• Anonym (TS)
    Fri 7 Jan 2022 11:59
    20851 visningar
    215 svar
    +6
    215
    20851

    Svenska ungdomar som pratar ortensvenska

    En del av sonens svenska kompisar pratar ortensvenska och jag fattar inte varför. Sonen skulle aldrig göra det själv eftersom han ser det som förnedrande.

    Flera av sonens svenska vänner har blivit rånade av killar från orten och ändå vill de prata som rånarna. Det är ett helt obegripligt. Sonen har frågat vännerna om det och de har ingen vettig förklaring. Ingen av vännerna har själva vuxit upp i orten.

    Det är en sociolekt som är förknippad med kriminalitet och en subkultur där man ser ner på ?svennar?. Det är verkligen inte alla invandrarungdomar som pratar så utan en viss kategori. Sonen har flera vänner med invandrarbakgrund och de flesta pratar inte ortensvenska.

    Jag har uppfostrat sonen att vara stolt över den han är och sitt svenska/nordiska ursprung. Jag lärde honom tidigt om vår historia och traditioner. Det är helt naturligt och okontroversiellt att uppfostra sina barn så i våra grannländer och övriga Europa.

    Frågar man ortenkillarna själva skulle de säga att det är självklart att vara stolt över sitt ursprung. Det är ingen slump att det viftas med flaggor från föräldrarnas hemländer på studentflaken både i förorter och innerstaden. Jag förstår det just för att jag värdesätter mitt eget ursprung. Det finns inget motsatsförhållande i det. Har man föräldrar från två olika länder lär man sig om båda föräldrarnas ursprung.

    Jag blir ledsen av att se vissa svenska ungdomars identitetsförvirring för de är de enda som har lärt sig tänka så. Självklart är det upp till var och en hur man vill identifiera sig men man måste veta var man kommer ifrån och åtminstone inte skämmas över det. Att anamma en sociolekt och subkultur där det odlas ett rent hat mot svenskar verkar bara självdestruktivt.

    Svenskar tror ofta att vi är så moderna att vi inte har någon kultur men allt ifrån vårt språk och vårt sätt att resonera till våra traditioner är präglade av vår historia. Det går inte att förstå vår samtid om man inte känner till historien.

    Om du tänker att jag måste vara sverigedemokrat borde du stanna upp och fundera över varför du drar den slutsatsen för det är en del av problemet. Jag är inte sverigedemokrat utan en svensk som värdesätter mitt nordiska ursprung. Är det provocerande för dig så borde du vara konsekvent och bli lika provocerad av att till exempel irakier, somalier, bosnier, syrier, afghaner etc. viftar med flaggor och älskar sitt hemland.

    Hur ser du på svenska ungdomar som pratar ortensvenska? Om dina barn gör det, har du frågat varför?

  • Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska
  • Sat 15 Jan 2022 18:59
    Anonym (Stina2) skrev 2022-01-14 10:42:50 följande:

    Det är ingen som romantiserar kriminalitet - ge gärna exempel på det tack. Men romantiserar heller inte fördomar mot de som talar ortensvenska eller försöker tillskriva de som gör det en massa dåliga egenskaper pga att vissa som gör det är kriminella. Påhopp? Var ser du de påhoppen?


    Det är en hel del svenskar som romantiserar livet i orten och kriminaliteten genom att rakt av köpa och försvara va kriminella som Yasin, Kartellen mfl. säger och hylla dom som coola killar. Istf att stå upp för dom som drabbas av kriminaliteten, både svenskar och vi med invandrarbakgrund. Man låter kriminella stå som talespersoner för orten utan en tanke på att det finns andra röster härute som inte håller med deras skitsnack.

    Sen slätar man också över andra problem som hederskulturen, islamismen/salafismen och rasismen som är utbredd i orten. :/

    Sen har jag ju själv i tråden påpekat att man som jag kan tala ortensvenska helt enkelt för ens omgivning snackar så och att det inte behöver betyda att man valt det aktivt eller att man för det är kriminell. Men jag tycker TS förklarat hur hon menar och då är det för mig uppenbart att hon inte är rasist eller brunskjorta som flera i tråden försökt klistra på henne.

    Och då är vi inne på påhoppen. Hur får man del till att nån är nazze bara för den problematiserar delar av ortenkulturen som jag också tycker är rimligt att göra.

    Och samma när TS sa sig va intresserad av och stolt över sitt nordiska ursprung. Det i sig gör en knappast till rasist eller nazist. För TS har kallats rasist och brunskjorta flera gånger.

    Och varför kan du inte diskutera utan att kalla en annan debattör för kossa? :/
  • Sat 15 Jan 2022 19:45
    Anonym (TS) skrev 2022-01-13 22:44:54 följande:

    Tack för dina kloka och vänliga ord! <3

    Det är just personer som du som behövs för att vända den negativa utvecklingen. Det är verkligen befriande med personer som hellre nyanserar än polariserar. Den här ideologiska låsningen är så farlig precis som du skriver och det är de osynliggjorda som lider mest.

    Jag minns när jag såg ett reportage där Jimmie Åkesson besökte en förort och pratade med butiksinnehavare som blev utsatta för ständiga rån. Jag tänkte att det är vänstern som borde finnas där för dem, inte Åkesson.

    Många inom vänstern verkar inte kunna ta in att SD är det parti där andelen invandrarsympatisörer växer snabbast och det beror ju på det du skriver. Jag vet flera invandrare - kurder, iranier och syrianer bland annat - som kommer att rösta på SD i nästa val. När jag frågar dem vad man ska göra åt problemen i förorterna eller ser vad de skriver i sociala medier så är det rulla in militären ungefär.

    Jag är rädd för att se SD i regeringsställning men vänstern har inga realistiska lösningar, (även om Dadgostar är guld), utan de fortsätter med offerretoriken och gastar rasist om man dristar sig till att peka på problemen precis som här i tråden.

    Jag misstänker att du är ganska ung och om du är så här klok och skriver så bra redan nu kommer du att gå långt. Jag vet inte var dina föräldrar kommer ifrån men på mitt förra jobb var det flera unga tjejer från Eritrea som var superduktiga och avancerade till chefspositioner rätt omgående. De imponerade verkligen.

    En av dem hade vuxit upp i orten och ibland kunde man höra det när vi blev informella på lunchen eller aw. Hon var stolt över den hon är med alla sina erfarenheter. Visst finns det rasism och fördomar och det är för jävligt men det är fullt möjligt att nå sina mål.

    Det kommer att gå bra för dig. Det är jag säker på.


    Om vi inte kan prata om problemen kan vi inte lösa dom. Vi måste kunna prata med varandra ärligt och uppriktigt och med respekt även om vi har olika åsikter. Om vi inte gör det tror jag det kommer gå illa. Det är ju just för man inte talat om och gjort nåt åt problemen som SD blivit så stora. Även bland invandrare. Och jag håller helt med Nyamko Sabuni om att man måste kunna tala med alla, även SD. Problemen kommer inte försvinna bara för vi låtsas som dom inte finns. :/

    Tack också för dina vänliga ord till mig. Jag vet inte om jag är värdig dom men jag ger iaf inte upp. Jag är förresten 24 och mina föräldrar är afrolatinos från Latinamerika.
  • Sat 15 Jan 2022 20:59

    Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 21:03
    flygrl skrev 2022-01-15 19:45:19 följande:

    Om vi inte kan prata om problemen kan vi inte lösa dom. Vi måste kunna prata med varandra ärligt och uppriktigt och med respekt även om vi har olika åsikter. Om vi inte gör det tror jag det kommer gå illa. Det är ju just för man inte talat om och gjort nåt åt problemen som SD blivit så stora. Även bland invandrare. Och jag håller helt med Nyamko Sabuni om att man måste kunna tala med alla, även SD. Problemen kommer inte försvinna bara för vi låtsas som dom inte finns. :/

    Tack också för dina vänliga ord till mig. Jag vet inte om jag är värdig dom men jag ger iaf inte upp. Jag är förresten 24 och mina föräldrar är afrolatinos från Latinamerika.


    Det är lite roligt ändå att den påstådda nazisten är helt överens med tjejen från orten.

    Fast om du pratar lika bra med samma ordförråd som du skriver här så kanske det bara är ditt uttal som låter lite orten och det är ju inga problem även i formella sammanhang.

    Jag håller med om att man måste kunna prata med SD också. Den politiska debatten har ju varit helt fixerad vid SD ändå. Jag gillar att Nooshi inte verkar vilja delta i polariseringen längre utan fokuserar på sakfrågor som hon säger. V fick ju igenom misstroendeförklaringen med hjälp av SD, trots att de är ideologiska motståndare, och det är så normal parlamentarisk politik fungerar.

    De etniska svenskar jag känner som röstar på SD hatar inte invandrare utan gör det som en missnöjesmarkering mot främst S som de anser inte tar integrationsproblemen på allvar. Min kurdiska väninnas son tänker rösta på SD nästa år av samma anledning men också för att han är trött på att buntas ihop med invandrare som inte sköter sig. Det är ju framför allt vänstern som gör så, vilket man ser exempel på i tråden.
  • Sun 16 Jan 2022 11:18

    En jag känner jobbar på Södertörns högskola. Hon säger att i akademiska kretsar kallar många det ortenslang respektive ortenklang, för att utomstående ska förstå vad skillnaden är. OrtenSLANG innebär inte bara annat uttal än standardsvenska, utan också delvis annan grammatik (rak ordföljd t ex) samt delvis andra ord. För utomstående är ortensvenska ofta halvt obegriplig och låter som en blandning mellan svenska och andra språk, vilket det också är. OrtenKLANG däremot, innebär att personen pratar standardsvenska, men med en klang av förort. Oftast handlar det om att personen använder samma ord och grammatik som majoritetssvenskar, men behåller delar av ortens intonation och uttal. Enligt forskare är det viktigt, inte minst för integrationens skull, att KLANGEN (inte slangen) accepteras av majoritetssamhället som ett sätt att prata bland många andra, inte som något som måste slipas bort. Man sitter inte på en arbetsintervju eller föreläsning och pratar ortenslang. Det kan man göra med sina kompisar. Klang är en annan sak.

  • Sun 16 Jan 2022 11:19

    För utomstående är ortenSLANG ofta halvt obegripligt ska det stå.

  • Mon 17 Jan 2022 17:35

    Verkar va nåt tekniskt fel så det inte går att citera så jag gör så här i stället:

    TS skrev:

    ?Det är lite roligt ändå att den påstådda nazisten är helt överens med tjejen från orten.

    Fast om du pratar lika bra med samma ordförråd som du skriver här så kanske det bara är ditt uttal som låter lite orten och det är ju inga problem även i formella sammanhang.

    Jag håller med om att man måste kunna prata med SD också. Den politiska debatten har ju varit helt fixerad vid SD ändå. Jag gillar att Nooshi inte verkar vilja delta i polariseringen längre utan fokuserar på sakfrågor som hon säger. V fick ju igenom misstroendeförklaringen med hjälp av SD, trots att de är ideologiska motståndare, och det är så normal parlamentarisk politik fungerar.

    De etniska svenskar jag känner som röstar på SD hatar inte invandrare utan gör det som en missnöjesmarkering mot främst S som de anser inte tar integrationsproblemen på allvar. Min kurdiska väninnas son tänker rösta på SD nästa år av samma anledning men också för att han är trött på att buntas ihop med invandrare som inte sköter sig. Det är ju framför allt vänstern som gör så, vilket man ser exempel på i tråden.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Jo, det är komiskt och ganska talande. :P Sen är det tyvärr en hel del i orten som tyvärr ser positivt på va nazisterna gjorde mot judarna i Nazityskland. Antisemitismen är utbredd. Tyvärr också hos en del svarta.

    Man måste kunna prata med alla partier, ja. Så tröttsamt att allt tycks handla om SD istf driva en självständig politik och ta tag i problemen kopplade till migrationen. Skulle man göra det skulle SD bli överflödiga. Nooshi Dadgostar verkar vettig och realistisk där.

    Jag har förstått många röstar på SD inte för dom är rasister utan för dom är missnöjda med den förda migrationspolitiken. Jag kan förstå det faktiskt. Även om jag drar mer åt Liberalerna tycker jag så mycket är knas med migrationspolitiken och att behöva buntas ihop med kriminella. Jag är besviken att Sabuni inte sagt och gjort mer men misstänker hon har en svår position i krisande L som ju kämpar för sin överlevnad. :/

    Som jag skrev tidigare i tråden försöker jag jobba bort mycket av ortensvenskan. Numera är det nog klangen och fåtal slangord som finns kvar. Jag är som sagt inte ute efter utplåna var jag kommer ifrån. Mer ortensvenska kommer när jag umgås med såna här som också snackar så. Jag faller liksom in i det. Typ.

  • Mon 17 Jan 2022 17:48

    Inteutanproblem skrev:

    ?Känns som jag tappat hjärnceller av att läsa vissas inlägg här. Läsförståelsen är så brutalt dålig hos en del, eller så rör det sig om något ännu värre. (Tyvärr ett fenomen som blir mer och mer vanligt i diskussionsklimatet). Man har helt enkelt bestämt sig för vad TS egentligen menar, och kör på som en bulldozer med denna uppfattningen. Full patte framåt. Plattan i mattan, typ. Noll reflektioner kring hur fruktansvärt absurt detta är att läsa för en utomstående. Det sjuka är, och det som gör mig på riktigt oroad inför framtiden, är att det börjar kännas som att människor som gör sådär? Inte själva ser vad det är dom håller på med. Inte begriper hur dom dödar alla möjligheter för utveckling, utbyte och framsteg. Pajkastning och svartmålning > intelligenta diskurser.

    Herregud alltså. Att du orkar TS. Kapitalt slöseri med tid och energi egentligen, (och detsamma för mig, som har läst allt). Men några få guldkorn har du fått till att svara.

    Positivt nog så resonerar flygrl så som majoriteten av dom jag själv sött på, då jag bodde i invandrartätt område. Tycker verkligen det är en skymf och katastrof, att förorternas verkliga röster inte får komma till tals mer.?

    ???????????????

    flygrl svarar:

    Kan bara hålla med om din analys av tråden. Och jag har tänkt samma att hur orkar TS envist fortsätta och dessutom hålla sig så lugn och sansad.

    Och det är ju som du säger att jag är inte unik utan många i orten resonerar faktiskt som jag. Vi är jävligt trötta på dom kriminella och att dom tillåts bli nån sorts talespersoner för orten. Typ som när dom inte vill att polisen ska synas härute. Nä klart som fan dom inte vill. Dom vill ju inte bli störda utan kunna stärka sin position i lugn och ro.

  • Mon 17 Jan 2022 17:55

    fornminne skrev:

    ?En jag känner jobbar på Södertörns högskola. Hon säger att i akademiska kretsar kallar många det ortenslang respektive ortenklang, för att utomstående ska förstå vad skillnaden är. OrtenSLANG innebär inte bara annat uttal än standardsvenska, utan också delvis annan grammatik (rak ordföljd t ex) samt delvis andra ord. För utomstående är ortensvenska ofta halvt obegriplig och låter som en blandning mellan svenska och andra språk, vilket det också är. OrtenKLANG däremot, innebär att personen pratar standardsvenska, men med en klang av förort. Oftast handlar det om att personen använder samma ord och grammatik som majoritetssvenskar, men behåller delar av ortens intonation och uttal. Enligt forskare är det viktigt, inte minst för integrationens skull, att KLANGEN (inte slangen) accepteras av majoritetssamhället som ett sätt att prata bland många andra, inte som något som måste slipas bort. Man sitter inte på en arbetsintervju eller föreläsning och pratar ortenslang. Det kan man göra med sina kompisar. Klang är en annan sak.?

    ?För utomstående är ortenSLANG ofta halvt obegripligt ska det stå.?

    ???????????????

    Intressant. Jag har nog rört mig från mer ortenslang till bara lite ortenklang under dom senaste 5-6 åren. Visst kan jag falla in i mer av både slang och klang när jag umgås med en del som har mer av det men annars är det enbart lite klang som är kvar. En accent typ.

  • Anonym (Killa­r)
    Mon 17 Jan 2022 18:00
    flygrl skrev 2022-01-17 17:55:12 följande:

    Intressant. Jag har nog rört mig från mer ortenslang till bara lite ortenklang under dom senaste 5-6 åren. Visst kan jag falla in i mer av både slang och klang när jag umgås med en del som har mer av det men annars är det enbart lite klang som är kvar. En accent typ.


    Är det mest killar som pratar slang?
Svar på tråden Svenska ungdomar som pratar ortensvenska