• Tue 11 Jan 2022 19:11
    3818 visningar
    7 svar
    7
    3818

    Projektledare Lön

    Hej!

    För några veckor sedan sa jag upp mig på mitt jobb då jag kände att jag inte utvecklades rätt.

    Jobbade som koordinator för ett större företag och koordinerade för tekniker.

    Upptäckte mycket fel och hade bra ider men det gick inte hem hos närmaste chef.

    Dagen efter uppsägningen ringer vår högt uppsatta verksamhets utvecklar och vill ha kvar mig som projektledare istället.

    Hon säger att jag ska prata med hennes chef, sagt o gjort dom vill behålla mig pga min kompetensen. Jag behövs här säger dom.

    Men jag har ingen erfarenhet eller utbildning men det säger dom att det inte behövs, jag som person passar in där.

    Nu va det lönen? hon säger ? nu får du begära en bra lön?

    Men vad är en bra lön??

    Vad ska ja kräva, de e ju dom som vill ha kvar mig och erbjuder mig detta?

    Hjälp?!?


    Projektledare lön?
  • Svar på tråden Projektledare Lön
  • Tue 11 Jan 2022 19:16
    #1

    Helt omöjligt att svara på.

    Du skriver inte vilken ålder du har, hur länge du jobbat där etc etc..

    Så ring företagets HR och be om lönelistor, och ring ditt fack.

  • Tue 11 Jan 2022 19:19
    #2

    Ja är snart 35 jobbat där i 2 men en mycket lägre position. Om någon är projektledare här, vad har ni för lön, eller vad var er startlön?

  • Anonym (Ellen­)
    Tue 11 Jan 2022 19:55
    #3

    Vi har projektledare inom vår verksamhet men det kan betyda massor av olika "faktiska" befattningar och de gör olika saker.
    Någon har hand om mindre, handfasta projekt och utbildar i grundläggande hantering av de system för projekt som vi driver.
    Medan någon annan kan kallas projektledare men har ansvar för flera underliggande projekt i bygget av en ny stadsdel tex.
    Och då kan lönerna gå från 35000kr till 65000kr beroende på erfarenhet, ålder och ansvarsområde.

  • Anonym (HR horror­)
    Tue 11 Jan 2022 20:02
    #4

    Se här lite guidning, men det beror klart på om det är storstad/småstad och lite vilken bransch också. Men nu har du alla tiders chans att få upp din lön så var inte räödd att ta i lite- de vill ju ha dig!

    www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/projektledare

    Projektledning kan man gå utbildning i, 3-5 dagar för att få lite redskap och en grund att stå på. Om du kan verksamheten så är det ofta inte så märkvärdigt.

    En kurs som många kvinnliga ingenjörer rekommenderar är hos

    www.wenell.se/

    Det viktiga är att

    ha koll på tid, pengar och folk & materiel
    planera vad som ska göras
    följa upp aktiviteterna
    rapportera i tid
    berätta så fort något avviker från prognosen
    hålla de möten som behövs
    bidra med din kunskap och dina idéer så mycket du kan

    Det är bara att köra!

  • Anonym (.)
    Tue 11 Jan 2022 22:09
    #5

    Du hade ju tänkt att sluta. Jag hade lagt på 15.000 på din nuvarande lön. Om dem sagt nej så hade jag dragit.

  • Thu 13 Jan 2022 22:00
    #6

    Eftersom det är samma företag känner de till din tidigare lön och du kan inte kräva vad du vill. Skulle säga att du kan efterfråga max 20% mer. 

  • Thu 13 Jan 2022 22:05
    #7

    Omöjligt att svara på givet den lilla information du lämnat.

    Jag har varit chef för många projektledare och de har legat någonstans i spannet 48,000 - 82,000 (+ bonus). Men de har alla varit antingen civilekonom eller civilingenjör, med ett antal års erfarenhet utav att vara just projektledare.

Svar på tråden Projektledare Lön