• Anonym (V33)
    Fri 14 Jan 2022 22:10
    5249 visningar
    51 svar
    51
    5249

    Sambon stör min sömn(gravid)

    Bor med min sambo tillfälligt på 40kvm,har separat sovrum från övriga lägenheten.Sambon ska alltid sitta och spela till typ kl 23,medans han spelar pratar han högt och gör massa ljud ifrån sig från tangentbordet.Saken är att jag är gravid i sista trimestern och sover jättedåligt,jag jobbar heltid mån-fre och från kl 22 vill jag helst att det ska vara knäpptyst,känner på riktigt hur jag får stress av att han gör dessa ljud vill bara ha lugn och ro,och jo jag har öronproppar,ändå stör det mig så förbaskat.Jag skiter i hans spelande,hade han suttit utomhus och spelat och jag ej hört ett knyst hade allt varit fine men nu sitter han i rummet bredvid.Vad gör man åt den här situationen?

  • Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)
  • Anonym (K)
    Sat 15 Jan 2022 11:57
    #41
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 11:36:49 följande:
    Fast att han ska sluta är ju ingen kompromiss.

    Målet borde väl vara att hitta en lösning som funkar för båda två.

    Återigen har ts inte skrivit så mycket för att avfärda hennes partner som en kompromisslös idiot.

    Hade hon sagt att hon anpassar sig efter honom på andra ställen kan man absolut kräva att han också gör det. Men inget av det framgår i TS. Därför tycker jag att det hårt att skriva separera/ idiot etc etc.
    Man ska inte behöva kompromissa om sin sömn. Om man inte kan hitta ett sätt som fungerar för båda så måste ju ts behov gå före hans nöjen. Det lilla hon har skrivit om sambon visar redan att han inte vill lägga spelandet åt sidan för hennes skull och jo, det är en väldigt bra orsak för att flytta isär.
  • Anonym (Lilia­n)
    Sat 15 Jan 2022 12:10
    #42

    I det här fallet gäller det ju inte bara att sambon sätter sitt nöje framför hans partners välmående utan även hans bebis välmående. Blir mamman stressad så påverkar de stresshormonerna även bebisen negativt.

    Sen kan det iofs vara så att han egentligen själv är skitstressad och rädd över hur framtiden ska bli och inte vet något annat sätt att hantera stressen på.

    Den bästa lösningen är väl som vanligt att prata om saken men roligare vore om TS börjar blanda smoothies mitt i natten när hon har svårt att sova.

  • Anonym (V33) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 12:44
    #43

    För att klargöra så är inte själva spelandet problemet utan ljudet det medför,hade han istället kollat på tv stör det lika mycket,han äter ibland mellanmål medans han spelar och slammrar högt med besticken pga att han har hörlurar och inte hör själv hur det låter och det stör mig lika mycket.

    Har föreslagit att han ska dra iväg till kompisar och spela men dom bor för långt bort,vill han vara borta 3 dagar och spela är det ok jag bryr mig liksom inte.Jag sover väldigt lätt sedan innan graviditeten och har alltid varit lättväckt och haft problem att sova djupt.

    Jag har höga ljud runt om mig hela dagen på jobbet så hade jag fått välja hade jag velat ha det helt tyst fr kl 20:30,blir stressad av att försöka sova när jag hör ljud hela tiden,jag må vara överkänslig men jag kan bara hantera det med öronproppar.

  • Anonym (qqq)
    Sat 15 Jan 2022 13:21
    #44
    Anonym (V33) skrev 2022-01-15 12:44:10 följande:

    För att klargöra så är inte själva spelandet problemet utan ljudet det medför,hade han istället kollat på tv stör det lika mycket,han äter ibland mellanmål medans han spelar och slammrar högt med besticken pga att han har hörlurar och inte hör själv hur det låter och det stör mig lika mycket.

    Har föreslagit att han ska dra iväg till kompisar och spela men dom bor för långt bort,vill han vara borta 3 dagar och spela är det ok jag bryr mig liksom inte.Jag sover väldigt lätt sedan innan graviditeten och har alltid varit lättväckt och haft problem att sova djupt.

    Jag har höga ljud runt om mig hela dagen på jobbet så hade jag fått välja hade jag velat ha det helt tyst fr kl 20:30,blir stressad av att försöka sova när jag hör ljud hela tiden,jag må vara överkänslig men jag kan bara hantera det med öronproppar.


    så vad blir nästa steg nu då. 
  • Anonym (V33) Trådstartaren
    Sat 15 Jan 2022 13:28
    #45

    Jag undrar om mina krav är orimliga men antar att det inte spelar någon roll då jag inte står ut oavsett,ville höra om någon haft liknande problem.

  • Anonym (M)
    Sat 15 Jan 2022 13:39
    #46
    Anonym (V33) skrev 2022-01-15 13:28:38 följande:

    Jag undrar om mina krav är orimliga men antar att det inte spelar någon roll då jag inte står ut oavsett,ville höra om någon haft liknande problem.


    Men vad har ni försökt för lösningar annat än hörlurar?

    Har ni pratat om det går att köra varannan kväll ? Att mötas på mitten och sluta en halvtimme tidigare ?

    Vad säger han?

    Och som du säger spelar det ingen roll om vad andra tycker är rimliga krav om du inte själv står ut.
  • Anonym (C)
    Sat 15 Jan 2022 14:14
    #47
    -1
    Anonym (V33) skrev 2022-01-14 22:10:53 följande:
    Sambon stör min sömn(gravid)
    från kl 22 vill jag helst att det ska vara knäpptyst,
    Anonym (V33) skrev 2022-01-15 12:44:10 följande:

    hade jag fått välja hade jag velat ha det helt tyst fr kl 20:30


    Vi är många som gör detta klassiska misstag när vi förhandlar. Istället för att argumentera för det vi helst vi ha så argumenterar vi för en kompromiss. Man han vet inte att det är en kompromiss. När du säger att du vill ha tyst från 22 så tror han antagligen att det är så dags du börjar uppfatta ljudet som störande.

    Om du från början hade argumenterat för tystnad 20.30 så är det mycket möjligt att han tyckt att 22 var en bra kompromiss.
  • Sat 15 Jan 2022 14:21
    #48
    +1

    Ni ska inte kompromissa alls. Han får fatta att ni går in i en ny fas nu när andra saker än spel går fösrt. Tex en höggravid sambos sömn. Och framåt kommer det ju inte bli annorlunda när det oxo finns ett barn som behöver lugm. Han får spela när det finns tid o han inte stör andra. Så är det för alla som har egna hobbies eller dylikt. Ta upp det på nästa besök på MVC. Barnmorskan får väl läsa lusen av honom om du inte klarar det själv.

  • nernu
    Sat 15 Jan 2022 15:38
    #49
    +2
    Anonym (M) skrev 2022-01-15 11:36:49 följande:

    Fast att han ska sluta är ju ingen kompromiss.

    Målet borde väl vara att hitta en lösning som funkar för båda två.

    Återigen har ts inte skrivit så mycket för att avfärda hennes partner som en kompromisslös idiot.

    Hade hon sagt att hon anpassar sig efter honom på andra ställen kan man absolut kräva att han också gör det. Men inget av det framgår i TS. Därför tycker jag att det hårt att skriva separera/ idiot etc etc.


    Om man inte är dum i huvudet så kompromissar man inte med en gravid kvinnas sömn.
  • Sat 15 Jan 2022 16:06
    #50

    Nu är inte jag gravid men otroligt känslig för ljud. Jobbar oxå på ett ställe med mycket ljud och vill helst ha tyst när jag väl är hemma. Min kille är tvärtom och vill ha nåt slags ljud på dygnet runt. Det vi har gjort är att möblera om så tvn är riktad bort från sovrummet. Sen så använder han hörlurar vissa kvällar. Jag har även hörlurar och öronproppar som jag kan använda

    Om man bor i lägenhet så ska,man ju ändå vara tyst efter kl. 22 för att inte störa grannarna heller. O nej blendern får man köra på andra tider än sent på kvällen/natten.

    Sömnen är jätteviktig för mig då jag brukar ha stora problem så den är prio ett o det har jag informerat min kille om. Det går som liksom inte att prioritera bort.Zom sagt sömn är en viktig basal grej o går före nöjen.

  • Sat 15 Jan 2022 17:22
    #51

    Föreslå att ni gör något tillsammans från kl 21. T ex ser ett avsnitt på en serie, ger varandra massage och dricker en kopp te. Därefter är det sovdags...? Ha lite avkopplande vuxentid tillsammans innan ert liv blir totalt förändrat av bebis ankomst.

Svar på tråden Sambon stör min sömn(gravid)