• Mon 10 Jan 2022 19:40
    39638 visningar
    73 svar
    73
    39638

    Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar

    Hej!

    Jag och min kille har köpt ett hus med renoveringsbehov.

    Både kök och badrum måste renoveras Pga byggfel.

    Vi bor inte tillsammans nu men ska flytta ihop till sommaren i det huset.

    Köket ska vi börja med nu till våren.

    Jag hade tänkt köpa köket då han inte har dom pengarna just nu.

    (Han ska sälja sitt hus)

    Tilläggas ska att han är snickare.

    Han vill inte renovera där gratis har han sagt.Han vill räkna sina timmar hur länge det tar för honom att renovera.

    Jag tycker det är fel,då han kommer vara där på sina barnfria helger och det är på helgerna vi träffas,så jag är ju oxå där och hjälper till.

    Jag ska då köpa köket och ge han pengar i handen.Jag kan tänka mig att han tar 200kr timmen,kan då betala honom 100kr timmen plus att han ska betala halva köket.

    Låter det sniket?

    I annat fall kan min kompis som är snickare komma och montera köket,han kan få 200kr i timmen,som jag och min sambo delar på i såfall.

    Varför ska jag stå för hela kostnaden?

    Han kommer ju oxå använda köket.

    Och säljer vi har ju husvärdet ökat.

    Om han ska resonera så där så kan vi väl även resonera så här?

    Jag hade tänkt plantera en gräsmatta framför hela huset,då kan ju han köpa matjorden som kommer med lastbil,han betalar även för buskar träd och blommor.

    Och jag skriver upp dom timmarna jag arbetar i trädgården.

    Påtalar även att det är han som börjat denna diskussion.

    Inte jag som är snål,däremot rättvis.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar
  • Wed 12 Jan 2022 10:33
    #60
    +1

    Eftersom ni har köpt huset i avsikt att ni ska bo där tillsammans kommer det att räknas som samboegendom. Detta även om han inte betalt en krona för huset.
    Skriv ett samboavtal där det tydligt framgår att huset inte ska vara samboegendom. Vill han inte skriva på något samboavtal har du stora problem för då har han rätt till halva värdet av huset i samband med eventuell separation (eller dödsfall).

  • Wed 12 Jan 2022 16:29
    #62
    EnAnonumius skrev 2022-01-12 07:56:22 följande:

    *Ni köper ett gemensamt hus

    *Ni skall flytta ihop i huset till sommaren

    *Köket b.la behöver bytas

    *Du köper det nya köket

    *Ni båda skall använda köket

    Du skriver även att du tycker det är fel. Nej du skall inte "tycka något"..

    Det ÄR fel.

    Så inåtahelvete fel.

    Om han inte vill förstå detta så skall du ta på dig dina spetsigaste skor och sparka honom hårt där bak och sälja huset igen och leta efter en vettig som har något innan för pannbenet i stället.


    Jag står som ägare på huset,han skulle köpa in sig.
  • Wed 12 Jan 2022 16:31
    #63
    Yllop skrev 2022-01-12 10:33:20 följande:

    Eftersom ni har köpt huset i avsikt att ni ska bo där tillsammans kommer det att räknas som samboegendom. Detta även om han inte betalt en krona för huset.

    Skriv ett samboavtal där det tydligt framgår att huset inte ska vara samboegendom. Vill han inte skriva på något samboavtal har du stora problem för då har han rätt till halva värdet av huset i samband med eventuell separation (eller dödsfall).


    Var lägger man det avtalet på ett bra ställe sen då:)
  • Pentra
    Wed 12 Jan 2022 17:41
    #64
    Skogsbo78 skrev 2022-01-12 16:29:32 följande:
    Jag står som ägare på huset,han skulle köpa in sig.
    Han vill alltså ha betalt för att renovera ett hus som han kommer att vara delägare i?! Nej! Låt honom INTE köpa in sig! Fortsätt ert förhållande som särbos. Och, om han tvunget skall flytta in ändå; skriv ssmboavtal så att du inte blir blåst! ... 

    Mvh,
    Pentra
  • Wed 12 Jan 2022 18:08
    #65
    Skogsbo78 skrev 2022-01-12 16:31:06 följande:

    Var lägger man det avtalet på ett bra ställe sen då:)


    Bankfack!
  • Wed 12 Jan 2022 18:17
    #66
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:55:06 följande:
    Tecum skrev 2022-01-10 19:46:54 följande:

    Varför ska han ha betalt för att renovera sitt eget hus? Lite typiskt hantverkare kanske, de är fartblinda och vana att kunna ta ut hutlösa priser även för halvdana jobb.

    Givetvis ska han inte ha betalt om ni är bägge om huset, Däremot ska ni bägge skriva ner vad ni lägger på huset både i arbete och ffa i inköp så ni kan dela rättvist vid eventuell separation.


    Ja det kan väl vara vettigt att man skriver ner vem som gjorde vad och vem som betalade vad,han har nästan aldrig pengar och han vet jag har sparat.
    Detta är väl skäl nog till varför du inte bör flytta ihop med honom, än mindre köpa hus som kräver underhåll.
  • Thu 13 Jan 2022 00:24
    #67
    Skogsbo78 skrev 2022-01-12 16:29:32 följande:
    Jag står som ägare på huset,han skulle köpa in sig.

    Om huset är köpt för att ni ska bo där gemensamt, spelar det ingen roll om du står för lånen eller att du står om ägare, då är huset samboegendom och ska delas 50/50 vid en separation. 
    Därför är det viktigt för dig att ni skriver ett samboavtal där det framgår att huset inte ska anses som samboegendom.

  • Thu 13 Jan 2022 08:19
    #67
    Skogsbo78 skrev 2022-01-10 19:55:06 följande:

    Ja det kan väl vara vettigt att man skriver ner vem som gjorde vad och vem som betalade vad,han har nästan aldrig pengar och han vet jag har sparat.


    Det spelar ingen som helst vad du skriver ner, vem som betalar eller vem som äger vad, om det gäller bostaden och ni är sambo. Då faller det under sambolagen. Oavsett vem som stått för fiolerna.

    Var rädd om din ekonomi snälla du. Ni MÅSTE ha ett samboavtal med de förutsättningar som du beskriver.
  • Thu 13 Jan 2022 08:34
    #68
    +1
    Skogsbo78 skrev 2022-01-12 16:31:06 följande:
    Var lägger man det avtalet på ett bra ställe sen då:)
    Ni tar hjälp av ett proffs att skriva så att det blir formellt rätt. Ni skriver båda på två likadana ex och behåller var sitt.  

    Du tar några kopior och lägger orginalet på ett säkert ställa, tex bankfack, jobbet eller hos någon släktning du litar på.

    Gör detta snarast och framförallt innan ni flyttar in eller börja renovera.

    Överlag tycker jag detta verkar rätt skakigt. Att ni ska ta betalt av varandra för saker ni gör för det gemensamt. Ska du fakturera honom om du lagar middag, klipper gräset eller tar hand om framtida gemensamma barn?

    Däremot kan jag tycka det är rimligt att om han lägger mycket av sin fritid på att renovera ert gemensamma hem så bör du göra ungefär motsvarande, tex genom att vara hantlangare eller stå för markservice under den tiden. Blir lite kanasigt om han renoverar på kväller och helger och du ägnar dig åt fritid, hobby och vänner.

     
  • Thu 13 Jan 2022 21:17
    #69
    +2

    Uppdatering på tråden.

    Har nu berättat för honom att han inte får köpa in sig då han resonerar helt galet.

    Han påstår nu att han aldrig velat ha pengar av mig utan han menade att han får ju igen det vid en värdering och husförsäljning.

    Varför då nämna för mig att han inte jobbar gratis och att han ska skriva upp sina timmar.Snacka om att ändra historien.

    Har erbjudit att han blir inneboende och med samboavtal givetvis.

    Han är uppgiven och försöker nu med alla medel ordna till denna situation han skapat.

    Kan tillägga att detta hus och området det är i är väldigt attraktivt.

    Vid en försäljning och huset är färdig renoverat så blir det några miljoners vinst.

    Och det vet han om.

    Men jag kommer inte låta han köpa in sig längre,han hade sin chans,men han var girig och ville ha mer.

  • Isasta­r84
    Thu 13 Jan 2022 21:46
    #70
    +1
    Skogsbo78 skrev 2022-01-13 21:17:43 följande:

    Uppdatering på tråden.

    Har nu berättat för honom att han inte får köpa in sig då han resonerar helt galet.

    Han påstår nu att han aldrig velat ha pengar av mig utan han menade att han får ju igen det vid en värdering och husförsäljning.

    Varför då nämna för mig att han inte jobbar gratis och att han ska skriva upp sina timmar.Snacka om att ändra historien.

    Har erbjudit att han blir inneboende och med samboavtal givetvis.

    Han är uppgiven och försöker nu med alla medel ordna till denna situation han skapat.

    Kan tillägga att detta hus och området det är i är väldigt attraktivt.

    Vid en försäljning och huset är färdig renoverat så blir det några miljoners vinst.

    Och det vet han om.

    Men jag kommer inte låta han köpa in sig längre,han hade sin chans,men han var girig och ville ha mer.


    Helt rätt! Heja dig:)
  • Thu 13 Jan 2022 22:53
    #71
    Skogsbo78 skrev 2022-01-13 21:17:43 följande:

    Uppdatering på tråden.

    Har nu berättat för honom att han inte får köpa in sig då han resonerar helt galet.

    Han påstår nu att han aldrig velat ha pengar av mig utan han menade att han får ju igen det vid en värdering och husförsäljning.

    Varför då nämna för mig att han inte jobbar gratis och att han ska skriva upp sina timmar.Snacka om att ändra historien.

    Har erbjudit att han blir inneboende och med samboavtal givetvis.

    Han är uppgiven och försöker nu med alla medel ordna till denna situation han skapat.

    Kan tillägga att detta hus och området det är i är väldigt attraktivt.

    Vid en försäljning och huset är färdig renoverat så blir det några miljoners vinst.

    Och det vet han om.

    Men jag kommer inte låta han köpa in sig längre,han hade sin chans,men han var girig och ville ha mer.


    Men bra, stå på dig!!!!
  • Fri 14 Jan 2022 07:23
    #72
    Skogsbo78 skrev 2022-01-13 21:17:43 följande:

    Uppdatering på tråden.

    Har nu berättat för honom att han inte får köpa in sig då han resonerar helt galet.

    Han påstår nu att han aldrig velat ha pengar av mig utan han menade att han får ju igen det vid en värdering och husförsäljning.

    Varför då nämna för mig att han inte jobbar gratis och att han ska skriva upp sina timmar.Snacka om att ändra historien.

    Har erbjudit att han blir inneboende och med samboavtal givetvis.

    Han är uppgiven och försöker nu med alla medel ordna till denna situation han skapat.

    Kan tillägga att detta hus och området det är i är väldigt attraktivt.

    Vid en försäljning och huset är färdig renoverat så blir det några miljoners vinst.

    Och det vet han om.

    Men jag kommer inte låta han köpa in sig längre,han hade sin chans,men han var girig och ville ha mer.


    Nu ska jag vara extremt tydlig, detta gäller väldigt stora pengar

    Låt honom inte sätta foten i bostaden innan ni har ett samboavtalet skrivet av ett proffs. Inget annat gäller, inga muntliga löften, inga hemasnickrade papper, inget 100% ägande!
  • Fri 14 Jan 2022 08:54
    #73
    Skogsbo78 skrev 2022-01-13 21:17:43 följande:

    Uppdatering på tråden.

    Har nu berättat för honom att han inte får köpa in sig då han resonerar helt galet.

    Han påstår nu att han aldrig velat ha pengar av mig utan han menade att han får ju igen det vid en värdering och husförsäljning.

    Varför då nämna för mig att han inte jobbar gratis och att han ska skriva upp sina timmar.Snacka om att ändra historien.

    Har erbjudit att han blir inneboende och med samboavtal givetvis.

    Han är uppgiven och försöker nu med alla medel ordna till denna situation han skapat.

    Kan tillägga att detta hus och området det är i är väldigt attraktivt.

    Vid en försäljning och huset är färdig renoverat så blir det några miljoners vinst.

    Och det vet han om.

    Men jag kommer inte låta han köpa in sig längre,han hade sin chans,men han var girig och ville ha mer.


    Var väldigt försiktig nu TS. Om han flyttar in så faller ni under sambolagen, detta eftersom du köpte huset med avsikt att ni ska bo där tillsammans.

    Sambolagen gäller oavsett vem som betalat eller vem som äger bostaden. Du MÅSTE fixa ett samboavtal. Vid en framtida separation går annars halva huset till honom, oavsett om du äger det. Ring en jurist idag.
Svar på tråden Min pojkvän vill ha betalt när han renoverar