• Anonym (V33)
    Fri 14 Jan 2022 22:10
    5250 visningar
    51 svar
    51
    5250

    Sambon stör min sömn(gravid)

    Bor med min sambo tillfälligt på 40kvm,har separat sovrum från övriga lägenheten.Sambon ska alltid sitta och spela till typ kl 23,medans han spelar pratar han högt och gör massa ljud ifrån sig från tangentbordet.Saken är att jag är gravid i sista trimestern och sover jättedåligt,jag jobbar heltid mån-fre och från kl 22 vill jag helst att det ska vara knäpptyst,känner på riktigt hur jag får stress av att han gör dessa ljud vill bara ha lugn och ro,och jo jag har öronproppar,ändå stör det mig så förbaskat.Jag skiter i hans spelande,hade han suttit utomhus och spelat och jag ej hört ett knyst hade allt varit fine men nu sitter han i rummet bredvid.Vad gör man åt den här situationen?

  • Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)
  • Anonym (Alice­)
    Sat 15 Jan 2022 11:18
    #31

    Hela scenariot är så absurt för mig. Finns liksom ingen chans att min man skulle prioritera att få spela och leva om sent om natten än att jag skulle må bra. Och jag honom då. För mig handlar det om basal respekt, speciellt om man tillfälligt lever trångt. Har man inte mycket plats måste man respektera om den andre vill sova och därför lever man inte om. 

    Envisas han att han måste få leva om på kvällarna fastän han vet att det stör din sömn, speciellt nu när du är gravid med hans barn skulle jag överväga om relationen verkligen är något för mig. Har man så lite respekt och hänsyn till ens partner kan det ju inte finnas mycket kärlek där heller.

  • Sat 15 Jan 2022 11:19
    #32
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 11:15:51 följande:

    Det där står inget om någon kompromiss utan låter snarare som hon vill att han ska sluta helt, dvs ingen kompromiss.


    Kompromissa behöver man inte göra när motsättningen handlar om livsnödvändiga saker VS lek/hobby.
  • Anonym (Alice­)
    Sat 15 Jan 2022 11:20
    #33
    Anonym (X) skrev 2022-01-15 11:02:24 följande:
    Han sitter inte i samma rum.

    Om han velat se på TV eller göra nåt annat i andra rummet, hade det varit lika illa? Ofta kämms det som om spelande nedvärderas bara för att.
    Ja, det hade varit lika illa för mig. Ljud som ljud, liksom. Bryr mig inte att han spelar, utan att han sätter spelandet och att få prata högt när han spelar framför att hans partner ska må bra. 
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 11:21
    #34
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 11:15:51 följande:
    Det där står inget om någon kompromiss utan låter snarare som hon vill att han ska sluta helt, dvs ingen kompromiss.
    Ts har tydligen försökt prata med honom om att spelandet stör henne, han har föreslagit hörselproppar (kompromiss), hon har testat men det räcker inte, och han slutar inte ändå (ovilja).
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:33
    #35
    -1
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:18:03 följande:

    Det spelar egentligen ingen roll om han sitter i samma rum. De bor på 40 kvadratmeter och hans spelande stör hennes nödvändiga sömn. Du känner dig onödigt kränkt på alla spelares vägnar. Problemet är inte gaming utan att aktiviteten stör sömnen för nån annan. Jag är helt övertygad om att TS skulle tycka problemet var lika stort även om sambon skulle ägna sig år att göra smoothies i blendern, spelade piano eller utövade hunddressyr om kvällarna.


    Fick mig ett gott skratt här.

    Nu går du ändå över gränsen: smoothies måste väl ändå tillhöra ens basala behov, om det så prompt måste blendas kl 02:00.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:36
    #36
    Anonym (K) skrev 2022-01-15 11:21:26 följande:

    Ts har tydligen försökt prata med honom om att spelandet stör henne, han har föreslagit hörselproppar (kompromiss), hon har testat men det räcker inte, och han slutar inte ändå (ovilja).


    Fast att han ska sluta är ju ingen kompromiss.

    Målet borde väl vara att hitta en lösning som funkar för båda två.

    Återigen har ts inte skrivit så mycket för att avfärda hennes partner som en kompromisslös idiot.

    Hade hon sagt att hon anpassar sig efter honom på andra ställen kan man absolut kräva att han också gör det. Men inget av det framgår i TS. Därför tycker jag att det hårt att skriva separera/ idiot etc etc.
  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 11:40
    #37
    Drottningen1970 skrev 2022-01-15 11:19:26 följande:

    Kompromissa behöver man inte göra när motsättningen handlar om livsnödvändiga saker VS lek/hobby.


    Man behöver aldrig kompromissa, men man får två gladare parter i ett förhållande om man hittar lösningar som gör bägge parter nöjda.

    Det är inte livsnödvändigt att det ska vara knäpptyst en halvtimme tidigare om nätterna.
  • Sat 15 Jan 2022 11:47
    #38

    Förmågan att sova går att träna upp.

    Militärer och stora barnfamiljer känner till detta.

  • Anonym (I)
    Sat 15 Jan 2022 11:53
    #39

    Du kan separera redan nu. Förstår inte varför kvinnor skaffar barn med dessa respektlösa mansbebisar.

  • Anonym (C)
    Sat 15 Jan 2022 11:56
    #40
    Friger skrev 2022-01-15 11:47:38 följande:

    Förmågan att sova går att träna upp.

    Militärer och stora barnfamiljer känner till detta.


    Har du något konkret tips på hur TS ska göra för att få sitt sömnbehov uppfyllt fram tills förlossningen, eller ville du bara trycka till henne?
Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)