• Sat 8 Jan 2022 19:15
    4278 visningar
    28 svar
    28
    4278

    Varför citera ni Trådstarten?

    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.

  • Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?
  • Magica­l
    Sat 8 Jan 2022 20:10
    #11

    Om många kommenterat innan är det ibland otydlig vilket inlägg man kommenterar på. Då kan jag citera TS. 

    Man ser ganska ofta när folk inte citerat det de kommenterat på, att det kan vara oklart (för att folk skriver lite otydligt emellanåt). Det gäller både TS och andra inlägg. 

    Personligen tycker jag det är bra att man citerar TS om tråden är flera sidor lång, så att man slipper scrolla upp till början för att förstå vad personen kommenterar på. 

  • Sat 8 Jan 2022 20:15
    #12
    Magical skrev 2022-01-08 20:10:05 följande:

    Om många kommenterat innan är det ibland otydlig vilket inlägg man kommenterar på. Då kan jag citera TS. 

    Man ser ganska ofta när folk inte citerat det de kommenterat på, att det kan vara oklart (för att folk skriver lite otydligt emellanåt). Det gäller både TS och andra inlägg. 

    Personligen tycker jag det är bra att man citerar TS om tråden är flera sidor lång, så att man slipper scrolla upp till början för att förstå vad personen kommenterar på. 


    Fast om det är ursprungsinlägget du svarar på så framgår ju detta genom att du inte citerar nåt annat inlägg så jag förstår inte alls vad du menar. All denna förvirring som många av er uppenbarligen upplever beror ju just på detta att folk inte gör som man ska. Min trådstart syftar just till att få folk att fatta så att förvirringen kan upphöra.
  • Sat 8 Jan 2022 20:38
    #13
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 20:05:10 följande:
    Det borde vara en självklarhet att det är ursprungsinlägget man svarar på, för annars citerar man det man avser besvara. Att folk inte fattar det är ju grundproblemet.
    Grundproblemet är väl snarare att människor tänker och resonerar olika. Alla är inte som du, eller som jag. Det måste man också förstå.
  • Sat 8 Jan 2022 20:40
    #14
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:38:12 följande:

    Grundproblemet är väl snarare att människor tänker och resonerar olika. Alla är inte som du, eller som jag. Det måste man också förstå.


    Jag kan konstatera att så är fallet. Men förstå? Nej. Det borde vara så enkelt.
  • Sat 8 Jan 2022 20:49
    #15
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:38:12 följande:
    Grundproblemet är väl snarare att människor tänker och resonerar olika. Alla är inte som du, eller som jag. Det måste man också förstå.
    Håller med. Är det en löpande diskussion så kan det vara bra att citera ursprungsinlägget om det är det man svarar på.

    Så länge det är enkelt att begripa vad folk svarar på så har jag inga problem med hur dom än gör. Nu sitter jag på dator. Men sitter även på mobil. Tycker inte att det är ett problem.
  • Sat 8 Jan 2022 20:49
    #16
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 20:40:44 följande:
    Jag kan konstatera att så är fallet. Men förstå? Nej. Det borde vara så enkelt.
    En del av problemet är också att vissa verkar reflexmässigt bedöma människor som tänker och resonerar olika från de själva som varande korkade.

    Var någonstans i Familjelivs regler, eller någon annanstans på sajten, står det att om man inte citerar något inlägg så svarar man automatiskt på Trådstarten? Jag går inte med på att det är någon "basal regel" som är underförstådd, speciellt inte av nya medlemmar.
  • Sat 8 Jan 2022 20:51
    #17
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 19:36:24 följande:

    1: För att om man inte citerar ser man inte ursprungsinlägget, och kan missa att svara på vissa saker.

    2: I en längre tråd är det inte alls självklart att det är trådstarten man svarar på. Därför citerar man TS för att förtydliga.


    Precis så.
  • Sat 8 Jan 2022 20:52
    #18
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:49:28 följande:

    En del av problemet är också att vissa verkar reflexmässigt bedöma människor som tänker och resonerar olika från de själva som varande korkade.

    Var någonstans i Familjelivs regler, eller någon annanstans på sajten, står det att om man inte citerar något inlägg så svarar man automatiskt på Trådstarten? Jag går inte med på att det är någon "basal regel" som är underförstådd, speciellt inte av nya medlemmar.


    Det är ju så självklart. Jag förstår dig inte.
  • Sat 8 Jan 2022 20:58
    #19
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 20:52:18 följande:
    Det är ju så självklart. Jag förstår dig inte.
    Det är okej. Vissa människor förstår man inte. Huvudsaken är att man förstår att alla inte är som man själv, och att det inte betyder att de automatiskt är korkade.
  • Sat 8 Jan 2022 21:21
    #20
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:58:13 följande:

    Det är okej. Vissa människor förstår man inte. Huvudsaken är att man förstår att alla inte är som man själv, och att det inte betyder att de automatiskt är korkade.


    I det här fallet har jag svårt att se att det beror på annat.
  • Sat 8 Jan 2022 23:25
    #21

    Speciellt de man ser som skriver inlagg nummer ett (#1) i en tråd och citerar TS. Man undrar bara varför...

  • Sun 9 Jan 2022 02:41
    #22
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 19:15:48 följande:
    Varför citera ni Trådstarten?
    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.
    Håller helt med dig, absolut. :P

    Nä, men anledningen att jag ibland citerar trådstarten är helt enkelt för man faktiskt inte alltid svarar på just trådstarten. Ibland svarar iaf jag på ett annat inlägg, särskilt om det är en lite längre tråd. Så ibland blir det tydligare att citera trådstarten för att visa jag faktiskt svarar på just den. Så tänker iaf jag.
  • Sun 9 Jan 2022 07:16
    #23
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 19:15:48 följande:
    Varför citera ni Trådstarten?
    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.
    Ibland så har trådstarten en specifik fråga som försvinner i trådens diskussion. Om man vill svara på trådstartens fråga så brukar jag cotera för att undvika missförstånd. Hände i ca 20% av fallen
  • neverp­reggo
    Sun 9 Jan 2022 09:22
    #24
    Embla twopointoh skrev 2022-01-08 20:49:28 följande:
    Var någonstans i Familjelivs regler, eller någon annanstans på sajten, står det att om man inte citerar något inlägg så svarar man automatiskt på Trådstarten? Jag går inte med på att det är någon "basal regel" som är underförstådd, speciellt inte av nya medlemmar.

    Det är standard på forum och t.om FB-grupper. Alltid någon som missat hur man gör på forum men så vanligt är det nog inte att detta håller i sig länge :D


    Såg någon kommentar om att det skulle vara normalt att om man inte citerar så svarar man på det senaste inlägget... Då vore forumet mer kaos Skrattande

  • neverp­reggo
    Sun 9 Jan 2022 09:25
    #25

    Jag förstår att citera för att se trådstarten men då tar man bort (trycker man "under tråden" istället för den knappen till höger får jag ofta med inläggen att kolla på) innan skickande om man inte vill belysa en specifik detalj.


    Det går också att citera TS eller andra mitt i tråden och ta bort större delen av deras text. Allt brukar inte vara relevant.

  • Sun 9 Jan 2022 09:47
    #26
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 19:15:48 följande:
    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.
    För att det inte alls ligger i sakens natur för alla att det är trådstarten man svarar på. Särskilt inte ett antal sidor in i tråden. 

    För att det ger trådstarterskan (eller trådstartaren) en "ping" att någon svarat på dennes inlägg. Det är kanske den största anledningen. Då kan TS klicka direkt på denna notis för att se det som är riktat just mot honom/henne och eventuellt hoppa över övriga 200 nya inlägg.

    För att 30 sidor in i tråden har diskussionen gått från att handla om Frankrikes säkerhetspolitiska dilemma gentemot Andorra till att handla om för eller emot bröstmjölksersättning - så för att styra samtalet tillbaka mot trådens ämne ... .... 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Sun 9 Jan 2022 10:13
    #27
    Drottningen1970 skrev 2022-01-08 19:15:48 följande:
    Varför citera ni Trådstarten?

    När man svarar i en tråd så gör man. Det ligger i sakens natur att det är utsprungsinlägget man svarar på. Varför envisas folk med att citera hela trådstart när de svarar för första gången i en tråd? Av nån anledning verkar detta vara vanligast när trådstarten är en skitlång text dessutom.

    Detta resulterar i att man får scrolla som en galning och det bara får plats ett litet antal inlägg per sida. Citeringsfunktionen är till för att använda när man svarar på ett specifikt inlägg i tråden för att visa vilket inlägg man svarar på.


    Ja, det undrar jag med. {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Sun 9 Jan 2022 19:18
    #28
    neverpreggo skrev 2022-01-09 09:22:12 följande:

    Det är standard på forum och t.om FB-grupper. Alltid någon som missat hur man gör på forum men så vanligt är det nog inte att detta håller i sig länge :D


    Såg någon kommentar om att det skulle vara normalt att om man inte citerar så svarar man på det senaste inlägget... Då vore forumet mer kaos Skrattande


    Jag håller med om att det är så det brukar fungera på FB, men här på FL (jag hänger inte på något annat forum) gör folk så olika att jag inte tycker att det går att säga att något visst sätt skulle vara standard (i alla fall inte i trådar som är längre än någon sida).
Svar på tråden Varför citera ni Trådstarten?