• Anonym (Suck)

Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel

Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.

• Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
  • Glinda från Oz

Först säger du att preventivmedel skyddar till 100% sen avlutar du med att säga att de inte gör det, hur ska du ha det? Och varför bryr du dig? Minipiller skrivs ut som preventivmedel, när jag varit hos gynekologen har det alltid föreslagits som förstahandsalternativet. 

Man brukar prata om optimalt och faktiskt skydd. Ingen människa är en robot, vi försover oss, tar sovmorgon, glömmer, blir matförgiftade mm 

• Fjäril kär

Jo det kan man visst. Annars hade preventivmedel alltid varit 100% säkra vilket de inte är.

Ca 1% blir gravid trots korrekt användning av preventivmedel just för att de inte är hundraprocentigt skydd. Och vissa skydd har en säkerhet på 97%

Jag blev gravid trots spiral och det konstaterades via ultraljud. Den satt exakt som den skulle men där fanns också ett hjärta som slog i en bebis..

• Anonym (Stina)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 17:12:18 följande:
    Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel
    Jag stör mig på trådar där vissa kvinnor har påstått att de har blivit gravida trots preventivmedel, och kvinnor som påstår att inget preventivmedel är hundraprocentigt.

De fallen som jag känner till då kvinnor blivit gravida trots preventivmedel är de som tagit minipiller, vilket inte alls rekommenderas som preventivmedel eftersom det har ganska lågt skydd och de flesta får det utskrivet av andra orsaker, exempelvis på grund av kraftig mens. Eller så har dessa kvinnor tagit p-piller och missat ett piller och därför råkat få ägglossning. Det är nämligen väldigt viktigt att ta p-pillren vid samma tidpunkt varje dag.

De allra flesta andra preventivmedel är i princip hundraprocentiga. Argumentet att inget preventivmedel är hundraprocentigt håller alltså inte. P-piller och minipiller är inte hundraprocentiga, men INGEN blir gravid efter att ha tagit p-spruta eller p-stav som faktiskt har ett 99,95 % skydd om man inte tar ut den i förtid eller råkar ha oskyddat samlag precis när staven nyligen blivit insatt.
    Grejen är ju att det är människor och inte robotar som använder preventivmedlen och därmed ingår det slarv och glömska. Det är faktiskt så man räknar på ett preventivmedels säkerhet: hur stor risk det är för graviditet vid ?vanlig? användning.

Sen är ju det så att 1 av 200 kvinnor även med perfekt användning blir gravida med p-stav. Det är inte jättefå ändå. Några av dem har säkert skrivit här.

Sen är det också vanligt att få minipiller om man fortfarande ammar.
  • Anonym (Steff)

Vad spelar det för roll om man blivit gravid för att man glömt att ta ett piller och glömt det eller om man blivit gravid trots att man tagit alla piller när man ska?

Konsekvensen blir desamma och möjligheten att förutse och förhindra misstaget är det också minimal skillnad på.

• Anonym (Suck)
    Glinda från Oz skrev 2022-01-14 17:20:05 följande:

Först säger du att preventivmedel skyddar till 100% sen avlutar du med att säga att de inte gör det, hur ska du ha det? Och varför bryr du dig? Minipiller skrivs ut som preventivmedel, när jag varit hos gynekologen har det alltid föreslagits som förstahandsalternativet. 

Man brukar prata om optimalt och faktiskt skydd. Ingen människa är en robot, vi försover oss, tar sovmorgon, glömmer, blir matförgiftade mm 

Om du läser ordentligt så ser du att jag skrev att i princip alla preventivmedel har ett så gott som hundraprocentigt skydd förutom minipiller och p-piller.

När jag var hos gynekologen fick jag förklarat för mig att minipiller är inget som de skriver ut till unga kvinnor på grund av det låga skyddet jämfört med andra preventivmedel. Det skrivs huvudsakligen ut av andra orsaker.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2022-01-14 17:27:00 följande:

Om du läser ordentligt så ser du att jag skrev att i princip alla preventivmedel har ett så gott som hundraprocentigt skydd förutom minipiller och p-piller.

När jag var hos gynekologen fick jag förklarat för mig att minipiller är inget som de skriver ut till unga kvinnor på grund av det låga skyddet jämfört med andra preventivmedel. Det skrivs huvudsakligen ut av andra orsaker.

Jag menar alltså att de inte rekommenderar att skriva ut minipiller till unga kvinnor.
  • Anonym (Suck)
    Anonym skrev 2022-01-14 17:23:12 följande:

Felaktig information och skuldbeläggning.

Tråden är anmäld.

Anmäld för vad? Snacka om att vara lättkränkt. Jag vill diskutera detta ämne och inget annat.
  • Anonym (Smurf)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-14 17:24:34 följande:

Grejen är ju att det är människor och inte robotar som använder preventivmedlen och därmed ingår det slarv och glömska. Det är faktiskt så man räknar på ett preventivmedels säkerhet: hur stor risk det är för graviditet vid ?vanlig? användning.

Sen är ju det så att 1 av 200 kvinnor även med perfekt användning blir gravida med p-stav. Det är inte jättefå ändå. Några av dem har säkert skrivit här.

Sen är det också vanligt att få minipiller om man fortfarande ammar.

Min väninnas ämnesomsättning är så snabb, att det hann bli två hoppsanbarn innan gynekologen kollade upp hur hormonnivåerna från p-pillren var över dygnet. En tablett på morgonen och skyddet räckte till lunchtid ungefär. Nu har hon kopparspiral kombinerat med kondom.

Väninnan är specialsjuksköterska och har alltid varit otroligt fyrkantig med medicinering, så inget slarv eller fusk där. Bara en kropp som bränner energi och mediciner som en gaslåga.
  • Anonym (Yes)

Håller med. P-piller skyddar till 99.7% förutsatt att man tar pillerna som de ska tas. Andra preventivmedel som alltid är i kroppen (till exempel spiral och p-stav) är ännu säkrare. Även minipiller är säkert men p-piller är ännu säkrare.

Det går att bli gravid trots korrekt använt skydd men det är väldigt ovanligt. Nu kommer det givetvis storma in kvinnor här som kommer påpeka att de minsann har blivit gravid trots korrekt använda p-piller och deras väns kompis faster blev gravid trots kopparspiral.

Preventivmedel, som till exempel p-piller, är väldigt säkra. Hoppar man över piller eller inte sköter sitt preventivmedel på andra sätt så är det klart att det inte är lika säkert längre men då handlar det inte om att det är fel på preventivmedlet i sig, utan då handlar det om mänskligt slarv.

De flesta som påstår att de har blivit gravida trots p-piller och liknande har i själva verket missat att ta sina piller, antingen medvetet eller omedvetet. Det får man dock inte säga här. Då blir man korsfäst.

• Anonym (Suck)
    Fjäril kär skrev 2022-01-14 17:24:21 följande:

Jo det kan man visst. Annars hade preventivmedel alltid varit 100% säkra vilket de inte är.

Ca 1% blir gravid trots korrekt användning av preventivmedel just för att de inte är hundraprocentigt skydd. Och vissa skydd har en säkerhet på 97%

Jag blev gravid trots spiral och det konstaterades via ultraljud. Den satt exakt som den skulle men där fanns också ett hjärta som slog i en bebis..

Fel fel fel! Det rör sig verkligen inte om 1 % utan försvinnande få. Exempelvis p-stav har 99,95 % skydd. De som trots det blir gravida är så få att de inte ens rymmer i statistiken.
Svar på tråden Nej, man blir INTE gravid med rätt preventivmedel