• Thu 13 Jan 2022 06:47
    1725 visningar
    5 svar
    5
    1725

    Hjälp mig att förstå

    Vi hade sex kring ägglossning enligt min app men boomade, idag kom mensen. Vi hade 2 dagar innan sex, 1 dag efter sex. Plus fler dagar innan och lite mindre efter.

    Undrar nu:

    1. För att ett ägg ska fastna måste vissa ha sex ägglossning dagen? Eller funkar dagen, dagarna innan? Tänkte om vissa spermier eller ägg måste kämpa och kanske därför bara klarar sig ägglossning dagen exakt.

    2. Kan ägglossning ske 7-10 dagar innan mens fast du har en cykel på 28 dagar?

    3. Kan man ha utebliven ägglossning och ändå få mens?

  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • Anonym (Myran­)
    Thu 13 Jan 2022 07:41
    #1

    www.rfsu.com/sv/inspiration/graviditet/forsoka-bli-gravid-vad-paverkar/

    Att ha samlag vid tiden för ägglossning innebär ju inte per automatik att man blir gravid. Det finns så mycket mer som spelar in. Man säger att träffar man in rätt så de samkörs med ägglossning är chansen ca 20% att bli gravid vid det tillfället, men då måste alltid stämma, att ägget släpper "rätt"dag, att spermierna är av god kvalitet och att de är i för dagen rätt form och orkar ta sig ändå fram. Sen kan ägglossningne variera lite, för att appen säger att den borde komma idag är det ju inte helt säkert att ägget släpper just den dagen som den föreslår då det kan variera lite.

  • Thu 13 Jan 2022 10:49
    #2

    Spermier kan överleva runt 5 dagar (upp till en vecka) i äggledaren under rätt förutsättningar, medan ägget bara lever i ca 1 dygn. Därför är det oftast bäst att försöka ha samlag någon-några dagar före ägglossning så att spermierna ligger redo och "väntar". 
    Med det sagt kan det vara väldigt svårt att veta exakt när du har ägglossning baserat på en app, även om du har regelbunden mens. Apparna brukar gissa sig till ägglossning ca 14 dagar före beräknad mens, och en menscykel på 28 dagar (dvs ägglossning dag 14 i cykeln). Det gäller inte alls för majoriteten av kvinnor. Lutealfasen, dvs tiden från ägglossning till mens, kan variera för olika kvinnor, oftast mellan 10-14 dagar (men varierar oftast inte så mycket mellan olika cykler för samma kvinna).
    Det säkraste sättet att veta när man HAR HAFT ägglossning är att tempa, dvs ta sin kroppstemperatur med en digital termometer (med minst två decimaltal) på exakt samma tid varje morgon direkt när man vaknat. Efter ägglossning ökar kroppstemperaturen påtagligt. Det är ofta överkurs, och vid det laget har man som sagt redan haft ägglossning och det är för sent att ha samlag för att bli gravid.
    Man kan också använda sig av ägglossningstest. De mäter ett hormon i kroppen (LH) som stegras strax innan ägglossning (ofta 12-48 h) och kan vara ett bra sätt att få en uppfattning om när man borde ha samlag. De kan inte bekräfta ägglossning, och det är möjligt att få flera positiva test under en menscykel om kroppen gjort flera försök till ägglossning och misslyckats, men då har man ofta långa, oregelbundna cykler. Har man en regelbunden menscykel mellan ca 21-35 dagar kan man använda ägglossningstest och vara någorlunda säker på att ägglossning sker strax efter ett positivt utslag, och då kunna räkna ut ungefär hur lång lutealfas man har.
    Men som ovan skrev: Även vid perfekt timing och bekräftad ägglossning har man bara ca 20-30 % chans per cykel att lyckas bli gravid. Det är så mycket som ska klaffa: Ägget ska befruktas av en spermie, celldelningen ska påbörjas och fungera perfekt, ägget ska färdas från äggledaren till livmodern och implanteras i lagom tjock slemhinna och gulekroppen i äggstocken ska fortsätta att producera tillräckliga nivåer av hormoner för att embryot inte ska stötas ut. Det är helt normalt att det tar upp till 12 cykler för fullt friska, fertila par att lyckas bli gravida.

  • Anonym (S)
    Thu 13 Jan 2022 10:55
    #3
    Steffqw skrev 2022-01-13 06:47:44 följande:

    1. För att ett ägg ska fastna måste vissa ha sex ägglossning dagen? Eller funkar dagen, dagarna innan? Tänkte om vissa spermier eller ägg måste kämpa och kanske därför bara klarar sig ägglossning dagen exakt.

    2. Kan ägglossning ske 7-10 dagar innan mens fast du har en cykel på 28 dagar?

    3. Kan man ha utebliven ägglossning och ändå få mens?


    1) Man kan ha sex i upp till en vecka före men närmare ÄL ökar chanserna väldigt mycket. Om man har sex efteråt är det lättare att missa eftersom ägget bara lever i ca ett dygn.
    2) Kan, men normen är ca 14 dagar. Skulle man ha ÄL 7-10 dagar före mens avviker man och kan få problem med fertiliteten.
    3) Ja. Det händer någon enstaka gång per år att man inte har ägglossning under en cykel.
  • Thu 13 Jan 2022 13:24
    #4

    Tack för era svar!

    Jag fick några dagar innan mens spottings, bruna flytningar. Brukar få det. Har även ibland fått det 1 vecka innan mens. Har tidigare haft så kallad choklad cysta

    Så misstänker att det är nåt fel. Vi kommer försöka denna månad igen och då ska jag köra med ägglossning test.

  • Anonym (Natur­ligt)
    Fri 14 Jan 2022 11:20
    #5

    Min gyn sa till mig att det egentligen inte alls är nödvändigt med alla dessa ÄL-test och tempande om man har sex regelbundet hela tiden. Att det snarare kan skapa onödig stress bara. Har man sex 2-3 ggr/vecka och inte har några andra problem så KOMMER man bli gravid inom ett år.

    Men som sagt, har man andra problem som visar sig senare så blir det ju en annan sak :)

Svar på tråden Hjälp mig att förstå