• Wed 12 Jan 2022 20:11
    4006 visningar
    10 svar
    10
    4006

    Laminatgolv som takpanel?

    Hej???? jag funderar om man kan ha laminatgolv som takpanel eller blir det för tungt?

    Har försökt googla men hittar inget.

    Anledningen för jag tycker att det är snyggare och blir mer liv av laminatgolv ????

  • Svar på tråden Laminatgolv som takpanel?
  • Kasegy­lf
    Wed 12 Jan 2022 22:16
    #1

    För tungt för vad? Att limma på nåt sätt? Beror ju på vad som används bara. Eller skulle du typ regla med nåt läkt-aktigt och spika? För tungt för konstruktionen är det självklart inte.

    Du gillar inte takpanel då? Känns som en mer klassisk lösning men ändå annat än bara gips.

  • Thu 13 Jan 2022 07:41
    #2

    Tänkte om det är för tungt att spika upp att det kan rasa ner. Alltså själva golvet.

    Vi har bra underlag att fästa i . Men tänkte om man skruvar runt om där taklist ska sitta?

    Jo det är klart det finns fin takpanel men är ett ljusgrått laminatgolv jag har fastnat för och gärna skulle vilja ha som tak:)

  • Thu 13 Jan 2022 09:26
    #3

    Givetvis fungerar det. 

  • Thu 13 Jan 2022 09:33
    #4
    +1

    Klart du kan men det kommer ju se förjävligt ut. Pizzerior har en förkärlek att sätta laminatgolv där det inte hör hemma, typ på väggar och tak.


    Ride it like you stole it
  • Thu 13 Jan 2022 09:41
    #5
    Miracle skrev 2022-01-13 07:41:25 följande:

    Tänkte om det är för tungt att spika upp att det kan rasa ner. Alltså själva golvet.

    Vi har bra underlag att fästa i . Men tänkte om man skruvar runt om där taklist ska sitta?

    Jo det är klart det finns fin takpanel men är ett ljusgrått laminatgolv jag har fastnat för och gärna skulle vilja ha som tak:)


    Fäster ni bara i kanterna är det risk för häng i mitten.
  • Thu 13 Jan 2022 09:42
    #6
    Studentpappa skrev 2022-01-13 09:33:35 följande:

    Klart du kan men det kommer ju se förjävligt ut. Pizzerior har en förkärlek att sätta laminatgolv där det inte hör hemma, typ på väggar och tak.


    Håller med, det låter skitfult. 
  • Thu 13 Jan 2022 11:22
    #7

    Om ni fastnat för en färg på ett golv, varför målar ni inte bara existerande tak i en liknande kulör? 


    Man betalar ganska mycket för ett golv per kvm, för att det ska vara just... ett golv. Med de egenskaper och kvaliteer som ett golv ska ha. Helt vansinnigt att sen sätta detta man betalt för, i ett tak. Anser jag. 

    /Puppa


     

  • Kasegy­lf
    Fri 14 Jan 2022 09:58
    #8
    Miracle skrev 2022-01-13 07:41:25 följande:

    Tänkte om det är för tungt att spika upp att det kan rasa ner. Alltså själva golvet.

    Vi har bra underlag att fästa i . Men tänkte om man skruvar runt om där taklist ska sitta?

    Jo det är klart det finns fin takpanel men är ett ljusgrått laminatgolv jag har fastnat för och gärna skulle vilja ha som tak:)


    Att fästa "runt om" kommer, som någon skrev, att sluta med att plankorna hänger som fanken mitt i rummet. Ojämnt i förhållande till varandra dessutom.

    Annars, med annan uppfästning, kommer din plan såklart att fungera. Gör så om du vill ha det så. Jag förstår hur du tänker och kan lätta köpa att man kan se något snyggt framför sig och nästan fastna lite i det (jag är rätt bra på det där själv), men uppriktigt talat är jag rädd att detta, när du har facit i hand, kan bli lite åt pizzeria-intrycket som hintades om ovan. Även om man själv tycker att det blev bra i början så kan jag tänka mig att det för någon annan kan bli lite "Fast ... är inte det där golv?", och sen ångrar man sig efter ett tag.

    Laminat tenderar ju att vara lite "hårt / blankt" och inte så naturligt trä-likt ofta, just för att det ska vara ett golv som tål att användas. Kan tänka mig att taklampor reflekteras i det, t ex.

    Men annars - Det funkar. Vill du, så gör det. Fast med tätare fastsättning än i ytterkanterna.
  • Fri 14 Jan 2022 10:06
    #9

    Tror mer på takpanel, textil eller tapet.

  • Thu 1 Sep 2022 17:34
    #10
Svar på tråden Laminatgolv som takpanel?