• Flöjt

    Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?

    Ni kvinnor tjänar mindre än män för att ni väljer:

    Jobba inom offentlig sektor istället för privat.

    Jobba inom vården och andra lågavlönade yrken.

    Utbildad er inom saker som inte leder till jobb med hög inkomst.

    Män väljer att utbilda sig inom ämnen som leder till högavlönade yrken inom privat sektor och är villiga att jobba längre pass, kvällar, helger och flytta vart jobben är.

    Så ni kvinnor tjänar ju mindre pga er egna beslut så varför klagar ni? Vill ni tjäna mer så ta samma beslut som männen.

  • Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?
  • Anonym (Teddy)

    Vem ska jobba inom vård och skola då? Vill du inte ha vård om du blir sjuk? Vad hade du varit om du inte hade gått i skolan?

  • Anonym (Bittra sanningen)

    Ja så är det tyvärr.

    Jobbade som uska i 10år, slut körd, långa pass, dålig lön?

    Min sambo jobbar som som chef inom bygg. Han fixade in mig på hans jobb och 4 år senare så tjänst jag betydligt mer och jobbar mån-fre 07-16 (07-13 fredagar)

    Galet att det ska vara så dock

  • Maggena

    Vi gnäller över att just dessa jobb är lågavlönade på grund av att majoriteten som arbetar där är kvinnor. Hade de varit mansdominerade hade lönen varit högre. Många yrken har tappat i status och lön andelen kvinnor som utför dem har ökat. 

  • Anonym (***))
    Flöjt skrev 2022-01-11 17:07:13 följande:
    Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?

    Ni kvinnor tjänar mindre än män för att ni väljer:

    Jobba inom offentlig sektor istället för privat.

    Jobba inom vården och andra lågavlönade yrken.

    Utbildad er inom saker som inte leder till jobb med hög inkomst.

    Män väljer att utbilda sig inom ämnen som leder till högavlönade yrken inom privat sektor och är villiga att jobba längre pass, kvällar, helger och flytta vart jobben är.

    Så ni kvinnor tjänar ju mindre pga er egna beslut så varför klagar ni? Vill ni tjäna mer så ta samma beslut som männen.


    Menar du att kvinnor inte jobbar långa pass, jobbar på helger och kvällar?  Var har du fått det ifrån?

    Självklart ska vi ha bra löner även inom omsorgsyrken. Självklart ska man ha bra löner även om man jobbar statligt eller kommunalt. Samt dräglig arbetsmiljö. 

    Men många tar dig på orden, vi har ju en sjukvård som blöder på folk som lämnar för att villkoren är för dåliga. Hoppas att de som bestämmer får upp ögonen för att vi inte kan ha en bra sjuk- och äldrevård om folks arbetsvillkor inte förbättras.
    Alla tjänar på att även yrken med låga löner får högre status. 

    Sedan börjar ju många kvinnor även ta sig in på männens planhalva. Fler kvinnor än män utbildar sig. Men då får man ju höra (av männen naturligtvis) att det är så orättvist (mot männen naturligtvis). Så hur man än gör som kvinna så tycker folk (männen naturligtvis) att man gör fel. 
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Bittra sanningen) skrev 2022-01-11 17:10:43 följande:

    Ja så är det tyvärr.

    Jobbade som uska i 10år, slut körd, långa pass, dålig lön?

    Min sambo jobbar som som chef inom bygg. Han fixade in mig på hans jobb och 4 år senare så tjänst jag betydligt mer och jobbar mån-fre 07-16 (07-13 fredagar)

    Galet att det ska vara så dock


    Jag hade 26.000 kr i månaden + ob när jag jobbade som usk på kirurgen.
    Usla arbetstider och var tredje helg. Fattar inte att jag stod ut.

    Gick en 60 v komvux kurs som vvs montör ( rörmokare...) och fick jobb
    innan jag ens gått ut kursen.  Jobbar idag på ackord på byggen och lönen
    varierar varje månad från 40.000 till 47.000 samt toppentider.
    Har aldrig haft det bättre än nu.  90 % män som arbetskamrater och så skönt att
    slippa allt skitprat och skvaller från vården.  Sammanhållningen är enorm.

  • Anonym (Bittra sanningen)
    Anonym (Mio) skrev 2022-01-11 17:31:23 följande:

    Jag hade 26.000 kr i månaden + ob när jag jobbade som usk på kirurgen.

    Usla arbetstider och var tredje helg. Fattar inte att jag stod ut.

    Gick en 60 v komvux kurs som vvs montör ( rörmokare...) och fick jobb

    innan jag ens gått ut kursen.  Jobbar idag på ackord på byggen och lönen

    varierar varje månad från 40.000 till 47.000 samt toppentider.

    Har aldrig haft det bättre än nu.  90 % män som arbetskamrater och så skönt att

    slippa allt skitprat och skvaller från vården.  Sammanhållningen är enorm.


    Oj, så bra tjänade aldrig jag inom vården. Jobbade inom hemtjänst och gruppboende och tjänade som Max 23.500 för 4 år sedan. Jobb varannan helg och dubbla pass och allt därtill. Visst fick man ob men så bra var den inte

    Kul att du trivs så bra med ditt nya!

    Dock tråkigt att man söker sig bort från nåt man gillar bara för att lönen är som den är och att man inte blir lyssnad på.
  • Anonym (Irrelevant)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-11 17:10:21 följande:

    Vem ska jobba inom vård och skola då? Vill du inte ha vård om du blir sjuk? Vad hade du varit om du inte hade gått i skolan?


    Det är irrelevant till ämnet. Vi kan inte höja löner för ett yrke bara med motiveringen "vem ska jobba inom vård och skola då". Kan du tänka dig betala mer skatt för att höja lönerna inom vård och skola? Nej såklart.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Bittra sanningen) skrev 2022-01-11 17:36:06 följande:
    Oj, så bra tjänade aldrig jag inom vården. Jobbade inom hemtjänst och gruppboende och tjänade som Max 23.500 för 4 år sedan. Jobb varannan helg och dubbla pass och allt därtill. Visst fick man ob men så bra var den inte

    Kul att du trivs så bra med ditt nya!

    Dock tråkigt att man söker sig bort från nåt man gillar bara för att lönen är som den är och att man inte blir lyssnad på.
    Jag jobbade för Capio St Göran.
  • Anonym (M)
    Maggena skrev 2022-01-11 17:15:19 följande:

    Vi gnäller över att just dessa jobb är lågavlönade på grund av att majoriteten som arbetar där är kvinnor. Hade de varit mansdominerade hade lönen varit högre. Många yrken har tappat i status och lön andelen kvinnor som utför dem har ökat. 


    Flygvärdinneyrket har å andra sidan också tappat status i takt med att fler män börjat jobba där.  

    Yrken blir mindre krävande och riskfyllda när kvinnor börjar jobba i dem eftersom vi t.ex inte accepterar att kvinnor dör på samma sätt som män. Då går också lönen ned. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Irrelevant) skrev 2022-01-11 17:42:26 följande:

    Det är irrelevant till ämnet. Vi kan inte höja löner för ett yrke bara med motiveringen "vem ska jobba inom vård och skola då". Kan du tänka dig betala mer skatt för att höja lönerna inom vård och skola? Nej såklart.


    Jo det kan jag tänka mig. Jag tycker oftare det är välbetalda män som gnäller över skatten och inte vill betala ett öre mer.
Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?