• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39631 visningar
    73 svar
    73
    39631

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Mon 10 Jan 2022 20:45
    #20
    +1
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:04:02 följande:
    Han har inga pengar att köpa tex köket han menar väl att han kan stå för jobbet då istället för att anlita en snickare.
    grejen är att visst ni tillsammans kan "betala" hans arbete men glöm då inte att även du ska ha betalt.
    Du ska även ha avkastning för den värdestegring som nyinköpet av köket kommer att generera huset. Ni ska alltså göra en ny värdering när köksrenoveringen är gjord och då ska detta tillfalla dig som gjort kapitalinsatsen.

    Det här gäller även för trädgården, allt jobb du gör ska du ha "betalt" för och han, om han står för inköpen ska då få den värdeökning det ger.

    Allvarligt. Vad är det för pellejöns till karl?
    Skulle aldrig mot allt smör i Småland flytta ihop med en sådan gniden jävel.

    Det här påminner otroligt mycket om mina fd grannar. Ett par som levt ihop typ 70 år eller mer. När han blev senil skulle han ha betalt för alla "knull" han gett henne. Det riktigt jobbiga var att han drog in alla på gatan i hans pengakamp gentemot henne. Det slutade med att de skildes närmare 90 år gamla och han tvångsintogs på psyket efter att hon inte kunnat betala för alla knull och han försökte mörda henne.

    Som sagt. Jag skulle fly fortare än en höna skiter om jag träffade en sådan girig människa som vill ha betalt för att renovera sitt eget hem!
  • Mon 10 Jan 2022 20:45
    #21
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:02:37 följande:

    Vi får nog sätta oss ner och bestämma hur vi delar upp allt.

    Innan vi flyttar in.

    Tex vem som veckohandlar.


    Självklart måste man diskutera sånt i förväg.

    Aldrig att jag hade betalat för min sambos arbetsinsats i gemensamt hus.
  • Mon 10 Jan 2022 20:50
    #22

    Hahaha what? Det här var nog bland det vrikaste jag någonsin läst här inne på forumet! Han vill alltså ha betalt, för att renovera i sitt eget hem?

    Nej, nej nej nej nej.... du ska inte sitta ner och skriva ner timmar för arbeta med gräsmattan eller vem som veckohandlar när. Skriker inte varningsklockorna i huvudet på dig att det verkligen inte när normalt det här? Glad

  • Mon 10 Jan 2022 20:50
    #23

    Jag skulle ha debiterat den samma timmekostnaden som han. Plus minus noll.

    Det låter lite skruvat för mig.

    Det är som om min man tog betalt för jobb med huset medan jag under tiden tar hand om barnen och inte får ett öre.

    Alla tänker olika och delar sin ekonomi helt olika.

  • Isasta­r84
    Mon 10 Jan 2022 20:53
    #24

    Va? Han vill ha betalt av dig för att han renoverar i ert gemensamma hus? Sjukaste jag hört. Hade jag varit du hade jag hoppat av alltihop. Han låter inte som någon trevlig man alls, och det blir nog inte bättre när ni flyttat ihop. Ska han ha betalt varje gång han klipper gräsmattan, lagar någonting i ert hem eller sätter upp en tavla sen?

  • S23
    Mon 10 Jan 2022 20:57
    #25
    +1

    Tyvärr kan jag bara säga gör slut och flytta inte ihop.

    Om han skall renovera och ha betalt och du dessutom betalar köket så får han köpa in sig på sin halva av huset efter att huset är omvärderat utifrån vad huset stigit i värde vid renoveringen.

    Ska du ha betalt för allt du gör också? Du lagade maten så han får betala dig per timme för det?

  • Mon 10 Jan 2022 20:58
    #26
    AMCG skrev 2022-01-10 20:50:24 följande:

    Jag skulle ha debiterat den samma timmekostnaden som han. Plus minus noll.

    Det låter lite skruvat för mig.

    Det är som om min man tog betalt för jobb med huset medan jag under tiden tar hand om barnen och inte får ett öre.

    Alla tänker olika och delar sin ekonomi helt olika.


    Låter som en bra deal. :D

    Nä, självklart är det galet. Finns inget förhållande som överlever den typen av räknande. Han är knäpp om han tror att det bara är hans jobb som räknas.
  • Mon 10 Jan 2022 20:59
    #27

    Så ni har ett hus som du(?) betalat, köpt ett kök som du betalat, och nu ska du betala honom timkostnad för att renovera. Det är ju något som inte stämmer, han har ju uppenbarligen någon baktanke med att göra såhär. Varningsklockorna ringer inte, dom dånar. Gå INTE med på det här. 

    Det här är bland det knäppaste jag läst. 

    Jag hade på riktigt sagt "stopp, du gör ingenting på huset" och sen betalat någon annan för fixandet, vem vet, det kanske till och med blivit billigare. 

  • Mon 10 Jan 2022 21:00
    #28
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.
    Big misstake om man inte vet vad man ger sig in på.
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.
    Han är snickare men kan han badrum? Det måste vara fackmannamässigt gjort annars riskerar ni att inte få en enda krona på försäkringen om det skulle hända något. Det är okristligt dyrt att renovera badrum. Står han för eventuella kostnader om han renoverat själv, huset skadas och ni inte får ut något på försäkringen?
    Skriv papper på detta!
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.
    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.
    Ok. Du ska ju också ha betalt för dina timmar du jobbar där. Inte hjälper till utan jobbar! Fastän du inte är snickare kommer du göra annat jobb och det ska också betalas. Du är väl ändå inte hans slav?
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.
    Så du ska betala honom svart och han ska betala dig svart. Låter struligt men rätt ska vara rätt.

    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:40:37 följande:
    Varför ska jag stå för hela kostnaden?
    Det kan du ju göra om du har råd men då ska du äga hela huset. Äger han halva ska han betala halva.

  • Mon 10 Jan 2022 21:13
    #29
    +2

    Ts, den där killen ska du inte flytta ihop med och inte ens vara tillsammans med. Ta betalt för att renovera huset man själv ska bo i...? Ni kan lika gärna sätta er ner med en lista över hushållsbestyr, ni kommer överens om vem som ska göra vad och sätt en timtaxa på vad det kostar vardera part. I slutet av månaden räknas insatserna samman och den som har underskott av arbete i hemmet betalar den andra. Med andra ord - störtlöjligt!

Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar