• Anonym (TS)

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (Stina2)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-09 13:27:07 följande:

    Vet du vad halmgubbe betyder? Det är när man tillskriver den man diskuterar med falska åsikter för att sedan gå till rasande angrepp mot samma åsikter som man själv har hittat på.

    Jag skriver klart och tydligt redan i trådstarten att jag inte avser alla som bor i förorten utan skriver om en subkultur. Då får jag X antal svar om att jag vill trycka ner alla som bor i förorten, anser att alla invandrare förstör och är kriminella. De anklagelserna är enbart påhitt, jag har inte skrivit det någonstans och det är verkligen inte mina åsikter, men baserat på dessa påhittade åsikter drar du och andra slutsatsen att jag är brunskjorta och rasist. Sedan attackerar ni mig med stor dramatik och aggressivitet för era egna påhitt.

    Det är ett skolboksexempel på en halmgubbe större än Gävlebocken.

    Nej, jag anser inte att bara vita etniska svenskar kan vara svenskar. Adopterade är till exempel självklart svenskar enligt min uppfattning om de själva vill identifiera sig som det förstås. Det är ju upp till var och en. Däremot tror jag att den identitetsförvirring du beskriver bland ungdomar i förorterna handlar om tanken på att man måste bli svensk för att man lever här. Då är den amerikanska modellen bättre där man till exempel kan identifiera sig som svensk-amerikan eller italo american. Varför inte vara svensk-kurd, svensk-somalier etc. om man kämpar med sin dubbla identitet? Juridiskt är du ju svensk när du blir medborgare här men hur man vill identifiera sig är upp till individen.

    Om en invandrare vill kalla sig svensk är det bara välkommet för min del. Problemet är ju inte att för många invandrare känner sig som en del av Sverige utan snarare tvärtom om och det beror både på misslyckad integration och självvald segregation.

    Det jag beskriver är en ideologisk motvilja mot att värdesätta sitt svenska ursprung men kunskapen om svensk kultur är tillgänglig för alla i böcker, dokumentärer och på museer. Det är inget som hindrar ungdomar i förorterna från att ta reda på mer om de är intresserade. Det gäller även svenska ungdomar och deras föräldrar. Det är upp till var och en. Däremot anser jag att skolan ska lära ut mer om vårt svenska och nordiska ursprung så att alla känner till det, oavsett om de vill identifiera sig med det eller ej.

    Ortensvenska symboliserar inte förorter för mig utan en subkultur. Jag har återigen inte skrivit att alla förortsbor eller alla som pratar ortensvenska ägnar sig åt svenskhat. Det är en av trådens många halmgubbar. Föräldrar och religiösa ledare i förorterna har själva i otaliga reportage uttryckt sin oro för gangsterkulturen som tar unga mäns liv så det är inte bara jag som har en negativ syn på företeelsen.

    Precis som polisen konstaterar i rapporten jag citerade ovan så är gangsterrappen ett varumärkesbyggande för gängkriminella. Unga killar som ser upp till gängkriminella rånar andra ungdomar för att imponera på sina kriminella förebilder och det är ingen slump att de rånar just etniska svenskar. Det är ett krig mot svenskar som rånaren i den ovan citerade artikeln uttryckte det, han som vill att svenskar ska kyssa hans fötter. Det är inte heller någon slump att rånen går ut på att förnedra.

    Du får tycka att den subkulturen är positiv med bara några rötägg men som förälder till ett potentiellt rånoffer ser jag den som skadlig och destruktiv och inget jag vill att min son ska beundra eller imitera.


    Nej som sagt svarar folk enbart på vad du skrivit saker som inte är speciellt öppna för tolkning så nej det är inga halmgubbar. Men du fick känna dig duktig där säkert som var tvungen att berätta vad det innebär.

    Okej för det första finns många kriminella ungdomar i detta land inte enbart ortenkillar. De som köper kokain mest exempelvis är etniskt svenska ungdomar i mer välbärgade områden och även ungdomar i samma område med utländsk bakgrund. Och alla dessa talar inte ortensvenska. De kriminella ungdomar som finns i orten pratar oftast ortensvenska. Men alla som talar ortensvebska är inte kriminella vilket du försöker få det till.

    Låt inte dem äga den dialekten. Liksom se att etniskt svenska ungdomar heller inte är felfria. Okej men hans vänner kommer nog inte prata det mindre för att du sitter här o skriver. Vare sig du eller någon av de berörda vinner på att du fortsätter marginalisera dem och ta avstånd från dem. Hade vita ungdomar slutat köpa knark hade de inte haft lika stor anledning att fortsätta heller. Det är de som betalar mest för det. Ortensvenska är i allra högsta grad ett kännetecken för förorten det kan du inte på allvar ha missat...
  • Anonym (TS)
    flygrl skrev 2022-01-09 12:35:01 följande:

    Har inte läst hela tråden men måste få påpeka att jag själv som är född av invandrade föräldrar och bott i Norra Botkyrka hela livet pratar miljonsvenska/ortensvenska men att det inte vart nåt medvetet val utan helt kommer av att dom flesta i min omgivning pratat så (inte mina föräldrar däremot, dom bryter). Jag är en hiphopbrud men INTE kriminell och hatar absolut inte svenskar eller Sverige och har ingen sympati med personer med invandrarbakgrund som har såna negativa attityder.

    Det finns däremot mycket skit i orten och jag tänker inte stanna här för alltid. Har dom senaste åren försökt jobba bort min ortensvenska för jag vill helt enkelt tala mer rikssvenska. Kommer alltid stå för var jag kommer ifrån men vill deffo höra till det svenska samhället, va en del av det. Sverige är mitt hemland, mitt enda hemland jue och jag är lojal mot det. <3

    Peace out!


    Det gläder mig att du känner så för Sverige och självklart är det ditt hemland.

    Som jag har skrivit ovan så vet jag att alla ungdomar som pratar så och gillar hiphop inte hatar svenskar och är kriminella. Nu blir jag säkert påhoppad för det igen men sonen har vänner med invandrarbakgrund som bor i förorten och gillar hiphop. Även de killarna vet vad som menas med ortenkillar.

    Det är möjligt att det mest har blivit en semantisk diskussion i tråden men när de säger det menar de killar som ser upp till och identifierar sig med gängkriminella.

    Även om jag inte förstår hur det är så förstår jag varför man utvecklar en egen identitet när man delar erfarenheten av att leva i två kulturer och kanske inte helt känner igen sig i samhällsnormen. Det är ju ett sätt att vara stolt över den man är precis som du skriver.

    Det är därför jag tycker att det är märkligt när etniskt svenska ungdomar imiterar något som bygger på erfarenheter de inte har, om de inte själva har vuxit upp i en förort. Fast även om de har det så är det inte samma sak. Ännu märkligare blir det när de gillar en gangsterkultur där det finns ett förakt mot etniska svenskar. Det är det senare min trådstart handlar om.

    Jag hade en syriansk kollega som gjorde lumpen för att han älskar Sverige och skulle dö för det här landet. Jag blev verkligen rörd av det. Så måste man självklart inte känna men det är fint att det finns personer med invandrarbakgrund som känner så. Han är både stolt svensk och syrian och det finns inget motsatsförhållande i det.

    Mycket av det jag skriver i tråden har misstolkats och förvrängts men jag hoppas att du förstår att jag inte har något emot invandrare eller folk som bor i förorten.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-09 14:21:56 följande:

    Det gläder mig att du känner så för Sverige och självklart är det ditt hemland.

    Som jag har skrivit ovan så vet jag att alla ungdomar som pratar så och gillar hiphop inte hatar svenskar och är kriminella. Nu blir jag säkert påhoppad för det igen men sonen har vänner med invandrarbakgrund som bor i förorten och gillar hiphop. Även de killarna vet vad som menas med ortenkillar.

    Det är möjligt att det mest har blivit en semantisk diskussion i tråden men när de säger det menar de killar som ser upp till och identifierar sig med gängkriminella.

    Även om jag inte förstår hur det är så förstår jag varför man utvecklar en egen identitet när man delar erfarenheten av att leva i två kulturer och kanske inte helt känner igen sig i samhällsnormen. Det är ju ett sätt att vara stolt över den man är precis som du skriver.

    Det är därför jag tycker att det är märkligt när etniskt svenska ungdomar imiterar något som bygger på erfarenheter de inte har, om de inte själva har vuxit upp i en förort. Fast även om de har det så är det inte samma sak. Ännu märkligare blir det när de gillar en gangsterkultur där det finns ett förakt mot etniska svenskar. Det är det senare min trådstart handlar om.

    Jag hade en syriansk kollega som gjorde lumpen för att han älskar Sverige och skulle dö för det här landet. Jag blev verkligen rörd av det. Så måste man självklart inte känna men det är fint att det finns personer med invandrarbakgrund som känner så. Han är både stolt svensk och syrian och det finns inget motsatsförhållande i det.

    Mycket av det jag skriver i tråden har misstolkats och förvrängts men jag hoppas att du förstår att jag inte har något emot invandrare eller folk som bor i förorten.


    Så sammanfattningsvis: det är synd om svenska ungdomar som pratar ortensvenska och invandrare som pratar ortensvenska hatar Sverige.

    Det är ok med svenska ungdomar som inte vill göra lumpen och dö för sitt land men invandrare som gör lumpen blir du tårögd av.

    Gör lumpen själv. Lyssna inte på hiphop. Prata inte ortensvenska. Problemet löst.

    Som jag skrev i ett par andra trådar med liknande tema:

    Det märks att det är valår för plötsligt fylls alla forum överallt med inlägg om hur jobbigt det är med invandrare. Tröttsamt är det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-09 13:48:03 följande:

    Nej som sagt svarar folk enbart på vad du skrivit saker som inte är speciellt öppna för tolkning så nej det är inga halmgubbar. Men du fick känna dig duktig där säkert som var tvungen att berätta vad det innebär.

    Okej för det första finns många kriminella ungdomar i detta land inte enbart ortenkillar. De som köper kokain mest exempelvis är etniskt svenska ungdomar i mer välbärgade områden och även ungdomar i samma område med utländsk bakgrund. Och alla dessa talar inte ortensvenska. De kriminella ungdomar som finns i orten pratar oftast ortensvenska. Men alla som talar ortensvebska är inte kriminella vilket du försöker få det till.

    Låt inte dem äga den dialekten. Liksom se att etniskt svenska ungdomar heller inte är felfria. Okej men hans vänner kommer nog inte prata det mindre för att du sitter här o skriver. Vare sig du eller någon av de berörda vinner på att du fortsätter marginalisera dem och ta avstånd från dem. Hade vita ungdomar slutat köpa knark hade de inte haft lika stor anledning att fortsätta heller. Det är de som betalar mest för det. Ortensvenska är i allra högsta grad ett kännetecken för förorten det kan du inte på allvar ha missat...


    Nej, jag har uttryckligen skrivit flera gånger att jag vet att alla ungdomar som pratar ortensvenska inte är kriminella och hatar svenskar. Du vill inte ta in det för du vill fortsätta hävda att jag ?försöker få det till det?. Och nej, du förstår uppenbarligen inte vad en halmgubbe är.

    Nu är du igång igen med nya anklagelser.

    Var skriver jag att det bara finns kriminella ungdomar i orten? Var har jag skrivit att alla ungdomar i förorten som knarkar pratar ortensvenska? (Det var en märklig invändning mot oklart vad.) Var har jag skrivit att svenska ungdomar är felfria?

    Min trådstart riktar sig i första hand till svenska föräldrar eftersom jag är intresserad av hur de ser på företeelsen. Jag har också fått flera svar om det så det verkar mest vara du som bara vägrar förstå vad jag menar trots att jag har förklarat, förtydligat, exemplifierat och citerat rapporter och artiklar.

    Jag tar inte ansvar för andras svenska ungdomar. Det finns förstås svenska föräldrar som inte delar min uppfattning och det var det jag ville diskutera, inte kräva förbud mot att svenska ungdomar pratar ortensvenska.

    Det är ingen som tvingar någon att deala knark. De som befinner sig i toppen av de kriminella nätverken gör sig en förmögenhet på knarkhandeln och bor enligt rikskrim inte ens i ?orten?. De har flyttat därifrån till flashiga områden. Däremot rekryterar nätverken unga killar i socialt utsatta områden genom att romantisera gangsterlivet inte minst med hjälp av gangsterrap.

    Du fortsätter att tjata om ortensvenska enbart utan att sätta det i ett sammanhang som jag gjorde redan i trådstarten och otaliga inlägg. Alla ungdomar som pratar ortensvenska är inte kriminella, nu måste jag har skrivit det säkert 30 gånger, men det är en sociolekt som har kommit att förknippas med gangsterkulturen.

    Jag bryr mig inte om att ungdomar i förorterna pratar ortensvenska. Jag förstår varför som jag skrev ovan. Min trådstart handlar inte om hur hemskt det är med ortensvenska. Folk får prata hur det vill i förorten. Jag_bryr_mig_inte_. Ok? Och jag tror inte en käft i förorterna bryr sig om vad jag tycker om deras sätt att prata så jag förstår inte varför det verkar så viktigt för dig att få mitt godkännande.

    Min trådstart handlar om etniskt svenska ungdomar och hur de förhåller sig till företeelsen. Du har visat tydligt att du inte är intresserad av etniskt svenska ungdomar och deras situation så varför vevar du på om sådant jag inte har påstått eller vill diskutera?

    Du är också övertygad om att jag är rasist och ogillar alla i förorten så vad är ditt mål utöver att klämma in så många personangrepp som möjligt, försöker du omvända mig eller vad är poängen?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-09 14:28:24 följande:

    Så sammanfattningsvis: det är synd om svenska ungdomar som pratar ortensvenska och invandrare som pratar ortensvenska hatar Sverige.

    Det är ok med svenska ungdomar som inte vill göra lumpen och dö för sitt land men invandrare som gör lumpen blir du tårögd av.

    Gör lumpen själv. Lyssna inte på hiphop. Prata inte ortensvenska. Problemet löst.

    Som jag skrev i ett par andra trådar med liknande tema:

    Det märks att det är valår för plötsligt fylls alla forum överallt med inlägg om hur jobbigt det är med invandrare. Tröttsamt är det.


    Nej, nu får du fan ta och ge dig. Du hittar på en massa skit hela tiden.

    Jag har INTE skrivit att det är synd om svenska ungdomar som pratar ortensvenska. Var fick du det ifrån? Jag har INTE skrivit att alla ungdomar som pratar ortensvenska hatar svenskar. Kan du sluta ljuga om det?

    Var skrev jag att det är ok att svenska ungdomar inte gör lumpen? Jag anser att svenska ungdomar SKA göra lumpen men att alla invandrare inte måste känna som min syrianska kollega, alltså att de vill dö för Sverige. Jag förstår om de inte gör det. Du hittade alltså på en helt egen åsikt som du tillskriver mig när jag i själva verket menade TVÄRTOM. Du gör inget annat än bygger halmgubbar.

    Vet du vad? Jag har aldrig och kommer aldrig att rösta på SD. Jag har alltid varit och kommer alltid att vara vänster. Men om du är representativ för vänstern så är vi helt fucked. Du är SDs bästa valarbetare.
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-09 14:28:24 följande:
    Så sammanfattningsvis: det är synd om svenska ungdomar som pratar ortensvenska och invandrare som pratar ortensvenska hatar Sverige.

    Det är ok med svenska ungdomar som inte vill göra lumpen och dö för sitt land men invandrare som gör lumpen blir du tårögd av.

    Gör lumpen själv. Lyssna inte på hiphop. Prata inte ortensvenska. Problemet löst.

    Som jag skrev i ett par andra trådar med liknande tema:

    Det märks att det är valår för plötsligt fylls alla forum överallt med inlägg om hur jobbigt det är med invandrare. Tröttsamt är det.
    Du har stora problem att tolka text...
  • Anonym (Stina2)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-09 15:09:18 följande:

    Nej, jag har uttryckligen skrivit flera gånger att jag vet att alla ungdomar som pratar ortensvenska inte är kriminella och hatar svenskar. Du vill inte ta in det för du vill fortsätta hävda att jag ?försöker få det till det?. Och nej, du förstår uppenbarligen inte vad en halmgubbe är.

    Nu är du igång igen med nya anklagelser.

    Var skriver jag att det bara finns kriminella ungdomar i orten? Var har jag skrivit att alla ungdomar i förorten som knarkar pratar ortensvenska? (Det var en märklig invändning mot oklart vad.) Var har jag skrivit att svenska ungdomar är felfria?

    Min trådstart riktar sig i första hand till svenska föräldrar eftersom jag är intresserad av hur de ser på företeelsen. Jag har också fått flera svar om det så det verkar mest vara du som bara vägrar förstå vad jag menar trots att jag har förklarat, förtydligat, exemplifierat och citerat rapporter och artiklar.

    Jag tar inte ansvar för andras svenska ungdomar. Det finns förstås svenska föräldrar som inte delar min uppfattning och det var det jag ville diskutera, inte kräva förbud mot att svenska ungdomar pratar ortensvenska.

    Det är ingen som tvingar någon att deala knark. De som befinner sig i toppen av de kriminella nätverken gör sig en förmögenhet på knarkhandeln och bor enligt rikskrim inte ens i ?orten?. De har flyttat därifrån till flashiga områden. Däremot rekryterar nätverken unga killar i socialt utsatta områden genom att romantisera gangsterlivet inte minst med hjälp av gangsterrap.

    Du fortsätter att tjata om ortensvenska enbart utan att sätta det i ett sammanhang som jag gjorde redan i trådstarten och otaliga inlägg. Alla ungdomar som pratar ortensvenska är inte kriminella, nu måste jag har skrivit det säkert 30 gånger, men det är en sociolekt som har kommit att förknippas med gangsterkulturen.

    Jag bryr mig inte om att ungdomar i förorterna pratar ortensvenska. Jag förstår varför som jag skrev ovan. Min trådstart handlar inte om hur hemskt det är med ortensvenska. Folk får prata hur det vill i förorten. Jag_bryr_mig_inte_. Ok? Och jag tror inte en käft i förorterna bryr sig om vad jag tycker om deras sätt att prata så jag förstår inte varför det verkar så viktigt för dig att få mitt godkännande.

    Min trådstart handlar om etniskt svenska ungdomar och hur de förhåller sig till företeelsen. Du har visat tydligt att du inte är intresserad av etniskt svenska ungdomar och deras situation så varför vevar du på om sådant jag inte har påstått eller vill diskutera?

    Du är också övertygad om att jag är rasist och ogillar alla i förorten så vad är ditt mål utöver att klämma in så många personangrepp som möjligt, försöker du omvända mig eller vad är poängen?


    Du talar emot dig själv hela tiden. I ts skriver du att du undrar varför etniskt svenska killar vill prata ortensvenska, det är ju konstigt med tanke på att de har blivit rånade av folk som pratat så och därför är det konstigt att de vill prata så överhuvudtaget. Då svarar jag att alla som pratar så är ju inte kriminella så det kanske inte är rånarnas språk de vill tala utan helt enkelt ortensvenska för de gillar en del av kulturen där. Du skriver i ts att ortensvenska är förknippat med en destruktiv subkultur. Jag svarar att det är tråkigt att du ser det så för det synsättet kan man ju isf applicera på precis alla språk och dialekter då problem förekommer överallt. Det är som att säga att jag vill inte prata spanska för att det finns många drogkarteller i Latinamerika. Samma logik.

    Sedan säger du att du vill diskutera hur svenska ungdomars föräldrar ser på detta och när jag frågar vem är svensk ungdom så menar du att det är upp till var och en. Ja men du kan ju inte veta då vad de identifierar sig som? Antagligen mer svenska än du tror. Du förslår vidare att de ska sätta sig på ett bibliotek och läsa om svenska traditioner. Hur många ungdomar gör det - gör din son det? De lär sig i skolan och dessutom bor många svenskar i orten och sedan måste du inse att Sverige tack vare sina egna rutiner inte ser ut som Sverige gjorde på 70-talet exempelvis.

    Vidare skriver du i ts massa negativt kopplat till ortensvenska och låtsas sedan att du intagit en objektiv undrande och öppen inställning, det är klart att du ge om ditt sätt att skriva (även om du inte skriver det rent ut) är anti en jäkla massa kring detta men gömmer dig bakom en massa argument och uttryck hela tiden och säger att folk lägger ord i munnen på dig med andra ord (inte ordagrant hoppas du inte är så autistisk som du verkar inte för att det är något fel med det osv). Typ som du själv gör - att jag är ointresserad av svenska ungdomar. Du har ingen jäkla aning har själv tre svenska barn men tycker det är väldigt tråkigt sätt du sätter ton från början på denna tråd. Som man ropar får man svar och du behöver inte dumförklara folk. Du ändrar åsikt hela tiden men folk läser mellan raderna.

    För allas skull bör du sluta se på ortenkultur med negativa glasögon och inse att Sverige ändrat sig själv sedan 70-talet på gott och ont. Man kan diskutera kriminalitet om man vill och vad man ska göra åt det.
  • flygrl
    Anonym (TS) skrev 2022-01-09 14:21:56 följande:

    Det gläder mig att du känner så för Sverige och självklart är det ditt hemland.

    Som jag har skrivit ovan så vet jag att alla ungdomar som pratar så och gillar hiphop inte hatar svenskar och är kriminella. Nu blir jag säkert påhoppad för det igen men sonen har vänner med invandrarbakgrund som bor i förorten och gillar hiphop. Även de killarna vet vad som menas med ortenkillar.

    Det är möjligt att det mest har blivit en semantisk diskussion i tråden men när de säger det menar de killar som ser upp till och identifierar sig med gängkriminella.

    Även om jag inte förstår hur det är så förstår jag varför man utvecklar en egen identitet när man delar erfarenheten av att leva i två kulturer och kanske inte helt känner igen sig i samhällsnormen. Det är ju ett sätt att vara stolt över den man är precis som du skriver.

    Det är därför jag tycker att det är märkligt när etniskt svenska ungdomar imiterar något som bygger på erfarenheter de inte har, om de inte själva har vuxit upp i en förort. Fast även om de har det så är det inte samma sak. Ännu märkligare blir det när de gillar en gangsterkultur där det finns ett förakt mot etniska svenskar. Det är det senare min trådstart handlar om.

    Jag hade en syriansk kollega som gjorde lumpen för att han älskar Sverige och skulle dö för det här landet. Jag blev verkligen rörd av det. Så måste man självklart inte känna men det är fint att det finns personer med invandrarbakgrund som känner så. Han är både stolt svensk och syrian och det finns inget motsatsförhållande i det.

    Mycket av det jag skriver i tråden har misstolkats och förvrängts men jag hoppas att du förstår att jag inte har något emot invandrare eller folk som bor i förorten.


    Tack och ja, jag uppskattar verkligen Sverige och har ända från jag va liten fått med mig från föräldrarna att det är viktigt försöka bli en del av det svenska samhället. Jag har också fått med mig stolthet över mitt svarta ursprung MEN inte som motsats till det svenska. Och visst skulle jag stå upp för Sverige om det tex. blev krig.

    Jag uppfattar dig inte alls som rasist och tycker det är otroligt hur du blivit påhoppad i tråden. Däremot lät det i trådstarten som du menade att om man snackar ortensvenska är man också kriminell och föraktfull mot svenskar. Vet inte om det va du som sen också skrev att ortensvenskan är nåt man aktivt valt när det som för mig enbart beror på att min omgivning snackat så. Sen verkar du inte va lika kategorisk längre och då är jag med igen.

    Men samtidigt är jag ingen som vill släta över dom stora problem som helt klart finns i orten. Det finns stora problem med både kriminalitet, hederskultur, salafism och rasism (från somliga araber mfl. mot svarta t.ex.) och jag är jävligt trött på allt det där och att vi lämnas ensamma med det. :/

    Det skulle behöva sättas hårt mot hårt mot problemen. När man från samhällets sida blundar för det här kommer det i slutändan växa fram verklig, brutal rasism mot ALLA med invandrarbakgrund tvärtemot va väl syftet med överslätandet va. Fan, vi måste ju kunna prata om det för att sen kunna göra nåt åt problemen. :/

    Kan förresten berätta att jag själv både utsatts för våld och annat och lever under hot från gangstas. Jag ska härifrån som sagt!

    Sen det där med svenskar som snackar ortensvenska tycker jag med är lite konstigt. Att dom få svenska ungdomar som bor härute gör det kan jag väl förstå som ett sätt att passa in och för man påverkas av sin omgivning. Men dom som börjar snacka så fast dom växer upp i mer svenska områden känns bara fjantigt och cringe i största allmänhet. Förvirrat och identitetslöst.

    Tänker på The Offsprings Pretty Fly For A White Guy :P



  • Anonym (Stina2)

    Precis som ovanstående här säger är inte ortensvenska ett motsatsförhållande till att kunna vara svensk i övrigt...

    problemen imorgon är något helt annat. Alla ungdomar testar roller. Det finns många grejer man kan förfasas över isf ärligt talat

  • Anonym (TS)
    flygrl skrev 2022-01-10 21:41:42 följande:

    Tack och ja, jag uppskattar verkligen Sverige och har ända från jag va liten fått med mig från föräldrarna att det är viktigt försöka bli en del av det svenska samhället. Jag har också fått med mig stolthet över mitt svarta ursprung MEN inte som motsats till det svenska. Och visst skulle jag stå upp för Sverige om det tex. blev krig.

    Jag uppfattar dig inte alls som rasist och tycker det är otroligt hur du blivit påhoppad i tråden. Däremot lät det i trådstarten som du menade att om man snackar ortensvenska är man också kriminell och föraktfull mot svenskar. Vet inte om det va du som sen också skrev att ortensvenskan är nåt man aktivt valt när det som för mig enbart beror på att min omgivning snackat så. Sen verkar du inte va lika kategorisk längre och då är jag med igen.

    Men samtidigt är jag ingen som vill släta över dom stora problem som helt klart finns i orten. Det finns stora problem med både kriminalitet, hederskultur, salafism och rasism (från somliga araber mfl. mot svarta t.ex.) och jag är jävligt trött på allt det där och att vi lämnas ensamma med det. :/

    Det skulle behöva sättas hårt mot hårt mot problemen. När man från samhällets sida blundar för det här kommer det i slutändan växa fram verklig, brutal rasism mot ALLA med invandrarbakgrund tvärtemot va väl syftet med överslätandet va. Fan, vi måste ju kunna prata om det för att sen kunna göra nåt åt problemen. :/

    Kan förresten berätta att jag själv både utsatts för våld och annat och lever under hot från gangstas. Jag ska härifrån som sagt!

    Sen det där med svenskar som snackar ortensvenska tycker jag med är lite konstigt. Att dom få svenska ungdomar som bor härute gör det kan jag väl förstå som ett sätt att passa in och för man påverkas av sin omgivning. Men dom som börjar snacka så fast dom växer upp i mer svenska områden känns bara fjantigt och cringe i största allmänhet. Förvirrat och identitetslöst.

    Tänker på The Offsprings Pretty Fly For A White Guy :P


    Det låter extremt obehagligt att du lever under hot. Får du stöd och hjälp i den situationen?

    Att ni lämnas ensamma med problemen i förorten är ett sådant svek. Det finns en föreställning inom vänstern om att man inte får kritisera eller granska problem som involverar invandrare eftersom de befinner sig i ett utsatt läge. Konsekvensen av det förhållningssättet blir att man samtidigt buntar ihop alla invandrare till en homogen grupp som egentligen är otroligt heterogen när det gäller allt från värderingar och integrationsnivå till sysselsättningsgrad och utbildning.

    Av samma anledning osynliggör man alla skötsamma personer i förorterna som utgör majoriteten och som måste leva med gängkriminaliteten. Nästan varenda oskyldig person som har skadats eller dödats i gänguppgörelser har/hade invandrarbakgrund.

    Fokus borde ligga på att säkra tryggheten för vanligt folk i förorterna med hårda tag mot gängen. Jag skäms över att små barn blir skjutna och människor lever i skräck för kriminella gäng i Sverige. Det är ett sådant totalt misslyckande.

    Inom vissa falanger av vänstern har man också fastnat i en statisk maktanalys där den vite mannen står för allt förtryck och rasism. Det är därför man inte hör så mycket om det du nämner när svarta personer utsätts för rasism av till exempel araber. Det är också därför vissa inom vänstern inte kan ta in att det finns ett inslag av hat mot vita etniska svenskar i förnedringsrånen.

    Om man hela tiden hävdar att invandrarkillar är offer vad de än gör och att vita etniskt svenska killar är förtryckare och rasister vad de än utsätts för skapar man motsättningar som kan få allvarliga konsekvenser. Jag är också rädd för att det kan drabba invandrare överlag. Fast jag märker ändå en förändring inom vänstern där man rör sig bort från den typen av retorik tack och lov.

    Jag tänker också på ?Pretty Fly For A White Guy? när jag hör etniskt svenska killar prata ortensvenska. Som jag skrev ovan förstår jag varför invandrarungdomar känner behov av att skapa en egen identitet men etniskt svenska killar delar ju inte erfarenheterna som ortensvenska bygger på. Sedan är det inte sociolekten i sig jag har problem med utan gangsterkulturen som den har kommit att förknippas med och i den finns ett förakt mot ?svennar? och allt de står för.

    Jag tror att etniskt svenska killar kanske är mer benägna att imitera sådana subkulturer eftersom intresset för det egna svenska och nordiska kulturarvet har blivit politiskt laddat. I stället för att tona ned det svenska för att verka inkluderande borde man välkomna invandrare att bli en del av det svenska. Som jag nämnde ovan är den amerikanska modellen bättre där man kan vara italo american, svenskamerikan etc.. om man vill identifiera sig med båda kulturerna.

    Ibland är det svårt att förmedla allt i en trådstart men om jag hade fått lika nyanserade svar som dina så hade jag kunnat utveckla mitt resonemang i stället för att bemöta diverse påhopp.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska