• Kaninb­unny
    Sat 8 Jan 2022 13:38
    22462 visningar
    132 svar
    -3 +5
    132
    22462

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    Var och varannan tråd på forumet handlar om vaccination eller ffa icke-vaccination mot covid-19, gärna med en pejorativ ton mot de som avstår eller avvaktar oavsett anledning.

    Ordet foliehatt är ett mycket uttjatat begrepp som upprepas dagligen på forumet i en aldrig sinande ström.

    En foliehatt är ett uttryck om en människa i syfte att trycka ner och förolämpa denne. Foliehatt är en människa som tror på pseudovetenskap.

    En betydande andel människor har faktiskt inte vaccinerat sig mot covid-19 i Sverige i detta nu.

    De människor som avvaktar eller avstår är inte människor som tror på pseudovetenskap. Tvärtom bygger vetenskap på en stor mängd forskning och gärna över tid. I detta nu är forskarna oeniga och det har heller inte gått så lång tid sedan studier på vaccinernas effekter på människor startade. Vaccin har dragits tillbaka och rekommendationer som var ett absolut faktum igår lyder tvärtom idag och imorgon.

    Därav är inte de som avstår eller avvaktar foliehattar per definition. Förutom att benämningen är felaktig är den också nedsättande.

    Kanske dags att börja diskutera saker på en vuxen nivå istället för att leka översittare på sandlådenivå.

    Och jag skulle våga säga att de flesta härinne inte är forskare i ämnet eller ens medicinskt kunniga gällande detta. Lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar vore också fint.

  • Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin
  • Sat 8 Jan 2022 23:49
    #32
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-08 23:35:51 följande:
    Tjernobyl skedde i Sovjet på 80-talet, menar du att det bör ligga till grund för att 2022 misstro ett ryskt vaccin är du seriös?

    Jaa Estonia sjönk - Sverige vill inte undersöka detta. Bör man då ta avstånd från Astra z vsccin enbart pga det?
    Tjernobyl skedde på 80-talet, ja. Navaljnis förgiftning skedde bara förra året. Och att läkare som talade om hur illa det var med antal covid-smittade i Ryssland råkade ramla ur något fönster och dog - det var också förra året. Krim var ganska nyligen. Stödet för vitryske diktatorn var också förra året. "Förbudet" för Rysslands grannländer att gå med i Nato var alldeles nyligen...... m.m.

    Förresten så har jag inget mot Ryssland generellt. Det var inga problem på 90-talet, under Gorbatjov. Förutom Tjernobyl då. 
  • Sat 8 Jan 2022 23:53
    #33
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-08 23:45:38 följande:
    AndreaBD skrev 2022-01-08 23:41:09 följande:

    Jag har inte ens nämnt Estonia. Jag pratade om Kursk.


    Du verkar själv vara det - alltså. Du talar om Kursk och Ryssland.

    Och då bör man misstro sputnik V, enligt dig?

    Då liknade jag det vid Estonia och Sverige, där Sverige inte vill undersöka vad som hände med Estonia. Bör man för den sakens skull avstå Astra Zenecas vaccin?
    Ryssarna har för vana att förtiga det som är negativt. Det har vi sett ett dussintal gånger och det har jag hört från många ryssar. De är själva väldigt medvetna om det. Det finns vissa kulturella skillnader. Är man inte medveten om det så kommer man inte långt heller i diplomatin. Plus att det verkar hänga ihop lite med just kommunistiska länder att inte avslöja svagheter. 
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 00:06
    #34
    AndreaBD skrev 2022-01-08 23:53:51 följande:

    Ryssarna har för vana att förtiga det som är negativt. Det har vi sett ett dussintal gånger och det har jag hört från många ryssar. De är själva väldigt medvetna om det. Det finns vissa kulturella skillnader. Är man inte medveten om det så kommer man inte långt heller i diplomatin. Plus att det verkar hänga ihop lite med just kommunistiska länder att inte avslöja svagheter. 


    AndreaBD skrev 2022-01-08 23:49:27 följande:

    Tjernobyl skedde på 80-talet, ja. Navaljnis förgiftning skedde bara förra året. Och att läkare som talade om hur illa det var med antal covid-smittade i Ryssland råkade ramla ur något fönster och dog - det var också förra året. Krim var ganska nyligen. Stödet för vitryske diktatorn var också förra året. "Förbudet" för Rysslands grannländer att gå med i Nato var alldeles nyligen...... m.m.

    Förresten så har jag inget mot Ryssland generellt. Det var inga problem på 90-talet, under Gorbatjov. Förutom Tjernobyl då. 


    Ja tjernobyl skedde på 80-talet som sagt.

    Det har ingenting med vaccinets kvalitet att göra.

    Läs det jag skrev i inläggen innan. Det finns inget land i världen som står för så många tragiska öden som grannen i väst. Fortfarande är det anmärkningsvärt att du drar den parallellen till detta vaccin. Du har alltså *en känsla* av att detta vaccin kan ha vadå (?) betydande bieffekter som hemlighålls för omvärlden och avfärdar det därför? Alltså har du fakta på det du står här och säger? Det låter mest som om du tror på allt media skriver i princip och dit stormakterna vill ha dig. Med all respekt men din bild låter väldigt onyanserad och som att du har en avsaknad av att kunna se olika perspektiv.. har märkts av i samtliga trådar i ämnet du skrivit i. Menar inte att trycka ner dig. Det låter bara väldigt enkelspårigt.

    Är väldigt insatt i hur ryssar fungerar tack ...
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 00:07
    #35
    AndreaBD skrev 2022-01-08 23:53:51 följande:

    Ryssarna har för vana att förtiga det som är negativt. Det har vi sett ett dussintal gånger och det har jag hört från många ryssar. De är själva väldigt medvetna om det. Det finns vissa kulturella skillnader. Är man inte medveten om det så kommer man inte långt heller i diplomatin. Plus att det verkar hänga ihop lite med just kommunistiska länder att inte avslöja svagheter. 


    Jag menar, du har aldrig tänkt tanken att det kan vara precis tvärtom, att det finns vissa andra stormakter som har ekonomiska intressen i att ständigt måla upp en negativ bild av kina och Ryssland, att odla en ständig skepticism, att dela upp öst och väst osv?
  • Anonym (W)
    Sun 9 Jan 2022 00:14
    #36
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-08 23:38:04 följande:
    Det får ju tiden utvisa. Det borde väl rimligtvis bero på hur allvarlig form man hade?
    Resonerar du på samma sätt när det gäller vaccinet?

    Det är lite kul att de som är emot vaccinet är så säkra på att det är farligt, men de är inte rädda för sjukdomen. Fast vi vet lika lite om båda. Det visar ju en brist på logik. Och om de på samma gång skriver att man tror att Ryssland är ett demokratiskt land, så blir det ju ännu roligare. Befriande att folk vågar visa sin ignorans så öppet.
  • Anonym (W)
    Sun 9 Jan 2022 00:16
    #37
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 00:07:45 följande:
    Jag menar, du har aldrig tänkt tanken att det kan vara precis tvärtom, att det finns vissa andra stormakter som har ekonomiska intressen i att ständigt måla upp en negativ bild av kina och Ryssland, att odla en ständig skepticism, att dela upp öst och väst osv?
    Ingen behöver måla upp en negativ bild av Ryssland eller Kina, deras handlingar talar för sig själv. Om man inte kan se vad dessa länder gör mot sin befolkning så är man blind. Menar du på allvar att det hålls fria val i dessa länder?
  • Sun 9 Jan 2022 00:24
    #38
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 00:06:09 följande:
    AndreaBD skrev 2022-01-08 23:49:27 följande:

    Tjernobyl skedde på 80-talet, ja. Navaljnis förgiftning skedde bara förra året. Och att läkare som talade om hur illa det var med antal covid-smittade i Ryssland råkade ramla ur något fönster och dog - det var också förra året. Krim var ganska nyligen. Stödet för vitryske diktatorn var också förra året. "Förbudet" för Rysslands grannländer att gå med i Nato var alldeles nyligen...... m.m.

