• Thu 13 Jan 2022 10:54
    30881 visningar
    73 svar
    73
    30881

    Covid under graviditet, hur mådde ni?

    Hej!

    Är det någon som har haft covid under sin graviditet? Hur mådde ni och vad fick ni för symtom, vilka var era första symtom och hur utvecklades de? Hur lång tid efter första symtomen blev ni symtomfria osv.

    Dela med er era erfarenheter.

  • Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?
  • Anonym (marie­)
    Thu 13 Jan 2022 13:57
    #11

    Hej!

    Hade covid i vecka 26, milda symtom utan feber. Det var en vanlig förkylning som gick över på fyra dagar och bestod av täppt näsa och ont i halsen. Jag var också ovaccinerad utan några bakomliggande sjukdomar. Pratade mycket med min BM om vaccinet och gravida som får covid under sin graviditet men hon var ändå positiv och pressade mig inte till att ta vaccinet om jag inte ville. Som jag förstår så mår de flesta på samma sätt, det är en mycket liten procent som blir jättesjuka och ännu mindre procent får komplikationer.

    Två veckor efter mitt snitt tog jag vaccinet men jag var rädd att ta under min graviditet och jag förstår inte folk som säger åt en vad man ska göra eller att man BÖR ta något man inte vill.

  • Pez
    Thu 13 Jan 2022 14:07
    #12
    +1

    Jag fick covid i fredags, gravid vecka 6.

    Var endast snorig och nös i 3 dagar och är nu frisk. Jag har tagit två doser vaccin och kommer definitivt att ta 3dje sprutan så fort jag kan inför sista trimestern.

  • Thu 13 Jan 2022 14:57
    #13
    +1
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 13:57:09 följande:

    Hej!

    Hade covid i vecka 26, milda symtom utan feber. Det var en vanlig förkylning som gick över på fyra dagar och bestod av täppt näsa och ont i halsen. Jag var också ovaccinerad utan några bakomliggande sjukdomar. Pratade mycket med min BM om vaccinet och gravida som får covid under sin graviditet men hon var ändå positiv och pressade mig inte till att ta vaccinet om jag inte ville. Som jag förstår så mår de flesta på samma sätt, det är en mycket liten procent som blir jättesjuka och ännu mindre procent får komplikationer.

    Två veckor efter mitt snitt tog jag vaccinet men jag var rädd att ta under min graviditet och jag förstår inte folk som säger åt en vad man ska göra eller att man BÖR ta något man inte vill.


    Förstår du verkligen inte att folk ställer sig oerhört frågande till att man helt bortser från vetenskapliga fakta om att gravida bör vaccinera sig för att skydda sig själv och inte minst barnet i magen? De flesta är ju annars väldigt noga med att följa andra graviditetsråd om vad man ska äta, dricka och göra.

    För mig är det faktiskt fullständigt häpnadsväckande att man när det gäller nåt så viktigt väljer bort att skydda sitt barn för att man inte vill.

    Samma personer är antagligen hysteriska om de skulle råka få i sig lite vitvinssås.

    Märkligt.
  • Anonym (marie­)
    Thu 13 Jan 2022 15:12
    #14
    +1
    Drottningen1970 skrev 2022-01-13 14:57:04 följande:
    Förstår du verkligen inte att folk ställer sig oerhört frågande till att man helt bortser från vetenskapliga fakta om att gravida bör vaccinera sig för att skydda sig själv och inte minst barnet i magen? De flesta är ju annars väldigt noga med att följa andra graviditetsråd om vad man ska äta, dricka och göra.

    För mig är det faktiskt fullständigt häpnadsväckande att man när det gäller nåt så viktigt väljer bort att skydda sitt barn för att man inte vill.

    Samma personer är antagligen hysteriska om de skulle råka få i sig lite vitvinssås.

    Märkligt.
    Vetenskap kan vi inte prata om då man började vaccinera gravida för några månader sedan. Det jag inte förstår att folk inte kollar sitt utan lägger sig i andras val.  Jag tog vaccinet efteråt och respekterar faktiskt allas val, man gör det som man själv känner sig trygg med speciellt  under sin graviditet.
  • Anonym (Gravi­d)
    Thu 13 Jan 2022 16:05
    #15

    Jag har covid just nu i v 23.

    Har inte varit värre än en förkylning. Blev sjuk i måndags/tisdags och tror jag kommer vara relativt frisk imorgon.

    Dubbelvaccinerad och fick min andra dos i december så relativt färskt.

    Har inte haft feber däremot jobbig hosta då och då och täppt i näsan.. kände mig febrig första dagarna men hade som sagt ingen feber.

  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 16:09
    #16
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 15:12:43 följande:
    Vetenskap kan vi inte prata om då man började vaccinera gravida för några månader sedan. Det jag inte förstår att folk inte kollar sitt utan lägger sig i andras val.  Jag tog vaccinet efteråt och respekterar faktiskt allas val, man gör det som man själv känner sig trygg med speciellt  under sin graviditet.
    Eftersom dina val påverkar alla i samhället så är det faktiskt en rättighet att ifrågasätta andra så kallade val (och enorma egoism).

    Det hade varit en helt annan sak om bara du och ditt barn drabbats av dina val men nu är det inte så. Dina rättigheter över personliga val är helt enkelt underställda den stora massans rättighet att vara skyddade från de som kan utgöra en hotbild mot liv och hälsa.
  • Thu 13 Jan 2022 16:13
    #17

    Har covid just nu (sen bara något dygn tillbaka) och är i vecka 36 men har två sprutor sen tidigare. Dock inte hunnit få tredje ännu. Mår okej ändå, håller nere feber med Alvedon och i övrigt är det som en vanlig förkylning. Svettats mycket på natten trots ingen/låg feber, lite tröttare än vanligt, ordentligt snorig och seg hosta.

    Hoppas det ska gå över fort och inte sätta igång förlossningen. Största oron är att behöva föda med restriktionerna..

  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 16:14
    #18
    För kvinnor som fick en covid-infektion i veckorna 22-36 syntes, som tidigare redovisats, en klart förhöjd risk att föda för tidigt.Och det innebär en hel del risker, framförallt för barnet.
  • Anonym (Val)
    Thu 13 Jan 2022 16:22
    #19
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 16:09:57 följande:

    Eftersom dina val påverkar alla i samhället så är det faktiskt en rättighet att ifrågasätta andra så kallade val (och enorma egoism).

    Det hade varit en helt annan sak om bara du och ditt barn drabbats av dina val men nu är det inte så. Dina rättigheter över personliga val är helt enkelt underställda den stora massans rättighet att vara skyddade från de som kan utgöra en hotbild mot liv och hälsa.


    Fast det är väl hennes val att ta vaccinet eller ej. Den som blir drabbad om hon blir sjuk är ju hon själv och hennes ofödde bebis möjligtvis (nu är hon väl vaccinerad och har fått barnet till och med)

    Vad som är mer egoistiskt är väl att man som fullvaccinerad tror sig ha rättigheten att köpa fritt fram trotts att man faktist kan sprida smitta ändå. Det är ju bara att kolla på vad som skedde igår bland våra politiker. Trotts vaccinerade så är det hittills 2 st som har testat positivt för covid.

    Allas val, vaccinerade eller ej för i så fall ifrågasättas. Kanske är en bättre idé att slopa vaccinationspass och införa gratis snabbtester till alla så att man kan testa sig innan man beger sig ut i samhället. Som sagt, spelar ju tydligen ingen roll om man är vaccinerad eller ej, alla smittar
  • Anonym (marie­)
    Thu 13 Jan 2022 16:24
    #20
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 16:09:57 följande:
    Eftersom dina val påverkar alla i samhället så är det faktiskt en rättighet att ifrågasätta andra så kallade val (och enorma egoism).

    Det hade varit en helt annan sak om bara du och ditt barn drabbats av dina val men nu är det inte så. Dina rättigheter över personliga val är helt enkelt underställda den stora massans rättighet att vara skyddade från de som kan utgöra en hotbild mot liv och hälsa.
    Haha, tusen tack för din åsikt! Jag slutar svara på sådant mer för tråden handlar om något helt annat, inte om att man ska behöva läxa upp personer som inte är eller var vaccinerade.
Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?