• Anonym­isJ
    Thu 13 Jan 2022 17:40
    3358 visningar
    17 svar
    17
    3358

    Kommer Ryssland anfalla Sverige?

    Kommer Ryssland anfalla Sverige?!

  • Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?
  • Anonym (Kalle­)
    Thu 13 Jan 2022 17:44
    #1
    -1

    Nej bara regeringen som skrämmer så vi ska gå med i Nato

  • Thu 13 Jan 2022 17:45
    #2

    Känns avlägset att Ryssland skulle ge sig på Sverige eller Finland men Ukraina ligger tyvärr illa till. :/

  • Thu 13 Jan 2022 18:51
    #3

    Ryssland gör allt för att få igång ett storkrig, man kommer alldeles säkert att ockupera Ukraina. Sen beror det på västvärldens svar var nästa anfall kommer. Baltikum vill man gärna ta och då blir Sverige inblandat, om inte annat genom flyktingströmmar.

  • Thu 13 Jan 2022 19:42
    #4
    AnonymisJ skrev 2022-01-13 17:40:54 följande:
    Kommer Ryssland anfalla Sverige?
    Troligen är det i första hand de gamla sovjetstaterna som ligger illa till. För resterande Europa räcker det nog med att underblåsa olika motsättningar, slå mot IT system och stänga av exporten av gas och olja. Effektivt och betydligt billigare än ett konventionellt krig.
  • Anonym (Hmm)
    Fri 14 Jan 2022 00:57
    #5

    Nej det tror jag inte. Ev att dom isåfall skulle ta över Gotland. Men jag tror definitivt på att det är dags att bunkrar lite mat så man har när hyllorna står tomma snart igen.

  • Anonym (Teddy­)
    Fri 14 Jan 2022 02:20
    #6
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-14 00:57:01 följande:

    Nej det tror jag inte. Ev att dom isåfall skulle ta över Gotland. Men jag tror definitivt på att det är dags att bunkrar lite mat så man har när hyllorna står tomma snart igen.


    Varför kommer hyllorna stå tomma snart?
  • Anonym (Hmm)
    Fri 14 Jan 2022 03:32
    #7
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-14 02:20:37 följande:

    Varför kommer hyllorna stå tomma snart?


    Var sjunde matvaru produkt är slut i USA bl a. Sen är det väldigt oroliga tider nu även inom Europa.

    Jag tror Ryssland går in iallafall nästa vinter om inte denna redan i Ukraina och dom kommer skita i vad NATO gapar om då dom är trötta på att låtsas bli kuvade enbart för att behålla freden inom Europa.

    Att maten kommer bli lidande för oss tror jag definitivt på.

    Samtidigt håller Sverige på och låtsas att Ringhals 3 inte fungerar som det ska enbart för att skrämma upp svenska befolkningen till att bli anti kärnkraft, nu när det börjar blåsa för kärnkraft. Magdalena är inte alls intresserad utav kärnkraft, men vi kommer att behöva det. Vi importerar samtidigt väldigt mycket kol ifrån Polen o Tyskland.. som kan bli lidande för oss om det blir kaos i Europa. Så se till att vara redo för det värsta helt enkelt, är mitt tips.
  • Fri 14 Jan 2022 04:06
    #8

    Ryssland har påtagligt förstärkt sin förmåga att skeppa över trupper i östersjön.

    Det finns bara ett realistiskt mål för en sådan förstärkning. Det är Sverige. Det vet försvarsmakten. Därav beredskapshöjningen.

    Ukraina har en ganska stark försvarsmakt numera. Känner Putin att han måste anfalla någon skulle jag inte vara säker på vem det blir.

  • Jonnyn­ilsson
    Fri 14 Jan 2022 07:18
    #9

    Nej jag tror inte en invasion är föresvävande. Om man angriper Finland/Sverige får man Nato mot sig och det klarar inte ryssen. 

    Men Putin kommer att försöka utöka sitt imperium genom att ta tillbaka de gamla områdena i öst genom att invadera bland annat Ukraina. Kanske vår grannar i Baltikum också ligger risigt till. Jag är osäker hur långt Putin vågar gå.

    Så det är lika bra att vi officiellt begär medlemskap i NATO eftersom vi redan är det inofficiellt.

  • Fri 14 Jan 2022 07:50
    #10
    Jonnynilsson skrev 2022-01-14 07:18:22 följande:

    Nej jag tror inte en invasion är föresvävande. Om man angriper Finland/Sverige får man Nato mot sig och det klarar inte ryssen. 

    Men Putin kommer att försöka utöka sitt imperium genom att ta tillbaka de gamla områdena i öst genom att invadera bland annat Ukraina. Kanske vår grannar i Baltikum också ligger risigt till. Jag är osäker hur långt Putin vågar gå.

    Så det är lika bra att vi officiellt begär medlemskap i NATO eftersom vi redan är det inofficiellt.


    Vem har sagt något om att anfalla Finland? Det hade märkts. Båtarna är här för vår skull.

    Nato har varit otroligt tydliga mot Sverige. Ändå tycks en del inte förstå klartext. Gång på gång har Nato sagt att Nato kommer INTE att försvara Sverige. Antingen är ni med oss, eller så är ni det inte.

    Ryssland kommer att drabbas hårt ekonomiskt av ett anfall mot Sverige eller Ukraina. Genom sanktioner. Jag tror att det hotet räcker då det är hårdare än det låter. Men jag är inte säker.
  • Jonnyn­ilsson
    Fri 14 Jan 2022 08:06
    #11
    Friger skrev 2022-01-14 07:50:33 följande:
    Vem har sagt något om att anfalla Finland? Det hade märkts. Båtarna är här för vår skull.

    Nato har varit otroligt tydliga mot Sverige. Ändå tycks en del inte förstå klartext. Gång på gång har Nato sagt att Nato kommer INTE att försvara Sverige. Antingen är ni med oss, eller så är ni det inte.

    Ryssland kommer att drabbas hårt ekonomiskt av ett anfall mot Sverige eller Ukraina. Genom sanktioner. Jag tror att det hotet räcker då det är hårdare än det låter. Men jag är inte säker.
    Jag tror också att hot om sanktioner ger bäst effekt. Men det vore hemskt om det skulle genomföras för då blir det inbördeskrig i Ryssland. Det blir den lille ryske medborgaren som får betala priset.
  • Fri 14 Jan 2022 08:13
    #12
    Jonnynilsson skrev 2022-01-14 08:06:22 följande:
    Jag tror också att hot om sanktioner ger bäst effekt. Men det vore hemskt om det skulle genomföras för då blir det inbördeskrig i Ryssland. Det blir den lille ryske medborgaren som får betala priset.
    Ingen aning om det är risk för inbördeskrig i Ryssland. Har däremot förstått att Putin befinner sig i ett läge där han inte kan släppa makten om landet.

    Sen när han ska ställa sig i talarstolen... Vad ska han prata om? Hur ekonomin går eller hur han bekämpat korruptionen? Bättre att prata om vad som hotar Ryssland.
  • Fri 14 Jan 2022 16:20
    #13
    Friger skrev 2022-01-14 07:50:33 följande:
    Vem har sagt något om att anfalla Finland? Det hade märkts. Båtarna är här för vår skull.

    Nato har varit otroligt tydliga mot Sverige. Ändå tycks en del inte förstå klartext. Gång på gång har Nato sagt att Nato kommer INTE att försvara Sverige. Antingen är ni med oss, eller så är ni det inte.

    Ryssland kommer att drabbas hårt ekonomiskt av ett anfall mot Sverige eller Ukraina. Genom sanktioner. Jag tror att det hotet räcker då det är hårdare än det låter. Men jag är inte säker.
    Men Sverige är med i EU och de kan inte stå passiva om ett medlemsland anfalls. Då faller hela tanken med unionen och det lär bli kaos i EU:s regelverk. Man kommer att säga "varför ska vi lyda er när ni inte kan skydda oss". Och EU är till stora delar Nato, ett Nato som kommer i ett mycket sämre läge om Sverige blir ryskt.
  • Fri 14 Jan 2022 16:35
    #14
    Tecum skrev 2022-01-14 16:20:29 följande:
    Men Sverige är med i EU och de kan inte stå passiva om ett medlemsland anfalls. Då faller hela tanken med unionen och det lär bli kaos i EU:s regelverk. Man kommer att säga "varför ska vi lyda er när ni inte kan skydda oss". Och EU är till stora delar Nato, ett Nato som kommer i ett mycket sämre läge om Sverige blir ryskt.
    Nä, EU kommer säkert att införa hårda sanktioner. I övrigt, vem vet? Det finns inga sådana garantier. EU som helhet vinner lätt över Ryssland i förlängningen. Kärnvapen exkluderade.

    Unionen har mer än dubbelt så stort flygvapen, med merparten modernare plan. Mängden soldater och och övrig utrustning är också helt överlägsen Ryssland. Ryssland skulle få en förödande lång front att kriga på dessutom.

    OM EU enas och gör gemensam sak dvs.

    Anfaller Ryssland Sverige så kommer dom inte att ta hela landet. Det är Gotland dom är intresserade av.
  • Fri 14 Jan 2022 16:52
    #15

    Om Ryssland har för avsikt att anfalla och "återta" en eller flera av de baltiska staterna kommer Ryssland behöva kontrollera Gotland på grund av det otroligt viktiga strategiska läget. Fientliga flyg- och robotbaser på Gotland kan ingen sida acceptera. Landstigningsfartygen som nu finns i Kaliningrad sen några dagar skall nog ses mot den bakgrunden.

  • Fri 14 Jan 2022 16:57
    #16
    viktorjohan skrev 2022-01-14 16:52:24 följande:
    Om Ryssland har för avsikt att anfalla och "återta" en eller flera av de baltiska staterna kommer Ryssland behöva kontrollera Gotland på grund av det otroligt viktiga strategiska läget. Fientliga flyg- och robotbaser på Gotland kan ingen sida acceptera. Landstigningsfartygen som nu finns i Kaliningrad sen några dagar skall nog ses mot den bakgrunden.
    Gotland är förstås intressant men porten till Östersjön är Öresund och där styr Natolandet Danmark. Ryska stridskrafter i Östersjön blir instängda direkt om de inte har kontroll över sundet
  • Fri 14 Jan 2022 17:08
    #17
    viktorjohan skrev 2022-01-14 16:52:24 följande:

    Om Ryssland har för avsikt att anfalla och "återta" en eller flera av de baltiska staterna kommer Ryssland behöva kontrollera Gotland på grund av det otroligt viktiga strategiska läget. Fientliga flyg- och robotbaser på Gotland kan ingen sida acceptera. Landstigningsfartygen som nu finns i Kaliningrad sen några dagar skall nog ses mot den bakgrunden.


    Ryssland kommer inte att anfalla Baltikum. Det vore självmord. Dom är med i Nato.
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?