• Thu 13 Jan 2022 10:54
    30821 visningar
    73 svar
    73
    30821

    Covid under graviditet, hur mådde ni?

    Hej!

    Är det någon som har haft covid under sin graviditet? Hur mådde ni och vad fick ni för symtom, vilka var era första symtom och hur utvecklades de? Hur lång tid efter första symtomen blev ni symtomfria osv.

    Dela med er era erfarenheter.

  • Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?
  • Anonym (V35)
    Sat 29 Jan 2022 21:44
    #61

    Jag är ovaccinerad. Fick det i v.33 hade sån sjuk smärta i kroppen de kändes verkligen som att någon stod med en brödkavel o slog över hela kroppen . Hade så i 3 dagar och ca 40 graders feber. Var aldrig direkt snorig men fick jobbigt med andningen. Ska då tilläggas att jag har astma så jag var förberedd på detta. Är nu i v 35 och har precis fått blivit satt på fragmin då jag har en misstänkt blodpropp I lungan. Det borde dock enligt läkaren ha satts in redan när jag sökte vård för covid på dag nr 4 i förebyggande syfte då gravida löper större risk att få blodproppar av covid. :) Förutom andningen då som suger så skulle jag ändå påstå att det gick att härda ut :)

  • Anonym (Ellen­)
    Sat 29 Jan 2022 22:04
    #62
    Anonym (V35) skrev 2022-01-29 21:44:52 följande:

    Jag är ovaccinerad. Fick det i v.33 hade sån sjuk smärta i kroppen de kändes verkligen som att någon stod med en brödkavel o slog över hela kroppen . Hade så i 3 dagar och ca 40 graders feber. Var aldrig direkt snorig men fick jobbigt med andningen. Ska då tilläggas att jag har astma så jag var förberedd på detta. Är nu i v 35 och har precis fått blivit satt på fragmin då jag har en misstänkt blodpropp I lungan. Det borde dock enligt läkaren ha satts in redan när jag sökte vård för covid på dag nr 4 i förebyggande syfte då gravida löper större risk att få blodproppar av covid. :) Förutom andningen då som suger så skulle jag ändå påstå att det gick att härda ut :)


    Åh, så himla tråkigt :( 
    Läst och pratat mycket med min BM om att man löper större risk då man har diabetes, astma, högt BIM för att få detta som du beskriver. Har man inte något av dessa och är ovaccinerad får de flesta bara förkylningssymptom som går över. Håller tummarna att du snarast blir återställd. 
  • Sun 30 Jan 2022 08:31
    #63
    Anonym (Ellen) skrev 2022-01-29 17:55:41 följande:
    Omikron sägs ju vara mycket mildare vilken alla som har haft covid beskriver. Det får man hoppas på. 
    Ja det är nog lite olika. jag har ju redan haft covid en gång så antar det är delvis därför det inte blev värre denna gång för mig. Andra som ligger nu är betydligt sjukare än mig.  
  • Anonym (Camil­la)
    Sun 30 Jan 2022 12:39
    #64

    Jag fick det i vecka 36.   
    Snuva och tappade lukt och smak,  inget mer.
    Jag tillhör riskgrupp redan innan jag blev gravid, och blir ofta sjuk länge vid vanliga förkylningar.   Hostar i många veckor, blir andfådd, och har fått både bihåleinflammation och lunginflammation som komplikationer.
    Så jag bävade för covid-19,  och var såklart vaccinerad med tre doser.  
    Fick det väldigt lindrigt som sagt, och är tacksam för det! 

  • Anonym (Camil­la)
    Sun 30 Jan 2022 12:41
    #65

    Tillägg:  Det började med lite halsont på morgonen, som gick över under dagen och nästa dag vaknade jag med snuva.
    Symptomen höll i sig i 3-4 dagar.   Lukt och smakbortfall hade jag ytterligare ett par dagar. 

  • Anonym (Lulu)
    Mon 31 Jan 2022 21:32
    #66

    Hej,
    Jag undrar om ni känner någon som har fött förtidigt pga corona under hösten 2021 eller senare? Trots två-tre vaccinationer? Som var fullt frisk utan riskfaktorer/folksjukdomar?

    Skriv inget om kvinnorna från USA osv utan jag tänker bara på svenska förlossningar nu. Jag är nyfiken på att höra efter om någon vet något. Ja, jag vet även om Socialstyrelsens analys men vore trevligt att höra någon privatpersons svar också. 

  • Anonym (Ellen­)
    Tue 1 Feb 2022 09:27
    #67
    Anonym (Lulu) skrev 2022-01-31 21:32:22 följande:

    Hej,
    Jag undrar om ni känner någon som har fött förtidigt pga corona under hösten 2021 eller senare? Trots två-tre vaccinationer? Som var fullt frisk utan riskfaktorer/folksjukdomar?

    Skriv inget om kvinnorna från USA osv utan jag tänker bara på svenska förlossningar nu. Jag är nyfiken på att höra efter om någon vet något. Ja, jag vet även om Socialstyrelsens analys men vore trevligt att höra någon privatpersons svar också. 


    Pratade med min BM igår som sa att hon knappt haft sådana fall sedan pandemin startade dvs både med eller utan vaccin. De som man har märkt kan leda till insättning av behandling är kvinnor som har något bakomliggande.


    Media gör allt väldigt stort och dramatiskt. Det är
    väldigt ensidig information man får. Det finns säkert enstaka fall som min bm sa men det behöver inte bero på just covid. 

  • Anonym (Camil­la)
    Tue 1 Feb 2022 12:14
    #68

    Ja, en i min mammagrupp födde drygt en månad för tidigt, pga covid.  Barnet blev också smittad och de var inlagda på sjukhuset ett tag. 
    Hon var beräknad i februari precis som jag,  men födde i slutet av december.  

  • Anonym (Lulu)
    Tue 1 Feb 2022 12:50
    #69

    Ok, var hon fullt frisk innan och fullvaccinerad? Bara nyfiken Hjärta

  • Anonym (Lulu)
    Tue 1 Feb 2022 12:53
    #70

    Anonym Ellen, jag kan inte citera. 
    Ja, det känns så stort med att läsa om allt. Jag ville bara höra efter här. 

  • Anonym (Camil­la)
    Tue 1 Feb 2022 12:55
    #71

    Kan inte citera,  men ja hon var fullt frisk sen tidigare.  Inte vaccinerad dock. 

  • Anonym (Lulu)
    Tue 1 Feb 2022 16:57
    #72
    Anonym (Camilla) skrev 2022-02-01 12:55:43 följande:

    Kan inte citera,  men ja hon var fullt frisk sen tidigare.  Inte vaccinerad dock. 


    Nu kan jag citera. Trist att det blev så och jag hoppas att hon och babyn återhämtade sig snabbt.
  • Anonym (Camil­la)
    Tue 1 Feb 2022 20:31
    #73
    Anonym (Lulu) skrev 2022-02-01 16:57:41 följande:
    Nu kan jag citera. Trist att det blev så och jag hoppas att hon och babyn återhämtade sig snabbt.
    De är hemma och mår bra idag!   
Svar på tråden Covid under graviditet, hur mådde ni?