• Flöjt

    Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?

    Ni kvinnor tjänar mindre än män för att ni väljer:

    Jobba inom offentlig sektor istället för privat.

    Jobba inom vården och andra lågavlönade yrken.

    Utbildad er inom saker som inte leder till jobb med hög inkomst.

    Män väljer att utbilda sig inom ämnen som leder till högavlönade yrken inom privat sektor och är villiga att jobba längre pass, kvällar, helger och flytta vart jobben är.

    Så ni kvinnor tjänar ju mindre pga er egna beslut så varför klagar ni? Vill ni tjäna mer så ta samma beslut som männen.

  • Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?
  • Anonym (L)

    Ja, det håller jag med om. Vi kvinnor är på tog för snälla när det kommer till att förhandla lön och förstå vårt eget värde. Vi ska förhandla upp lönerna på samma vis vägra låga löner som män och inte erbjuda vår arbetskraft till låga ersättningar. Punkt slut.

    Men nu när vi gör det och kämpar för lika lön för lika arbete oavsett kön jämställt så dyker det alltid upp någon man som skriker "men mäns rättigheter då??!" Hahahahahaaaa.

  • Anonym (K)
    Postman skrev 2022-01-11 22:46:57 följande:

    Det är inte så konstigt, män är mer fixerade vid pengar och karriär än kvinnor. Ser jag på vår arbetsplats så är det enorm skillnad mellan män och kvinnor hur man värderar arbete/fritid. För männen här är det långt mer viktigt med högre lön, bättre uppdrag/befattningar och ointressant med hur man sitter medan kvinnor vill ha okey jobb, trevlig arbetsplats med fina gardiner, blommor, fika i grupp och arbetet ska inte var mer än att man kan umgås med barnen och ha gott om fritid.


    Nu är du generaliserande och fördomsfull. Jag är kvinna och både jag och mina kvinnliga kollegor skiter fullständigt i mysfaktor och gardiner på arbetsplatsen.
  • Anonym (Teddy)
    Postman skrev 2022-01-11 22:46:57 följande:

    Det är inte så konstigt, män är mer fixerade vid pengar och karriär än kvinnor. Ser jag på vår arbetsplats så är det enorm skillnad mellan män och kvinnor hur man värderar arbete/fritid. För männen här är det långt mer viktigt med högre lön, bättre uppdrag/befattningar och ointressant med hur man sitter medan kvinnor vill ha okey jobb, trevlig arbetsplats med fina gardiner, blommor, fika i grupp och arbetet ska inte var mer än att man kan umgås med barnen och ha gott om fritid.


    Jag förstår inte hur gardiner, blommor och gruppfika påverkar arbetet och hur det i så fall ska påverka lönen?
  • Anonym (***))
    Postman skrev 2022-01-11 22:56:58 följande:
    Ja facket (om det finns något fack på arbetsplatsen) eller personalen borde anmäla en sådan arbetsgivare som inte stävjar att de har personal som brister i säkerheten.

    Nej jag säger inte att alla män skiter i säkerheten men jag svarade på en annan skribent som hade den uppfattningen, läs också vem jag svarar, inte enstaka inlägg.
    Jag skrev inte att du sade så, jag frågade om du trodde det var så. Så läs gärna innan du svarar.
  • Postman
    Anonym (K) skrev 2022-01-11 22:58:59 följande:
    Nu är du generaliserande och fördomsfull. Jag är kvinna och både jag och mina kvinnliga kollegor skiter fullständigt i mysfaktor och gardiner på arbetsplatsen.
    Ja det får du gärna tycka att jag är men det är den verkligheten jag upplever i alla fall.
  • Postman
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-11 22:59:04 följande:
    Jag förstår inte hur gardiner, blommor och gruppfika påverkar arbetet och hur det i så fall ska påverka lönen?
    Jag upplever att kvinnor är långt mer måna om sin arbetsplats än om sin lön.
  • Postman
    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 23:00:21 följande:
    Jag skrev inte att du sade så, jag frågade om du trodde det var så. Så läs gärna innan du svarar.
    Ja då missförstod jag, ja män är mer riskbenägna så de lever mer farligt men många män är försiktiga med. Så nej, alla män är inte det.
  • Anonym (F)
    Postman skrev 2022-01-11 22:51:29 följande:

    Som jag skrev tidigare - Arbetsgivaren ska följa de arbetsmiljölagar och regler som finns. Att männen på din arbetsplats inte följer regelverket är arbetsgivarens huvudvärk, då ska denne vidta åtgärder, facket ska informera, man ska gå skyddsrond, upprätta en handlingsplan, ha utbildning...jag tror inte din arbetsgivare förstår riktigt vad arbetsmiljöarbete går ut på. Jag uppmanar dig att gå in på arbetsmiljöverkets hemsida och läsa på lite, kanske gå en kurs (BAM) och även ta med sin personal på detta.


    Ja alltså det spelar liksom inte så stor roll hur många åtgärder arbetsgivare tar när män inte vill ta sitt eget ansvar för sin arbetsmiljö och konsekvent saboterar arbetsgivarens åtgärder.

    Varför tror du att det handlar om min arbetsgivare? Eller ens en enskild arbetsgivare?

    Varför skulle män bli bättre på eget ansvar av att jag går en kurs i BAM?

    Det finns hur många afsar som helst att följa och tydliga krav och riktlinjer men till syvende och sist: om inte individen själv tar sitt ansvar VARJE dag så kommer olyckor att inträffa, hur hårda regler som än finns.

    Alla utbildningar, både de riktade mot arbetarna/indviden och de ansvariga för arbetsmiljön pekar starkt på det egna ansvaret för en trygg arbetsmiljö. Men du vill ha det till att det är "någon annans ansvar". Varför då? Är män inte förmögna till det ansvaret eller?
  • Postman
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 06:29:27 följande:
    Ja alltså det spelar liksom inte så stor roll hur många åtgärder arbetsgivare tar när män inte vill ta sitt eget ansvar för sin arbetsmiljö och konsekvent saboterar arbetsgivarens åtgärder. Varför tror du att det handlar om min arbetsgivare? Eller ens en enskild arbetsgivare? Varför skulle män bli bättre på eget ansvar av att jag går en kurs i BAM? Det finns hur många afsar som helst att följa och tydliga krav och riktlinjer men till syvende och sist: om inte individen själv tar sitt ansvar VARJE dag så kommer olyckor att inträffa, hur hårda regler som än finns. Alla utbildningar, både de riktade mot arbetarna/indviden och de ansvariga för arbetsmiljön pekar starkt på det egna ansvaret för en trygg arbetsmiljö. Men du vill ha det till att det är "någon annans ansvar". Varför då? Är män inte förmögna till det ansvaret eller?

    Det är reglerat i arbetsmiljölagen vems ansvar det är, det är arbetsgivarens. Om arbetsgivaren arbetar systematiskt med arbetsmiljön så har arbetsgivaren bra underlag och fog för att varna och kanske till slut säga upp anställda som inte följer dessa arbetsregler.
  • Anonym (F)
    Postman skrev 2022-01-12 08:16:01 följande:

    Det är reglerat i arbetsmiljölagen vems ansvar det är, det är arbetsgivarens. Om arbetsgivaren arbetar systematiskt med arbetsmiljön så har arbetsgivaren bra underlag och fog för att varna och kanske till slut säga upp anställda som inte följer dessa arbetsregler.


    Självklart, det är ingen som har sagt något annat. Men ändå händer olyckor, skrämmande ofta för att män slarvar med sin egen säkerhet.

    Det räcker liksom med att en gång strunta i den där säkerhetsselen eller gena över tågspåren en gång så är det klippt, fast arbetsgivaren gett tydliga instruktioner för hur man ska jobba Män tror allt för ofta att de vet bäst och att de är odödliga. Då hjälper inga varningar eller samtal.
Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?