• Kaninb­unny
    Sat 8 Jan 2022 13:38
    22528 visningar
    132 svar
    -3 +5
    132
    22528

    Foliehattar o covid-19-vaccin

    Var och varannan tråd på forumet handlar om vaccination eller ffa icke-vaccination mot covid-19, gärna med en pejorativ ton mot de som avstår eller avvaktar oavsett anledning.

    Ordet foliehatt är ett mycket uttjatat begrepp som upprepas dagligen på forumet i en aldrig sinande ström.

    En foliehatt är ett uttryck om en människa i syfte att trycka ner och förolämpa denne. Foliehatt är en människa som tror på pseudovetenskap.

    En betydande andel människor har faktiskt inte vaccinerat sig mot covid-19 i Sverige i detta nu.

    De människor som avvaktar eller avstår är inte människor som tror på pseudovetenskap. Tvärtom bygger vetenskap på en stor mängd forskning och gärna över tid. I detta nu är forskarna oeniga och det har heller inte gått så lång tid sedan studier på vaccinernas effekter på människor startade. Vaccin har dragits tillbaka och rekommendationer som var ett absolut faktum igår lyder tvärtom idag och imorgon.

    Därav är inte de som avstår eller avvaktar foliehattar per definition. Förutom att benämningen är felaktig är den också nedsättande.

    Kanske dags att börja diskutera saker på en vuxen nivå istället för att leka översittare på sandlådenivå.

    Och jag skulle våga säga att de flesta härinne inte är forskare i ämnet eller ens medicinskt kunniga gällande detta. Lite ödmjukhet inför sina egna begränsningar vore också fint.

  • Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin
  • Mon 10 Jan 2022 14:32
    #82
    Anonym (Jennie) skrev 2022-01-10 14:01:07 följande:

    Och när de på nyheterna säger att mer parten på iva är ovaccinerade, i det klippet innebar det 65% var ovaccinerade och 55% var vaccinerade!! Det var en liten skillnad. Jag litar inte på nyheterna då deras mål bara är att få alla att vaccinera sig!


    Det är en betydligt större skillnad om man räknar ut hur stor andel av de vaccinerade och de ovaccinerade det är. De vaccinerade är ju 85 % och de ovaccinerade 15 % (av befolkningen över 15 år ).

    Så, om båda skulle bli lika sjuka så skulle man förvänta sig att det är 5 GÅNGER fler vaccinerade än ovaccinerade. I stället är det färre. Det är ganska mycket skyddseffekt, verkligen! 
  • Anonym (Fria)
    Mon 10 Jan 2022 20:31
    #82
    AndreaBD skrev 2022-01-10 14:32:11 följande:

    Det är en betydligt större skillnad om man räknar ut hur stor andel av de vaccinerade och de ovaccinerade det är. De vaccinerade är ju 85 % och de ovaccinerade 15 % (av befolkningen över 15 år ).

    Så, om båda skulle bli lika sjuka så skulle man förvänta sig att det är 5 GÅNGER fler vaccinerade än ovaccinerade. I stället är det färre. Det är ganska mycket skyddseffekt, verkligen! 


    Nej 71% av befolkningen i Sverige är vaccinerad och de allra flesta som blir smittade behöver inte uppsöka sjukvård.
  • Anonym (Fria)
    Mon 10 Jan 2022 20:35
    #83
    Anonym (Jennie) skrev 2022-01-10 14:01:07 följande:

    Ja Ts du har rätt i det du skriver, har också tänkt på detta länge, och när de t o m på nyhetsmorgon tycker sig har rätt att uttrycka sig så nedlåtande tappar man ju hakan. Foliehattar och antivaxxers? På riktigt? Som om det vore en helt normal grej att kalla andra för.

    Och tycker som du ts att det är tvärtom man är inte blind och naiv och går på allt myndigheter säger. Man har egen hjärna att använda!

    T ex att det är de ovaccinerade som smittar? Det gör ju de vaccinerade också!!

    Och när de på nyheterna säger att mer parten på iva är ovaccinerade, i det klippet innebar det 65% var ovaccinerade och 55% var vaccinerade!! Det var en liten skillnad. Jag litar inte på nyheterna då deras mål bara är att få alla att vaccinera sig!


    Jaa det är verkligen knäppt. Oberoende medier... det illustrerar ju tydligt på vilken värld vi lever i idag.

    Jaa att man ska få samlas hur många som helst för att man är vaccinerad när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    Får lite kräkkänsla i munnen varje gång man ska *övertala dummare människor* att ta vaccin och tror sig vara experter trots att flera vaccin nyligen dragits in. Ändå är man en s k foliehatt. Källkritisk skulle jag kalla det till skillnad från vad folk som bara sväljer allt med hull och hår är.
  • Mon 10 Jan 2022 22:48
    #84
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-10 20:31:35 följande:
    Nej 71% av befolkningen i Sverige är vaccinerad och de allra flesta som blir smittade behöver inte uppsöka sjukvård.
    Om du räknar med barnen - ja. Jag räknade från 16 år. Och det spelar ingen roll hur det är med dem som inte behöver uppsöka sjukvård. Det finns undersökningar på det också. Men nu gällde det sjukhusvård.

    Det finns i alla fall 4 - 5 gånger fler som är vaccinerade. Och då måste man räkna in det om man ska jämföra vilka som ligger på sjukhus. Och då är det väldigt många fler ovaccinerade som hamnar på sjukhus
  • Mon 10 Jan 2022 22:49
    #85
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-10 20:35:19 följande:
    Jaa det är verkligen knäppt. Oberoende medier... det illustrerar ju tydligt på vilken värld vi lever i idag.

    Jaa att man ska få samlas hur många som helst för att man är vaccinerad när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    Får lite kräkkänsla i munnen varje gång man ska *övertala dummare människor* att ta vaccin och tror sig vara experter trots att flera vaccin nyligen dragits in. Ändå är man en s k foliehatt. Källkritisk skulle jag kalla det till skillnad från vad folk som bara sväljer allt med hull och hår är.
    Det har inte dragits in, det har pausats. Det är fortfarande godkänd. Du kör med desinformation. 
  • Mon 10 Jan 2022 22:55
    #86
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-10 20:35:19 följande:
    Jaa det är verkligen knäppt. Oberoende medier... det illustrerar ju tydligt på vilken värld vi lever i idag.
    Jaa att man ska få samlas hur många som helst för att man är vaccinerad när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.
    Får lite kräkkänsla i munnen varje gång man ska *övertala dummare människor* att ta vaccin och tror sig vara experter trots att flera vaccin nyligen dragits in. Ändå är man en s k foliehatt. Källkritisk skulle jag kalla det till skillnad från vad folk som bara sväljer allt med hull och hår är.
    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst
    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.
    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.
  • Anonym (Fria)
    Wed 12 Jan 2022 12:23
    #87
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Har aldrig påstått att man ska samlas massa folk? Vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom, att man ska följa restriktionerna.

    Det är allmänt känt att man behöver ta både tre och fyra doser av vaccinet.

    www.vardfokus.se/nyheter/astra-zenecas-vaccin-dras-in-i-sex-lander/

    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/april/beslut-om-att-avvakta-anvandning-av-janssens-vaccin-i-sverige/
  • Anonym (Fria)
    Wed 12 Jan 2022 12:24
    #88
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Jag menar på att de som går på som mest om vaccin saknar källkritik ganska ofta.
  • Anonym (Fria)
    Wed 12 Jan 2022 12:40
    #89
    +1
    LadyJane skrev 2022-01-10 22:55:17 följande:

    Källkritik... Smaka på ordet...

    Var har du källorna på dina påståenden, kan du länka?

    man ska få samlas hur många som helst

    när effekter sjunker kraftigt och dessutom inte fungerar mot de smittsammare och farligare varianterna.

    flera vaccin nyligen dragits in.

    Kan du inte det så har du på dig en mycket blankputsad hatt.


    Jaha, sorry tog ett tag innan jag fattade vad du åsyftade med att samlas många...

    Du har säkert inte undgått de nya restriktionerna som trädde i kraft nu. Det kan du annars googla fram själv, det är jag övertygad om att du fixar på egen hand.

    Överläkare gisslén riskerar idag skarp kritik mot detta och jag kan inte annat än att hålla med fullständigt.

    Senast igår läste jag i en tråd om någon användare som uttryckligen skrev *men ta det jävla vaccinet, jag vill ha mitt liv tillbaka*.

    Yes. Hon vill alltså gå på konsert? Bio? Hon går likt de flesta vaccinerade i tron om att hon har ett vaccinpass och kan därmed leva precis som innan förenat med noll risker pga detta.

    Och tyvärr - du kan samlas med skamlöst många andra människor även under rådande restriktioner. Det är att skjuta sig själv i foten och utsätta andra för samma fara som ovaccinerade ofta blir anklagande för.

    Det finns några egenskaper som kännetecknar folk som går på som mest om vaccinet. 1) de anklagar andra för att sakna källkritik och vara s k foliehattar. Själva vet de inte vad de pratar om, hur man öht kollar upp källor och slänger ur sig sov påståenden (se ovan om han som påstår att vaccin inte ens är ett läkemedel...) de tror ofta själva på en politisk agenda 2) de är arroganta och har en klappa på huvet attityd av denna värld 3) de vet själva inte varifrån de får sin information

    4) de är aggressiva och nedlåtande
  • Thu 13 Jan 2022 08:15
    #90
    Anonym (Fria) skrev 2022-01-12 12:23:33 följande:
    Har aldrig påstått att man ska samlas massa folk? Vad får du det ifrån? Jag tycker tvärtom, att man ska följa restriktionerna.

    Det är allmänt känt att man behöver ta både tre och fyra doser av vaccinet.

    www.vardfokus.se/nyheter/astra-zenecas-vaccin-dras-in-i-sex-lander/

    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/april/beslut-om-att-avvakta-anvandning-av-janssens-vaccin-i-sverige/
    Tja... Jag citerade dig. Klicka på visa endast på dina egna inlägg.

    Skämskudde på den.
Svar på tråden Foliehattar o covid-19-vaccin