• Anonym (TS)
    Fri 7 Jan 2022 11:59
    20852 visningar
    215 svar
    +6
    215
    20852

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (Håkan­)
    Fri 14 Jan 2022 11:25
    +1

    Såg dokumentären om Einar på Svt igår.
    Infödd svensk med helsvenska föräldrar. Pratade ortensvenska i varenda intervju.

    Gangsterrapkulturen är verkligen bedrövlig, förstår inte hur man kan stödja och försvara den.
    Jointar, vapen, guldkedjor, dyra klockor och flascha med sedelbuntar...

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Fri 14 Jan 2022 11:58
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-14 11:25:43 följande:
    Såg dokumentären om Einar på Svt igår. Infödd svensk med helsvenska föräldrar. Pratade ortensvenska i varenda intervju. Gangsterrapkulturen är verkligen bedrövlig, förstår inte hur man kan stödja och försvara den. Jointar, vapen, guldkedjor, dyra klockor och flascha med sedelbuntar...

    Vad hade Einar för problem egentligen? Nu menar jag inte för att han gillade rap eller umgicks med ungdomar från orten. Utan för att han rörde sig i gangsterkretsar, trots att han var så ung och trots stabil bakgrund. Eller var den inte stabil? Hade han problem hemma? Diagnoser? Jag läste någonstans att hans skolgång var strulig. Har inte sett dokumentären och tänker inte se den heller. Jag orkar inte höra mer om hur synd det är om dessa killar, även om det givetvis är jättetragiskt att Einar sköts ihjäl, liksom alla andra som faller offer i dessa blodiga uppgörelser. Jag undrar mer om det sägs något om hans uppväxt och hur han hamnade där han hamnade. Han var ju ingen duvunge själv.
  • Anonym (Håkan­)
    Fri 14 Jan 2022 12:15
    +1
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-01-14 11:58:41 följande:

    Vad hade Einar för problem egentligen? Nu menar jag inte för att han gillade rap eller umgicks med ungdomar från orten. Utan för att han rörde sig i gangsterkretsar, trots att han var så ung och trots stabil bakgrund. Eller var den inte stabil? Hade han problem hemma? Diagnoser? Jag läste någonstans att hans skolgång var strulig. Har inte sett dokumentären och tänker inte se den heller. Jag orkar inte höra mer om hur synd det är om dessa killar, även om det givetvis är jättetragiskt att Einar sköts ihjäl, liksom alla andra som faller offer i dessa blodiga uppgörelser. Jag undrar mer om det sägs något om hans uppväxt och hur han hamnade där han hamnade. Han var ju ingen duvunge själv.
    Han hamnade tidigt i strul, fick problem med skolan, hamnade på lvu osv
    De sa inget om diagnoser (kan ha missat det).
    Men att han drogs till fel kretsar är ju uppenbart.
    Fanns flera i hans närhet som var oroliga för honom.

    Gansgserrap handlar ju om att vara "äkta", att leva som man lär.
    Därför tycker jag det är bedrövligt att "vanligt" folk köper och lyssnar på det, och säger att man måste skilja mellan verklighet och fiktion, det är konstnärlig frihet osv.
    Ganssterrapparna själva skiljer inte på det, för då är man ju inte äkta.
    Hur ska yngre barn kunna skilja på det? De ser ju upp till dessa "coola" killar.

    Du kan säkert googla om du vill veta mer om Einar, hans uppväxt osv.
  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Fri 14 Jan 2022 12:41
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-14 12:15:45 följande:
    Han hamnade tidigt i strul, fick problem med skolan, hamnade på lvu osv De sa inget om diagnoser (kan ha missat det). Men att han drogs till fel kretsar är ju uppenbart. Fanns flera i hans närhet som var oroliga för honom. Gansgserrap handlar ju om att vara "äkta", att leva som man lär. Därför tycker jag det är bedrövligt att "vanligt" folk köper och lyssnar på det, och säger att man måste skilja mellan verklighet och fiktion, det är konstnärlig frihet osv. Ganssterrapparna själva skiljer inte på det, för då är man ju inte äkta. Hur ska yngre barn kunna skilja på det? De ser ju upp till dessa "coola" killar. Du kan säkert googla om du vill veta mer om Einar, hans uppväxt osv.

    Tack för info. Jag är inte så insatt, men har hört flera exempel på hip hop och rap, även från förorten, som inte hyllar brott eller gangsterkultur, eller romantiserar en sådan i livsstil. Utan som handlar om annat, både samhällsproblem, familjerelationer och annat. Man kan ju prata med sina barn om de gillar sån musik, samt lyssna själv och höra vad de faktiskt lyssnar på. Ta diskussionen, om det behövs, utan att döma eller försöka förbjuda.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 14 Jan 2022 13:17
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 10:45:04 följande:

    Men nu gör ju din sons kompisar det.


    Ja och det är liksom trådens ämne.
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 10:50:37 följande:

    Det är nog mer rimligt att du slutar lägga dig i vad din sons polare pratar. Rösta SD istället och flytta från förorten du bor i till innerstan eller landsbygden så kanske du slipper höra ortensvenska i dina öron i lika stor utsträckning. Ortensvenska är här för att stanna.


    Man kan diskutera en företeelse ur ett metaperspektiv för att man är intresserad av hur utbrett det är och hur andra ser på den utan att lägga sig i eller förespråka förbud.

    Återigen, det hade räckt med ett inlägg från dig eftersom du hela tiden argumenterar utifrån dina antaganden om mina och andras enligt dig dolda motiv.

    Du diskuterar inte utan matar bara anklagelser mot mig och andra skribenter i tråden och det spelar ingen roll hur mycket någon utvecklar och nyanserar.

    Du vet ändå redan vilka alla är och hur de EGENTLIGEN tänker. Det är helt omöjligt att bemöta argument som handlar om sådant som enbart händer i ditt huvud.
  • Anonym ("Orte­nsvens­ka" går att få bort?)
    Fri 14 Jan 2022 14:43

    Jag, trots att jag bara pratar svenska och dålig engelska pratar sådär pga uppväxt i förort. Passar väl utseendet då pappa är turk, men jag kan inte ett ord Turkiska. Men det går att jobba bort, man har ju influerats av det en gång så man kan väl låta sig influeras bort från det.

    Maken är helsvensk från Göteborg och låter som en parodi på en göteborgare så det är väl en bra motpol att ta efter och så bor vi i Värmland (långt från Alby (sthlm) och långt från gbg.) och alla här pratar värmländska. Kanske kommer vår dotter låta helt schizofren?

  • Fri 14 Jan 2022 14:44

    Jag har inget emot förortssvenska i sig. Däremot har jag svårt att förstå varför man pratar så fast man inte kommer från förorten. Det är som om jag skulle börja prata skånska fast jag inte är uppväxt i Skåne. Men jag gissar att det beror på vilka man umgås med. Jag känner flera tonåringar som är uppväxta i olika typer av områden, men inte i orten. Inte heller rör de sig i den typen av miljöer. Ingen av dem pratar ortensvenska.

  • Fri 14 Jan 2022 15:07

    Till Anonym ortensvenska: Av någon anledning kan jag inte citera ditt inlägg. Men för att svara på din fråga, tycker inte jag att du ska försöka slipa bort ditt sätt att prata helt och hållet. Du kommer ju från orten. Det är skillnad på om man pratar så fast man inte gör det. Du är den du är och har den bakgrund du har. Du behöver inte prata rikssvenska, mer än en skåning eller göteborgare behöver göra det. Jag vet att ortensvenska kan vara stigmatiserande, men det gäller nog mest utpräglad ortensvenska, eller om du kör med slang eller attityd. Inte om det bara hörs en liten klang. Jämför med att t ex skåningar och göteborgare behåller sina dialekter men neutraliserar dem.

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Fri 14 Jan 2022 15:12

    Håller med fornminne. Man kan anstränga sig för att tala vårdat i situationer som kräver det, men man behöver inte slipa bort allt. Och alla måste inte tala rikssvenska, ens i mer formella sammanhang. Håller med om att det främst är utpräglad ortensvenska som är stigmatiserande, inte bara en liten klang. Denna diskussionen handlar ju inte heller om huruvida det bör höras eller inte höras att man kommer från orten. Det handlar om de som INTE kommer från orten, men ändå pratar så.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 14 Jan 2022 15:46
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 14:20:32 följande:

    Nej inte *andra*. Återigen försöker du skylla ifrån dig. Jag ställer dig och ingen annan mot väggen men om du syftar på den där tvillingkossan har jag rätt att fördöma hennes åsikter trots att det är du som är ts. Ja absolut kan man det men fortfarande gäller som du ropar får du svar. Du visar redan prov på stort klassförakt och rasism i din ts och även fortsättningsvis under tråden så du behöver inte leka Allan när du får svar enligt detta som brev på posten. Det spelar ingen roll hur utbredd dialekten är eller ur vilket perspektiv du påstår att du diskuterar. Du bör sluta försöka tillskriva en viss kultur egenskaper, höja dig själv och försöka spela första klassens medborgare och någon slags riddare för din ponkes vänner. Det lönar sig noll. De kommer att fortsätta prata så. Och du fortsätter att framstå som hans pinsamma rasistiska morsa i närförorten.


    Ytterligare ett inlägg med samma innehåll alltså. Förstår du skillnaden mellan dina egna tolkningar och verkligheten?

    Du framställer mig som fördomsfull och överlägsen men kallar någon kossa för att hon inte delar dina åsikter och har fantastiskt många fördomar mot mig, som du inte vet något om. För övrigt förstår ju FLYGRL ovan, som bor i orten, pratar ortensvenska och har invandrarbakgrund, vad jag menar och uppfattar inte det jag skriver som rasistiskt. Du gör en _tolkning_ och hon gör en annan.

    Menar du på fullt allvar att du inte ägnar dig åt påhopp? Du matar ju personangrepp med en sådan aggressivitet att man undrar hur du mår.

    Varför tjatar du så mycket om att andra inte ska tro att de är bättre och spela överklass? Det verkar som om du ser kritik av företeelser i orten som en attack på dig och att ingen ska tro att de är bättre än _dig_ snarare än folk i förorterna.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska