• Tue 11 Jan 2022 14:12
    1019 visningar
    2 svar
    +1
    2
    1019

    En liten fråga......

    Hej alla mammor och pappor!


    Jag har kommit fram till en teori. En människa är en låda.


    Definitionen av en låda enligt wikipedia.se är:


    "En låda är ett föremål med en botten och ett antal väggar, en på varje sida, i vilken man kan placera saker. Den kan bestå av olika material såsom trä eller kartong."


    Denna defintion kan också appliceras på människan. En människa har en botten, ett antal väggar och man kan placera saker i en människa. Människor kan också bestå av lite olika material beroende på vad man har stoppat i sig under sin livstid. Var goda diskutera nedan om ni håller med mitt påståenden att människan är en låda!


    Detta leder även till frågan, är en människa med mat i sig alltså en matlåda?


    Något mer jag har funderat på är; Är människan en burk? Jag har bifogat wikipedia.se defintion av en burk nedan:

    Burk avser en mindre behållare med lock som ofta är cylindrisk.[1] Burkar kan till exempel vara gjorda av metallglas eller plast, och har i regel lock. Konservburken i metall uppfanns 1810 av britten Peter Durand.

    En människa kan absolut klassas som mindre beroende på vad man jämför hen med. Vi har redan kommit fram till att människan är en behållare. Men nu återstår frågan; har vi lock? Om jag skulle täcka alla öppningar i min kropp skulle jag då vara en burk?

    Hoppas ni har lite tankar om detta. Jag vill gärna diskutera detta med er! 

  • Svar på tråden En liten fråga......
  • Anonym (J)
    Tue 11 Jan 2022 14:17
    #1

    Rimlig liknelse. Identifierar mig isåfall som en glasburk, med svartfärgat glas, och lock. 

  • Tue 11 Jan 2022 14:24
    #2

    Hej Anonym J! Tack för ditt svar.


    Hur mycket glas tycker du man måste bestå av för att identifiera sig som en glasburk? Skulle en människa med glasögon på sig bestå av lite glas och därför komma närmare definitionen av en glasburk? Och var sitter ditt lock? Skulle du inte i så fall behöva flera lock för att täcka alla öppningar i din kropp? Utan lock är du endast en låda tyvärr. Fundera på den.

Svar på tråden En liten fråga......