• fattigt

    Hur dyr blev regeringens julklapp (elräkningen)?

    Det skulle vara intressant att höra vad regeringens julklapp gick på för er andra jämfört med vad elräkningen brukar ligga på. Elpriset är som bekant extremt dyrt då Socialdemokraterna och Miljöpartiet tvingade igenom skatter på kärnkraft för att det inte längre skulle vara lönsamt att driva. Som ett resultat stängdes reaktorer och nu sitter vi här.

    Det är väl snart endast bidragstagare som röstar på Socialdemokraterna, vi andra som måste betala elräkning och drivmedel med egna medel har ju snart inte råd längre.

  • Svar på tråden Hur dyr blev regeringens julklapp (elräkningen)?
  • LadyJane
    Friger skrev 2022-01-10 08:33:05 följande:
    Jo, men att lägga ner 6st stabila reaktorer var lite olyckligt i ljuset av att produktionen behöver fördubblas inom den närmsta 10-15 åren för att klara klimatomställningen.

    Okej, vad man har gjort för att lösa problemet? Nästan inget alls som har betydelse.

    Just nu åker vi på ett tåg där rälsen tar slut mitt ute på en bro några mil bort. Lokföraren sitter längst fram och klurar på vad ett tåg är för något.

    Känns bra det här.
    Det är helt rätt att lägga ner dem i enlighet med resultatet från folkomröstningen 1980. Att inte lägga ner det visar annars att det inte är någon som helst ide att rösta.

    Det vi bör göra däremot är att utveckla toriumdriften. Sverige har en av världens största tillgångar på det.
  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:14:51 följande:
    Det är helt rätt att lägga ner dem i enlighet med resultatet från folkomröstningen 1980. Att inte lägga ner det visar annars att det inte är någon som helst ide att rösta.

    Det vi bör göra däremot är att utveckla toriumdriften. Sverige har en av världens största tillgångar på det.
    Jag hoppas också på den tekniken, även andra.

    Men ingen framtida teknik kommer att vara lösningen på den fördubbling av elbehovet som kommer inom de närmsta åren.

    Ledtiderna för att bygga kraftverk är jättelånga. Det tar många år med tillståndsprocesser, beslutsprocesser, projektering och byggnation. Forskning på densamma sträcker sig ofta över årtionde efter årtionde.

    I praktiken kommer vi nog behöva koppla på oss på den ryska fosilgasledningen och elda fosilgas. Det går snabbast att bygga. Men det är ju lite kontraproduktivt givet våra miljömål.
  • LadyJane
    Friger skrev 2022-01-10 09:25:59 följande:
    Jag hoppas också på den tekniken, även andra.

    Men ingen framtida teknik kommer att vara lösningen på den fördubbling av elbehovet som kommer inom de närmsta åren.

    Ledtiderna för att bygga kraftverk är jättelånga. Det tar många år med tillståndsprocesser, beslutsprocesser, projektering och byggnation. Forskning på densamma sträcker sig ofta över årtionde efter årtionde.

    I praktiken kommer vi nog behöva koppla på oss på den ryska fosilgasledningen och elda fosilgas. Det går snabbast att bygga. Men det är ju lite kontraproduktivt givet våra miljömål.
    Vi resonerar nog väldigt likartat.

    Jag tror att det inte spelar någon roll vilken färg vi har/får på regeringen. Alla kommer att vara livrädda för att ta beslut om kraftverk oavsett teknikslag. Det är rätt uppenbart att processerna måste snabbas på men ingen vill ta ansvar för det eftersom det, oavsett beslut, kommer att innebära att de förlorar i nästkommande val.
  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:32:21 följande:
    Vi resonerar nog väldigt likartat.

    Jag tror att det inte spelar någon roll vilken färg vi har/får på regeringen. Alla kommer att vara livrädda för att ta beslut om kraftverk oavsett teknikslag. Det är rätt uppenbart att processerna måste snabbas på men ingen vill ta ansvar för det eftersom det, oavsett beslut, kommer att innebära att de förlorar i nästkommande val.
    Tror lika. Besluten kommer nog efter det att det skitit sig.

    Antalet "close calls" ökar stadigt. Köper du många lotter vinner du på någon till sist. Samma med el-nätet. Fast här betyder vinst elransonering i smällkalla vintern i bästa fall. I sämsta fall ett kollapsat el-nät. Då blir det kaos.
  • LadyJane
    Friger skrev 2022-01-10 09:40:15 följande:
    Tror lika. Besluten kommer nog efter det att det skitit sig.

    Antalet "close calls" ökar stadigt. Köper du många lotter vinner du på någon till sist. Samma med el-nätet. Fast här betyder vinst elransonering i smällkalla vintern i bästa fall. I sämsta fall ett kollapsat el-nät. Då blir det kaos.
    Tror tyvärr att du har rätt.

    Av den här anledningen kommer vi nu till sommaren att investera i solceller och gå in i ett samägt privat vindkraftverk. Det täcker inte hela behovet i dagsläget, det blir inte billigare under vår kvarstående livstid men det garanterar viss tillgång på el om/när det vill sig illa.

  • Friger
    LadyJane skrev 2022-01-10 09:47:20 följande:
    Tror tyvärr att du har rätt.

    Av den här anledningen kommer vi nu till sommaren att investera i solceller och gå in i ett samägt privat vindkraftverk. Det täcker inte hela behovet i dagsläget, det blir inte billigare under vår kvarstående livstid men det garanterar viss tillgång på el om/när det vill sig illa.
    Solceller har ganska kort återbetalningstid. Det tror jag på.

    Ska du ha el i händelse av strömavbrott måste du ha ett system som kan köra ö-drift.

    Det flesta växelriktare är byggda så att dom bryter strömmen om det inte finns någon spänning i el-nätet. Det är inte så dumt som det låter. Annars skulle du ju mata in ström på nätet bakvägen. Inte så skoj för dom som jobbar på det.
  • Mandel

    Grejen är väl att det är stora skillnader i priset beroende på vart i landet man bor.
    Det är väl billigare i södra Sverige än mitten och norra har jag för mig.

    Sedan kan man ju ta sig en funderare över den svindyra stamledning man byggde genom landet just för att förflytta el varför den inte ens har kapacitet av det man från början avsåg. Frågan är hur mycket skattepengar som lagts på den med tanke på alla överklagningar med markförstörelse, miljöpåverkan med kreosot osv. och så kan den inte omfördela landets el så det blir ett likvärdigt pris för alla oavsett vart i landet man bor.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LadyJane
    Mandel skrev 2022-01-10 11:30:46 följande:

    Grejen är väl att det är stora skillnader i priset beroende på vart i landet man bor.
    Det är väl billigare i södra Sverige än mitten och norra har jag för mig.

    Sedan kan man ju ta sig en funderare över den svindyra stamledning man byggde genom landet just för att förflytta el varför den inte ens har kapacitet av det man från början avsåg. Frågan är hur mycket skattepengar som lagts på den med tanke på alla överklagningar med markförstörelse, miljöpåverkan med kreosot osv. och så kan den inte omfördela landets el så det blir ett likvärdigt pris för alla oavsett vart i landet man bor.


    Vad föreslår du att man skulle ha gjort istället? Fyllt hela kusten och varje åker med vindsnurror eller har du något mer konstruktiv förslag än vad jag har?
  • Mortiscia80

    Ca 50 % dyrare än vanligt eftersom det strulade med att binda om avtalet i höstas så det blev då 50 % mer per kWh än tidigare år. Förstår inte hur man kan sitta och gnälla på regeringen m.fl. när man frivilligt valt rörligt elpris.

  • 100wfs
    Mandel skrev 2022-01-10 11:30:46 följande:

    Grejen är väl att det är stora skillnader i priset beroende på vart i landet man bor.
    Det är väl billigare i södra Sverige än mitten och norra har jag för mig.

    Sedan kan man ju ta sig en funderare över den svindyra stamledning man byggde genom landet just för att förflytta el varför den inte ens har kapacitet av det man från början avsåg. Frågan är hur mycket skattepengar som lagts på den med tanke på alla överklagningar med markförstörelse, miljöpåverkan med kreosot osv. och så kan den inte omfördela landets el så det blir ett likvärdigt pris för alla oavsett vart i landet man bor.


    Det är väl tvärtom? 
    Att det är billigare i norr och dyrare ju längre söderut man kommer? För att det produceras mer el i norra Sverige och i södra Sverige produceras mindre el. 

    Sedan kan de såklart diffa pga väder, exempelvis kyla. 
Svar på tråden Hur dyr blev regeringens julklapp (elräkningen)?