• gulledig

    Tidiga tecken på autism

    Har en tjej på 10 månader och jag vet att det är alldeles för tidigt för tecken egentligen.

    Men ni med barn som har autism, vilka tidiga tecken såg ni? Hur tidigt? Finns det tecken ni missat och som ju tänker idag ?ahaaa det var ju ett tidigt tecken??

  • Svar på tråden Tidiga tecken på autism
  • Långbenopluto

    Oj, varför leta såna tecken? Njut av ditt barn, skulle det vara en autismdiagnos så får ni ta det då.

    Och JA, min son är autistisk.

  • gulledig
    Långbenopluto skrev 2022-01-11 19:14:38 följande:

    Oj, varför leta såna tecken? Njut av ditt barn, skulle det vara en autismdiagnos så får ni ta det då.

    Och JA, min son är autistisk.


    För jag tycker mig se tidiga tecken.

    Men tack för ditt bidrag!
  • trollhona

    Jag tänker att jag hoppas lugna dig genom att säga att i stort sett alla barn innan 2år uppvisar tecken som kan liknas vid symptomen hos barn med npf problematik. Med det sagt så växer det också bort. Det är när beteenden och agerande finns kvar som man kan titta på att utreda.
    Vissa barn som inte reagerar på sitt namn kan tex ha hörselproblematik.
    Så visst finns det en möjlighet att ditt barn har en npf problematik, men jag skulle råda dig att inte låsa dig i det utan att vänta och se hur hon utvecklas. Jag skulle säga att vid 10månader är det omöjligt att bedöma om ett agerande hör till autism, det är först efter 18 månader som man kan börja upfatta nyanser.
    Autism är också vanligare hos pojkar, och tecknen brukar vara tydligare hos dem.
    Men du känner ditt barn bäst, lita på din instinkt och prata med BVC.

  • Spucks
    gulledig skrev 2022-01-11 19:22:56 följande:
    För jag tycker mig se tidiga tecken.
    Vilka tecken?
Svar på tråden Tidiga tecken på autism