• Anonym (V33)
    Fri 14 Jan 2022 22:10
    5255 visningar
    51 svar
    51
    5255

    Sambon stör min sömn(gravid)

    Bor med min sambo tillfälligt på 40kvm,har separat sovrum från övriga lägenheten.Sambon ska alltid sitta och spela till typ kl 23,medans han spelar pratar han högt och gör massa ljud ifrån sig från tangentbordet.Saken är att jag är gravid i sista trimestern och sover jättedåligt,jag jobbar heltid mån-fre och från kl 22 vill jag helst att det ska vara knäpptyst,känner på riktigt hur jag får stress av att han gör dessa ljud vill bara ha lugn och ro,och jo jag har öronproppar,ändå stör det mig så förbaskat.Jag skiter i hans spelande,hade han suttit utomhus och spelat och jag ej hört ett knyst hade allt varit fine men nu sitter han i rummet bredvid.Vad gör man åt den här situationen?

  • Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)
  • Sat 15 Jan 2022 06:30
    #11

    Självklart är det inte orimligt att få sova utan att bli störd ! Antingen respekterar han att du blir störd och är tyst när han spelar eller så får du be honom skaffa ett annat ställe att spela på alt eget boende. Finns ju ingen vits med att leva ihop med någon som varken förstår eller respekterar andras behov.

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 06:55
    #12

    Vad hårda jag upplever många i tråden.

    Jag tycker det måste få finnas utrymme för båda två. Det är ju inte lätt när man bor trångt men båda måste väl ändå få trivas i sitt boende.

    Som sagt min man spelade mycket under när vi bodde trångt också men under graviditeten när jag hade svårt att sova kunde jag sätta på en serie mitt i natten i sängen och kolla. Jag vägrade ha hörlurar för tycker det är så obekvämt när man ligger ner.

    Man får väl hitta något sätt som funkar för båda, han kanske kan vara lite tystare efter en viss tid eller ha vissa dagar han spelar när det är tyst. Ni kanske kan möblera om så datorn inte är så nära sovrummet om det är så idag ?

  • Anonym (C)
    Sat 15 Jan 2022 07:02
    #13
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 06:55:08 följande:

    Vad hårda jag upplever många i tråden.

    Jag tycker det måste få finnas utrymme för båda två. Det är ju inte lätt när man bor trångt men båda måste väl ändå få trivas i sitt boende.

    Som sagt min man spelade mycket under när vi bodde trångt också men under graviditeten när jag hade svårt att sova kunde jag sätta på en serie mitt i natten i sängen och kolla. Jag vägrade ha hörlurar för tycker det är så obekvämt när man ligger ner.

    Man får väl hitta något sätt som funkar för båda, han kanske kan vara lite tystare efter en viss tid eller ha vissa dagar han spelar när det är tyst. Ni kanske kan möblera om så datorn inte är så nära sovrummet om det är så idag ?


    Det enda TS begär är att få en extra timmes tystnad på vardagskvällar. Är det så orimligt?

    Varför ska hon ligga vaken och se på tv när hon behöver sova för att kunna sköta sitt jobb?
  • Anonym (qqq)
    Sat 15 Jan 2022 07:03
    #14

    Jag har vuxna ungdomar som ff bor hemma och som spelar en del och ja, de är ju vakna mycket senare än jag är. Jag är inte gravid men de stör verkligen hela familjen ibland, så då måste man få säga ifrån! De sitter med hörlurar på och förstår inte alltid hur högt de pratar skrattar och tjoar. 

    Jag tycker inte det är någon skillnad mot att det handlar om en sambo. Man måste ta hänsyn. Han kan spela men får tänka på att inte prata och låta så högt, åtminstone. Sen kanske TS behöver använda nån form av hörselskydd också. 
    Och sambon kanske kan gå med på att inte spela så sent, iaf inte när du ska jobba nästa dag. Annars får du åka hem till någon annan och bo där fram till förlossningen. 

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 07:12
    #15
    Anonym (C) skrev 2022-01-15 07:02:19 följande:

    Det enda TS begär är att få en extra timmes tystnad på vardagskvällar. Är det så orimligt?

    Varför ska hon ligga vaken och se på tv när hon behöver sova för att kunna sköta sitt jobb?


    Du missuppfattade nog mig, jag menade inte att hon skulle göra det, menade att man kanske gör annat som stör ens partner också och tog det som exempel i mitt fall.

    Men såg nu att det bara rörde sig om en timme, då kan de vän kompromissa om en halvtimme eller köra varannan kväll 22/23.
  • Anonym (C)
    Sat 15 Jan 2022 07:23
    #16
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 07:12:34 följande:

    Du missuppfattade nog mig, jag menade inte att hon skulle göra det, menade att man kanske gör annat som stör ens partner också och tog det som exempel i mitt fall.

    Men såg nu att det bara rörde sig om en timme, då kan de vän kompromissa om en halvtimme eller köra varannan kväll 22/23.


    Hon behöver sova för att kunna jobba. Han behöver spela för att ... vadå? Att prioritera sina egna nöjen framför att partnern ska vara arbetsför är i min mening helt absurt.
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 07:32
    #17

    Fattar inte er som försvarar sambons lektid. En gravid kvinna behöver sin sömn, hon ska upp tidigt och jobba på dagarna. Varför ska hon anpassa sig till honom?! Det är ju han som borde växa upp och hjälpa henne i det här.

    Lagom läge att flytta till eget TS!

  • Anonym (Lilia­n)
    Sat 15 Jan 2022 08:19
    #18
    +1

    Jag hade sagt till sambon att han inte verkar förstå hur jobbigt det är att vara gravid och för att han ska förstå det kommer jag väcka honom varje gång jag själv vaknar till. Och sen fullfölja hotet tills han visar mer förståelse.

  • Sat 15 Jan 2022 08:20
    #19
    +1
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 07:12:34 följande:

    Du missuppfattade nog mig, jag menade inte att hon skulle göra det, menade att man kanske gör annat som stör ens partner också och tog det som exempel i mitt fall.

    Men såg nu att det bara rörde sig om en timme, då kan de vän kompromissa om en halvtimme eller köra varannan kväll 22/23.


    De bor så här tillfälligt och TS behöver just nu sin sömn lite extra, för att orka jobba. Det finns inte ens på kartan att någon förutom en fullblodsidiot inte skulle avsluta spelandet vid datorn kl.22 och sen övergå till något tyst mobilspel för att varva ner om hen nu behöver det i en timme. Min sambo spelar också, vi bor litet och speldatorn står i sovrummet, säger jag att jag behöver gå och lägga mig tidigare så avslutar han det han spelar och stänger av datorn. Jag är varken gravid eller har ett extra behov av sömn, min sambo är bara inte en egoistisk mansgris vars behov går före alla andras...

    Det kommer ju inte funka i längden att han är helt oförmögen att anpassa sig, speciellt inte över en skitgrej som en timmes onlinespel på en vardagskväll.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 09:06
    #20
    riboflavin skrev 2022-01-15 08:20:25 följande:

    De bor så här tillfälligt och TS behöver just nu sin sömn lite extra, för att orka jobba. Det finns inte ens på kartan att någon förutom en fullblodsidiot inte skulle avsluta spelandet vid datorn kl.22 och sen övergå till något tyst mobilspel för att varva ner om hen nu behöver det i en timme. Min sambo spelar också, vi bor litet och speldatorn står i sovrummet, säger jag att jag behöver gå och lägga mig tidigare så avslutar han det han spelar och stänger av datorn. Jag är varken gravid eller har ett extra behov av sömn, min sambo är bara inte en egoistisk mansgris vars behov går före alla andras...

    Det kommer ju inte funka i längden att han är helt oförmögen att anpassa sig, speciellt inte över en skitgrej som en timmes onlinespel på en vardagskväll.


    Det handlar om en timme om dagen, tycker det är konstigt att föreslå att man ska separera pga en sån grej. För vissa är gejmandet ett sätt att slappna av och koppla bort vardagen, kan man inte visa hänsyn åt båda håll så ska man inte bo med andra. Sen tycker Jag det är skillnad om han sätter sig och börja spela 21 eller 19, och också om man spelar till mitt i natten vs 23.

    Man måste väl kunna komma fram till någon kompromiss som båda faktiskt kan vara nöjda med och inte bara avskriva den andra som idiot direkt.
Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)