• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39641 visningar
    73 svar
    73
    39641

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Mon 10 Jan 2022 21:29
    #30
    +1

    Det här låter sjukt. Jag får dåliga vibbar av killen. Jag ser framför mig att killen inte köper in sig i huset, utan kommer att hitta på anledning efter anledning till varför han inte kan betala sin del av huset. Sen gör han slut och kräver 50% av husets värde eftersom huset köptes för gemensamt bruk. Sambolagen ger honom rätt till det utan att han betalar ett öre. Se upp TS!

  • Mon 10 Jan 2022 21:34
    #31
    Fiakakan skrev 2022-01-10 21:29:15 följande:

    Det här låter sjukt. Jag får dåliga vibbar av killen. Jag ser framför mig att killen inte köper in sig i huset, utan kommer att hitta på anledning efter anledning till varför han inte kan betala sin del av huset. Sen gör han slut och kräver 50% av husets värde eftersom huset köptes för gemensamt bruk. Sambolagen ger honom rätt till det utan att han betalar ett öre. Se upp TS!


    Nåja, även sambolagen kan jämkas i domstol. Rent praktiskt tar det 5 år innan man har nått 50-50 förutsatt att de olika rekvisiten är uppfyllda.

    Det finns dock en bestämmelse i 15 § sambolagen som säger att jämkning när ett samboförhållnade upphör i vissa fall kan bli aktuellt. Det som man då tar hänsyn till är framförallt förhållandets längd. Jämkning kan enligt förarbetena till sambolagen bli aktuellt om förhållandet varat mindre än fem år. Men man måste även väga in omständigheter såsom sambornas respektive ekonomi med mera.
    --
    Man kan även avtala om att sambolagen inte ska tillämpas i samboförhållandet (9 § sambolagen). Men detta bör man kanske göra innan samboförhållandet upphör för att man inte ska bli oense. För att underlätta vid bodelningen så skulle jag rekommendera er att anlita en familjejurist om ni har svårt att komma överens. Det underlättar också eftersom det är så många olika omständigheter som måste vägas in vid bodelning enligt 15 § sambolagen, förutsatt att ni inte kommer överens om att ni ska dela lika enligt 8 § sambolagen. Lawline samarbetar med familjens jurist och genom denna länk (http://lawline.se/boka) kan du enkelt boka en tid med familjens jurist om det känns aktuellt!

    Läs mer här TS:

    lawline.se/answers/bodelning-eller-jamkning-enligt-sambolagen
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Mon 10 Jan 2022 21:49
    #32

    Då förutsätter jag att ni delar helt jämnt på allt hushållsarbete och dylikt, eller att den som lägger mest tid på matlagning, städning, tvätt etc. också får betalalt.

    Dessutom så misstänker jag att han som kroppsarbetande man äter mer, så just matkostnaderna borde han väl stå för en större del av. 

    Skulle ni sedan få barn tillsammans ska väl du ha betalt för slitage på din kropp, kanske hälften av vad det kostar att ha surrogat utomlands. 

    Ni bör även ha en eknomisk överenskommelse för hur du ska kompenseras för inkomstbortfall och pensionsminskning ifall ni inte delar föräldraledighet och VAB helt rättvist. 

    Vore en sak om du rullar tummarna medan han jobbar med köket, men i det låter inte som det är planen. Dessutom ska han givetvis stå för halva materialkostnaden.

    Tror att det kan vara läge att ha ett allvarligt snack om ekonomi, och eventuellt t.o.m. göra ett skriftligt avtal. 

  • Mon 10 Jan 2022 21:53
    #33

    Ska du då ta betalt för den mat du lagar år er, nannypeng när du leker med hans barn och att han ska få hyra in sig på halva er säng?

    Seriöst.

    Varför köper ni något när ni uppenbarligen inte bott ihop? Detta ringer varningsklockor. Ni behöver lära känna varandra innan ni köper ett hus.

  • Mon 10 Jan 2022 22:17
    #34

    Bådar inte gott för framtiden att äga saker ihop med någon som är såhär gällande ekonomi. Fick en känsla att han inte ser det som sitt hus än? Vad säger han om du säger att ni väntar med att renovera till han sålt sitt hus och ni äger halva var? Kommer han ens sälja sitt hus? Du får nog vara beredd på att äga huset själv

  • Mon 10 Jan 2022 22:32
    #35

    Det låter inte som ni är redo att flytta ihop.
    Red ut det här innan dess.

  • Mon 10 Jan 2022 22:59
    #36
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 20:18:00 följande:

    Han ska köpa halva huset när han sålt sitt.


    Då får han sälja det först så får ni köpa kök och renovera sen tillsammans när han faktiskt har köpt in sig ordentligt. Är det därför han vill ha betalt? För att han inte äger huset ännu? Eller hur tänker han?

    Men ärligt talat tycker jag att du ska lägga benen på ryggen NU och inte titta tillbaka. HUR ska ni renovera ett helt hus när det ser ut såhär direkt?
  • SHB
    Mon 10 Jan 2022 23:39
    #37

    Dumpa snålisen!

    Vaddå vill ha betalt för att renovera i sitt eget hem?

    Vill han ha betalt svart eller vitt?

    Vilken looser

  • Tue 11 Jan 2022 05:47
    #38
    Fiakakan skrev 2022-01-10 21:29:15 följande:

    Det här låter sjukt. Jag får dåliga vibbar av killen. Jag ser framför mig att killen inte köper in sig i huset, utan kommer att hitta på anledning efter anledning till varför han inte kan betala sin del av huset. Sen gör han slut och kräver 50% av husets värde eftersom huset köptes för gemensamt bruk. Sambolagen ger honom rätt till det utan att han betalar ett öre. Se upp TS!


    Vi har ett skrivet avtal att han ska köpa in sig i huset senast 1 augusti.

    Och innan det ska köket vara klart det är villkoret för avtalet även om han inte köper in sig.
  • Tue 11 Jan 2022 05:56
    #39
    Nicco123 skrev 2022-01-10 22:59:34 följande:

    Då får han sälja det först så får ni köpa kök och renovera sen tillsammans när han faktiskt har köpt in sig ordentligt. Är det därför han vill ha betalt? För att han inte äger huset ännu? Eller hur tänker han?

    Men ärligt talat tycker jag att du ska lägga benen på ryggen NU och inte titta tillbaka. HUR ska ni renovera ett helt hus när det ser ut såhär direkt?


    Vi har ett avtal att köket ska vara klart innan han flyttar in.

    Han tänker att anlitar vi en snickare så blir det bra dyrare,nu kan han göra det billigare.

    Vi får prata igenom det här ganska omgående då detta stör mig..

    Jag tänker bo där själv om det inte löser sig.

    Är inte bara köket,2 badrum ska fixas,och även balkong och uteplats.

    Jag blir ju galen om vi ska diskutera detta varje gång vid en renovering.

    Många tycker jag är den snålaste och att han borde springa iväg.

    Om jag har sparade pengar tycker dom att jag betalar materialet som inte han betalar någonting för och han snickrar istället.
Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar