• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39578 visningar
    73 svar
    73
    39578

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Mon 10 Jan 2022 20:03
    #10
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:00:00 följande:

    Känns även som att han kommer utnyttja mig,hans polare som är snickare ska komma och gå igenom elen,förmodligen gratis.

    Känns inte som han säger till mig att det är gratis utan drar till med en summa så jag får betala honom.

    Kanske vanligt att bete sig så här om man inte har några pengar över.


    Varför har du köpt hus med någon som inte har några pengar, hur tänkte du där?
  • Mon 10 Jan 2022 20:04
    #11
    Ocdmänniska skrev 2022-01-10 20:02:36 följande:

    Va?! Varför ska du betala han för att han ska jobba på eran hus? Det är inte vettigt någonstans, ni ska ju greja tillsammans, ni gör det ju för er själva?. Plus då kan ni ju lika gärna anlita någon att göra det???. Har aldrig hört något sånt illa


    Han har inga pengar att köpa tex köket han menar väl att han kan stå för jobbet då istället för att anlita en snickare.
  • Mon 10 Jan 2022 20:04
    #12
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:00:00 följande:

    Känns även som att han kommer utnyttja mig,hans polare som är snickare ska komma och gå igenom elen,förmodligen gratis.

    Känns inte som han säger till mig att det är gratis utan drar till med en summa så jag får betala honom.

    Kanske vanligt att bete sig så här om man inte har några pengar över.


    Nej det är det inte, jag har aldrig pengar över men skulle aldrig ens tänka på att göra detta. Man fixar ju sitt eget hus? Varför ska man ha betalt för det? Är helt galet
  • Mon 10 Jan 2022 20:05
    #13
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:04:02 följande:

    Han har inga pengar att köpa tex köket han menar väl att han kan stå för jobbet då istället för att anlita en snickare.


    Ja men varför ska du betala han för det då?
  • Mon 10 Jan 2022 20:07
    #14

    livet blir mycket mer spännande om man inte gör upp någonting i förväg.

  • Mon 10 Jan 2022 20:10
    #15

    Äger han halva huset? Eller är det ?ert? fast du egentligen står som ägare?

  • Mon 10 Jan 2022 20:18
    #16

    Han ska köpa halva huset när han sålt sitt.

  • Kasegy­lf
    Mon 10 Jan 2022 20:25
    #17

    Det finns väl ingen som tagit betalt för att greja med sitt hus innan? Har det förekommit?
    Speciellt om du också ska vara där och jobba samtidigt, men bara du ska betala till honom? Det låter ju helt vrickat. Utlägg och materialinköp kan man väl dela lika om man tänker bo ihop men mantimmar? Han får väl var skyldig dig för ett halvt kök. Om du jobbar på huset ihop med honom, ska en del av hans timpeng dras av för att kompensera dig då?

    Jaja, du slipper väl kanske fakturaavgiften och portot ... Vilken deal.

  • Kasegy­lf
    Mon 10 Jan 2022 20:35
    #18

    Glöm inte säga att du vill använda ditt ROT-avdrag, förresten. Han får ansöka hos Skatteverket.

  • Mon 10 Jan 2022 20:37
    #19
    +1

    [quote=81589105][quote-nick]Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:18:00 följande:[/quote-nick]

    Han ska köpa halva huset när han sålt sitt.

    [/

    Behåll huset och dumpa fanskapet. Man tar inte betalt för att renovera sitt eget hem, killen är ju helt vrickad!

Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar