• Anonym (TS)
    Fri 7 Jan 2022 11:59
    21022 visningar
    215 svar
    +6
    215
    21022

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 14 Jan 2022 16:08
    Anonym ("Ortensvenska" går att få bort?) skrev 2022-01-14 14:43:02 följande:

    Jag, trots att jag bara pratar svenska och dålig engelska pratar sådär pga uppväxt i förort. Passar väl utseendet då pappa är turk, men jag kan inte ett ord Turkiska. Men det går att jobba bort, man har ju influerats av det en gång så man kan väl låta sig influeras bort från det.

    Maken är helsvensk från Göteborg och låter som en parodi på en göteborgare så det är väl en bra motpol att ta efter och så bor vi i Värmland (långt från Alby (sthlm) och långt från gbg.) och alla här pratar värmländska. Kanske kommer vår dotter låta helt schizofren?


    Din dotter kommer sannolikt att tala värmländska av samma anledning som du pratar ortensvenska.

    Som jag skrev ovan har ju den ortensvenska som t.ex. Dogge pratar inte samma konnotationer som Grekazoo, 1Cuz och Jaffar Byns sätt att prata där vokabulären nästan bara består av ord för droger, vapen och tjejer (gangsterkulturen är för övrigt extremt misogyn).

    Jag reagerade inte på min ovannämnda kollega som använde vissa uttal och uttryck från orten i informella sammanhang. Det var en del av hennes identitet. Samtidigt hade jag en annan kollega som också växte upp i orten och det kunde man inte höra alls. Hon hade skrivit en uppsats på universitetet om stigmatiserande fördomar mot ungdomar från orten om att alla kör gangsterstil, pratar ortensvenska och är kriminella.

    Vi är alla individer. För min ena kollega var det viktigt att behålla sitt sätt att prata från orten medan den andra kollegan aldrig hade pratat så trots att hon också växte upp i orten. Det är ju bara du som bestämmer hur du vill prata.

    Sedan anpassar vi alla språket efter mottagaren. Jag pratar ju inte på samma sätt när jag har ett möte med chefen som när jag ringer min syrra.
  • Anonym ("Orte­nsvens­ka" går att få bort?)
    Fri 14 Jan 2022 16:27
    Anonym (TS) skrev 2022-01-14 16:08:56 följande:
    Din dotter kommer sannolikt att tala värmländska av samma anledning som du pratar ortensvenska.

    Som jag skrev ovan har ju den ortensvenska som t.ex. Dogge pratar inte samma konnotationer som Grekazoo, 1Cuz och Jaffar Byns sätt att prata där vokabulären nästan bara består av ord för droger, vapen och tjejer (gangsterkulturen är för övrigt extremt misogyn).

    Jag reagerade inte på min ovannämnda kollega som använde vissa uttal och uttryck från orten i informella sammanhang. Det var en del av hennes identitet. Samtidigt hade jag en annan kollega som också växte upp i orten och det kunde man inte höra alls. Hon hade skrivit en uppsats på universitetet om stigmatiserande fördomar mot ungdomar från orten om att alla kör gangsterstil, pratar ortensvenska och är kriminella.

    Vi är alla individer. För min ena kollega var det viktigt att behålla sitt sätt att prata från orten medan den andra kollegan aldrig hade pratat så trots att hon också växte upp i orten. Det är ju bara du som bestämmer hur du vill prata.

    Sedan anpassar vi alla språket efter mottagaren. Jag pratar ju inte på samma sätt när jag har ett möte med chefen som när jag ringer min syrra.
    Min ortensvenska är som en mix av Dogge, den gamla filmen "sökarna" och fjortis. Jag bryter dessutom, fast inte på något speciellt språk, jag bara bryter :D

    Men jag kan uttrycka mig rätt bra i skrift. 
  • Anonym ("Orte­nsvens­ka" går att få bort?)
    Fri 14 Jan 2022 16:32
    Anonym ("Ortensvenska" går att få bort?) skrev 2022-01-14 16:27:13 följande:
    Min ortensvenska är som en mix av Dogge, den gamla filmen "sökarna" och fjortis. Jag bryter dessutom, fast inte på något speciellt språk, jag bara bryter :D

    Men jag kan uttrycka mig rätt bra i skrift. 
    Har även lagt mig till med "De e la gött" och "så e det änna" och andra uttryck gubben använder. Först på skämt för att han låter roligt och sedan utan att tänka på det. Så mitt språk är nog rätt formbart.
  • Anonym (Stina­2)
    Sat 15 Jan 2022 00:22
    Anonym (TS) skrev 2022-01-14 15:46:04 följande:

    Ytterligare ett inlägg med samma innehåll alltså. Förstår du skillnaden mellan dina egna tolkningar och verkligheten?

    Du framställer mig som fördomsfull och överlägsen men kallar någon kossa för att hon inte delar dina åsikter och har fantastiskt många fördomar mot mig, som du inte vet något om. För övrigt förstår ju FLYGRL ovan, som bor i orten, pratar ortensvenska och har invandrarbakgrund, vad jag menar och uppfattar inte det jag skriver som rasistiskt. Du gör en _tolkning_ och hon gör en annan.

    Menar du på fullt allvar att du inte ägnar dig åt påhopp? Du matar ju personangrepp med en sådan aggressivitet att man undrar hur du mår.

    Varför tjatar du så mycket om att andra inte ska tro att de är bättre och spela överklass? Det verkar som om du ser kritik av företeelser i orten som en attack på dig och att ingen ska tro att de är bättre än _dig_ snarare än folk i förorterna.


    Klass handlar inte om var man bor nu visar du återigen stort prov på fördomar. Har ingenting att skämmas över, skattar mer än vad du gör kan jag lova dig, står inte i skuld och har antagligen en längre akademisk utbildning än du har osv. Det gör inte ditt klassförakt och dina rasism mindre klandervärd. Vad bra nu har du även pratat med en invandrare i tråden så du kan legitimera att du inte är det. Du brinner verkligen för allas lila värde
  • Sat 15 Jan 2022 00:43
    Anonym (TS) skrev 2022-01-13 20:53:08 följande:
    Nej det betyder inte samma sak som det ursprungliga citatet. ?Resten av utvecklingen har kommit utifrån? var inte vad Tegnér menade. Reinfeldt tillade också att utvecklingen berodde på att ?vi varit öppna för att ta emot andra människor och andra erfarenheter?. Tegnér hade inte uppskattat hur Reinfeldt använde de raderna som en del av sin nyliberala politik där alla former av uppskattning för det svenska var ett hot mot Reinfeldts vision av gränslös och fri rörlighet.

    (Det är lustigt hur en del verkar tro att Reinfeldt var en stor humanist. Samma vision av fri rörlighet ledde till alliansens avregleringen av arbetsmarknaden som har skapat det skuggsamhälle av exploatering vi ser idag där just utrikesfödda far mest illa. Det kunde inte Reinfeldt bry sig mindre om.)

    Tegnér var i själva verket nationalist och skrev bland annat den kända hyllningsdikten till Karl XII om hur det svenska stålet biter.

    Reinfeldt levererade det budskapet när han besökte Ronna efter etniska konflikter i området. Den ideologiska tanken bakom uttalandet var att tona ned svensk kultur för att underlätta invandrares integration, fast vem vill integreras i ett land som inte har någon kultur? Det är ett totalt feltänk.

    Mona Sahlins kända citat om töntig svensk kultur hade samma syfte när hon besökte det turkiska ungdomsförbundet.

    ?Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ?töntiga? saker.?

    Ett sådant citat från en ledande politiker är fullkomligt otänkbart i andra länder. Det ser en del svenskar som ett tecken på hur moderna vi är och den föreställningen är så otroligt överlägsen. Mona gick så långt till att säga att det är svenskarna som ska integreras i det nya Sverige.

    ---

    Svenskar är så vana vid det här att till och med invändningar mot nedvärderandet av svensk kultur kan uppfattas som rasism.

    Byt ut svensk kultur i citaten ovan mot till exempel kurdisk, somalisk, libanesisk, syriansk så skulle det framstå som direkt nedsättande.

    Jag kan det här nu. Om man tar upp ämnet kommer X antal inlägg med anklagelser om rasism och så sådana som ditt förstås - elitistiska anklagelser om att jag minsann inte kan min historia och svenska kultur.

    Det är så förutsägbart.
    Om nu  svaren är så förutsägbara förstår jag inte varför du gitter starta en tråd. Du tycks inte godta några invändningar utan att svara nedvärderande.

    Hur kan du veta vad Tegnér menade med detta?
    "All bildning står på ofri grund till slutet,

    Blott Barbariet var en gång fosterländskt."

    Det är ju rimligt att han menade att all kultur influerats utifrån. Dessförinnan var vi primitiva barbarer. Vikingarna var rätt barbariska men även de influerades av kulturen utifrån och kristnades för att få ingå i den europeiska kulturen. Vad tror du att han menade?

    Ingen har försvarat Mona Sahlins idiotiska citat. Svenskar är förstås inte töntgare än andra och varför skulle vi vara avundsjuka på andra (möjligen på USA)? Vi har historia och kultur precis som alla andra, men den förändras hela tiden.

    Som sagt, om man accepterar att även ungdomar som inte kommer från "orten" gillar "gangstarap" (för att de tycker det är tufft), så fattar man varför de vill prata "ortensvenska". Precis som andra imiterar USA och använder engelska ord och uttryck fast det finns svenska. Typ säga "shit" istf svenska "skit".

    En del påstår att det är "typiskt svenskt" att falla i farstun för det utländska.

    Tycker du att de som pratar "ortensvenska" förstör svenska språket?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 03:21
    Xenia skrev 2022-01-15 00:43:04 följande:

    Om nu  svaren är så förutsägbara förstår jag inte varför du gitter starta en tråd. Du tycks inte godta några invändningar utan att svara nedvärderande.

    Hur kan du veta vad Tegnér menade med detta?

    "All bildning står på ofri grund till slutet,Blott Barbariet var en gång fosterländskt."

    Det är ju rimligt att han menade att all kultur influerats utifrån. Dessförinnan var vi primitiva barbarer. Vikingarna var rätt barbariska men även de influerades av kulturen utifrån och kristnades för att få ingå i den europeiska kulturen. Vad tror du att han menade?

    Ingen har försvarat Mona Sahlins idiotiska citat. Svenskar är förstås inte töntgare än andra och varför skulle vi vara avundsjuka på andra (möjligen på USA)? Vi har historia och kultur precis som alla andra, men den förändras hela tiden.

    Som sagt, om man accepterar att även ungdomar som inte kommer från "orten" gillar "gangstarap" (för att de tycker det är tufft), så fattar man varför de vill prata "ortensvenska". Precis som andra imiterar USA och använder engelska ord och uttryck fast det finns svenska. Typ säga "shit" istf svenska "skit".

    En del påstår att det är "typiskt svenskt" att falla i farstun för det utländska.

    Tycker du att de som pratar "ortensvenska" förstör svenska språket?


    Du inledde det trevliga tonläget med att insinuera att mina kunskaper om den svenska kulturen är otillräckliga. Tycker du verkligen att det är jag som utmärker mig i den här tråden när det gäller att svara nedvärderande? Jag har rätt tålmodigt förklarat och utvecklat när jag har fått frågor om sådant jag aldrig har påstått och allt möjligt annat som tråden inte handlar om.

    Du fortsätter i samma stil genom att fråga om jag anser att ortensvenska förstör svenska språket. Var har jag påstått det och vad har det med trådens ämne att göra? Men nej, det tycker jag inte.

    Sedan har jag för hundrade gången skrivit om en gangstersubkultur som handlar om mer än musik. Polisen konstaterar i den ovannämnda rapporten att gangsterrappen fungerar som varumärkesbyggande för de kriminella nätverken.

    Jag tog upp Monas citat som exempel på en ideologisk företeelse. Hon är långt ifrån den enda som har gjort dylika uttalanden.

    Var vi primitiva barbarer innan Norden kristnades? Är du allvarlig? Vikingarna grundade världens äldsta formaliserade parlament Þingvellir på Island och hade ett juridiskt system som de tillämpade även i andra delar av världen där de slog sig ned. Danelagen (Danelaw) som vikingarna införde på de engelska öarna bidrog till ett mer egalitärt samhälle än det ursprungliga feodala systemet. De engelska orden law och bylaw kommer av den anledningen från fornnordiskans lag och byalag.

    Vikingarna blev inte en del av europeisk kultur genom kyrkan utan påverkade andra europeiska länder redan innan Norden kristnades. Det märks både i ortsnamn och låneord från fornnordiskan i engelska språket men även i Normandie (namnet kommer av ?nordmännen?) där vikingen Rollo blev hertig och regerade över ett fredligt och välfungerande hertigdöme. Han ligger begravd i en stenkista värdig en kung i katedralen i Rouen.

    Vikingarna var även överlägsna sjöfarare på sin tid både när det gällde navigation och skeppsbygge med avancerade funktioner in i minsta detalj. Inget annat folk kunde segla så långt som vikingarna då från Vinland (Amerika) till Mellanöstern. I österled bedrev vikingarna mest framgångsrik handel men de hade även rykte om sig som skickliga krigare och anställdes som livvakter (väringar) av den bysantinska kejsaren i Miklagård som vikingarna kallade Konstantinopel.

    Vikingarnas legendariska skeppskonst är också en anledning till att många samtida internationella nautiska termer kommer från fornnordiskan. Vikingarnas smideskonst var också berömd med vackra smycken, eftertraktade avancerade svärd och verktyg. Visst plundrade och krigade vikingar men det gjorde alla folk på den tiden. Engelsmän och irländare plundrade till exempel själva sina egna kloster och stred inbördes.

    Bilden av vikingar som barbarer kommer främst från kyrkan som hade ett egenintresse av att utmåla de asatroende vikingarna på det sättet. Kyrkor byggdes på forna kultplatser och altare tillverkades av krossade runstenar.

    Arvet från forntiden lever kvar i vårt språk och våra traditioner, flera etnologer menar till exempel att skandinavernas kärlek till naturen är kopplad till vår ursprungliga naturreligion. Runor användes även långt efter vikingatiden. Dalrunor användes till och med i början av 1900-talet i vissa delar av Dalarna.

    Alla kulturer tar intryck av yttre influenser men det betyder inte att de ursprungligen bara var någon form av barbari. Brukar du säga så till exempelvis kurder och somalier också? ?Ni vet, er kultur var bara barbari innan perser och araber utvecklade dem med sina kulturella och språkliga influenser.? Testa vet ja, det blir säkert en livad diskussion.
  • Sat 15 Jan 2022 13:01

    Eftersom Tegnér var natonalistisk så anser jag att de som påstår att hans citat är "svenskfientligt" är okunniga. Eller så talar de mot bättre vetande. Den som kommer dragande med det "argumentet" får finna sig i att bli häcklad.

    Alla var vi grymma barbarer en gång  i tiden. En del är det än idag... 

    Jag vidhåller att vikingarna var barbarer. Även barbarer har en egen kultur. Vikingarna byggde fantastiska skepp - och så for de i väg och vandaliserade, plundrade och mördade. Från Lindisfarne och framåt. Även i de isländska sagorna är det våld och dödande och hämnd på hämnd.

    Normanderna var ju lika krigiska även som kristna fransmän. Men vissa saker civiliserades. Det var inte längre ok att sätta ut barnen i skogen. Det var inte längre ok att ha en massa konkubiner boende på gården, även en hövding kunde bara ha en fru. Det var inte längre tillåtet att offra djur och männskor till Oden. I klostren blomstade den skrivna kulturen. Från klostren utgick också omhändertagande av sjuka. När vi blev kristna och fick egna kloster och kyrkor plundrades inte längre kloster och kyrkor i England etc.