    Förresten så har jag inget mot Ryssland generellt. Det var inga problem på 90-talet, under Gorbatjov. Förutom Tjernobyl då. 


    Ja tjernobyl skedde på 80-talet som sagt.

    Det har ingenting med vaccinets kvalitet att göra.

    Läs det jag skrev i inläggen innan. Det finns inget land i världen som står för så många tragiska öden som grannen i väst. Fortfarande är det anmärkningsvärt att du drar den parallellen till detta vaccin. Du har alltså *en känsla* av att detta vaccin kan ha vadå (?) betydande bieffekter som hemlighålls för omvärlden och avfärdar det därför? Alltså har du fakta på det du står här och säger? Det låter mest som om du tror på allt media skriver i princip och dit stormakterna vill ha dig. Med all respekt men din bild låter väldigt onyanserad och som att du har en avsaknad av att kunna se olika perspektiv.. har märkts av i samtliga trådar i ämnet du skrivit i. Menar inte att trycka ner dig. Det låter bara väldigt enkelspårigt.

    Är väldigt insatt i hur ryssar fungerar tack ...
    Jag har INTE "en känsla". Det har jag väl aldrig skrivit? Utan det bara är så genomgående att ryssarna inte låter någon titta på någon data. Det är så med allt. Visst, de säger först att de samarbetar, och när man sedan kollar om de har gjort det, så är det inte så. Lyssna på Putins nyårstal (eller om det var några dagar före nyår). Det som ryssarna själva säger är ju tydligt. 
  • Sun 9 Jan 2022 00:24
    #39
    Anonym (W) skrev 2022-01-09 00:16:36 följande:
    Ingen behöver måla upp en negativ bild av Ryssland eller Kina, deras handlingar talar för sig själv. Om man inte kan se vad dessa länder gör mot sin befolkning så är man blind. Menar du på allvar att det hålls fria val i dessa länder?
    Jepp. Snart börjar hen försvara Nordkorea. ;) 
  • Sun 9 Jan 2022 00:28
    #40
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 00:07:45 följande:
    Jag menar, du har aldrig tänkt tanken att det kan vara precis tvärtom, att det finns vissa andra stormakter som har ekonomiska intressen i att ständigt måla upp en negativ bild av kina och Ryssland, att odla en ständig skepticism, att dela upp öst och väst osv?
    Jag har vuxit upp under kalla kriget. Jag vet precis hur det är när världen är uppdelat i öst och väst. Den tiden avslutades 1990 - trodde vi. Inget mot Ryssland, bara mot Putin. Har var KGB-chef innan och han misshandlade sin ex-fru regelbundet. Vad förväntar man sig av en sån?

    Men vi kanske bör titta lite närmare på ämnet igen. Det handlar ju inte främst om Ryssland här. 
  • Anonym (Casan­ova)
    Sun 9 Jan 2022 00:39
    #41
    +1
    riboflavin skrev 2022-01-08 13:58:36 följande:

    Själv har jag stött på och diskuterat vaccination mot C-19 ganska ofta i olika sammanhang. Andelen som anger konkreta och underbyggda argument mot just de tillgängliga vaccinerna är försvinnande liten.

    Sen är spannet stort. Från de som vill veta mer om mRna-teknik och eventuellt långsiktiga bieffekter till de som vill medicinera med läkemedel som genomgått långt färre kliniska studier än vaccinen de misstror just på grund av för lite data till de som pratar om att vaccinen (samtliga, helt oberoende av varandra tydligen) tagits fram av pedofilrymdödlorna i något slags sadistiska syfte.

    Jag jobbar med läkemedelsforskning, mitt svar på alla konspirationsteorier är att hade vi velat spåra er hade vi nyttjat era telefoner och hade vi velat ha ihjäl er så hade ni redan varit döda.


    Ja.. varför spåra? Det sker ju redan via telefonerna... Inte ens ett litet spontanmord kan man ju få begå utan att man ska behöva förklara vad ens telefon gjorde på platsen.

    I övrigt, bra inlägg!
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin