• Anonym (elcho­ck)
    Fri 14 Jan 2022 19:21
    5593 visningar
    63 svar
    63
    5593

    Elräkningen för er i vanliga lägenheter?

    Har ni med rörligt avtal märkt av någon höjning på era räkningar nu senaste månaderna?  Hur mycket mot era normala/mån?

    Har ett fast avtal några månader till och bor i ett normalt singelhushåll i mellersta Sverige men ska gå över till rörligt avtal?

  • Svar på tråden Elräkningen för er i vanliga lägenheter?
  • Anonym (elcho­ck) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:22
    #31
    Anonym (El-lisa) skrev 2022-01-15 09:25:49 följande:
    Funderar på om personen blandat ihop månads- och årsförbrukning.
    Alldeles korrekt. Min månadsförbrukning är 150 kWh i snitt och årligen runt 1800 kWh. Har gamla vitvaror som ingick i lägenheten som jag tror är det som drar mest hos mig. Ingen tvättmaskin eller diskmaskin.
  • Anonym (elcho­ck) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:26
    #32
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 11:13:15 följande:

    Begriper inte heller hur vissa kan göra av med så mycket el i lägenhet???
    Har ni stor familj, golvvärme, dubbla frysar, extra elelement, stora terrarium, tvättar och tumlar i egna maskin flera ggr i veckan, diskmaskin?

    Min årsförbrukning är 700 kwh. Bor i en tvåa, ensam. 

    Jag lagar mat varje dag, har datorn på hela tiden, alltid lampor tända i kök och vardagsrum när jag är hemma.
    Men har ingen tvättmaskin i lägenheten, ingen diskmaskin heller, relativt ny spis och kyl/frys (2016). 


    Det där låter ju helt osannolikt. Bor i tvåa ensam och lever väldigt enkelt utan tvätt eller diskmaskin. Har inte längre tv heller och kör all tv via dator. Det enda är gamla vitvaror säkert 12-15 år som ska bytas inom 2 år. Bytt ut alla lampor sen flera år mot lågenergi. Men bor i ett av de dyraste elområdena, nästan två ggr så dyrt som Norrland enligt dagens prislistor.
  • Anonym (Ut med regeri­ngen)
    Sat 15 Jan 2022 11:27
    #33
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 11:13:15 följande:

    Begriper inte heller hur vissa kan göra av med så mycket el i lägenhet???

    Har ni stor familj, golvvärme, dubbla frysar, extra elelement, stora terrarium, tvättar och tumlar i egna maskin flera ggr i veckan, diskmaskin?

    Min årsförbrukning är 700 kwh. Bor i en tvåa, ensam. 

    Jag lagar mat varje dag, har datorn på hela tiden, alltid lampor tända i kök och vardagsrum när jag är hemma.

    Men har ingen tvättmaskin i lägenheten, ingen diskmaskin heller, relativt ny spis och kyl/frys (2016). 


    Låter osannolikt!? Bor i liknande situation, och dagar då jag inte lagat mat och utan datorer igång, och dessutom släcks lyset i varje rum jag lämnat(sensorer), ligger då på ca 3 kWh för dagen. Dagar då jag varit bortrest hamnar jag på ca. 2.6 kWh/dag. Då är det endast en kombinerad kyl/frys som går.
  • Anonym (elcho­ck) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:28
    #34
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 11:13:15 följande:

    Begriper inte heller hur vissa kan göra av med så mycket el i lägenhet???
    Har ni stor familj, golvvärme, dubbla frysar, extra elelement, stora terrarium, tvättar och tumlar i egna maskin flera ggr i veckan, diskmaskin?

    Min årsförbrukning är 700 kwh. Bor i en tvåa, ensam. 

    Jag lagar mat varje dag, har datorn på hela tiden, alltid lampor tända i kök och vardagsrum när jag är hemma.
    Men har ingen tvättmaskin i lägenheten, ingen diskmaskin heller, relativt ny spis och kyl/frys (2016). 


    Var sambo under ett antal år och hade då samma elförbrukning och samma pris i princip på elräkningarna, så det har inte ändrat sig alls förutom dyrare nätavgift.
    Min förbrukning räknas till normal och ganska låg.
  • Anonym (Låg förbru­kning)
    Sat 15 Jan 2022 11:31
    #35
    Anonym (elchock) skrev 2022-01-15 11:26:45 följande:
    Det där låter ju helt osannolikt. Bor i tvåa ensam och lever väldigt enkelt utan tvätt eller diskmaskin. Har inte längre tv heller och kör all tv via dator. Det enda är gamla vitvaror säkert 12-15 år som ska bytas inom 2 år. Bytt ut alla lampor sen flera år mot lågenergi. Men bor i ett av de dyraste elområdena, nästan två ggr så dyrt som Norrland enligt dagens prislistor.
    Jag bor i sthlmsregionen. Hyresrätt. Lever också enkelt utan teve men med dator.

    Under perioden 210801-211031 (92 dygn)  var min elförbrukning 170 kwh
  • Sat 15 Jan 2022 11:31
    #36
    Anonym (El-lisa) skrev 2022-01-15 10:58:03 följande:

    Ok. Nu kommer en fråga som kan verka korkad eller kanske taskig. Men det är inte så jag menar, utan jag frågar verkligen för att jag inte förstår och vill veta.

    Hur kan det gå åt så mycket el? Vad använder ni för eldrivna grejer?

    Vi har gjort av med 160-170 kWh/mån nu under vintern.


    När vi bodde i lägenhet för några år sen låg räkningen på 500 kr/mån (inkl nät osv). Vad kan det varit, knappt 300kwh?

    Gick upp till 800 (ca 350kwh) när vi flyttade till hus, enbart hushållsel.

    4 personer, ett litet akvarium. Dator. Diskmaskin går nästan dagligen, tvättmaskin flera gånger i veckan. Använde inte gemensamma tvättstugan de sista åren i lgh.
  • Sat 15 Jan 2022 11:39
    #37
    Glinda från Oz skrev 2022-01-15 11:09:23 följande:
    Medelförbrukningen för en liten lägenhet är 2000 kWh/år, för en större lägenhet är det 5000 kWh/år. Jag undrar också hur det går till. Jag gör av med ca 1100-1200 kWh per år, det är jag och min 6- åring, vi bor i en tvåa.

    Källa: www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/elforbrukning/normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-lagenhet/
    Oj!
    Jag bor själv i en tvåa på 59 kvadrat, utan disk- eller tvättmaskin.

    Flyttade hit 1 juli och har på 6 månader använt 518 kWh. Kommer upp i ungefär som din förbrukning.

  • Anonym (gg)
    Sat 15 Jan 2022 11:42
    #38
    Anonym (gladan) skrev 2022-01-15 01:01:54 följande:
    Förstår att det känns pissigt med högre elpriser i södra Sverige. Men för mig är det inte "helt sjukt" med tanke på dom inskränkningar i naturen vi i norra Sverige gjort och gör för att producera el. 
    Jag har ju gjort värsta nedköpet om man tänker så, härstammar från norra Sverige och flyttade till Skåne. Kanske jag borde få lägre elräkningar än andra skåningar pga mitt ursprung då.
  • Anonym (elcho­ck) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 11:43
    #39
    Anonym (Låg förbrukning) skrev 2022-01-15 11:31:18 följande:
    Jag bor i sthlmsregionen. Hyresrätt. Lever också enkelt utan teve men med dator.

    Under perioden 210801-211031 (92 dygn)  var min elförbrukning 170 kwh
    Då måste det innebära hur olika mycket vitvaror och spis och sådant drar.

    Lampor är knappt kännbara på räkningen och jag har knappt några.

    Kanske använder ja spisen mer än dig, jobbar hemma mer osv? Vet inte men vore kul om man kunde undersöka förbrukning och vanor grundligt för att få större förståelse. Min vän som också bor själv har runt samma förbrukning som jag men har tvättmaskin, diskmaskin och betydligt mer teknik och tv osv, därför borde min förbrukning ligga mycket lägre än hennes, men icke.
  • Anonym (gg)
    Sat 15 Jan 2022 11:45
    #40
    Anonym (El-lisa) skrev 2022-01-15 10:58:03 följande:
    Ok. Nu kommer en fråga som kan verka korkad eller kanske taskig. Men det är inte så jag menar, utan jag frågar verkligen för att jag inte förstår och vill veta.

    Hur kan det gå åt så mycket el? Vad använder ni för eldrivna grejer?

    Vi har gjort av med 160-170 kWh/mån nu under vintern.
    Jag använder kyl och frys från 2020, två datorer, vanliga hushållsgrejer som mixer, mikro, riskokare. Ingen tvätt eller diskmaskin.

    Det enda utöver under vintermånaderna är ett elektriskt element som drar ganska mycket, men inte mer än 80 kWh per månad, ofta mindre. Så jag vet faktiskt inte varför förbrukningen är så pass hög. Det är något jag frågat både värden och elbolaget om, men har inte fått någon bra förklaring.
Svar på tråden Elräkningen för er i vanliga lägenheter?