    Om man kunde hitta någon undangömd kultur som aldrig påverkats av omvärlden är jag säker på att den skulle vara rätt primitiv.

    Vår kultur har påverkats av den tyska, franska, brittiska, amerikanska etc.

    Ungdomar, särskilt unga killar, har alltid imponerats av våld och tuffhet. Så frågan om ortensvenska är bara en del av det. Varför lyssnar de på gangstarap, varför blir de rapparna deras idoler? Ett torftigt ideal tycker jag. Men infödda svenskar kan ju välja bort "ortensvenskan" när de vill. T ex när de söker jobb.

    Varför låter förresten "ortensvenska" som den gör? Alltså orden är ju svenska men det är något med intonationen. Influearat av arabiskan? Att "ortensvenska" öht finns visar ju att de inte har umgåtts tillräckligt med infödda svenskar, dvs att integrationen inte fungerat.

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Sat 15 Jan 2022 14:45
    Xenia skrev 2022-01-15 13:01:07 följande:
    Eftersom Tegnér var natonalistisk så anser jag att de som påstår att hans citat är "svenskfientligt" är okunniga. Eller så talar de mot bättre vetande. Den som kommer dragande med det "argumentet" får finna sig i att bli häcklad. Alla var vi grymma barbarer en gång  i tiden. En del är det än idag...  Jag vidhåller att vikingarna var barbarer. Även barbarer har en egen kultur. Vikingarna byggde fantastiska skepp - och så for de i väg och vandaliserade, plundrade och mördade. Från Lindisfarne och framåt. Även i de isländska sagorna är det våld och dödande och hämnd på hämnd. Normanderna var ju lika krigiska även som kristna fransmän. Men vissa saker civiliserades. Det var inte längre ok att sätta ut barnen i skogen. Det var inte längre ok att ha en massa konkubiner boende på gården, även en hövding kunde bara ha en fru. Det var inte längre tillåtet att offra djur och männskor till Oden. I klostren blomstade den skrivna kulturen. Från klostren utgick också omhändertagande av sjuka. När vi blev kristna och fick egna kloster och kyrkor plundrades inte längre kloster och kyrkor i England etc. Om man kunde hitta någon undangömd kultur som aldrig påverkats av omvärlden är jag säker på att den skulle vara rätt primitiv. Vår kultur har påverkats av den tyska, franska, brittiska, amerikanska etc. Ungdomar, särskilt unga killar, har alltid imponerats av våld och tuffhet. Så frågan om ortensvenska är bara en del av det. Varför lyssnar de på gangstarap, varför blir de rapparna deras idoler? Ett torftigt ideal tycker jag. Men infödda svenskar kan ju välja bort "ortensvenskan" när de vill. T ex när de söker jobb. Varför låter förresten "ortensvenska" som den gör? Alltså orden är ju svenska men det är något med intonationen. Influearat av arabiskan? Att "ortensvenska" öht finns visar ju att de inte har umgåtts tillräckligt med infödda svenskar, dvs att integrationen inte fungerat.

    Vikingar var både barbarer och kultiverade på sitt sätt. Det ena behöver paradoxalt nog inte utesluta det andra. Den medeltida kristna kulturen var förövrigt också ganska barbarisk med våra mått mätt. B la försämrades kvinnans ställning och frihet. I det stora hela var det medeltida Europa inte heller mindre våldsamt. Klostren var fredliga, men betraktade å andra sidan hedningar som kättare eller häxor. Det fanns bara en Gud osv, medan de hedniska nordborna var mer toleranta mot andra regioner. Alla var inte heller plundrare, en del var handelsmän och kolonisatörer. Gällande varför ortensvenska låter som den gör, handlar det väl mycket om influenser från andra språk ja, men även andra ord används ibland. Att en del inte kan prata något annat än ortensvenska, trots att de är födda eller uppväxta i Sverige, beror på hög invandring och bristande integration ja. Förortssvenska existerade när jag var tonåring 30 år sen också, men då kunde användare växla mellan det och majorietssvenska. Nu verkar många inte kunna det. De pratar självklart svenska, men det hörs att de kommer från orten om de inte aktivt försöker slipa bort det. Undersökningar visar att de också ofta har sämre ordförråd än ungdomar i andra områden.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 18:41
    Xenia skrev 2022-01-15 13:01:07 följande:

    Eftersom Tegnér var natonalistisk så anser jag att de som påstår att hans citat är "svenskfientligt" är okunniga. Eller så talar de mot bättre vetande. Den som kommer dragande med det "argumentet" får finna sig i att bli häcklad.

    Alla var vi grymma barbarer en gång  i tiden. En del är det än idag... 

    Jag vidhåller att vikingarna var barbarer. Även barbarer har en egen kultur. Vikingarna byggde fantastiska skepp - och så for de i väg och vandaliserade, plundrade och mördade. Från Lindisfarne och framåt. Även i de isländska sagorna är det våld och dödande och hämnd på hämnd.

    Normanderna var ju lika krigiska även som kristna fransmän. Men vissa saker civiliserades. Det var inte längre ok att sätta ut barnen i skogen. Det var inte längre ok att ha en massa konkubiner boende på gården, även en hövding kunde bara ha en fru. Det var inte längre tillåtet att offra djur och männskor till Oden. I klostren blomstade den skrivna kulturen. Från klostren utgick också omhändertagande av sjuka. När vi blev kristna och fick egna kloster och kyrkor plundrades inte längre kloster och kyrkor i England etc.

    Om man kunde hitta någon undangömd kultur som aldrig påverkats av omvärlden är jag säker på att den skulle vara rätt primitiv.

    Vår kultur har påverkats av den tyska, franska, brittiska, amerikanska etc.

    Ungdomar, särskilt unga killar, har alltid imponerats av våld och tuffhet. Så frågan om ortensvenska är bara en del av det. Varför lyssnar de på gangstarap, varför blir de rapparna deras idoler? Ett torftigt ideal tycker jag. Men infödda svenskar kan ju välja bort "ortensvenskan" när de vill. T ex när de söker jobb.

    Varför låter förresten "ortensvenska" som den gör? Alltså orden är ju svenska men det är något med intonationen. Influearat av arabiskan? Att "ortensvenska" öht finns visar ju att de inte har umgåtts tillräckligt med infödda svenskar, dvs att integrationen inte fungerat.


    Jag menade självfallet Reinfeldts version av citatet men du valde medvetet att missförstå det och lade på eget bevåg till att jag skulle uppfatta det som svenskfientligt. Det skrev jag inte.

    Reinfeldt hade en extrem nyliberal vision för Sverige med fri rörlighet, globalisering och överstatlighet. Det är inte förenligt med den svenska modellen, reglerad arbetsmarknad och en stark välfärd (klassisk vänsterpolitik alltså) eftersom det senare förutsätter en stark nationalstat.

    Reinfeldt avskydde alla former av nationalism. Han hävdade bland annat att nationalismen är ett gift och ju mindre nationalism desto bättre men det handlade alltså främst om att han såg nationalism som ett hinder för sin nyliberala politik.

    Socialdemokratin i Sverige var historiskt sett nationalistisk. Efter krigsslutet höll Per Albin ett berömt tal där han konstaterade:

    ?Så kunna vi i dag hälsa vår blågula fana icke blott i den befriande känslan av en överstånden fara utan jämväl i starkare medvetande om en levande svensk vilja och förmåga till nationell hävdelse, till beslutsamt värn kring fosterlandet och dess dyrbara värden. Leve fosterlandet, leve Sverige!?

    Högern har inte monopol på nationalismen även om M har vänt kappan efter vinden och helt övergivit Reinfeldts nyliberalism.

    Barbar är per definition en nedsättande term som enligt SAOL betyder ?rå och ociviliserad?. Historiker menar att vikingarna hade en civilisation med organiserade samhällen och rättssystem. Om du är etnisk svensk ser du alltså ner på dina förfäder. Det är upp till dig men ännu ett exempel på företeelsen jag beskrev ovan.

    De flesta som pratar ortensvenska gör inte det i formella sammanhang vid till exempel en arbetsintervju. Det är ingen brytning utan en sociolekt med egen fonetik och ett vokabulär från flera språk. De mer kända uttrycken gussen, gitta, para, çok och ayna kommer från turkiskan. (kiz, gitmek, para och çok är samma och aynasiz som betyder utan spegel). Sedan har det tillkommit fler ord från arabiskan som suedi - ett annat ord för svenne.

    Den prisade rapparen Erik Lundin vars far kommer från Gambia skrev en låt som heter just Suedi. Texten innehåller bland annat frasen ?Fuck blåljus, fuck blågult? och Lundin beskriver något hemskt som hände när han hälsade på släkten - han blev presenterad som Suedi (svenne). Det måste ha varit en hemsk upplevelse att associeras med svenskar.

    Du ser det som vilken subkultur som helst. Det gör inte jag (eller polisen).
  • Anonym (W)
    Sat 15 Jan 2022 18:55
    Anonym (TS) skrev 2022-01-15 18:41:59 följande:

    Jag menade självfallet Reinfeldts version av citatet men du valde medvetet att missförstå det och lade på eget bevåg till att jag skulle uppfatta det som svenskfientligt. Det skrev jag inte.

    Reinfeldt hade en extrem nyliberal vision för Sverige med fri rörlighet, globalisering och överstatlighet. Det är inte förenligt med den svenska modellen, reglerad arbetsmarknad och en stark välfärd (klassisk vänsterpolitik alltså) eftersom det senare förutsätter en stark nationalstat.

    Reinfeldt avskydde alla former av nationalism. Han hävdade bland annat att nationalismen är ett gift och ju mindre nationalism desto bättre men det handlade alltså främst om att han såg nationalism som ett hinder för sin nyliberala politik.

    Socialdemokratin i Sverige var historiskt sett nationalistisk. Efter krigsslutet höll Per Albin ett berömt tal där han konstaterade:

    ?Så kunna vi i dag hälsa vår blågula fana icke blott i den befriande känslan av en överstånden fara utan jämväl i starkare medvetande om en levande svensk vilja och förmåga till nationell hävdelse, till beslutsamt värn kring fosterlandet och dess dyrbara värden. Leve fosterlandet, leve Sverige!?

    Högern har inte monopol på nationalismen även om M har vänt kappan efter vinden och helt övergivit Reinfeldts nyliberalism.

    Barbar är per definition en nedsättande term som enligt SAOL betyder ?rå och ociviliserad?. Historiker menar att vikingarna hade en civilisation med organiserade samhällen och rättssystem. Om du är etnisk svensk ser du alltså ner på dina förfäder. Det är upp till dig men ännu ett exempel på företeelsen jag beskrev ovan.

    De flesta som pratar ortensvenska gör inte det i formella sammanhang vid till exempel en arbetsintervju. Det är ingen brytning utan en sociolekt med egen fonetik och ett vokabulär från flera språk. De mer kända uttrycken gussen, gitta, para, çok och ayna kommer från turkiskan. (kiz, gitmek, para och çok är samma och aynasiz som betyder utan spegel). Sedan har det tillkommit fler ord från arabiskan som suedi - ett annat ord för svenne.

    Den prisade rapparen Erik Lundin vars far kommer från Gambia skrev en låt som heter just Suedi. Texten innehåller bland annat frasen ?Fuck blåljus, fuck blågult? och Lundin beskriver något hemskt som hände när han hälsade på släkten - han blev presenterad som Suedi (svenne). Det måste ha varit en hemsk upplevelse att associeras med svenskar.

    Du ser det som vilken subkultur som helst. Det gör inte jag (eller polisen).


    Svenne = Nedsättande ord för svenskar.

    Suedi = Svensk.

    En stor skillnad.
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska