• Anonym (V33)
    Fri 14 Jan 2022 22:10
    5252 visningar
    51 svar
    51
    5252

    Sambon stör min sömn(gravid)

    Bor med min sambo tillfälligt på 40kvm,har separat sovrum från övriga lägenheten.Sambon ska alltid sitta och spela till typ kl 23,medans han spelar pratar han högt och gör massa ljud ifrån sig från tangentbordet.Saken är att jag är gravid i sista trimestern och sover jättedåligt,jag jobbar heltid mån-fre och från kl 22 vill jag helst att det ska vara knäpptyst,känner på riktigt hur jag får stress av att han gör dessa ljud vill bara ha lugn och ro,och jo jag har öronproppar,ändå stör det mig så förbaskat.Jag skiter i hans spelande,hade han suttit utomhus och spelat och jag ej hört ett knyst hade allt varit fine men nu sitter han i rummet bredvid.Vad gör man åt den här situationen?

  • Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)
  • Sat 15 Jan 2022 09:32
    #21
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 09:06:57 följande:
    Det handlar om en timme om dagen, tycker det är konstigt att föreslå att man ska separera pga en sån grej. För vissa är gejmandet ett sätt att slappna av och koppla bort vardagen, kan man inte visa hänsyn åt båda håll så ska man inte bo med andra. Sen tycker Jag det är skillnad om han sätter sig och börja spela 21 eller 19, och också om man spelar till mitt i natten vs 23.

    Man måste väl kunna komma fram till någon kompromiss som båda faktiskt kan vara nöjda med och inte bara avskriva den andra som idiot direkt.
    Fast en timmes mindre sömn kan vara helt avgörande för ens mående och hur man fungerar eller ej på arbetet. För många är ju 23.00 mitt i natten, mig tex som lägger mig 20.00 för att orka upp 4.00.
    Han får ju spela men kan tydligen inte vara tyst vilket är respektlöst och egoistiskt när han vet att hans sambo blir lidande. Hon visar hänsyn genom att sova med öronproppar som inte är bekvämt men blir störd ändå så då bör han ju självklart visa hänsyn genom att vara tyst.
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 09:33
    #22
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 09:06:57 följande:
    Det handlar om en timme om dagen, tycker det är konstigt att föreslå att man ska separera pga en sån grej. För vissa är gejmandet ett sätt att slappna av och koppla bort vardagen, kan man inte visa hänsyn åt båda håll så ska man inte bo med andra. Sen tycker Jag det är skillnad om han sätter sig och börja spela 21 eller 19, och också om man spelar till mitt i natten vs 23.

    Man måste väl kunna komma fram till någon kompromiss som båda faktiskt kan vara nöjda med och inte bara avskriva den andra som idiot direkt.
    Du verkar inte förstå. Han vill ju inte kompromissa! Om han skulle spela en timme om dagen, på vettiga tider och inte när sambon skulle sova, så skulle det inte störa ts. Det som är poängen är inte att han spelar utan hans tankesätt där han struntar i ts (och barnets) välmående. En person med sånt tänk blir ingen bra partner. Förutom det så är han rätt barnslig med hur han hanterar sitt spelande öht, inga bra tecken inför ett kommande familjeliv.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 09:45
    #23
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 09:33:11 följande:

    Du verkar inte förstå. Han vill ju inte kompromissa! Om han skulle spela en timme om dagen, på vettiga tider och inte när sambon skulle sova, så skulle det inte störa ts. Det som är poängen är inte att han spelar utan hans tankesätt där han struntar i ts (och barnets) välmående. En person med sånt tänk blir ingen bra partner. Förutom det så är han rätt barnslig med hur han hanterar sitt spelande öht, inga bra tecken inför ett kommande familjeliv.


    Jag ser ingenstans att han vägrat kompromissa, det framgår inte av ts bara av vad många i tråden antagit. Står inte ens att de försökt komma fram till någon lösning. Ts har bara skrivit att hon vill att det ska vara knäpptyst kl 22. Jag själv lägger mig 20 och har stort sömnbehov så vet visst hur viktigt det är med sömn, men tycker också det är viktigt att man har utrymme att leva sitt liv och utföra sina hobbys och försöka hitta lösningar som båda är nöjda med.

    Om man ska dra sånna slutsatser kan man lika gärna säga klarar man inte 1h kortare sömn ska man absolut inte ha barn för det lär bli en och annan sömnlös natt och ljud bra bit senare än 23.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 15 Jan 2022 09:49
    #24

    Spela kan han göra hela natten om han vill.Men eftersom han har valt att bli sambo så måste han kunna hålla tyst på kvällarna om TS behöver sova.Han är en vuxen människa och borde kunna behärska detta .

  • Sat 15 Jan 2022 10:58
    #25
    +1
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 06:55:08 följande:

    Vad hårda jag upplever många i tråden.

    Jag tycker det måste få finnas utrymme för båda två. Det är ju inte lätt när man bor trångt men båda måste väl ändå få trivas i sitt boende.

    Som sagt min man spelade mycket under när vi bodde trångt också men under graviditeten när jag hade svårt att sova kunde jag sätta på en serie mitt i natten i sängen och kolla. Jag vägrade ha hörlurar för tycker det är så obekvämt när man ligger ner.

    Man får väl hitta något sätt som funkar för båda, han kanske kan vara lite tystare efter en viss tid eller ha vissa dagar han spelar när det är tyst. Ni kanske kan möblera om så datorn inte är så nära sovrummet om det är så idag ?


    Eftersom sömn är ett grundläggande behov tillskillnad från att spela så finns det i detta läge inte nödvändigtvis utrymme eller nödvändighet för kompromiss. En vuxen mans ?behov? av att sitta och spela och prata i samma rum där en höggravid kvinna behöver sova är inte direkt likvärdiga. Det ena övertrumfar det andre med god marginal.
  • Anonym (X)
    Sat 15 Jan 2022 11:02
    #26
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 10:58:03 följande:

    Eftersom sömn är ett grundläggande behov tillskillnad från att spela så finns det i detta läge inte nödvändigtvis utrymme eller nödvändighet för kompromiss. En vuxen mans ?behov? av att sitta och spela och prata i samma rum där en höggravid kvinna behöver sova är inte direkt likvärdiga. Det ena övertrumfar det andre med god marginal.


    Han sitter inte i samma rum.

    Om han velat se på TV eller göra nåt annat i andra rummet, hade det varit lika illa? Ofta kämms det som om spelande nedvärderas bara för att.
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 11:11
    #27
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 09:45:48 följande:
    Jag ser ingenstans att han vägrat kompromissa, det framgår inte av ts bara av vad många i tråden antagit. Står inte ens att de försökt komma fram till någon lösning. Ts har bara skrivit att hon vill att det ska vara knäpptyst kl 22. Jag själv lägger mig 20 och har stort sömnbehov så vet visst hur viktigt det är med sömn, men tycker också det är viktigt att man har utrymme att leva sitt liv och utföra sina hobbys och försöka hitta lösningar som båda är nöjda med.

    Om man ska dra sånna slutsatser kan man lika gärna säga klarar man inte 1h kortare sömn ska man absolut inte ha barn för det lär bli en och annan sömnlös natt och ljud bra bit senare än 23.
    Låt mig citera....
    Anonym (V33) Trådstartaren
    IGÅR 22:19

    Han tycker jag är orimlig som kräver det när jag kan ha öronproppar(har det) men hör skiten ändå


  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:14
    #28
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 10:58:03 följande:

    Eftersom sömn är ett grundläggande behov tillskillnad från att spela så finns det i detta läge inte nödvändigtvis utrymme eller nödvändighet för kompromiss. En vuxen mans ?behov? av att sitta och spela och prata i samma rum där en höggravid kvinna behöver sova är inte direkt likvärdiga. Det ena övertrumfar det andre med god marginal.


    Men nu håller han inte henne uppe hela nätterna direkt, vi pratar 1h hit eller dit. Det måste väl gå att hitta en kompromiss. De flesta av oss lever inte på en nivå så att enbart grundläggande behov behöver tillgodoses, man vill ha en trevlig vardag och göra saker man tycker är kul.

    Ts har inte sagt så mycket mer kring vad de bollat för idéer, men om man går in med den inställningen att den andre är en idiot och borde bara göra som jag säger är det såklart svårare att få sin vilja igenom.

    Jag låg flera nätter och såg serier på datorn intill min sovandes man under graviditeten, han ville att jag skulle ha hörlurar - jag ville inte men sänkte till väldigt låg volym istället, dvs kompromiss som båda kunde leva med. Han gejmande många nätter och tjata med sina kompisar, något jag accepterade även om jag inte älskade det.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:15
    #29
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 11:11:10 följande:

    Låt mig citera....


    Anonym (V33) Trådstartaren
    IGÅR 22:19
    #2
    ÅterställAnmälCitera
    Han tycker jag är orimlig som kräver det när jag kan ha öronproppar(har det) men hör skiten ändå
    Det där står inget om någon kompromiss utan låter snarare som hon vill att han ska sluta helt, dvs ingen kompromiss.
  • Sat 15 Jan 2022 11:18
    #30
    Anonym (X) skrev 2022-01-15 11:02:24 följande:

    Han sitter inte i samma rum.

    Om han velat se på TV eller göra nåt annat i andra rummet, hade det varit lika illa? Ofta kämms det som om spelande nedvärderas bara för att.


    Det spelar egentligen ingen roll om han sitter i samma rum. De bor på 40 kvadratmeter och hans spelande stör hennes nödvändiga sömn. Du känner dig onödigt kränkt på alla spelares vägnar. Problemet är inte gaming utan att aktiviteten stör sömnen för nån annan. Jag är helt övertygad om att TS skulle tycka problemet var lika stort även om sambon skulle ägna sig år att göra smoothies i blendern, spelade piano eller utövade hunddressyr om kvällarna.
Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)