• Thu 13 Jan 2022 10:54
    30814 visningar
    73 svar
    73
    30814

    Covid under graviditet, hur mådde ni?

    Hej!

    Är det någon som har haft covid under sin graviditet? Hur mådde ni och vad fick ni för symtom, vilka var era första symtom och hur utvecklades de? Hur lång tid efter första symtomen blev ni symtomfria osv.

    Dela med er era erfarenheter.

  • Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?
  • Anonym (Val)
    Thu 13 Jan 2022 17:39
    #31
    +1
    Anonym (Gravid) skrev 2022-01-13 17:11:41 följande:

    Det man vill begränsa är ju belastningen på sjukvården och inte nödvändigtvis att folk inte blir förkylda. Och där är det ännu ovaccinerade som löper betydligt större risk att hamna.

    Däremot håller jag med om att vaccinpass inte räcker för att minska spridningen av smitta. Min familj och våra bekanta är alla vaccinerade och har blivit smittade av andra vaccinerade.

    Så att bekosta snabbtest är en fis i rymden jämfört med att sprida smittan och ha folk sjukskriva och vabbandes i all oändlighet.


    Jo så är det ju och därför anser jag att det är smartare i långa loppet att stå för snabbtester. Då får du veta ifall du är smittad rätt snabbt och då minimerar vi smitta väldigt effektivt.

    Jag själv jobbar inom sjukvård och vi går ofta på knäna då kollegor är hemma pga covid.

    Som sagt, menar inte att de som är ovaccinerade gör rätt men är man vaccinerad gör man heller inte rätt i vissa lägen. Håller inte avstånd, trängsel etc.

    Och det hjälper inte att privatpersoner ska ta till hård ton och anklagelser mot de som valt att inte vaccinera sig, de personerna kommer ute att göra det pga andra tycker att dom är egocentriska eller dumdristiga .

    Majoriteten i min omkrets är vaccinerade sen finns det ett fåtal som valt att inte göra det och jag kan inte tvinga en vuxen människa.
  • Thu 13 Jan 2022 18:01
    #32

    Hade covid för cirka 8 veckor sedan, var då i vecka 11. Jag är inte vaccinerad.

    Min sambo fick positivt på snabbtest men inte jag. Men följde ändå med till bussen och gjorde ett riktigt test, tog nog 3 dagar efter positivt test innan jag fick symtom.

    Var lite snorig i 3 dagar, det var allt. Ingen feber, inge hängig. Jobbade hemifrån 1 vecka sen var allt som vanligt igen :)

  • Anonym (.)
    Thu 13 Jan 2022 18:16
    #33
    Anonym (Gravid) skrev 2022-01-13 17:11:41 följande:
    Däremot håller jag med om att vaccinpass inte räcker för att minska spridningen av smitta. Min familj och våra bekanta är alla vaccinerade och har blivit smittade av andra vaccinerade.

    Så att bekosta snabbtest är en fis i rymden jämfört med att sprida smittan och ha folk sjukskriva och vabbandes i all oändlighet.
    Det här är ingen åsiktsfråga. Man har rätt många studier världen runt som visar att det effektivaste för att sprida smitta är vaccin. Men eftersom vi har alltför många vaccinvägrare så kommer vi inte nå flockimmunitet på länge. Därför har vi vaccinpass så att vaccinerade ska kunna fortsätta sina liv, besöka bibliotek osv men även med de rekommendationer som finns.

    Det är alltså inte bara ett pass och sen är allt exakt som vanligt vilket det låter som på ditt inlägg. Vaccinpass är ett komplement till de andra restriktioner och åtgärder som redan finns.

    Ett snabbtest kostar 50 kr. Det handlar om hundratals miljoner test varje dag. Det räcker om 1% av befolkningen som gör ett enda test varje dag. Det blir 50 miljoner. OM DAGEN. Det är så långt man kan komma från "en fis i rymden". 1,4 miljarder varje månad. För 10% av befolkningen. 20% är ovaccinerade så det blir alltså minst 3 MILJARDER i månaden.

    Men det är enligt dig bättre att strunta i passen och övergå till testen. Det betyder att ALLA ska göra test, varje dag och flera gånger. När du går in i affären, besöker biblioteket, åker kommunalt, kommer till jobbet.

    Regionernas kostnader uppgick till 393 miljarder kronor år 2020
    Om varje person gör ett enda test om dagen ökar kostnaderna med 50% och kallar det för "en fis i rymden".  Säg mig, vilken väljare skulle gå med på det här att få en skattehöjning på 11-12% för det är vad som krävs för att betala din "lilla fis". Mycket lågt räknat.

    Ibland blir jag förvånad hur lite människor tänker. Det verkar som att det tar stopp vid nästippen många gånger.
  • Anonym (Gravi­d)
    Thu 13 Jan 2022 19:05
    #34
    Anonym (.) skrev 2022-01-13 18:16:41 följande:

    Det här är ingen åsiktsfråga. Man har rätt många studier världen runt som visar att det effektivaste för att sprida smitta är vaccin. Men eftersom vi har alltför många vaccinvägrare så kommer vi inte nå flockimmunitet på länge. Därför har vi vaccinpass så att vaccinerade ska kunna fortsätta sina liv, besöka bibliotek osv men även med de rekommendationer som finns.

    Det är alltså inte bara ett pass och sen är allt exakt som vanligt vilket det låter som på ditt inlägg. Vaccinpass är ett komplement till de andra restriktioner och åtgärder som redan finns.

    Ett snabbtest kostar 50 kr. Det handlar om hundratals miljoner test varje dag. Det räcker om 1% av befolkningen som gör ett enda test varje dag. Det blir 50 miljoner. OM DAGEN. Det är så långt man kan komma från "en fis i rymden". 1,4 miljarder varje månad. För 10% av befolkningen. 20% är ovaccinerade så det blir alltså minst 3 MILJARDER i månaden.

    Men det är enligt dig bättre att strunta i passen och övergå till testen. Det betyder att ALLA ska göra test, varje dag och flera gånger. När du går in i affären, besöker biblioteket, åker kommunalt, kommer till jobbet.

    Regionernas kostnader uppgick till 393 miljarder kronor år 2020

    Om varje person gör ett enda test om dagen ökar kostnaderna med 50% och kallar det för "en fis i rymden".  Säg mig, vilken väljare skulle gå med på det här att få en skattehöjning på 11-12% för det är vad som krävs för att betala din "lilla fis". Mycket lågt räknat.

    Ibland blir jag förvånad hur lite människor tänker. Det verkar som att det tar stopp vid nästippen många gånger.


    Var skrev jag någonsin att man skulle strunta i vaccin eller att det på något sätt inte hjälper ?

    Jag skrev att det inte räcker med vaccinpass för att röra sig fritt och att man smittar ändå.

    Och vad tror du det kostat att ha folk vabbandes, sjuka från arbetet flera veckor osv ?

    Jag tycker inte man testar sig konstant för att röra sig fritt, tycker gott vi skulle haft restriktioner ett tag till.

    Sluta lägg ord i mun på mig för du vill bråka på internet.
  • Anonym (T)
    Thu 13 Jan 2022 19:23
    #35

    Jag vill inte skrämmas men jag fick covid i andra trimestern och drabbades hårt. Först nästan två veckor hemma med hemsk hosta och andnöd, några besök på akuten som i slutändan ledde till inläggning med syrgas och till slut också nedsövning i respirator i nästa två veckor. Stor oro för bebisen i magen som mot alla odds föddes frisk i v 38, efter både högt blodtryck och en sväng me dhavandeskapsförgiftning OCKSÅ. Jag drabbades av postcovid och även av förlossnkngsdepression. Jag har fortfarande besvär med hjärntrötthet och minsta lilla infektion leder till problem med andningen och nu är jag inlagd igen med vätska i lungorna, varit sjukskriven sen jag fick covid sonen är dock frisk ich pigg.

  • Thu 13 Jan 2022 19:31
    #36
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 15:12:43 följande:

    Vetenskap kan vi inte prata om då man började vaccinera gravida för några månader sedan. Det jag inte förstår att folk inte kollar sitt utan lägger sig i andras val.  Jag tog vaccinet efteråt och respekterar faktiskt allas val, man gör det som man själv känner sig trygg med speciellt  under sin graviditet.


    Fast vi måste ju alltid utgå ifrån vad vi vet. Och vad vi vet och vad medicinsk vetenskap är överens om är att en covidinfektion är farligt för barnet. Det Vet vi nu när vi går in i tredje pandemiåret. Miljoner gravida har öven vaccinerats senaste året och konsensus är fortfarande att vaccination är en mycket mindre risk än infektion. Det finns liksom en anledning att man rekommenderar vaccination. Och som sagt. Vad ska man luta sig emot om inte vetenskapen? Visst kan du tro och tycka att du själv nog gör en bättre riskbedömning av nån anledning och välja att gambla med ditt barns hälsa. Men jag får också både tycka och berätta att jag anser det vårdslöst.
  • Anonym (Val)
    Thu 13 Jan 2022 19:34
    #37
    +1
    LadyJane skrev 2022-01-13 17:11:35 följande:

    Det är bara en annan form av påhopp, att projicera egna känslor på andra på det sätt du gör. Skärp dig. Att du är upprörd betyder inte att alla runt dig är det.

    Det blir väldigt tragiskt att du inte förstår en sådan enkel sak.

    Man vet att vaccin skyddar effektivt mot smitta. Det stoppar den inte helt men minskar rejält. Det betyder inte att det är som dina lögnaktiga påstående, att vaccin är overksamt ur smittsynpunkt.


    Jag är inte upprörd, däremot verkar du vara det när du kommer med falska påståenden om att jag skulle ljuga eller påstå saker.

    Du får gärna tala om vad jag har ljugit om eller påstått och tala gärna om på vilket sätt jag är upprörd, när jag inte någonstans skriver hetsigt eller kommer med påhopp. Om du anser att jag projicerar mina känslor på dig eller andra så är ni välkomna att anmäla o lägger i så fall.

    Jag har inte sagt att vaccin inte skyddar mot smitta. Däremot har jag skrivit att även vaccinerade kan bli smittade samt föra smittan vidare. Det är absolut ingen lögn. Däremot sanning.

    Hade jag ansett eller trott att vaccin inte är effektivt mot smitta så hade jag själv inte valt att vaccinera mig tre gånger.
  • Anonym (Val)
    Thu 13 Jan 2022 19:37
    #38
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 17:11:26 följande:

    En fråga ang snabbtester. Det är många länder som använder snabbtester för att försöka få vardagen att fungera bättre, bla på skolor osv. Här i Sverige säger man att snabbtester inte är jätte pålitliga, vad tycker du om det då du jobbar inom vården?

    Själv tror jag på snabbtester och har tagit fler och tänker fortsätta med det.


    Jag anser att snabbtesten inte är 100% att lita på, däremot bättre än ett vaccinpass.

    Det är ändå något jag använder mig av då de är rätt pålitliga men visst kan de visa fel.

    Har vi stor spridning på jobbet så testar vi oss på andra sätt för att komplettera snabbtesten
  • Fri 14 Jan 2022 00:13
    #39
    -1
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 15:12:43 följande:

    Vetenskap kan vi inte prata om då man började vaccinera gravida för några månader sedan. Det jag inte förstår att folk inte kollar sitt utan lägger sig i andras val.  Jag tog vaccinet efteråt och respekterar faktiskt allas val, man gör det som man själv känner sig trygg med speciellt  under sin graviditet.


    www.timesofisrael.com/vaccines-dont-harm-pregnancies-and-may-even-help-babies-israeli-doctors-claim/
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Fri 14 Jan 2022 00:29
    #40
    Anonym (marie) skrev 2022-01-13 17:11:26 följande:

    En fråga ang snabbtester. Det är många länder som använder snabbtester för att försöka få vardagen att fungera bättre, bla på skolor osv. Här i Sverige säger man att snabbtester inte är jätte pålitliga, vad tycker du om det då du jobbar inom vården?

    Själv tror jag på snabbtester och har tagit fler och tänker fortsätta med det.


    Jag kan berätta att jag tog ett snabbtest i förrgår då min huvudvärk och kli i halsen började. Negativt.

    Det visade inte positivt förrän idag - svagt.

    En annan hade kanske inte testat sig igen, och då rört sig bland folk ?som vanligt? och riskerat att smitta ännu fler.. en tanke bara.

    Därför så tror jag inte att man ska lita helt på snabbtester som visar negativt testresultat, om det är precis i början av sjukdomsförloppet.
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?