• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39576 visningar
    73 svar
    73
    39576

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Mon 10 Jan 2022 19:45
    #1
    +4
    Att du ska passa dig väldigt noga....

    Nä, man tar inte betalt för arbetstid av sin partner när man jobbar på sitt eget hem.

    Det borde ringa en liten varningsklocka i huvudet på dig just nu. Det luktar framtida problem lång väg.

    Men det anar du väll. Därför du skriver...
  • Mon 10 Jan 2022 19:46
    #2

    Varför ska han ha betalt för att renovera sitt eget hus? Lite typiskt hantverkare kanske, de är fartblinda och vana att kunna ta ut hutlösa priser även för halvdana jobb.

    Givetvis ska han inte ha betalt om ni är bägge om huset, Däremot ska ni bägge skriva ner vad ni lägger på huset både i arbete och ffa i inköp så ni kan dela rättvist vid eventuell separation.

  • Mon 10 Jan 2022 19:47
    #3

    Helt absurt att han vill att du betalar honom för att han renoverar sitt eget hus.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • nernu
    Mon 10 Jan 2022 19:49
    #4
    +1

    Sälj huset och flytta inte ihop

  • Mon 10 Jan 2022 19:50
    #5

    Antingen betalar ni hälften var på ALLT och står för samma arbetsinsats.

    Eller så kör ni helt gemensam ekonomi.

    Allt annat kommer sluta med dunder o brak, garanterat.

  • Mon 10 Jan 2022 19:55
    #6
    Sisisisi skrev 2022-01-10 19:47:14 följande:

    Helt absurt att han vill att du betalar honom för att han renoverar sitt eget hus.


    Tecum skrev 2022-01-10 19:46:54 följande:

    Varför ska han ha betalt för att renovera sitt eget hus? Lite typiskt hantverkare kanske, de är fartblinda och vana att kunna ta ut hutlösa priser även för halvdana jobb.

    Givetvis ska han inte ha betalt om ni är bägge om huset, Däremot ska ni bägge skriva ner vad ni lägger på huset både i arbete och ffa i inköp så ni kan dela rättvist vid eventuell separation.


    Ja det kan väl vara vettigt att man skriver ner vem som gjorde vad och vem som betalade vad,han har nästan aldrig pengar och han vet jag har sparat.
  • Mon 10 Jan 2022 20:00
    #7

    Känns även som att han kommer utnyttja mig,hans polare som är snickare ska komma och gå igenom elen,förmodligen gratis.

    Känns inte som han säger till mig att det är gratis utan drar till med en summa så jag får betala honom.

    Kanske vanligt att bete sig så här om man inte har några pengar över.

  • Mon 10 Jan 2022 20:00
    #8

    Hans polare är elektriker.

  • Mon 10 Jan 2022 20:02
    #9

    Va?! Varför ska du betala han för att han ska jobba på eran hus? Det är inte vettigt någonstans, ni ska ju greja tillsammans, ni gör det ju för er själva?. Plus då kan ni ju lika gärna anlita någon att göra det???. Har aldrig hört något sånt illa

  • Mon 10 Jan 2022 20:02
    #9
    +1

    Vi får nog sätta oss ner och bestämma hur vi delar upp allt.

    Innan vi flyttar in.

    Tex vem som veckohandlar.

Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar