• Sat 8 Jan 2022 16:50
    6081 visningar
    27 svar
    27
    6081

    Behöver du hjälp med ekonomi?

    Förra året fick jag en ny kollega på jobbet som jag snabbt började att tycka om. Vi fungerade bra ihop och var båda väldigt sociala. Han var 22 år gammal och jag fick ganska så snabbt reda på att han hade problem ekonomiskt. Han hade hamnat hos kronofogden och fått utmätning på sin lön. Tack vare att han var väldigt öppen och snäll som person så delade han med sig av sin situation och jag kände direkt att jag ville hjälpa honom. 

    Det intressanta var att teoretiskt borde han inte ha problem då han jobbat sedan han var 18, bodde litet och billigt men hans okunskap och synsätt på pengar ställde till det för honom. Jag hjälpte honom genom att gå igenom alla skulder, kolla på utgifter/inkomster, gav honom enkla tips och tillvägagångsätt att strukturerar upp sin ekonomi. Detta blev verkligen en vändpunkt för min kollega och jag fick honom att ta tag i sin ekonomin, lära sig enkla grunder och att faktiskt tycka det var roligt att ta eget ansvar för pengar. Han blev motiverad att började spara och blev av med ångesten och klumpen i magen varje gång han loggade in på sin bank. Tack vare våran dagliga kontakt via jobbet kunde jag följa upp och fortsätta peppa honom för att inte falla tillbaka i gamla mönster. Detta fann jag så otroligt roligt och givande att få hjälpa honom på fötter igen!


  • Svar på tråden Behöver du hjälp med ekonomi?
  • Mon 10 Jan 2022 21:29
    #11
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-08 20:12:50 följande:
    Skitsnack att man inte får lära sig grundläggande privatekonomi i skolan...

    Kollar man ett par avsnitt "lyxfällan" så inser man ganska snart att den ekonomiska misären näst intill alltid bottnar i någon form av psykisk ohälsa.

    De som har svårt att "få ihop" sin privatekonomi har i 9 fall av 10 mer hjälp av en psykolog eller samtalsterapeut än en ekonom. 
    Vad är hönan och vad är ägget?
    Man vet att det är otroligt tufft att leva i ekonomisk utsatthet oavsett hur man hamnat där. Både fysisk och psykisk ohälsa är mycket vanligare hos dem än befolkningen i övrigt.

    Jag hade ett par bekanta en gång som inte hade ekonomiskt sinne över huvud taget. De gjorde många knasiga ekonomiska ting, tex köpte de gladeligen blöjor på bensinmacken utan att riktigt inse hur ekonomiskt korkat det var.  De mådde sådär, mycket tack vare att de aldrig fick pengarna att räcka. Så klart. Ständigt oroade, ständigt lånande av några hundralappar för att få ihop månaden. Så vad är hönan och vad är ägget?

    Vågar och kan man prata med människor om ekonomi så inser man att vissa människor är något av ekonomiska dyslektiker. De kämpar och kämpar men får liksom inte ihop det hur de än strävar så jag anser att det faktiskt finns en form av ekonomisk dyslexi som gör att de har svårare med ekonomin.

    Tyvärr är det otroligt stigmatiserande att inte riktigt få ihop ekonomin och det oavsett om man satt sig själv i olyckan eller om det beror på yttre omständigheter man saknat kontroll över.

    Det där mästrande över andra människors inte lyckas så bra med ekonomin, vad beror det på tror du? Är det psykisk ohälsa det också, att man måste ha någon att flabba till så att man kan må lite bättre själv, eller har du någon annan teori?
  • Anonym (Uggla­n)
    Mon 10 Jan 2022 21:45
    #12
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-08 20:12:50 följande:
    Skitsnack att man inte får lära sig grundläggande privatekonomi i skolan...

    Kollar man ett par avsnitt "lyxfällan" så inser man ganska snart att den ekonomiska misären näst intill alltid bottnar i någon form av psykisk ohälsa.

    De som har svårt att "få ihop" sin privatekonomi har i 9 fall av 10 mer hjälp av en psykolog eller samtalsterapeut än en ekonom. 
    Så har det nog varit tidigare ja, jag håller med till stora delar.

    Men skuldsättning bland unga bara ökar på bred front senaste åren och alla de som börjar skuldsätta sig direkt vid 18/första jobbet har knappast hunnit utveckla psykisk ohälsa.

    Jag uppfattar att det finns en grupp där man tycker att "alla andra får så varför ska inte jag ha?". Vissa hetsar varandra att konsumera fast de inte har lön till att täcka det.

    KFs analys är att det delvis handlar om för dålig kunskap. De borde väl veta- eller? Mer om det:

    www.kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2021-02-18-dramatisk-okning-av-unga-som-vill-ha-hjalp-med-skulder
  • Mon 10 Jan 2022 22:25
    #13
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-08 20:12:50 följande:
    Skitsnack att man inte får lära sig grundläggande privatekonomi i skolan...

    Kollar man ett par avsnitt "lyxfällan" så inser man ganska snart att den ekonomiska misären näst intill alltid bottnar i någon form av psykisk ohälsa.

    De som har svårt att "få ihop" sin privatekonomi har i 9 fall av 10 mer hjälp av en psykolog eller samtalsterapeut än en ekonom. 
    Tycker du ska skaffa dig lite kunskap på området. Läsa fakta och inte bara sitta med en massa åsikter efter att ha tittat på socialporr.

    De skriver just idag om överskuldsättning och orsakerna bakom.
    Vem som helst skulle må dåligt av att betala 150 000 mer än själva skulden men att det förräntat sig så att det är närmare 900 000 skuld kvar.  Tror du att du skulle må bra efter att ha suttit fast i ockerräntor i 30 år?

    www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/elaine-betalade-over-360-000-kronor-i-loneutmatning-pa-atta-ar
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Mon 10 Jan 2022 22:25
    #14
    Anonym (Ugglan) skrev 2022-01-10 21:45:56 följande:
    Men skuldsättning bland unga bara ökar på bred front senaste åren och alla de som börjar skuldsätta sig direkt vid 18/första jobbet har knappast hunnit utveckla psykisk ohälsa.

    Jag uppfattar att det finns en grupp där man tycker att "alla andra får så varför ska inte jag ha?". Vissa hetsar varandra att konsumera fast de inte har lön till att täcka det.
    Fullständig avsaknad av konsekvenstänk och bristande självkontroll kan väl absolut kategoriseras som "psykisk ohälsa"?

    De flesta har ju som unga gått igenom en period där "kung i baren" var en livsstil, de allra flesta tog det bara 1-2 månader där man levde på "nudlar ifrån Tokyo" sista halva på månaden och satte stereon i pant för att ha råd med hyran innan det klickade till i huvudet.
    Det gick upp ett ljus att det inte är hållbart att spendera mer än vad som kommer in.

    Den stora skillnaden idag mot när jag själv var ung (runt 25år sen) är ju alla dessa sätt att låna pengar och skuldsätta sig.
    De som hade problem att lägga band på sitt spenderande nådde botten ganska snart o det räckte med att sälja av stereon och tv-spelet så var de tillbaks på ruta 1 igen.
    När korthusen rasar för de som har problem idag så kan de ju ha levt på "sms-lån" och andra tvivelaktiga krediter med skyhöga räntor i flera år innan de till slut når botten, då har de redan mått skit en längre tid och lyckats dra på sig enorma skuldberg.
    När de då sitter där med många hundratusen i skuld och i bästa fall har en 5års period på existensminimum framför sig så är det ett otroligt djupt hål att ta sig ur.
  • Wed 12 Jan 2022 12:21
    #15
    LadyJane skrev 2022-01-10 21:29:57 följande:

    Vågar och kan man prata med människor om ekonomi så inser man att vissa människor är något av ekonomiska dyslektiker. De kämpar och kämpar men får liksom inte ihop det hur de än strävar så jag anser att det faktiskt finns en form av ekonomisk dyslexi som gör att de har svårare med ekonomin.


    Delar verkligen samma bild som dig här. Vissa människor försöker få det att gå ihop med går bort sig på enkla grundläggande saker som sänker utgifter i hushållet.

    Detta händer tyvärr när ekonomi är tabu och ingen pratar om det. Hade vi vågat prata öppet som vi så gärna gör om tex väder och sport, då hade vi kunnat lära oss av varandra istället för att lägga locket på.

    Man ska inte heller glömma att människor som står i skuld, är utan arbete och som mår psykiskt dåligt kostar samhället massor av pengar. Så istället för att sitta och titta på lyxfällan och känna sig nöjd över andras misär så kan man faktiskt försöka hjälpa till att sprida kunskap om privatekonomi.

    Efter att jag själv styrt upp min ekonomi och fått upp ögonen för problemet vände jag mig till min familj. Började prata med mina föräldrar och syskon och jämföra hur de lägger upp sin ekonomi. Vi delade mycket erfarenhet och tips oss imellan och att prata pengar blev väldigt enkelt!

    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!
  • Anonym (Gräns­er)
    Wed 12 Jan 2022 12:58
    #16
    +1

    Med risk för att vara en tråkmåns vill jag varna för att ta hjälp med sin ekonomi av någon som man faktiskt inte har koll på VEM det är.

    Jättebra TS, att din kollega är hjälpt och att du vill hjälpa andra. Jag tänker dock på att människor som är ekonomiskt.utdatta och okunniga faktiskt riskerar att bli lurade av folk som uppger sig vara vilja väl.

    Just nu efterlyser du ju människor som har dåligt koll på ekonomin och risken finns faktiskt att du inte alls vill dem väl, utan luras.

    Lyxfällan hjälper bara mot vissa typer av problem. Folk i skuld p.g.a. ett kraschat företag, eller en gammal skuld från 90-tals krisen blir inte aktuella för programmet.... Självklart tar de ej emot en sjukpensionär där det inte är mycket mer att göra än att söka skuldsanering. Inte heller har de med folk vars oförsäkrade boende brann upp... Eller något annat som liksom inte går att fixa OCH bli bra TV.

  • Wed 12 Jan 2022 16:02
    #17

    Såklart skall vara försiktig över internet, lätt att bli lurad. Som jag skrivit innan ville jag bara lyfta frågan och erbjuda hjälp/stöd i olika former. Om någon bara behövde prata/skriva, eller om man hade frågor om ekonomi. Tänkte att folk kanske vågade fråga mer om jag erbjöd mig att svara folk på meddelandenGlad 

  • Anonym (***)
    Wed 12 Jan 2022 16:22
    #18
    Anonym (Gränser) skrev 2022-01-12 12:58:53 följande:

    Med risk för att vara en tråkmåns vill jag varna för att ta hjälp med sin ekonomi av någon som man faktiskt inte har koll på VEM det är.

    Jättebra TS, att din kollega är hjälpt och att du vill hjälpa andra. Jag tänker dock på att människor som är ekonomiskt.utdatta och okunniga faktiskt riskerar att bli lurade av folk som uppger sig vara vilja väl.

    Just nu efterlyser du ju människor som har dåligt koll på ekonomin och risken finns faktiskt att du inte alls vill dem väl, utan luras.

    Lyxfällan hjälper bara mot vissa typer av problem. Folk i skuld p.g.a. ett kraschat företag, eller en gammal skuld från 90-tals krisen blir inte aktuella för programmet.... Självklart tar de ej emot en sjukpensionär där det inte är mycket mer att göra än att söka skuldsanering. Inte heller har de med folk vars oförsäkrade boende brann upp... Eller något annat som liksom inte går att fixa OCH bli bra TV.


    Ja, det stämmer. Men vem vill se ett program där man bara konstaterar att Astrid 65 år inte går att hjälpa? Gruppen som går att hjälpa med vettiga råd och tips är stor, och jag tror många får sig en tankeställare när de ser programmen. Och programmet heter Lyxfällan av en anledning. Att förhindra att fler faller över kanten är också viktigt. 
  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 08:06
    #19
    Anonym (Gränser) skrev 2022-01-12 12:58:53 följande:

    Med risk för att vara en tråkmåns vill jag varna för att ta hjälp med sin ekonomi av någon som man faktiskt inte har koll på VEM det är.

    Jättebra TS, att din kollega är hjälpt och att du vill hjälpa andra. Jag tänker dock på att människor som är ekonomiskt.utdatta och okunniga faktiskt riskerar att bli lurade av folk som uppger sig vara vilja väl.

    Just nu efterlyser du ju människor som har dåligt koll på ekonomin och risken finns faktiskt att du inte alls vill dem väl, utan luras.

    Lyxfällan hjälper bara mot vissa typer av problem. Folk i skuld p.g.a. ett kraschat företag, eller en gammal skuld från 90-tals krisen blir inte aktuella för programmet.... Självklart tar de ej emot en sjukpensionär där det inte är mycket mer att göra än att söka skuldsanering. Inte heller har de med folk vars oförsäkrade boende brann upp... Eller något annat som liksom inte går att fixa OCH bli bra TV.


    Grejen är ju att taskig ekonomi är så stigmatiserande och tabubelagt att INGEN yppar ett ord till någon man inte känner otroligt väl. Oftast inte ens då.

    Om du inte hade varit 100% inriktad på attack och ifrågasättande så hade du kanske läst trådstarten ordentligt och det som står. Nu läser du bara det du vill läsa. TS annonserar definitivt inte efter ekonomiskt utsatta att hjälpa utan berätta hur du, jag och alla andra faktiskt kan göra livet lättare för andra.

    Vet du vad medmänsklighet är för något? Det verkar inte som det.
  • nernu
    Thu 13 Jan 2022 08:09
    #20
    Anonym (Håller med) skrev 2022-01-08 18:36:14 följande:

    Har också varit med och hjälpt en kollega som hade utmätning. Det jag tycker är tragiskt är att inte det ingår i skolan att lära sig hushållsekonomi. Det ska ingå i hemkunskapen men sällan det gör det tyvärr.

    Sen som du skriver måste tabustämplen bort. I varje kommun skall det finnas en buget/skuldrådgivare. Dessa måste vara mer tillgängliga.

    Sen finns det tyvärr en kategori med skuldsatta som inte går att hjälpa, dom ser inte problemet utan där får man bara acceptera att dom kommer alltid leva med skulder.


    Det ingår i hemkunskapen och det finns budget/skuldrådgivare. Man kan inte tvinga någon att ta emot hjälp.
  • Anonym (11)
    Thu 13 Jan 2022 08:43
    #21

    Arbetar på gymnasiet.
    I sh-kurserna använder lärarna just Lyxfällan när de arbetar med avsnittet privatekonomi, som ingår i kurserna. Då brukar eleverna se på olika avsnitt i serien, diskutera vad som är problemet, varför personerna verkar ha hamnat där, vad som behöver förändras på individnivå, och hur, och vad samhället kan göra för att stötta de här personerna, eller hur man på samhällsnivå kan förändra. Mycket bra uppgift! Den här uppgiften tycker alla elever är bra, konkret, vettig. De förstår programmen eftersom de är så konkreta och det blir många diskussioner om hur deltagarna i programmet kunde hamna så snett. Det går också enkelt att sedan fundera öve sin egen privatekonom, eller sin familjs och fundera över hur man själv vill sköta sin ekonomi när man flyttat hemifrån. 

    Åtminstone på vår skola ser jag hur SH-lärarna jobbar mycket bra med detta så det är inte sant att man inte lär sig något om privatekonomi i skolan. Som någon redan skrivit så ingår det exempelvis i Hemkunskapen på högstadiet också. 

    Jag tror (det här är bara min egen personliga teori), att eftersom ungdomar idag nästan aldrig hanterar pengar i handen utan mest svishar till höger och vänster så är det kanske lätt för somliga att inte titta så mycket på siffran. Vissa behöver det där konkreta, känslan av sedlar i handen för att förstå pengars värde.
    Yngre barn idag får tex knappt kontanta veckopengar längre utan det sätts in på ett konto och affärerna vill knappt ha kontanter längre. Det blir ett annat tänkande runt pengar och siffror. För vissa kanske det blir för abstrakt och då är det enkelt att klicka hem lån. 

  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 08:57
    #22
    Anonym (Håller med) skrev 2022-01-08 18:36:14 följande:

    Sen finns det tyvärr en kategori med skuldsatta som inte går att hjälpa, dom ser inte problemet utan där får man bara acceptera att dom kommer alltid leva med skulder.


    Varför väljer du att tro det? För att då kan du klappa dig själv på axeln?

    De kan inte flytta, inte teckna något som helst abonnemang, de kan inte hyra någonting och aldrig ta något på avbetalning såsom tex träningskort.

    Snarare är det så att de är extremt medvetna om sin egen situation men det är så stigmatiserande och tabubelagt att man inte orkar ta itu med det därför att skammen och skulden är för stor.

    Hallå eller? Det räcker att gå in i vilken tråd som helst som handlar om ekonomi så ser du hur människor resonerar. Den som inte får ekonomin att räcka har i princip inget existensberättigande och har skuld till allt ont i världen. Typ.

    När något gör så ont är det lättare att stoppa huvudet i sanden för det gör mindre ont. De lär vara medvetna om det också, att det inte är konstruktivt men självförsvarsmekanismerna är starkare än förnuftet. Det är det alltid oberoende vad det handlar om. Svag ekonomi ger dessutom oftast psykisk ohälsa så de har inte bara ett lass att dra utan många.
  • Anonym (Gräns­er)
    Thu 13 Jan 2022 09:09
    #23
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 08:06:22 följande:

    Grejen är ju att taskig ekonomi är så stigmatiserande och tabubelagt att INGEN yppar ett ord till någon man inte känner otroligt väl. Oftast inte ens då.

    Om du inte hade varit 100% inriktad på attack och ifrågasättande så hade du kanske läst trådstarten ordentligt och det som står. Nu läser du bara det du vill läsa. TS annonserar definitivt inte efter ekonomiskt utsatta att hjälpa utan berätta hur du, jag och alla andra faktiskt kan göra livet lättare för andra.

    Vet du vad medmänsklighet är för något? Det verkar inte som det.


    Anonym (.) skrev 2022-01-13 08:06:22 följande:

    Grejen är ju att taskig ekonomi är så stigmatiserande och tabubelagt att INGEN yppar ett ord till någon man inte känner otroligt väl. Oftast inte ens då.

    Om du inte hade varit 100% inriktad på attack och ifrågasättande så hade du kanske läst trådstarten ordentligt och det som står. Nu läser du bara det du vill läsa. TS annonserar definitivt inte efter ekonomiskt utsatta att hjälpa utan berätta hur du, jag och alla andra faktiskt kan göra livet lättare för andra.

    Vet du vad medmänsklighet är för något? Det verkar inte som det.


    Det finns verkligen olika sätt att vara medmänniska. Att ta emot hjälp är viktigt, men det är också viktigt att välja vilken information man delger någon som man inte känner.

    Jag är inte inriktad på attack mot TS och har visst läst hans trådstart. Jag är däremot kunnig om att folk som redan är utsatta faktiskt också luras av folk som uppger sig vilja hjälpa.
  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 12:27
    #24
    -2
    Anonym (Gränser) skrev 2022-01-13 09:09:19 följande:
    Det finns verkligen olika sätt att vara medmänniska. Att ta emot hjälp är viktigt, men det är också viktigt att välja vilken information man delger någon som man inte känner.

    Jag är inte inriktad på attack mot TS och har visst läst hans trådstart. Jag är däremot kunnig om att folk som redan är utsatta faktiskt också luras av folk som uppger sig vilja hjälpa.
    Kommentera gärna varför det inte går ihop ditt resonemang om att ta emot hjälp från okända. Jag förklarar ingående men du vägrar besvara det. Jag träffade rätt med andra ord.

    Du är inriktad på attack för inte ett enda ord handlar om annat. Du bör kunna vara stor nog att kunna erkänna det.
  • Anonym (Gräns­er)
    Thu 13 Jan 2022 20:39
    #25
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 12:27:23 följande:

    Kommentera gärna varför det inte går ihop ditt resonemang om att ta emot hjälp från okända. Jag förklarar ingående men du vägrar besvara det. Jag träffade rätt med andra ord.

    Du är inriktad på attack för inte ett enda ord handlar om annat. Du bör kunna vara stor nog att kunna erkänna det.


    Jag köper din förklaring att dålig ekonomi är stigmatiserat och att det är svårt att ta emot hjälp. Däremot köper jag inte din teori om att du har rätt om mina motiv för att du inte tycker jag svarade tillräckligt bra på din kritik mot mitt inlägg.

    Förhoppningsvis kan man både hjälpa och ta emot hjälp av människor på internet OCH samtidigt faktiskt veta att vissa luras och bedrar.

    Ju sämre koll man har på sin privatekonomi, ju mer utsatt kan man bli.
  • Anonym (Hålle­r med)
    Thu 13 Jan 2022 21:51
    #26
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 08:57:46 följande:

    Varför väljer du att tro det? För att då kan du klappa dig själv på axeln?

    De kan inte flytta, inte teckna något som helst abonnemang, de kan inte hyra någonting och aldrig ta något på avbetalning såsom tex träningskort.

    Snarare är det så att de är extremt medvetna om sin egen situation men det är så stigmatiserande och tabubelagt att man inte orkar ta itu med det därför att skammen och skulden är för stor.

    Hallå eller? Det räcker att gå in i vilken tråd som helst som handlar om ekonomi så ser du hur människor resonerar. Den som inte får ekonomin att räcka har i princip inget existensberättigande och har skuld till allt ont i världen. Typ.

    När något gör så ont är det lättare att stoppa huvudet i sanden för det gör mindre ont. De lär vara medvetna om det också, att det inte är konstruktivt men självförsvarsmekanismerna är starkare än förnuftet. Det är det alltid oberoende vad det handlar om. Svag ekonomi ger dessutom oftast psykisk ohälsa så de har inte bara ett lass att dra utan många.


    Nej för jag vet att dom inte vill.

    När lönen kommer äts det lunch ute varje dag, bilen tankas och på helgen ska man iväg.

    Handlar cigg och div mat på Statoil m.m

    Har försökt hjälpa genom att strukturera upp men personen i fråga tycker det är en mänsklig rättighet att både åka utomlands och ha husvagn och åka på SPA.

    Lånar av allt och alla.

    Det g rä. ttighet att
Svar på tråden Behöver du hjälp med ekonomi?