgrupp. Jag har läst sociolingvistik och skrivit en uppsats om just ortensvenska så jag vet redan en del om ämnet.

    Intressant, jag har bara hört ortenungdomar eller ungdomar med ortenkompisar, frivilligt och seriöst prata så. Annars görs det oftast bara på skämt.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska