• Thu 13 Jan 2022 10:32
    2531 visningar
    28 svar
    28
    2531

    Om man hade kunnat lägga minusröster hur hade du röstat då?

    Minusröster innebär att om partiet fått röster plockas en bort per minus röst.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om man hade kunnat lägga minusröster hur hade du röstat då?
  • Fri 14 Jan 2022 17:44
    #11

    Har man fortfarande bara en röst hade jag valt att rösta plus snarare än minus.

  • Fri 14 Jan 2022 18:17
    #12
    Anonym (Hopplöst värre) skrev 2022-01-14 17:01:00 följande:

    Tycker lika illa om de andra partierna förutom Vänsterpartiet. Sämst om Moderaterna, SD och Centern. Så illa så jag nästan tycker ett ickeliv vore bättre.


    Då är det ju ganska givet att du ska ge din röst åt vänsterpartiet. Om du kunde ge minus åt alla andra skulle resultatet av om alla gjorde så vara samma sak som att ge en röst och inget mer skillnaden blir bara att en röst skulle vara värd hälften.
  • Fri 14 Jan 2022 18:21
    #13
    Anonym (.) skrev 2022-01-14 17:31:28 följande:

    Och i vanliga val får man bara lägga en röst, inga minusröster. Så det är väl rätt givet att man bara ska göra så här också.

    Naturligtvis får du göra din omröstning som du vill. Men det är ju lite korkat att hänvisa till ett vanligt val, när du själv inte följer reglerna för ett vanligt val.


    Tanken var att simulera hur det skulle gå om man hade den möjligheten. Då kan man inte ändra andra parametrar samtidigt för då säger det man får ut inget alls.

    Just nu är det tydligt att fler ogillar enskilda partier mer än de tycker om ett visst parti.

    Jag tycker personligen det hade varit bra att kunna ge minus röster i riktiga valet då det är partier jag absolut vill bli av med mer än jag bryr mig om vem som vinner av de övriga.
  • Anonym (W)
    Fri 14 Jan 2022 18:23
    #14
    +1

    Minusröst på SD alla gånger. Det är inget parti överhuvudtaget jag egentligen tycker har bra politik så fick man minusrösta så skulle jag göra det. Och som sagt, SD får min minusröst.

  • Fri 14 Jan 2022 18:25
    #15

    Aha, fattade inte så jag röstade fel.

  • Fri 14 Jan 2022 18:28
    #16
    Jemp skrev 2022-01-14 17:44:53 följande:

    Har man fortfarande bara en röst hade jag valt att rösta plus snarare än minus.


    Låter bra att det finns någon som tycker något parti är värt att rösta på. Känner detta är ett problem de flesta partier lider av att de har fler saker folk ogillar än gillar med dem. Skulle tro det har med att göra att de inte pratar om vad de vill göra och mer pratar om vad de andra gör fel.
  • Anonym (kansk­e?)
    Fri 14 Jan 2022 18:30
    #17
    Don3 skrev 2022-01-13 21:21:52 följande:

    Än så länge kan man sammanfatta det som att de flesta tycker vissa partier har sämre politik än vad de övriga har bra.

    Just nu skulle kristdemokraterna styra med 100% av rösterna.

    För att få lite diskussion.

    Hade ni tyckt möjligheten att ge minus röster i riktiga valet skulle vara positivt?


    Jag gillar inte konceptet personligen, men då många människor är mer negativt inställda till något än vad de är positiva till något annat, så skulle det helt klart vara värt att undersöka om ett intresse för minusröster finns. Sedan demokratiskt rösta (oberoende av partipolitik) om möjlighet till minusröster borde införas.

    Men detta i samband med ett vanligt val, "val mellan val" brukar ha för lågt deltagande för att det skall kunna fungera. Då röstar bara de mest inbitna.

    Så minusröster skulle först kunna införas 2026 enligt mig, då vi röstat om minusröster i en folkomröstning i samband med val.
  • Anonym (XXX)
    Sat 15 Jan 2022 10:49
    #18
    Anonym (Hopplöst värre) skrev 2022-01-14 14:19:25 följande:

    Alla partier hade fått minus av mig eftersom inget parti har förmågan att skapa ett bättre och jämlikare samhälle. Enda hoppet ger jag till Vänsterpartiet som faktiskt är det enda med en vettig och human syn och vill förbättra livsvillkoren för vanligt folk.


    Ja, fast V skulle även släppa in ett obegränsat antal människor från tredje världen, som inte höjer den allmänna levnadsstandarden utan sänker den. Så även om föredelningspolitiken skulle bedrivas hundraprocentigt, så att alla fick exakt lika många kronor att röra sig med - så skulle det ändå bli ett mindre belopp än du har i dag, då så många som inte bidrar med något alls ska vara med och dela. Det fungerar inte.

    Innan de röda partierna fick för sig att kakan måste delas med hela världen, så hade jag kunnat tänka mig att rösta på något av dem (om jag hade haft rösträtt då, jag menar fram till 1965 ungefär). Men nu är det Sd som gäller, om man vill ge de fattigaste svenskarna en skälig levnadsstandard.
  • Glinda från Oz
    Sat 15 Jan 2022 10:54
    #19
    +1
    Don3 skrev 2022-01-13 21:21:52 följande:

    Hade ni tyckt möjligheten att ge minus röster i riktiga valet skulle vara positivt?


    Absolut inte, det hade varit ett allvarligt hot mot demokratin. Det är en person, en röst, med minusröster tar man ju bort en röst på det partiet. Sen tycker jag att man ska rösta fram ett parti inte bort ett.
  • Sat 15 Jan 2022 19:15
    #20
    Glinda från Oz skrev 2022-01-15 10:54:07 följande:

    Absolut inte, det hade varit ett allvarligt hot mot demokratin. Det är en person, en röst, med minusröster tar man ju bort en röst på det partiet. Sen tycker jag att man ska rösta fram ett parti inte bort ett.


    Hur skulle det vara ett hot mot demokratin?

    Du har ju fortfarande en röst. Jag lägger min på det jag tycker är bäst och det är att inte ha med x i riksdagen.

    Inget hindrar dig från att röst fram ett parti. Gäller bara att ni är fler än dem som vill rösta bort dem.
  • Glinda från Oz
    Sat 15 Jan 2022 19:44
    #21
    +1
    Don3 skrev 2022-01-15 19:15:01 följande:
    Hur skulle det vara ett hot mot demokratin?

    Du har ju fortfarande en röst. Jag lägger min på det jag tycker är bäst och det är att inte ha med x i riksdagen.

    Inget hindrar dig från att röst fram ett parti. Gäller bara att ni är fler än dem som vill rösta bort dem.
    Nej, man har inte en röst om någon tar bort den. I praktiken blir det att man säger till en person att den inte får rösta. 
  • Sat 15 Jan 2022 19:54
    #22
    Don3 skrev 2022-01-15 19:15:01 följande:
    Hur skulle det vara ett hot mot demokratin?

    Du har ju fortfarande en röst. Jag lägger min på det jag tycker är bäst och det är att inte ha med x i riksdagen.

    Inget hindrar dig från att röst fram ett parti. Gäller bara att ni är fler än dem som vill rösta bort dem.
    I praktiken är tanken med minusröster samma som att försöka tysta människor med åsikter man inte gillar. Det är demokratifientligt.
  • Sat 15 Jan 2022 21:02
    #23
    Embla twopointoh skrev 2022-01-15 19:54:49 följande:

    I praktiken är tanken med minusröster samma som att försöka tysta människor med åsikter man inte gillar. Det är demokratifientligt.


    Håller inte med. Det borde vara min demokratiska rätt att säga att jag kan tänka mig vad som utom just detta. Att vara tvingad att välja mellan alternativ jag inte vill ha är odemokratiskt, att lägga sin röst på något annat är att kasta bort rösten då vi har en riksdagsspärr.

    Samtidigt tar man en risk med minusröster. Röstar för många mot ett parti har de i praktiken kastat bort sina röster då man inte kan komma under noll.
  • Sat 15 Jan 2022 21:16
    #24
    Don3 skrev 2022-01-15 21:02:11 följande:
    Håller inte med. Det borde vara min demokratiska rätt att säga att jag kan tänka mig vad som utom just detta. Att vara tvingad att välja mellan alternativ jag inte vill ha är odemokratiskt, att lägga sin röst på något annat är att kasta bort rösten då vi har en riksdagsspärr.

    Samtidigt tar man en risk med minusröster. Röstar för många mot ett parti har de i praktiken kastat bort sina röster då man inte kan komma under noll.
    Det är inte alls odemokratiskt att tvinga någon att välja mellan alternativ denne inte vill ha. I sådana fall funnes det ingen demokrati alls, eftersom jag kan garantera dig att de alternativ som finns inte tilltalar alla människor, oavsett vilken typ av demokrati det råkar vara. Det är orimligt att kräva att det ska finnas alternativ som passar varenda enskild, röstberättigad medborgare till 100%, det hoppas jag du inser?

    Det är din demokratiska rätt att säga vad du tycker och rösta på vad du vill, men det gäller även de som röstar på partiet du ogillar. Det är nämligen inte din demokratiska rätt att tysta andra människor från att göra deras röst hörd eller göra deras röst invalid, vilket är precis vad minusröster gör.


  • Glinda från Oz
    Sat 15 Jan 2022 23:18
    #25
    Don3 skrev 2022-01-15 21:02:11 följande:
    Håller inte med. Det borde vara min demokratiska rätt att säga att jag kan tänka mig vad som utom just detta. Att vara tvingad att välja mellan alternativ jag inte vill ha är odemokratiskt, att lägga sin röst på något annat är att kasta bort rösten då vi har en riksdagsspärr.

    Samtidigt tar man en risk med minusröster. Röstar för många mot ett parti har de i praktiken kastat bort sina röster då man inte kan komma under noll.
    Välj ett alternativ du vill ha då. När man röstar kan personrösta också. Hur vill du lösa det? Om en person vill rösta bort parti Y och en annan röstar på parti Y med personkryss, ska personkrysset räknas bort då? Vi har en 4% spärr också. Om 20% har röstat på ett parti och 17% emot samma parti hamnar de under spärren. Partiet ska alltså inte få vara med i riksdagen enligt dig fast en femtedel av befolkningen röstat på dem? 
  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Sun 16 Jan 2022 10:01
    #26
    Jemp skrev 2022-01-14 17:44:53 följande:

    Har man fortfarande bara en röst hade jag valt att rösta plus snarare än minus.


    Jag håller med generellt. 
    Men just nu är det, med råge, viktigaste att vi får bort MP ur riksdagen. Allt annat blir underordnat detta.

    Jag föredrar en borgerlig regering, med Moderaternas partiledare som statsminister, samt några tunga ministerposter åt SD.

    Men jag kan leva med ytterligare 1 Sozze-regering som har V och C som stödhjul, bara MP stängs ute från politiskt inflytande.

    Jag är helt övertygad att OM något system likt detta skulle införas (inte troligt), så skulle MP vara det enda parti som fick ett negativt valresultat. Då jag är fullständigt övertygad att många fler resonerar just så här.
  • Anonym (Sanna­)
    Sun 16 Jan 2022 10:03
    #27

    Viktigast för mig är att mp försvinner, så jag hade lagt minusröst där. Annars hade jag röstat på moderaterna, i andra hand kristdemokraterna, i tredje hand sverigedemokraterna. Bästa hade varit att få göra både och!

  • Sun 16 Jan 2022 13:19
    #28
    Glinda från Oz skrev 2022-01-15 23:18:08 följande:

    Välj ett alternativ du vill ha då. När man röstar kan personrösta också. Hur vill du lösa det? Om en person vill rösta bort parti Y och en annan röstar på parti Y med personkryss, ska personkrysset räknas bort då? Vi har en 4% spärr också. Om 20% har röstat på ett parti och 17% emot samma parti hamnar de under spärren. Partiet ska alltså inte få vara med i riksdagen enligt dig fast en femtedel av befolkningen röstat på dem? 


    Personkryss bygger på att de med flest kryss får platserna partiet får. Får partiet 0 platser är det ju givet att krysset inte är värt något. Precis som om du personröstar på Billigare öl partiet. Så förstår inte problemet.

    Ja, då hamnar de underspärren och får 0 platser, om man har en spärr.

    Ja, om det samtidigt är 1/6 som vill att de inte ska komma in så hamnar de under spärren.
Svar på tråden Om man hade kunnat lägga minusröster hur hade du röstat då?