• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39586 visningar
    73 svar
    73
    39586

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Tue 11 Jan 2022 06:15
    #40
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 05:56:07 följande:

    Vi har ett avtal att köket ska vara klart innan han flyttar in.

    Han tänker att anlitar vi en snickare så blir det bra dyrare,nu kan han göra det billigare.

    Vi får prata igenom det här ganska omgående då detta stör mig..

    Jag tänker bo där själv om det inte löser sig.

    Är inte bara köket,2 badrum ska fixas,och även balkong och uteplats.

    Jag blir ju galen om vi ska diskutera detta varje gång vid en renovering.

    Många tycker jag är den snålaste och att han borde springa iväg.

    Om jag har sparade pengar tycker dom att jag betalar materialet som inte han betalar någonting för och han snickrar istället.


    Vilka är ?dom?? Dina kompisar? Har man inte sparat kapital så får man ju låna. Det funkar ju inte att äga ett hus tillsammans om man inte betalar hälften? Varför har han inget sparande?

    Om köket ska göras klart först så ska värdestegringen för köksrenoveringen beräknas in i det belopp han ska köpa in sig med.

    Hela upplägget låter lite snurrigt, var försiktig så att du inte blir lurad. Du ska inte skeppa in mer pengar än han gör. Sånt har tyvärr hänt för. Är det här verkligen en bra man för dig?
  • Tue 11 Jan 2022 07:13
    #41
    +1

    Helt sinnesrubbad inställning av din pojkvän. Om du har mer pengar och han är snickare så kan jag väl se en viss rimlighet i att du kan betala inköpet av köket och att han står för snickrandet av det (och andra saker). Men att du dessutom skulle betala honom är totalrubbat. 

    Om han fortsätter med det så gör så att ni bestämmer att timmar räknas och så gör ni en avstämning varje månad kring vem som är skyldig vad. Men då ska såklart dina timmar räknas också. Och inte bara för själva bygget utan även tid som läggs på städning, matlagning, handling av gemensamma inköp (både till hus och hushåll) och allt annat som ni kommer ha en gemensam nytta av att det blir gjort. Skulle inte förvåna mig om det i slutändan blir han som är skyldig dig pengar för din nedlagda tid. 

  • Tue 11 Jan 2022 07:28
    #42

    Är du säker på att detta är en människa du vill dela liv med? 


    OM han deläger huset eller om huset är samboegendom tycker jag gott att ni kan hjälpas åt att renovera ihop (du kommer inte undan för att du inte är snickare).


    OM huset inte är delägt eller samboegendom kan jag förstå att han inte vill lägga en massa arbete i ett hus där han inte har någon rätt.

    Om huset inte är samboegendom kan ni ändå avtala om detta i ett samboavtal och då mot ett skuldebrev (prata med en jurist som jobbar med ekonomisk familjejuridik). Tänk på att sambos inte kan, skatte- eller konsekvensfritt, köpa in sig i en fastighet. Makar kan. 

    Om han ska ha betalt så kan/ska du kontra med att du vill ha kvitto för garanti, försäkring och framförallt avdrag vid försäljning (annars kan du inte dra den delen av kostnaden från skatten vid en försäljning)  Tänk också på att bygga om inte bara renovera så avdragen kan nyttjas mer än 5+1 år (se skatteverkets regler)

  • Tue 11 Jan 2022 10:55
    #43
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 05:56:07 följande:

    Vi har ett avtal att köket ska vara klart innan han flyttar in.

    Han tänker att anlitar vi en snickare så blir det bra dyrare,nu kan han göra det billigare.

    Vi får prata igenom det här ganska omgående då detta stör mig..

    Jag tänker bo där själv om det inte löser sig.

    Är inte bara köket,2 badrum ska fixas,och även balkong och uteplats.

    Jag blir ju galen om vi ska diskutera detta varje gång vid en renovering.

    Många tycker jag är den snålaste och att han borde springa iväg.

    Om jag har sparade pengar tycker dom att jag betalar materialet som inte han betalar någonting för och han snickrar istället.


    Ni har alltså avtalat att han köper/köper in sig i färdigrenoverat hus till det värde som gäller då?
  • S23
    Tue 11 Jan 2022 11:31
    #44
    Skogsbo78 skrev 2022-01-11 05:56:07 följande:

    Vi har ett avtal att köket ska vara klart innan han flyttar in.

    Han tänker att anlitar vi en snickare så blir det bra dyrare,nu kan han göra det billigare.

    Vi får prata igenom det här ganska omgående då detta stör mig..

    Jag tänker bo där själv om det inte löser sig.

    Är inte bara köket,2 badrum ska fixas,och även balkong och uteplats.

    Jag blir ju galen om vi ska diskutera detta varje gång vid en renovering.

    Många tycker jag är den snålaste och att han borde springa iväg.

    Om jag har sparade pengar tycker dom att jag betalar materialet som inte han betalar någonting för och han snickrar istället.


    Då hoppas jag att han köper in sig till den summa huset blir värderat till efter renoveringen? Om inte så skall du helt enkelt inte flytta ihop med denna man.
  • Tue 11 Jan 2022 14:15
    #45

    Får narc/psykopat-vibbar av det här. Dumpa människan och flytta inte ihop!


    Det skriker röda flaggor och du kommer bli så lurad

  • Tue 11 Jan 2022 14:41
    #46

    Det där ska ni göra upp juridiskt. Inget annat.

  • Tue 11 Jan 2022 21:52
    #47

    Tack för alla kommentarer.

    Har nu kommit på den bästa lösningen då han vill ha betalt för att renovera.

    Han kommer få betalt?men han får inte köpa in sig i huset?han blir inneboende..då jag redan äger det?sen kan ju han hyra ut sitt hus så kan vi testa att leva ihop?

    Jag kan inte låta han köpa in sig i huset med detta resonemang..om vi skulle separera nästa år så måste jag lösa ut honom om han äger hälften?

    Och har jag inte råd med det får ju även jag flytta..

    Får väl se vad han säger om detta koncept..han blir nog måttligt arg?

  • Tue 11 Jan 2022 21:53
    #48

    Blev en massa frågetecken där det ska vara punkt.

  • Tue 11 Jan 2022 22:02
    #49

    Är det avtal ni har idag juridiskt bindande? För i det avtalet har du lovat att han ska få köpa in sig i huset.

    Jag tror att det bästa är om ni tillsammans träffar en jurist. Förmodligen vill han inte betala för det, men det kan nog vara värt för dig att själv betala för en timmes rådgivning.

Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar