• Sat 8 Jan 2022 19:15
    4289 visningar
    28 svar
    28
    4289

    Varför citera ni Trådstarten?

    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.

  • Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?
  • Sat 8 Jan 2022 19:20
    #1
    +2

    För att läsa texten och kommentera bit för bit.
    Det kan vara svårt att komma ihåg alla detaljer i en lång text som man vill bemöta.

    Jag citerar ofta men brukar radera ts text när jag skrivit klart. Så egentligen är väl inte kritiken riktad till mig. Dock bidrar jag med en förklaring.

  • Sat 8 Jan 2022 19:22
    #2

    Kan bara svara för mig själv. Men gör det ibland när TS-text är lång och jag vill vara säker på att jag svarar på allt/inte glömmer något/vill dubbelkolla så jag inte missförstått när jag väl svarar. Ibland om jag orkar så kopierar jag texten och sedan raderar den innan jag skickar mitt svar. FL hade kunnat underlätta genom att inte gömma ursprungsinlägget så fort en klickar på svara via mobilen. Då hade i alla fall inte jag tryckt på citera :)

  • Sat 8 Jan 2022 19:24
    #3

    När tråden har fått ett antal inlägg behöver man citera trådstarten om det är den man svarar på annars tror läsarna att man svarar på inlägget ovan. Visserligen kan det undvikas om alla citerar svar istället för trådstarten men då blir det ett jävla citerande och därpå följande scrollande.

    Ett sätt att citera långa inlägg är att bara citera den väsentliga delen och inte hela inlägget. Då minskar man onödigt scrollande för du har rätt i att det är ett elände.

  • Sat 8 Jan 2022 19:33
    #4
    +4

    Numera ser man ju inte originalinlägget medan man skriver en kommentar. En riktigt lång text kan behövas scrollas i medan svaret skrivs. Då är det bra att kunna citera för att kunna läsa medan man skriver kommentaren. Förr kunde man se alla trådens inlägg medan man skrev kommentarer - då var det inte alls lika vanligt att originalinlägget citerades.

  • Sat 8 Jan 2022 19:34
    #5
    Tecum skrev 2022-01-08 19:24:50 följande:

    När tråden har fått ett antal inlägg behöver man citera trådstarten om det är den man svarar på annars tror läsarna att man svarar på inlägget ovan. Visserligen kan det undvikas om alla citerar svar istället för trådstarten men då blir det ett jävla citerande och därpå följande scrollande.

    Ett sätt att citera långa inlägg är att bara citera den väsentliga delen och inte hela inlägget. Då minskar man onödigt scrollande för du har rätt i att det är ett elände.


    Är det verkligen nån som tror det? Att man svarar på inlägget ovan? Om man inte citerar inlägget ovan så är det i min värld självklart att det är just ursprungsinlägget man svarar på.
  • Sat 8 Jan 2022 19:36
    #6

    1: För att om man inte citerar ser man inte ursprungsinlägget, och kan missa att svara på vissa saker.
    2: I en längre tråd är det inte alls självklart att det är trådstarten man svarar på. Därför citerar man TS för att förtydliga.

  • Sat 8 Jan 2022 19:36
    #7

    Eftersom man inte ser originalinlägget när man svarar så är det praktiskt att citera. Dessutom vill jag också visa att det är ursprungsinlägget jag svarar på och ingen annans.

  • Sat 8 Jan 2022 19:46
    #8
    +1
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 19:34:40 följande:
    Är det verkligen nån som tror det? Att man svarar på inlägget ovan? Om man inte citerar inlägget ovan så är det i min värld självklart att det är just ursprungsinlägget man svarar på.
    Det är allmänt förekommande att folk inte förstår vilket inlägg man svarar på om man inte citerar. Alla har inte så bra ordning på sin värld som du har...
  • Sat 8 Jan 2022 20:05
    #9
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 19:36:24 följande:

    1: För att om man inte citerar ser man inte ursprungsinlägget, och kan missa att svara på vissa saker.

    2: I en längre tråd är det inte alls självklart att det är trådstarten man svarar på. Därför citerar man TS för att förtydliga.


    Det borde vara en självklarhet att det är ursprungsinlägget man svarar på, för annars citerar man det man avser besvara. Att folk inte fattar det är ju grundproblemet.
  • Sat 8 Jan 2022 20:08
    #10
    -1
    Tecum skrev 2022-01-08 19:46:11 följande:

    Det är allmänt förekommande att folk inte förstår vilket inlägg man svarar på om man inte citerar. Alla har inte så bra ordning på sin värld som du har...


    Det är inte direkt kärnfysik att fatta detta. Men visst, du har rätt. Folk är uppenbarligen korkade. Tänk så smidigt det skulle vara om folk höll sig till basala regler. Svarar du på utsprungsinlägget, så citerar man inte. Svarar man på ett inlägg i tråden ska citerar man för att visa vem man riktar sig till. Plättlätt kan man tycka.
Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?