• Sat 8 Jan 2022 19:32
    2551 visningar
    6 svar
    6
    2551

    Lägenhetsritning

    Hej jag kanske är helt fel ute nu men behöver er hjälp, har försökt läsa av en ritning o planera inför en flytt o behöver veta vad detta betyder i ritningen, om någon skulle kunna hjälp till :)

    Det är ju sån ruta bredvid köket men en även längst ner mot balkongen, vad betyder dom? Är det stängda utrymmen eller snedtak eller vad betyder alla dom rutorna o den däruppe med linjer i?

  • Svar på tråden Lägenhetsritning
  • Anonym (Venti­lation­)
    Sun 9 Jan 2022 06:10
    #1

    Det där ser ut som ventilation, brukar vara nedsänkt från taket ca 40 cm.

  • Anonym (Falab­ella)
    Sun 9 Jan 2022 14:47
    #2

    Men har du inte sett lägenheten innan du flyttar in?

    Jag har sett många planlösningar men vet inte ändå, det kan vara ventilation.

    Det vore bättre om man kunde se symbolförklringen till ritningen, det står ju något vid det svarta strecket men vad kan man inte se på din bild.

  • Anonym (Snedt­ak)
    Sun 9 Jan 2022 17:07
    #3

    Då det står om takhöjd på sidan till höger (och om man kollar på huset i helhet nere till vänster) gissar jag på snedtak. Annars hade jag gissat på garderober/förvaringsutrymme.

    Ventilation brukar väl knappast vara i den storleken som på bilden, ser ju ut att vara minst 1x3 meter typ?

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 9 Jan 2022 17:10
    #4

    Jag är ganska säker på att det är stängda utrymmen. Det kan vara murstockar, ventilation eller bärande konstruktioner, typ takstolar. (Det ser ut som en vindslägenhet)

  • Anonym (Venti­lation­)
    Sun 9 Jan 2022 17:23
    #5
    Anonym (Snedtak) skrev 2022-01-09 17:07:01 följande:

    Då det står om takhöjd på sidan till höger (och om man kollar på huset i helhet nere till vänster) gissar jag på snedtak. Annars hade jag gissat på garderober/förvaringsutrymme.

    Ventilation brukar väl knappast vara i den storleken som på bilden, ser ju ut att vara minst 1x3 meter typ?


    Snedtak brukar dock markeras med en streckad linje och så står höjden vid linjen (iaf på de ritningar jag sett)
  • Sun 9 Jan 2022 17:27
    #6
    Anonym (Snedtak) skrev 2022-01-09 17:07:01 följande:

    Då det står om takhöjd på sidan till höger (och om man kollar på huset i helhet nere till vänster) gissar jag på snedtak. Annars hade jag gissat på garderober/förvaringsutrymme.

    Ventilation brukar väl knappast vara i den storleken som på bilden, ser ju ut att vara minst 1x3 meter typ?


    Vent-schakt kan vara rätt stora. Antingen om det är många mindre pipor eller om det är en stor. Du kan ju ha något längre ner som behöver en ordentlig ventilationskanal.

    Jobbar inte med VVS men andra installationsritningar så jag är ju van vid att läsa ritningar.

    Själva symbolen betyder schakt. Dom sitter dessutom till så som schakt brukar sitta. Att dom dessutom är avdelade tyder på att det är schakt.

    Ventilationsschakt brukar nämligen sitta i en egen brandcell.

    Ibland kan arkitekter använda lite hitte-på-symboler i brist på riktiga symboler. Men jag tror inte så är fallet här.
Svar på tråden Lägenhetsritning