• Fri 14 Jan 2022 21:23
    1545 visningar
    6 svar
    6
    1545

    Fattar ingenting!

    Slutade med p-piller i november 2021 och började med ägglossnings test månaden efter. Alltid haft oregelbunden mens men såg en stegring tillslut och följde magkänslan då jag hade molvärk och ömma bröst.

    Nu i januari samma sak. Hade enligt test ägglossning 4-6 januari. Hade då molvärk och ont i brösten.

    Men så i förrgår kom den såkallde ägglossnings flytningen och molvärk. Tog test igår och idag och ser en stegring. Är det möjligt att ha ägglossning igen trots att det bara gått en vecka sen sist?

    Vad händer egentligen? Blir inte klok på det här.

  • Svar på tråden Fattar ingenting!
  • Sat 15 Jan 2022 08:14
    #1
    Sandiieliie skrev 2022-01-14 21:23:08 följande:
    Fattar ingenting!
    Slutade med p-piller i november 2021 och började med ägglossnings test månaden efter. Alltid haft oregelbunden mens men såg en stegring tillslut och följde magkänslan då jag hade molvärk och ömma bröst.

    Nu i januari samma sak. Hade enligt test ägglossning 4-6 januari. Hade då molvärk och ont i brösten.

    Men så i förrgår kom den såkallde ägglossnings flytningen och molvärk. Tog test igår och idag och ser en stegring. Är det möjligt att ha ägglossning igen trots att det bara gått en vecka sen sist?

    Vad händer egentligen? Blir inte klok på det här.
    Om jag inte är helt ute och cyklar kan man ägglossa två gånger på kort tid om båda äggledarna släpper ett ägg. Så det skulle kunna vara förklaringen. Alternativt att det aldrig blev någon ägglossning den 4-6 januari. Det ägglossningstesten ger utslag på är hormonet LH som hjärnan producerar när den förbereder för ägglossning, det är dock inte alltid ägglossning sker.

    Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att du är gravid. Ägglossningstest kan nämligen ge utslag även på gravidhormonet HCG, så det skulle kunna förklara dina symptom och de positiva ägglossningstesten.

    Om jag var du skulle jag ta ett gravtest bara för att utesluta graviditet. Om det visar negativt skulle jag räkna med att ägglossningen skedde vid de sista positiva ägglossningstesten. :)
  • Anonym (Hmm)
    Sat 15 Jan 2022 08:17
    #2

    Min gissning är att du använder stickor och de har jag aldrig fått till att funka. Använd CB:s digitala istället, de ger tydliga svar.

  • Anonym (Hmm)
    Sat 15 Jan 2022 08:18
    #3

    Och tänk på det här: stegring betyder inte ägglossning nödvändigtvis, bara att nivåerna gått upp en del. Så du kan ha haft noll, en (troligast) eller två ägglossningar.

  • Anonym (Nej)
    Sat 15 Jan 2022 08:18
    #4

    Nej man kan inte ha två ägglossningar på en och samma cykel. Men äl testen visar ju bara att hjärnan skickar signaler till kroppen om att försöka äl. Med det sagt så betyder det inte per automatik att äl faktiskt sker bara för att testen visar positivt. Det låter alltså som att din kropp försökt äl men att den inte gjorde det under första gången du hade positivt på äl testen. Utan försöker då igen nu när testen var positiva igen.

    Det är ju ändå ganska nyligen du slutade med p-piller så då kan det ta ett tag för kroppen att ställa om sig igen och för hormonerna att stabilisera sig. Så innan dess så kan cyklerna vara lite ojämna och oregelbundna och därmed även försöka äl några gånger per cykel innan kroppen faktiskt släpper ett ägg. Ge det lite tid så ska du se att kroppen hittar tillbaka.

  • Sat 15 Jan 2022 08:26
    #5
  • Sun 16 Jan 2022 23:13
    #6

    Tack för alla svar, får avvakta och se helt enkelt om kroppen ställer om sig efter p-piller stopp eller att jag faktiskt är gravid. Lite för tidigt att testa än. :)

Svar på tråden Fattar ingenting!