• Kaninb­unny
    Sat 8 Jan 2022 13:38
    22482 visningar
    132 svar
    -3 +5
    132
    22482

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    Var och varannan tråd på forumet handlar om vaccination eller ffa icke-vaccination mot covid-19, gärna med en pejorativ ton mot de som avstår eller avvaktar oavsett anledning.

    Ordet foliehatt är ett mycket uttjatat begrepp som upprepas dagligen på forumet i en aldrig sinande ström.

    En foliehatt är ett uttryck om en människa i syfte att trycka ner och förolämpa denne. Foliehatt är en människa som tror på pseudovetenskap.

    En betydande andel människor har faktiskt inte vaccinerat sig mot covid-19 i Sverige i detta nu.

    De människor som avvaktar eller avstår är inte människor som tror på pseudovetenskap. Tvärtom bygger vetenskap på en stor mängd forskning och gärna över tid. I detta nu är forskarna oeniga och det har heller inte gått så lång tid sedan studier på vaccinernas effekter på människor startade. Vaccin har dragits tillbaka och rekommendationer som var ett absolut faktum igår lyder tvärtom idag och imorgon.

    Därav är inte de som avstår eller avvaktar foliehattar per definition. Förutom att benämningen är felaktig är den också nedsättande.

    Kanske dags att börja diskutera saker på en vuxen nivå istället för att leka översittare på sandlådenivå.

    Och jag skulle våga säga att de flesta härinne inte är forskare i ämnet eller ens medicinskt kunniga gällande detta. Lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar vore också fint.

  • Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 13:18
    #52
    LadyJane skrev 2022-01-09 12:54:33 följande:

    Trådstarten är otroligt demonstrativt för hur foliehattar argumenterar. De blandar högt och lågt, vetenskap med känsloargument och kvar blir bara en klibbig geggamojja som låter bra och klokt men saknar all form av vett, sans, logik och verklighetsförankrade argument.


    Kan du ge exempel på det? Håller inte alls med.
  • Sun 9 Jan 2022 13:22
    #53
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 12:33:07 följande:
    De flesta baserar inte sitt beslut på konspirstionsteorier... utan på att erfarenheten av vaccinet inte är speciellt lång. Som någon kunnig i ämnet i början av tråden tycker är helt rimligt. Hen forskar nämligen i detta själv.

    Däremot ställer jag mig frågande till efter att ha läst era kommentarer igår vilka som tror på konspirationsteorier? Om du läser genom där vad som sagts, det talar ganska mycket för sig själv...
    Jag förstår inte vad du vill diskutera här? 
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 13:22
    #54
    Anonym (Postcovid) skrev 2022-01-09 12:44:54 följande:

    Kan du utveckla ditt resonemang? Dina inlägg är mycket av varianten "Man vet ju hur det är, hinthint, nudgenudge." och säger inget om vad du egentligen vill ha sagt och baserat på vad. Däremot försöker du påverka läsaren i en negativ riktning om de covidvaccin som används i Sverige.

    Lite som att den dödliga kemikaliern dihydroxidmonoxid rekommenderas av staten för autistiska barn.

    Jag baserar mina slutsatser på vetenskap och fakta.


    Fattade inte ett ord av vad du ville få sagt. Vad är oklart?

    På vilket sätt anser du att du baserar ditt beslut på vetenskap, kan du ge exempel på det? Hur skulle du säga till de som valde att vaccinera sig med Astras vaccin, gjorde de också det? Nyfiken.

    Folk som avvaktar vaccin anser också att de baserar sina beslut på vetenskap nämligen. Oftast är det så i alla fall.
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 13:26
    #55
    AndreaBD skrev 2022-01-09 13:22:00 följande:

    Jag förstår inte vad du vill diskutera här? 


    Jag diskuterar utifrån TS. Där står det att begreppet foliehatt använda flitigt av de som väljer att vaccinera sig mot de som inte väljer att vaccinera sig.

    Då skrev jag att efter att ha läst era kommentarer från igår angående att man bör neka vaccinet sputnik pga vissa politiska händelser och att Ryssland antagligen skulle ha en agenda med att vilja sälja sitt enligt er potentiellt farliga vaccin + kommentarer om Nordkorea, Rysslandsvänner och skumma arbetsgivare låter det mer som att det är dessa provaxxare är de riktiga foliehattarna i sammanhanget. Per definition är de ju det då de tror på och sprider konspirationsteorier.
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 13:27
    #56
    Anonym (W) skrev 2022-01-09 11:04:04 följande:

    Ok det är du som i en annan tråd inte använde Google, och där det framkom att din källkritik inte höll måttet. Ok, då vet jag. Åk du till San Marion, det blir säkert bra. 


    Personligen tänker jag åka till Ungern. Vad andra gör kan jag inte ställas till svars för.
  • Sun 9 Jan 2022 13:31
    #57
    LadyJane skrev 2022-01-09 12:54:33 följande:

    Trådstarten är otroligt demonstrativt för hur foliehattar argumenterar. De blandar högt och lågt, vetenskap med känsloargument och kvar blir bara en klibbig geggamojja som låter bra och klokt men saknar all form av vett, sans, logik och verklighetsförankrade argument.


    Men det är ingen bra idé att anklaga TS för att vara si eller så. Konstigt att ingen verkar vilja diskutera ämnet. Många pratar bara runt hela tiden. 

    Bli lite mer konkret! Vilka är konspirationsteorierna? Vi pratar vaccin mot c-19. Det är förstås konspirationsteorier, allt detta med Bill Gates och mikrochips som man skicka in i folk via vaccinationen. 
    Dessutom överhuvudtaget teorier som påstår att man skulle vilja begränsa demokratin. Det finns förstås inget annat syfte med vaccinationen än att bli av med pandemin.

    Teorier om exakt vilket vaccin man bör ha - vissa kan vara tveksamma mot just MRNA-vaccinen. Nåja, jag tycker att jag visserligen förstår när folk tänker.. nja.. det är nytt. Men att det inte ändrar på ens DNA/RNA - det förstår väl de flesta ändå? 

    Och att det gjordes så snabbt - ja, det ju tanken, annars har vi inte så mycket nytta av det, om det skulle ta 10, 15 år.  Det är väl inte konstigt att man gör allt för att komprimera den tiden? Man kan tvivla på att det går, visst. Men det har man ju inte verkligen kunskap om om man inte är utbildad i detta. 
  • Sun 9 Jan 2022 13:42
    #58
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 13:26:23 följande:
    Jag diskuterar utifrån TS. Där står det att begreppet foliehatt använda flitigt av de som väljer att vaccinera sig mot de som inte väljer att vaccinera sig.

    Då skrev jag att efter att ha läst era kommentarer från igår angående att man bör neka vaccinet sputnik pga vissa politiska händelser och att Ryssland antagligen skulle ha en agenda med att vilja sälja sitt enligt er potentiellt farliga vaccin + kommentarer om Nordkorea, Rysslandsvänner och skumma arbetsgivare låter det mer som att det är dessa provaxxare är de riktiga foliehattarna i sammanhanget. Per definition är de ju det då de tror på och sprider konspirationsteorier.
    Det har inte jag sagt, att man bör neka vaccinet av politiska skäl. Jag skulle kunna tänka mig ta den EFTER att den har gått igenom den vanliga antagningsprocessen. Den är fortfarande inte klart. Jo, jag tycker vi kan ta vacciner från vilket land som helst - men jag vill att det kollas enligt EU-regler. Just eftersom man inte är lika noga och inte lika öppen i många andra länder.

    Är det NÅGON här som tror att Ryssland skulle ge oss ett potentiellt farligt vaccin? Har jag missat något? Det var ju helt annat som pratats om. 

    Man kan bäst förutsäga en persons eller ett lands framtida handlingar genom att titta på tidigare handlingar. Inte för länge sedan förstås, och inte heller för enskilda saker. Jag sa bara att Ryssland har förtigit viktig information många gånger. Då fick man i Sverige larm om radioaktivitet i luften och trodde att ett svenskt kärnkraftverk "läcker " , då var det Tjernobyl. Och självklart nekade ryssarna då fortfarande. Det har hänt lite mindre incidenter även efter det. Aldrig avslöjade de något. Det är förstås samma sak med kineserna som inte vill att världen ska få reda på hur pandemin började. Du vet, det spelar egentligen ingen roll om VI ser dem som fiender. DE ser oss som fiender i alla fall.
  • Sun 9 Jan 2022 13:44
    #59
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-09 13:27:45 följande:
    Personligen tänker jag åka till Ungern. Vad andra gör kan jag inte ställas till svars för.
    Du gillar att ta risker uppenbarligen. Och om du vill ha det för att ha ett intyg, för att kunna gå in ställen eller resa, då duger ju inte det ryska vaccinet (än). Förutom om du vill resa till ett östeuropeiskt land. 
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 14:34
    #60
    AndreaBD skrev 2022-01-09 13:44:21 följande:

    Du gillar att ta risker uppenbarligen. Och om du vill ha det för att ha ett intyg, för att kunna gå in ställen eller resa, då duger ju inte det ryska vaccinet (än). Förutom om du vill resa till ett östeuropeiskt land. 


    Jag vill skydda mig själv och andra.
  • Anonym (Fria)
    Sun 9 Jan 2022 14:40
    #61
    AndreaBD skrev 2022-01-09 13:42:40 följande:

    Det har inte jag sagt, att man bör neka vaccinet av politiska skäl. Jag skulle kunna tänka mig ta den EFTER att den har gått igenom den vanliga antagningsprocessen. Den är fortfarande inte klart. Jo, jag tycker vi kan ta vacciner från vilket land som helst - men jag vill att det kollas enligt EU-regler. Just eftersom man inte är lika noga och inte lika öppen i många andra länder.

    Är det NÅGON här som tror att Ryssland skulle ge oss ett potentiellt farligt vaccin? Har jag missat något? Det var ju helt annat som pratats om. 

    Man kan bäst förutsäga en persons eller ett lands framtida handlingar genom att titta på tidigare handlingar. Inte för länge sedan förstås, och inte heller för enskilda saker. Jag sa bara att Ryssland har förtigit viktig information många gånger. Då fick man i Sverige larm om radioaktivitet i luften och trodde att ett svenskt kärnkraftverk "läcker " , då var det Tjernobyl. Och självklart nekade ryssarna då fortfarande. Det har hänt lite mindre incidenter även efter det. Aldrig avslöjade de något. Det är förstås samma sak med kineserna som inte vill att världen ska få reda på hur pandemin började. Du vet, det spelar egentligen ingen roll om VI ser dem som fiender. DE ser oss som fiender i alla fall.


    Ska vi diskutera konspirationsteorier kan nog usa och kina ta varandra i hand. Det ligger nog en och annan hund begraven där. Missat vilken stormakt det labbet har forskningssamarbete med? Är inte här för att sprida sådant utan vill noga påpeka att jag inget vet om detta och inte menar att peka åt något håll. Menar bara att man kan se saker på olika sätt.

    När du drar upp tjeornbyl igen drar jag gärna upp Estonia och Sverige igen och pekar på att det där hör inte ihop med vaccin utan är enstaka företeelser utan samband. Jag tror personligen att sputnik kommer att godkännas och eventuellt upphandlas (varför har det redan gjort det i vissa europeiska länder annars)? Vaccinet hann inte redovisa en fas tre studie innan användning i likhet med andra vaccin som också togs fram samtidigt varav vissa senare drogs tillbaka. Men ändå är det enbart de som producerar sputniks vaccin som blir ifrågasatta kring detta och att det är totalt SJÄLVKLART att alla SKA vaccinera sig helst igår med det enda tillgängliga vaccin som finns här och nu oavsett bakgrund det är TOTALT riskfritt, det kan gemene man gp i graven för och ifrågasätter man detta är man tydligen en foliehatt eller en vaccinationsmotståndare i största allmänhet.
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin