• Tue 11 Jan 2022 17:07
    9992 visningar
    116 svar
    -1 +1
    116
    9992

    Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?

    Ni kvinnor tjänar mindre än män för att ni väljer:

    Jobba inom offentlig sektor istället för privat.

    Jobba inom vården och andra lågavlönade yrken.

    Utbildad er inom saker som inte leder till jobb med hög inkomst.

    Män väljer att utbilda sig inom ämnen som leder till högavlönade yrken inom privat sektor och är villiga att jobba längre pass, kvällar, helger och flytta vart jobben är.

    Så ni kvinnor tjänar ju mindre pga er egna beslut så varför klagar ni? Vill ni tjäna mer så ta samma beslut som männen.

  • Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?
  • Anonym (M)
    Wed 12 Jan 2022 11:55
    +1
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 11:34:22 följande:
    Varför ska man byta  jobb om man trivs med sitt jobb? Varför ska inte alla yrken kunna utvecklas och få bra löner och arbetsvillkor?

    Du har undvikit att svara på detta. Varför får man inte kämpa för bättre lön och arbetsmiljö? 

    Pappor kommer att uppvärderas när de tar sitt ansvar. 
    Frågan är varför någon skulle betala högre lön när folk är beredda att arbeta för en låg lön? 
    Det är ingen som säger att ni inte får kämpa för högre lön. Men om man stannar i en situation som man inte är nöjd med så kommer det betraktas som gnäll. Stannar man så är det uppenbarligen inte så illa. 

    Pappor är redan väldigt viktiga och har alltid varit, det behöver bara förmedlas till dem också.  Din inställning är en del av problemet. 
  • Anonym (F)
    Wed 12 Jan 2022 11:58
    Postman skrev 2022-01-12 10:00:05 följande:

    Ja olyckor kommer ändå att hända om anställda slarvar men om arbetsgivaren har ett tydligt regelverk så kommer knappast arbetsgivaren få stå till svars. Med ett tydligt regelverk, handlingsplaner och utbildning så får arbetsgivaren bättre medarbetare, de anställda som slarvar straffar ut sig själva.


    Aaa, du känner inte själv att du nu skriver det fullkomligt uppenbara? Det precis ingen har sagt emot eller saknar kunskap om.

    Det här finns på de allra flesta arbetsplatser men ändå dör män på sina arbetsplatser. Och de flesta av de olycksfallen hade kunnat undvikas om inte män var så oansvariga och riskbenägna. Varför tar de inte ansvar själva för sina riskfyllda arbeten?
  • Anonym (Humor på hög nivå)
    Wed 12 Jan 2022 12:09
    +2

    Haha, good one TS, jag fick mitt dagliga skratt.

    Det är alltid upplyftande att läsa när personer som TS inte förstår enkel logik varför saker är på ett visst sätt. Vem försöker du övertyga? Dig själv eller oss andra?

    Kolla på lärarutbildningen, förr var det främst män som arbetade som läste och lönerna var höga och var ett status arbete. Över tid började kvinnor arbeta som lärare, status sänktes och lönerna likaså och satsningen på yrket minskade för männen försvann. Tydligt samband. Om vi tar ett exempel på en målare (mansdominerat) som enbart kräver en gymnasieutbildning och jämför detta med undersköterska (kvinnodominerat) så är skillnaden stor.

    Det finns civilekonomer och civilingenjörer (mansdominerat) inom offentlig sektor med avsevärt högre löner än de kvinnodominerade yrkena inom offentlig sektor. Finns hur många exempel som helst på enkel logik.

  • Anonym (***))
    Wed 12 Jan 2022 12:21
    +1
    Anonym (M) skrev 2022-01-12 11:55:53 följande:
    Frågan är varför någon skulle betala högre lön när folk är beredda att arbeta för en låg lön? 
    Det är ingen som säger att ni inte får kämpa för högre lön. Men om man stannar i en situation som man inte är nöjd med så kommer det betraktas som gnäll. Stannar man så är det uppenbarligen inte så illa. 

    Pappor är redan väldigt viktiga och har alltid varit, det behöver bara förmedlas till dem också.  Din inställning är en del av problemet. 
    Fast om man inte höjer löner och status så kommer arbetet inte att skötas på  bästa sätt. Redan nu har massor av folk (läs kvinnor) lämnat omsorgsyrkena, det är brist på t ex barnmorskor. Så att inte höja löner och se över arbetsmiljön drabbar väldigt många människor, även de som tycker som du. Och det drabbar de som inte är resursstarka mest. Är det en hållbar utveckling? För det är det som kommer att hända till slut. 

    Ja, ja, folk får det som de förtjänar säger man ju. Och vill man inte satsa på vården så får man en dålig vård. Samma med skolan. 
  • Wed 12 Jan 2022 12:28
    Mimosa86 skrev 2022-01-12 10:05:12 följande:
    Om det ändå vore så... vi har överdominans av affärskvinnor på mitt jobb.4 år senare och fortsättande inte en enda gardin eller tavla. En lite sketen krukväxt och ständigt stinkande kylskåp för att ingen städar ur.

    Tror det du beskriver är vanligare av en äldre generation kvinnor. Typ min mamma som går runt och känner att alla krukväxter inte är för torra. De som bakar och tar hand om alla på jobbet.

    Jag skulle verkligen önska mig en tant på mitt jobb, eller en äldre gubbe som kräver sin fikarast :)
    Ja det kan säkert vara en generationsfråga och faktorer som storstad kontra landsbygd spelar säkert en roll med.

    Eftersom ni har en överdominans av kvinnor så kanske ni skulle rekrytera fler män, och män (eller kvinnor) ur ett annat ålderspann. Ni kanske har en snedfördelning på ålder. Glad
  • Wed 12 Jan 2022 12:34
    Anonym (M) skrev 2022-01-12 10:32:29 följande:
    Nej, den oförklarade löneskillnaden mellan kvinnor och män är väldigt liten (och oförklarad, så det behöver inte alls vara diskriminering).  Det finns det gott om statistik på. 
    Problemet är de livsval som kvinnor gör, de prioriterar jobb som ligger nära, är säkra och i det offetliga. Män prioriterar lönen. 
    Precis, kvinnor måste förstå att deras egna livsval påverkar. Det är inte många kvinnor som verkar förstå det. Jag vet inte om det också har med generation att göra, om dagens kvinnor t ex är bättre på att jobba heltid istället för deltid. På mitt jobb arbetar kvinnor övervägande deltid.
  • Wed 12 Jan 2022 12:37
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 10:41:26 följande:
    Som sagt, varför är män tysta?

    Varför ställer inte män upp för män? Varför ser inte män till att andra män inte struntar i säkerheten på  jobbet, varför ser inte män till att ta hand om män som blir ensamma, varför ser inte män till att skaffa familj med en jämställd kvinna? 

    Jag har så svårt att se varför män inte tål att kvinnor jobbar för att få bättre arbetsmiljö samt lön. Män har jobbar för det i årtionden, ända sedan fackföreningsrörelsen tog fart. Varför missunnar man kvinnor att göra samma sak, är det för att kvinnor oftast jobbar i skattefinansierade sektorer? 
    Fast män är inte tysta, män ställer upp för män osv, det är en myt det du beskriver. Det finns många män som dagligen gör en massa enorma insatser på alla nivåer, både i sina yrken och privat. Tyvärr smutskastas mycket det som män gör för andra män för då heter det att det att män håller varandra bakom ryggen eller att det är patriarkala strukturer. 
  • Wed 12 Jan 2022 12:42
    Anonym (F) skrev 2022-01-12 11:58:33 följande:
    Aaa, du känner inte själv att du nu skriver det fullkomligt uppenbara? Det precis ingen har sagt emot eller saknar kunskap om.

    Det här finns på de allra flesta arbetsplatser men ändå dör män på sina arbetsplatser. Och de flesta av de olycksfallen hade kunnat undvikas om inte män var så oansvariga och riskbenägna. Varför tar de inte ansvar själva för sina riskfyllda arbeten?
    Nej det är verkligen inte uppenbart för alla för då skulle vi inte ha de dödstal som vi har idag. Det tål att upprepas om och om igen.

    Jag har inget svar på varför vissa män är mer oansvariga och riskbenägna, det får du fråga dessa om eller någon forskare. Därför är det bra att vi har bra och genomtänkta arbetsmiljöregler, det blir svårare att ta genvägar och gör man det så straffar man ut sig. 
  • Anonym (***))
    Wed 12 Jan 2022 12:45
    Postman skrev 2022-01-12 12:37:16 följande:
    Fast män är inte tysta, män ställer upp för män osv, det är en myt det du beskriver. Det finns många män som dagligen gör en massa enorma insatser på alla nivåer, både i sina yrken och privat. Tyvärr smutskastas mycket det som män gör för andra män för då heter det att det att män håller varandra bakom ryggen eller att det är patriarkala strukturer. 
    OK, M skrev att män är tysta och gnäller inte. Men det stämmer alltså inte? 

    Så män som väljer yrken som är säkra, delar på f-ledighet och tar vab, håller liv i sina relationer osv, de smutskastas av kvinnor? 
  • Wed 12 Jan 2022 12:54
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 12:45:51 följande:
    OK, M skrev att män är tysta och gnäller inte. Men det stämmer alltså inte? 

    Så män som väljer yrken som är säkra, delar på f-ledighet och tar vab, håller liv i sina relationer osv, de smutskastas av kvinnor? 
    Män gnäller inte i samma utsträckning som kvinnor (och får inte heller gnälla) det upplever jag med om vi nu ska generalisera ordentligt.

    Ja i den verkligheten där jag bor tycker jag allt att alla försöker snickra ihop sin vardag så gott det går, allt är inte mätbart genom statistik, jag vet många män t ex som är ensamma med sina barn på kvällarna eftersom deras fruar arbetar ständigt kväll och tvärt om. Jag vet massor med män som flexar ut för att hämta eller lämna barnen på dagis/fritis, gå till tandläkaren eller något annat. osv osv.

    Jag vill påstår att det florerar mycket skit på internet om både män och kvinnor som egentligen inte är sant, det kan vara sant i en minoritet men knappast för majoriteten. Många är idag (både män och kvinnor) jäkligt snabba på att gnälla över si eller så men när man skrapa på ytan så ser man att det skruvas och tummas på berättelserna.


  • Wed 12 Jan 2022 12:57
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 12:45:51 följande:
    OK, M skrev att män är tysta och gnäller inte. Men det stämmer alltså inte? 

    Så män som väljer yrken som är säkra, delar på f-ledighet och tar vab, håller liv i sina relationer osv, de smutskastas av kvinnor? 
    Ta alla män som är ledare för någon av barnens aktiviteter, det är enormt många män som varje dag engagerar sig ideellt i ungdomars fritidsaktivitet. De gör ett hästjobb i det tysta, det är aldrig något man i samhällsdebatten ens lyfter. Snacka om obetalt arbete.
  • Anonym (M)
    Wed 12 Jan 2022 15:39
    +1
    Postman skrev 2022-01-12 12:57:39 följande:
    Ta alla män som är ledare för någon av barnens aktiviteter, det är enormt många män som varje dag engagerar sig ideellt i ungdomars fritidsaktivitet. De gör ett hästjobb i det tysta, det är aldrig något man i samhällsdebatten ens lyfter. Snacka om obetalt arbete.
    Ja, det är inget som basuneras ut precis att män är de som står för det mesta ideella arbete som utförs.
    Konstigt att det inte ställs krav på att kvinnor skall arbeta lika mycket ideellt som män gör...  
  • Anonym (J)
    Wed 12 Jan 2022 16:02
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 11:46:45 följande:

    Så männen har inte valt att skaffa barn? Där ser man.


    Vi snackar egenansvar här. Män som inte prioriterar sina barn är as, men det är inte det vi diskuterar här.
  • Anonym (***))
    Wed 12 Jan 2022 16:09
    +1

    Anonym (J) skrev 2022-01-12 16:02:40 följande:
    Vi snackar egenansvar här. Män som inte prioriterar sina barn är as, men det är inte det vi diskuterar här.
    Jag diskuterar inte män som inte prioriterar sina barn. Jag undrade om män inte valt sina barn, eftersom du skriver så här: 

    Sen är det kanske vanligare att kvinnor blir ensamma med barnen vid en separation och får fjuttiga underhåll. Men de har VALT att skaffa de barnen.

    Jag tolkar det som att kvinnor får skylla sig själva för att de valt att skaffa barn. 
  • Anonym (Yaaas­)
    Thu 13 Jan 2022 11:54
    Anonym (***)) skrev 2022-01-11 17:19:41 följande:

    Menar du att kvinnor inte jobbar långa pass, jobbar på helger och kvällar?  Var har du fått det ifrån?

    Självklart ska vi ha bra löner även inom omsorgsyrken. Självklart ska man ha bra löner även om man jobbar statligt eller kommunalt. Samt dräglig arbetsmiljö. 

    Men många tar dig på orden, vi har ju en sjukvård som blöder på folk som lämnar för att villkoren är för dåliga. Hoppas att de som bestämmer får upp ögonen för att vi inte kan ha en bra sjuk- och äldrevård om folks arbetsvillkor inte förbättras.

    Alla tjänar på att även yrken med låga löner får högre status. 

    Sedan börjar ju många kvinnor även ta sig in på männens planhalva. Fler kvinnor än män utbildar sig. Men då får man ju höra (av männen naturligtvis) att det är så orättvist (mot männen naturligtvis). Så hur man än gör som kvinna så tycker folk (männen naturligtvis) att man gör fel. 


    DETTA!! Spot on!!
  • Anonym (J)
    Fri 14 Jan 2022 11:12
    Anonym (***)) skrev 2022-01-12 16:09:32 följande:

    Jag diskuterar inte män som inte prioriterar sina barn. Jag undrade om män inte valt sina barn, eftersom du skriver så här: 

    Sen är det kanske vanligare att kvinnor blir ensamma med barnen vid en separation och får fjuttiga underhåll. Men de har VALT att skaffa de barnen.

    Jag tolkar det som att kvinnor får skylla sig själva för att de valt att skaffa barn. 


    Då är svaret på din ursprungliga fråga "ja".
Svar på tråden Varför förstår inte kvinnor att det är deras egna fel att de tjänar mindre än män?