• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sally?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker det är fint, min dotter heter Sally och jag har bara fått spontant positiva reaktioner på hennes namn. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Att många tikar heter Sally tycker jag inte gör något. Det är ju många som ger sina hundar vanliga människonamn nuförtiden. Det blir inte ett "hundnamn" för det.

    Tvärtom har väl hänt, att namn som först användes på hundar sedan användes på små barn (t ex Ronja).

    Sally är inte min personliga favorit (föredrar t ex Stella, Lilly och Molly) men jag tycker ni ska köra på det om ni gillar det. Lätt att uttala och stava, inga negativa associationer.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Xenia skrev 2022-02-16 00:35:08 följande:

    Att många tikar heter Sally tycker jag inte gör något. Det är ju många som ger sina hundar vanliga människonamn nuförtiden. Det blir inte ett "hundnamn" för det.

    Tvärtom har väl hänt, att namn som först användes på hundar sedan användes på små barn (t ex Ronja).

    Sally är inte min personliga favorit (föredrar t ex Stella, Lilly och Molly) men jag tycker ni ska köra på det om ni gillar det. Lätt att uttala och stava, inga negativa associationer.


    Molly är ju också ett typiskt hundnamn. Och Ronja borde aldrig ha blivit ett människonamn...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Namnet är fint, men det associerar man nog lätt till amerikansk småstad, jobba på en diner. Sally är fortfarande snygg trots att hon är 47, men hennes liv peakade i highschool och det var 30 år sedan. Sedan blev det inte som hon tänkt. Det är Sally. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Sally är ett fint namn) skrev 2022-02-16 01:42:39 följande:

    Namnet är fint, men det associerar man nog lätt till amerikansk småstad, jobba på en diner. Sally är fortfarande snygg trots att hon är 47, men hennes liv peakade i highschool och det var 30 år sedan. Sedan blev det inte som hon tänkt. Det är Sally. 


    Ja, och det är också ett vanligt pignamn i brittiska TV-serier. Herr'n heter James eller Edward, frun heter Catherine eller Elizabeth, den effeminerade sonen heter Julian eller Sebastian, den vackra dottern heter Edwina eller Lavinia, herr'ns franska eller låtsasfranska älskarinna heter Emanuelle eller Anguelique, guvernanten heter Jane eller Sarah, den begåvade men bohemiska piano- eller teckningslärarinnan heter Allegra eller Penelope, och pigorna heter Sally, Molly och Daisy! :D

    Man får vara lite försiktig, för associationerna vi har till olika namn påverkar hur vi ser på personerna som bär dem. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2022-02-16 02:09:15 följande:
    Ja, och det är också ett vanligt pignamn i brittiska TV-serier. Herr'n heter James eller Edward, frun heter Catherine eller Elizabeth, den effeminerade sonen heter Julian eller Sebastian, den vackra dottern heter Edwina eller Lavinia, herr'ns franska eller låtsasfranska älskarinna heter Emanuelle eller Anguelique, guvernanten heter Jane eller Sarah, den begåvade men bohemiska piano- eller teckningslärarinnan heter Allegra eller Penelope, och pigorna heter Sally, Molly och Daisy! :D

    Man får vara lite försiktig, för associationerna vi har till olika namn påverkar hur vi ser på personerna som bär dem. 
    :) Klockrent.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Urk Sally är ett namn som utstrålar att mamman inte lämnat tonåren alternativt har en drös med ungar som alla heter något på S och hon hade slut på ideer.

    Hursom är det något man kan döpa en hund till, det är trashigt på ett barn.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2022-02-16 02:09:15 följande:
    Ja, och det är också ett vanligt pignamn i brittiska TV-serier. Herr'n heter James eller Edward, frun heter Catherine eller Elizabeth, den effeminerade sonen heter Julian eller Sebastian, den vackra dottern heter Edwina eller Lavinia, herr'ns franska eller låtsasfranska älskarinna heter Emanuelle eller Anguelique, guvernanten heter Jane eller Sarah, den begåvade men bohemiska piano- eller teckningslärarinnan heter Allegra eller Penelope, och pigorna heter Sally, Molly och Daisy! :D

    Man får vara lite försiktig, för associationerna vi har till olika namn påverkar hur vi ser på personerna som bär dem. 
    Ganska exakt så. Full pott!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Den där TV-serien Sally är det inga barn som kommer att associera till.

    Jag tänker på den åländska författarinnan Sally Salminen och det är för mig en positiv association.

    Så Sally, Daisy och Molly får er att tänka på pigor förr i tiden? Vilket klassförakt! Man ska helst ha ett namn som låter som överklassen. Förvånad

    Daisy i Downton Abbey är en förebild. Från hunsad kökspiga till medveten ung kvinna som studerar för att lära sig mer. Hon tänker inte stanna som tjänare på Downton Abbey.

    Betr Molly duger det för sångerskor och skådespelerskor. Jag är säker på att det duger för en jurist eller företagsledare också. Vi lever inte längre på 1800-talet.
    .

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sally?